Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Britští energetici chtějí dálkově vypínat nabíjení elektroaut

  9:00
Ve Velké Británii se diskutuje o nové pravomoci pro energetické společnosti dálkově vypínat elektromobily, které si lidé připojili do domácích nabíječek. Důvodem je ochrana elektrické sítě před přetížením. V Česku to zatím v plánu není, naopak se řeší možnost, jak zapojit elektromobily opačným způsobem, tedy využívat jejich baterie pro vykrytí zvýšené spotřeby na jiném místě sítě.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Nabíjení elektromobilu z běžné domácí zásuvky dnes trvá u některých modelů třeba i 24 hodin. Nutností je proto instalace tzv. wallboxů, která tuto dobu zkrátí na pár hodin. To ale klade zvýšené nároky nejen na domácí rozvody, zejména jističe, ale při velkém počtu elektromobilů i na celou síť. Ve Velké Británii nyní energetický kontrolní úřad Ofgem řeší žádost distribučních společností, aby mohly dálkově odpojovat nabíjené elektromobily od nabíječek v případě velkého zatížení sítě.

Návrh, který citoval britský automobilový magazín AutoExpress ze zprávy DCUSA (Distribution Connection and Use of System Agreement/Dohoda o distribučním připojení a používání systému), varuje, že „elektrické sítě ve Velké Británii nebyly navrženy tak, aby uspokojily další významnou poptávku, kterou mají určitá zařízení pro spotřebitele, jako jsou elektromobily a jejich nabíječky“.

Distributoři proto požadují, aby pomocí tzv. chytrých elektroměrů mohli dočasně odpojit z nabíjení zařízení s velkým okamžitým odběrem, což jsou zejména elektromobily, nebo odběr aspoň omezit, což je případ třeba systémů centrálního elektrického vytápění. Společnosti ale zároveň říkají, že by šlo o zcela výjimečné opatření, které by bylo použito jen v nouzi. Diskusi vzbudilo především to, že lidem, kterých by se omezení týkalo, by podle těchto návrhů nebyla nabídnuta žádná forma kompenzace. K usnadnění plánů by si museli také nainstalovat nový inteligentní měřič elektřiny třetí generace.

V Česku budují chytré sítě

Výrobci a distributoři elektřiny v Česku zatím ve vlivu nabíjení na spotřebu elektřiny a její distribuci problém nevidí. Podle nich je v tuto chvíli jak přenosová, tak zejména distribuční síť v Česku dostatečně robustní na to, aby si dokázala poradit se spotřebou elektřiny v objemech, které by odpovídaly počtům elektrických vozidel zmíněných např. v Národním akčním plánu čisté mobility. Ten počítá s tím, že v roce 2030 by v ČR mohlo být v provozu 250 000–500 000 elektromobilů, jejichž spotřeba vychází zhruba na úrovni 0,78-1,56 TWh / rok. Pro srovnání roční produkce Temelína byla loni 15,76 TWh.

„Je samozřejmě nutné zvážit, jak by se dobíjení uvedeného počtu vozidel rozložilo mj. geograficky i časově nebo v rámci dobíjecích výkonů,“ řekl iDNES.cz mluvčí ČEZ Martin Schreier. „To všechno jsou faktory, které hrají roli při kalkulaci dopadů nárůstu dobíjení na sítě. Je zjevné, že efekt se projeví na úrovni domácností a firem, kde se předpokládá zásadní objem dodaných kWh. Problémem v takových případech může být třeba nerovnoměrné zatěžování fází domácích rozvodů a využívání zásuvek, které nejsou primárně na pravidelné dobíjení určeny nebo připraveny.“ Negativní dopady dobíjení lze podle Schreiera kompenzovat využitím dalších technologií: „průběžný zájem o řešení kombinující dobíjení, bateriové úložiště a třeba fotovoltaiky tento trend potvrzuje.“ Podle mluvčího energetické společnosti souhrnně platí, že ani následně při zvyšujícím se počtu elektrických vozů nepůjde o výrazný zlom. „Provozovatelé soustav budou průběžně sledovat vývoj spotřeby i poptávku po nových připojeních a budou tomu přizpůsobovat investice do obnovy nebo rozvoje. Spíše než o revoluční tak půjde o evoluční, postupný proces posilování,“ dodává.

Chytré distribuční trafostanice a dálkové ovládání sítě se už ale zavádějí i v Česku. V případě elektromobilů by však naopak mohly využívat energii z jejich baterií, než že by omezovaly nabíjení. „Konkrétně v Praze není problém s nedostatkem elektřiny jako takové,“ konstatoval mluvčí PRE Petr Holubec. „Mohl by teoreticky nastat někdy v budoucnu při masovém rozšíření elektroaut, pokud by všichni v jedné lokalitě začali dobíjet ve stejné době – třeba na sídlišti. My proto v současnosti pracujeme hned na několika opatřeních, jak tomuto teoretickému nebezpečí čelit. Jedna z cest je vyšší využití prvků dálkového ovládání energetické sítě, a tedy zvýšení možnosti řídit toky elektřiny tam, kde je to aktuálně nutné. Proto takzvaně pochytřujeme distribuční trafostanice, zkraje října zprovozníme již stou v Praze, a do konce roku 2030 počítáme, že jich budeme mít celou třetinu již na nové požadavky připravených. Dosud platilo, že elektřina „teče“ od elektrárny k zákazníkovi, a tak byla elektrická síť konfigurována. Dnes může „téci“ i od zákazníka, třeba když má fotovoltaickou elektrárnu a chce přebytky dodávat do sítě, nebo při vyspělých technologiích si může dispečer pomoci při nedostatku i čerpáním elektřiny z baterií aut připojených na „chytré“ dobíjení.“

PRE nedávno spustila projekt dobíjení elektroaut z lamp veřejného osvětlení. Prvních 13 bylo dokončeno ve Slezské ulici na Vinohradech, během šesti let jich má být takto upraveno na 3 000. Měly by ale být umístěny po celé Praze, aby nebyla tímto způsobem zatížena jen jedna lokalita.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Dacia Spring

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou...

Prodeje elektroaut letos v Evropě urychlí koronavirové dotace

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

VIDEO Elektromobily tvořily osm procent ze všech automobilů prodaných v Evropě za prvním pololetí...

Slováci slibují elektromobilům revoluční baterii, vyrobí ji příští rok

Baterie pro elektromobily Nissanu

Slovenská firma InoBat Auto představila prototyp baterie pro elektrovozidla, s hromadnou produkcí...

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Elektrovozy dorovnávají náklady na provoz klasická auta, v Česku to neplatí

Škoda Enyaq iV

VIDEO Nákupní cena vozu je jedna věc, druhá jsou celkové náklady na jeho provoz a vlastnictví....

Šéf Tesly slibuje levnější elektromobily s delším dojezdem

Tesla Model 3

VIDEO Americká společnost Tesla pracuje na nové bateriové technologii, díky které bude moci vyrábět...

S požáry elektromobilů budou patálie, vzniká při nich spousta jedů

Švýcarská laboratoř zkoumala látky, které vznikají při požáru akumulátorů pro...

VIDEO Co se stane, když v tunelu nebo v podzemní garáži vzplane elektromobil? Touto otázkou se zabývali...

  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Nejvyšší soud určil koncentrace drog vylučující řízení auta

Nejvyšší soud v novém stanovisku naznačil, jaká minimální koncentrace drog v krvi bude u řidičů trestná bez nutnosti...

Slovenská továrna Volkswagenu zahájila výrobu Škody Karoq

Německá automobilka Volkswagen ve svém závodě na Slovensku zahájila v pátek výrobu sportovně-užitkového vozu (SUV)...

Tragických nehod o stromy přibývá, přitom je mnoho soušek u silnic zbytečně

Pro více než dva a půl tisíce řidičů skončila v minulém roce jejich jízda nárazem do stromu u silnice. I když počty...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...