Stát při nákupu aut šetří miliony, ale ne všichni s ním chtějí obchodovat

aktualizováno 
Český stát v různých soutěžích a tendrech poptává ročně stovky nových aut. Většina z nich má značku Škoda. Řada jiných automobilek má ale k obchodování se státem výhrady.

Nová flotila vozů pro Českou obchodní inspekci. Od Petra Janeby ze Škoda Auto ji přebírala ministryně financí Alena Schillerová a ředitel Ústředního inspektorátu ČOI Mojmír Bezecný. | foto: Martin Šidlákpro iDNES.cz

Státní nákup aut má řadu podob. Jednotlivá ministerstva či státní úřady mohou vozy soutěžit samostatně nebo v rámci tzv. centrálního nákupu, který probíhá přes ministerstvo financí. Nejviditelnější formou nákupu je od roku 2018 tzv. rámcová smlouva, jejímž vítězem se stala Škoda Auto. V ní jde o více než 1370 automobilů za celkem 948 milionů korun s DPH.

Ministerstvo financí takto postupně soutěží vozidla pro deset ministerstev a jejich podřízené organizace, celkem jde o 139 státních institucí. Ve čtvrtek 27. června byla předána další část z rámcové smlouvy, a to flotila vozů pro Českou obchodní inspekci. Od Petra Janeby ze Škoda Auto ji přebírala ministryně financí Alena Schillerová a ředitel Ústředního inspektorátu ČOI Mojmír Bezecný.

Nová flotila vozů pro Českou obchodní inspekci. Od Petra Janeby ze Škoda Auto...

Nová flotila vozů pro Českou obchodní inspekci. Od Petra Janeby ze Škoda Auto ji přebírala ministryně financí Alena Schillerová a ředitel Ústředního inspektorátu ČOI Mojmír Bezecný.

V roce 2017 zavedlo ministerstvo navíc tzv. dynamický nákupní systém na dodávku aut na čtyři roky v objemu necelých 900 milionů korun. Dynamický nákupní systém je otevřený jakémukoli dodavateli, tzn. může se do něj kdykoliv kdokoli přihlásit a aktuálně je v něm více dodavatelů než jen Škoda Auto. Zadávání veřejných zakázek probíhá postupně formou minitendrů zařazených dodavatelů.

Předávání aut podle rámcové smlouvy je plánováno do roku 2020, zatím nového provozovatele získalo něco kolem 500 vozů. „V průměru je u této zakázky dosahováno úspory 24 % oproti ceníkovým cenám, nejvíce se podařilo uspořit v kategorii vyšší třídy a SUV o téměř 35 %. Celková úspora činí přibližně 220 milionů korun,“ tvrdí ministerstvo financí.

Jde ale skutečně o rozdíl oproti ceníkové ceně – kdyby stát nebo jakýkoli odběratel poptával více vozů, dostal by na ně také slevu. Centrální nákup tak ve skutečnosti šetří jen pár procent navíc, které by jinak dostalo každé ministerstvo nebo úřad, kdyby vozy soutěžily samostatně. Stát nakupuje takto centrálně nejen auta, ale třeba i software, výpočetní a kancelářskou techniku či energie a papír. Ministryně Alena Schillerová vyčíslila celkovou úsporu všech ministerstev za rok 2018 na 1,7 miliardy korun.

Vozy státu dodává v posledních letech především Škoda Auto. „Vítězství v aktuálním tendru potvrzuje kvalitu, technickou vyspělost a v neposlední řadě také vysokou zůstatkovou hodnotu našich vozů. I v budoucnu se budeme zúčastňovat výběrových řízení jak ve státním, tak i v soukromém sektoru,“ řekl k tomu Tomáš Kotera, vedoucí komunikace podniku Škoda Auto.

Tato dominance domácí značky se ale mnohým nelíbí. Občas je dodavatelem i Hyundai, například vozů SUV pro Policii ČR nebo nedávno zvítězil v tendru na dodávku elektromobilů pro 11 státních organizací. 

Ford dodal podle PR manažera českého zastoupení Martina Linharta státu pouze „vyšší jednotky kusů aut“, šlo především o hlavní výhry v účtenkové loterii. „Účastnit se podobných tendrů pro nás není příliš výhodné. Pro dealery je to administrativně velmi náročná záležitost a finanční přínos je diskutabilní,“ dodal Martin Linhart.

„Na pozici importéra značky Volkswagen potenciální výběrová řízení sledujeme a společně s dealerskou sítí vyhodnocujeme možný potenciál,“ odpověděl za importéra Porsche Inter Auto bez dalšího upřesnění její Corporate Sales Manager Petr Holeček.

Jiné značky ale nákupy státu celkem otevřeně kritizují. „V minulém roce jsme se jako Kia Motors Czech zúčastnili výběrového řízení ministerstva vnitra,“ řekl nám fleetový manažer Martin Králíček. Jednalo se o dodávku několika tisíc vozů pro Policii ČR. 

V zákulisí se mluví o tom, že zadávací dokumentace byla zformulována tak, aby vyhovovala jednomu dodavateli (Škoda). Některá ze značek měla proto proti zadávací dokumentaci vznést námitku na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Následně byl tendr zrušen, podle zákulisních neověřených informací z důvodu, že automobilka Škoda neměla zimní pneu na model Octavia.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Najdete na iDNES.cz