Domácí dobíjení elektromobilu? Bábovku si dost možná zároveň neupečete

aktualizováno 
Anglický správce rozvodné soustavy varoval před tím, že elektrické rozvody v tamních domácnostech nejsou dimenzované na rozvoj aut na baterky: „Elektromobil, nebo rychlovarná konvice,“ hlásaly titulky britských novin. V Česku není situace o mnoho lepší.

Renault letos představil koncept Symbioz, který se v představách tvůrců stane součástí domácnosti. Elektromobil má akumulátor, který poslouží také jako zásobárna energie pro domácnost. | foto: Renault

Nabít elektromobil, upéct koláč, ohřát v rychlovarné konvici vodu na čaj a k tomu si ještě přitopit elektrickým přímotopem? Podobný program na sychravé anglické odpoledne není jen tak. Britský správce rozvodné elektrické soustavy National Grid varoval, že tamní elektroinstalace není připravena na nástup elektromobilů s výkonnými domácími dobíjecími stanicemi.

Pokud si totiž domů pořídíte elektrický vůz s kapacitní baterií, pravděpodobně ho nebudete chtít dobíjet slabou 3,5kW stanicí. U takové Tesly Model S totiž doplnění akumulátorů z 25 na 100 % zabere asi 19 hodin. Silnější 11kW stanice tento čas zkrátí na přijatelných šest hodin (tedy přes noc). Taková nabíječka ovšem také znemožní použití dalších náročných elektrických spotřebičů. 

I v domácnostech s relativně novými rozvody se snadno stane, že souběh těchto náročných spotřebičů „vyhodí pojistky“. Jen samotný efektivní dobíjecí proud totiž v takovém případě přesahuje 30 A. V případě starých domů není ostatně elektroinstalace často dimenzována ani na to, aby zvládla nejslabší dobíječku a elektrickou troubu zároveň. „Běžná zásuvka s 10–16A jištěním zvládne dobíjecí výkon 2-3 kW,“ uvádí pro iDNES.cz mluvčí ČEZu Martin Schreier.

Pokud u nás domácnosti nevyužívají elektřinu i k topení, vystačí si většinou s jednofázovým rozvodem a jištěním na úrovni 1x25 A. Domy, kde se elektrickou energií i topí, využívají 3x25 A. Ani tyto relativně dostatečně dimenzované rozvody ale nejsou stavěny na pravidelné dobíjení elektromobilu silnou 7-11kW stanicí. „Podobné dobíječky vyžadují úpravu rozvodů, jištění i speciální koncové zařízení, tzv. wallbox,“ vysvětluje Martin Schreier. S ohledem na stáří objektu (často s hliníkovým vedením) může být nutný zásah poměrně rozsáhlý, jinde bude stačit dokoupit právě jen zmíněný wallbox. Od toho se také odvíjí náklady na podobné úpravy: od tisícikorun až po řádově vyšší částky.

Vše souvisí i s tím, jak bude majitel svůj elektrický vůz používat. Na denní dojíždění v řádu 50 až 100 km nejsou vyspělé rozvody nutné tolik. Přes noc totiž baterii opětovně dobijete do plna i na obyčejné 16A zásuvce. „Účel a tomu odpovídající způsob dobíjení vozidla v domácnosti je každopádně něco, co by potenciální řidiči neměli podceňovat. Nastavení jističe i optimální řešení dobíjení by proto měli konzultovat s odborníkem, který dokáže navrhnout řešení odpovídající jejich potřebám,“ říká Schreier.

Ještě výraznější změny jsou spojené s přípravou na budoucnost, kdy se změní to, jak dům hospodaří s elektřinou. „Takzvaný dům budoucnosti například počítá s tím, že elektřina vyrobená ve střešní fotovoltaické elektrárně bude sloužit k pokrývání spotřeby domácnosti (spotřebiče, ohřev vody, dobíjení elektromobilů). Změní se ale také vnímání a využívání samotných elektromobilů. Z dnešního čistého příjemce elektřiny se elektrické vozy stanou něčím na způsob domácnostních akumulátorů. Dobíjí se momentálně přebytkovou elektřinou z fotovoltaik, kterou v sobě uchovají a následně se tak samy stanou velkými bateriemi pro čas zvýšené spotřeby,“ předpovídá mluvčí ČEZu.

Ve Velké Británii mezitím zmíněný National Grid doporučuje, aby byly v souvislosti s plánem na zákaz prodeje vozů se spalovacími motory (rok 2040), domy vybaveny silnými 100A pojistkami a pochopitelně tomu odpovídajícími rozvody. Alternativou k rozsáhlé přestavbě domácnostních elektroinstalací je i výstavba speciálních předzahrádek s účinnými dobíjecími stanicemi. Podle odhadů Erika Fairbairna, zakladatele společnosti Podpoint, která se nabíječkami zabývá, by v Británii mohlo silné 11kW stanice využívat jen přibližně pět procent všech domů.

Problémy jsou ale spojené i s nastavením celé rozvodné sítě. Firmy, jež je v Anglii spravují, již varovaly řidiče, že mohou zapomenout na to, aby si všichni po příjezdu z práce dobili svůj elektromobil. Jinak se ostrovní království nevyhne nákladné modernizaci celé rozvodné soustavy. Domy by podle nich měly být vybaveny chytrými systémy, které budou elektrické vozy dobíjet jen ve chvíli, kdy to okolní síť zvládne. Think-tank Green Alliance přišel s tím, že šest blízko sebe současně dobíjených elektromobilů by se mohlo postarat o lokální výpadky elektřiny.

Používání elektromobilů tedy možná s ohledem na doplňování energie nezmění současnou situaci, kdy si jezdíme pro benzin nebo naftu k čerpací stanici. Jen to místo toho budou stanice dobíjecí. Ty by mohly být postaveny na k tomu příhodných místech s dostatečně dimenzovanou rozvodnou sítí. Ostatně i hlavní hráči v oblasti petrolejářského průmyslu se již poohlížejí po změně byznysu. Shell tak nedávno koupil nizozemskou společnost NewMotion, která v západní Evropě provozuje nejširší síť dobíjecích stanic, a u prodejen elektrických vozů začal instalovat vlastní nabíječky. Již před nějakou dobou také avizoval svoje plány na výstavbu dobíjecích stanic na čerpačkách polský koncern PKN Orlen, do něhož patří i česká Benzina.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

VIDEO Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě...

Autohádanka: poznejte automobilovou perlu

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

VIDEO Automobilová slavnost Legendy o tomto víkendu zaplnila holešovické Výstaviště. V pavilonu těch...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

VIDEO „Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon...

Stát začne vydávat speciální SPZ pro ekologická auta

Tesla, model X

Majitelé elektroaut a aut na hybridní nebo vodíkový pohon mohou od prvního dubna požádat o novou...

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Bugatti za sto třicet milionů jsou hlavními hvězdami pražské slavnosti aut

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Šestý ročník automobilové slavnosti Legendy právě otevírá na pražském Výstavišti v Holešovicích. Až do neděle tu bude k...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz