Úterý 6. června 2023, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 6. června 2023 Norbert

Nafta pod -20 ºC tuhne. Natankujte na horách a zkuste aditiva

  12:06
Až minus 36 stupňů Celsia naměřily teploměry minulou noc, řidiči naftových aut by tedy měli zpozornět. Pokud už vám nafta v autě ztuhla, jediné řešení je najít pro něj teplou garáž, kde "povolí". Při cestě na hory natankujte "místní" naftu. Zkusit můžete i speciální aditiva.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Norma (ČSN EN 590) nakazuje benzinkám od prvního prosince prodej zimní nafty, která odolá až dvacetistupňovému mrazu (odborně "s filtrovatelností do -20 ºC"). Když se rtuť vydá ještě hlouběji pod bod mrazu, nemusíte ráno nastartovat.

I pokud se minus dvacítce teplota pouze blíží, ale pod ni neklesá, mohou být s provozem "dieselu" potíže. Zkouška filtrovatelnosti má totiž normovanou nejistotu měření tři stupně, takže výdejní kontrolou projde i nafta s CFPP (Colf Filter Plug Point) -17 ºC. Zkušební sítko používané při měření je také mnohem hrubší než moderní filtry vznětových vozů, které se tak mohou vysráženým parafinem zanést mnohem dříve.

Tankujte plnou

Hodně záleží také na stavu filtru: pokud je dlouho neměněný a zanesený nečistotami, dojde k jeho ucpání mnohem snáze. Do problémů se také můžete dostat, pokud máte v palivovém systému zkondenzované větší množství vody.

Tento jev postihuje zejména šetřivé uživatele, kteří netankují plnou nádrž. Při každém otevření nádrže se totiž dovnitř dostává vzdušná vlhkost a tak je žádoucí, aby těch otevření bylo v průběhu roku co nejméně a také aby v nádrži trvale bylo co nejméně vzduchu a co nejvíce nafty.

Máte vyhřívaný filtr?

Se situací, že by palivo zcela ztratilo tekutost a ztuhlo do sádlovité konzistence, se setká nanejvýš ten, kdo má v nádrži stále letní či přechodovou naftu. Což není nic výjimečného u svátečních řidičů.

Obvyklejší scénář je, že se vozidlo sice podaří nastartovat, ale po pár stech metrech či kilometrech začne jeho motor ztrácet výkon, až se zastaví, protože zachycené krystaly parafínu ucpou palivový filtr.

Při provozu je nafta zahřívána návratem ohřátého přepadového množství do nádrže, podobně to platí pro filtr umístěný v motorovém prostoru. Pokud motor překoná prvních deset až patnáct minut, máte obvykle vyhráno.

Daleko vyšší provozní jistotu poskytují vozy s elektrickým vyhříváním palivového filtru. Poznáme jej podle drátů vedoucích k jeho přírubě. Pozor, neplést s dráty vedoucími ke spodní části filtru, kde bývá umístěno čidlo zachycené vody.

Aditiva nejsou všemocná

Poučenější motoristé obvykle slyšeli něco o aditivech, takzvaných depresantech, která mají zlepšit tekutost a filtrovatelnost nafty v zimním období. Víra v deklarované účinky je v populaci značná, ovšem skutečnost závisí na mnoha faktorech.

Výstižnější název pro aditiva je: modifikátory krystalické struktury parafinů. Pokud jsou v naftě přidány, tak se netvoří prostorově objemné krystaly ve tvaru dubového listu, ale pouze menší kuličky, které filtr ucpávají pomaleji.

Pokud je ale parafinů v naftě příliš, tak i ty filtr rychle ucpou. Navíc účinků aditiv rády využívají už samotné rafinerie, protože je to levnější postup než zvyšovat objem neparafinických petrolejových frakcí, na něž je obrovský odbyt v leteckých palivech. Další zvyšování jejich koncentrace v naftě individuální aditivací uživatelem již nejenže nepřináší žádný pozitivní efekt, ale může dosáhnout i opaku – i aditivy lze totiž pohonné hmoty "předávkovat".

Základním předpokladem dobrého účinku aditiv je jejich přidání do nafty dříve, než vůbec proces vytváření krystalů započne, obvykle při asi -7 ºC. Proto pokud se pro nějaké to zimní aditivum rozhodnete, aplikujte je před natankováním a nutné též je, aby daná čerpací stanice měla zásobníky s naftou pod zemí (nadzemní zásobníky jsou časté u dvorových čerpacích stanic v areálech bývalých JZD).

Odborný automagazín AutoDiesel, specializovaný na naftová auta, před rokem prováděl test zimních aditiv a zjistil, že některé přípravky prodávané na českém trhu nefungují ani za optimálních podmínek. Naopak funkčnost byla laboratořemi Ústavu paliv a maziv potvrzena u přípravků značek Shell, Castrol, Sheron, vítězem se stal VIF Super Diesel Aditiv zimní, jenž navíc zvyšuje i cetanové číslo nafty a usnadní její vznícení ve spalovacích prostorech promrzlého dieselu.

Benzin hrozí závadou i požárem

Pokud už vám nafta v nádrži ztuhla, je jedinou zaručenou a bezpečnou pomocí přemístit vozidlo do tepla. Velmi účinný, jednoduchý, ale nikoliv bez nežádoucích vedlejších účinků, je též přídavek benzinu, který jako jediný dokáže rozpouštět již vzniklé krystaly parafínu. Již pět objemových procent obvykle poskytne žádaný účinek.

V tu chvíli prudce klesá mazivost, na kterou jsou velmi citlivé moderní vysokotlaké vstřikovací systémy, takže by benzin měli zkoušet pouze majitelé starších vozů. U nich se zase musí počítat s riziky vyplývajícími z časté netěsnosti palivového systému. Benzin v naftě prudce snižuje její bod vzplanutí, takže únik jím obohacené nafty na motor, který po celý rok vadí nanejvýš ekologům, může vyústit v požár vozidla.

Speciální nafta

Někteří prodejci pohonných hmot u svých značkových naft deklarují nadstandardní nízkoteplotní vlastnosti, například Benzina Verva Diesel (-26 ºC) či EuroOil Optimal Diesel (-25 ºC). Dosahují toho povýrobní značkovou aditivací i selektivním nákupem nafty z rafinerií, které poskytují rezervy v parametrech filtrovatelnosti.

První cesta má v dnešním nedostatku petrolejových frakcí zapřičiněném rozmachem letecké dopravy stejně omezené možnosti jako aditivace individuální. Ta druhá je zase finančně náročná.

Nelze tedy čekat, že již počátkem prosince v Praze natankovaná speciální nafta by skutečně měla filtrovatelnost -26 ºC. Petrolejářské společnosti reagují na předpověď počasí a rozdílně přistupují i k jednotlivým regionům – v Praze vystačí obvykle s hodnotami požadovanými normou, v horských oblastech však mohou do tanků přidávat i arktickou naftu s filtrovatelnosti -32 ºC.

Toto částečně platí i u prodejců nafty se standardní normou vyžadované jakosti. Také oni se obvykle v horských oblastech snaží nezklamat své zákazníky, ač je k tomu legislativa nenutí. Proto vůbec nejzákladnější rada před cestou na hory je naplnit nádrž až na místě, jak v rámci Čech, tak celé Evropy.

V případě, že přijdou mrazy, teplota dále klesá a vy máte v nádrži volný prostor, zajeďte natankovat k některé frekventované čerpací stanici, nejlépe k té, která deklaruje nadstandardní filtrovatelnost nafty. Rozhodně do těchto značkových naft již nepřidávejte žádná aditiva, protože je takřka jisté, že jejich účinek byl už naplno využit.

Pozor na vyhřívané sedačky

Samozřejmě základním předpokladem úspěšného provozu je dostatečné teplo ve spalovacích prostorách (žhavení, komprese – opotřebení motoru) a startér schopný dostatečně motor roztočit. Některé elektronické vstřikovací systémy vůbec nezačínají pracovat, dokud motor nedosáhne potřebných otáček – čili nestačí, když startér motorem při startu točí, musí ho roztočit pořádně (typicky Octavia I 1,9 TDI).

Příčinou slabosti akumulátoru může být nejen jeho stáří, ale i špatné dobíjení opotřebeným alternátorem či "mrtvé proudy" vybíjející jej přes noc (vadný alarm, špatně zapojené autorádio, zkrat v elektroinstalaci).

Časté bývá také přetěžování elektrické sítě neinformovaným uživatelem. Jedním z největších "žroutů" je elektrické vyhřívání sedaček. Zapínejte jen ty vyhřívané sedačky, které jsou obsazeny. Pokud sedačku "neutěsníte" pozadím, termostat regulující ohřev nevypne a neobsazená sedačka má obrovský odběr.

Autoři:
  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

A ten čudlík dělá co? Řidiči chtějí auta našlapaná technikou. A neví, co s ní

Osm z deseti řidičů nových automobilů se považuje za fandy techniky. Pochvalují si, jak jsou jejich elektronikou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Minibuzz květinových kyberdětí v akci. Elektroponorka s praktičností šetří

Parádní Volkswagenu ID.Buzz nepřehlédne nikdo. V tom veselém busu jste za větší hvězdu než youtuber v supersportu....

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Nové otázky pro autoškoly se ptají, jak má motorkář projet zatáčku

Ministerstvo dopravy společně s asociací autoškol představilo novou sadu otázek k testům v autoškolách. Zaměří se na...

Premiéra občerstvené Škody Scala se blíží. Ulovili jsme testovací prototyp

V průběhu léta mají dorazit faceliftované škodovky Scala s Kamiqem. Maskovaný prototyp občerstveného modelu Scala...

Bylinky a koření v kuchyni: Jak s vařením pomůže Podravka NATUR?
Bylinky a koření v kuchyni: Jak s vařením pomůže Podravka NATUR?

Podravka NATUR využívá pouze čerstvé a kvalitní suroviny, bez umělých přísad, konzervantů nebo barviv. Vyzkoušely jsme kombinaci zeleniny, koření a...

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...

Když ukazuju prsa, jsem šťastnější, říká pansexuální a nebinární Monáe

Herečka a zpěvačka Janelle Monáe (37) nemá s nahotou problém. Na obálce magazínu Rolling Stone pózovala nahoře bez,...

KVÍZ: Opáčko základních školních znalostí. Co si pamatujete ze zeměpisu?

Který předmět byl ve škole vaším nejoblíbenějším? Pokud to byl zeměpis, máte příležitost vyzkoušet, co si pamatujete ze...