Nafta není pro šneky. Dieselmax jede 563 km/h

aktualizováno 
TDI, CDTI, i-CTDI, CRD, CDI... motory spalující naftu mají konečně svého krále. Žlutočerný doutník Dieselmax, nesoucí značku pracovních strojů JCB, ustavil na solném jezeře u města Bonneville světový rychlostní naftový rekord. S dieselem se dá uhánět více než pětistovkou, přesněji 563,418 kilometrů v hodině.

JCB Dieselmax | foto: JCB

Čoudívé dieselové motory v lenošivých náklaďácích a dodávkách jsou minulostí, odhady říkají, že se letos v Evropě prodá dokonce víc aut čerpajících naftu, než těch benzinových. Nejnovější ikonu řidičů, kterým pod kapotou brumlá vznětový agregát, postavila britská společnost JCB.

V polovině srpna v nadmořské výšce 1281 metrů dieselmax rozprášil letitý rekord speciálu Thermo King Streamliner, který se v roce 1973 rozjel na 379,413 kilometrů v hodině.

9,09 metru dlouhá žlutočerná raketa bez křídel váží 2700 kilogramů (včetně pilota), o pohon se starají dva 750koňové dvoustupňově přeplňované turbodiesely. Za pozornost stojí jejich chlazení, obstarávané 200 litry vody s kusy ledu.

Do kokpitu zasedl Andy Green, momentálně nejrychlejší řidič světa. 44letý podplukovník britského letectva už uháněl v autě pojmenovaném Thrust Ssc nadzvukových 1227,986 kilometrů v hodině.

Na solném jezeře v Utahu se diselmax rozjel na rychlost 563 kilometrů v hodině na 11 mílovém úseku (cca 18 km). Automobilová federace FIA ovšem uznává průměrnou rychlost. Rekord, pokud má být uznán předpokládá, že auto projede daný úsek v obou směrech.

23. srpna dosáhl dieselmax při první jízdě na rychlost 588,664 km/h, při zpáteční cestě se rozjel na 540,248 kilometrů v hodině. Komisaři poté z obou rychlostí spočetli průměrnou rychlost, která bude zapsána do Guinessovy knihy rekordů: 563,418 km/h (350,092 mil/h). Stavba rekordního speciálu vyšla JCB na 80 milionů liber.

Tankovat naftu se už nestydí ani okruhové speciály. Palivo, které ještě před nedávnem chutnalo především náklaďákům, letos dovezlo Audi k vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. V červnu letošního roku speciály označené Audi R10 TDI pod vedením pilotů Franka Biely, Marco Wernera a Emanuele Pirra ovládly závod. Kromě prvního obsadil další dieselový speciál z Ingolstadtu ještě třetí příčku.

Audi R10 TDI vybavené dvanáctiválcem s výkonem 478 kW (650 koní) a jedenácti sty kroutícími newtonmetry stanovilo rekord závodu v počtu ujetých kilometru. Naftu čepovaly každých šestnáct 13,65 kilometrových kol, celkem jich vítězný monopost ujel 380.

Dieslemax v číslech

motor

2 x čtyřválcový pětilitr

max. výkon

560/750 kW/koní

max. točivý moment

1500 Nm

délka x šířka x výška

9091 x 1145 x 1337  mm

rozvor

5878 mm

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Experti chtějí prosadit řidičák na zkoušku, jako mají Rakušané

Experti chtějí prosadit novelu zákona, která by změnila získání řidičského oprávnění i systém vzdělávání v autoškolách....

Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Mercedes větří krizi: propouští a chce ušetřit miliardu

Výrobce luxusních vozů Mercedes propustí zhruba tisíc lidí, aby do roku 2022 uspořil přes miliardu eur (25,6 miliardy...

Automobilové šílenosti na japonský způsob: turbína a postmoderní obývák

Japonská automobilová škola se od zbytku světa v mnohém liší. Jednou z parádních disciplín jsou „ulítlé“ studie....

Advantage Consulting, s.r.o.
SYSTÉMOVÝ SPECIALISTA ISO

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz