Středa 3. března 2021, svátek má Kamil
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 3. března 2021 Kamil

Diskuse k článku

Domácí nabíjení elektroauta. Investici za desítky tisíc se vyhne málokdo

Dlouhodobý provoz elektromobilu nebo plug-in hybridu se neobejde bez zesílené nabíječky doma či v zaměstnání. Instalace domácího wallboxu vyjde na 20 tisíc, ale třeba také 50 tisíc korun, a to se chce zejména do užívání elektrického firemního auta investovat málokomu. Němci na to nově budou nabízet dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

R59o37m70a72n 16B41r75a86n80d54a 7481422207

možná se zeptám blbě, ale konektor na nabíjení do auta je sjednocen celosvětově nebo aspoň evropsky? Nebo budou redukce?

0/0
28.11.2020 16:42
Foto

J61i26ř47í 58Š31e41j55n80o46h52a 9758655685413

???

Většina lid spí nejméně 5 hodin + nějaký čas na přípravu. Někteří zaměstnanci se dokonce doma věnují i rodině.

Tak proč se někomiu zdá domácí dobíjecí doba 5 hodin příliš dlouhá ?

+1/0
16.11.2020 18:34
Foto

J55a20n 95D46l37o46u19h61ý 7384259820359

Jasne me stala cela eletrika na baraku 100 000kc a tady chce nejakej potemkin placenej automobilkou za indtalaci bedny na zed a privedeni pravdepodobne 3 fazoveho kanbelu az 50000kc korun. To vam zaplati jenom iplnej hnup! A chtit 3500kc za “inspekci” jestli to pujde nainstalovat?! Ja za “inspekci” k dodatecne montazi kabelu pro klimatizace neplatil nic! Za natazeni kabelu + hodiny + jistice jsem byl na cene celkem asi 2500 korun!!!!

+3/0
13.11.2020 9:12
Foto

P82a58v84e88l 78O21b12d28r61ž72á14l78e37k 6486794938162

To jste docela dobrý... za 2.500 by leckde byla sotva revize. Ale nacpat do toho projekt, realizaci, materiál i revizi - to je mimořádně výhodné.

0/0
14.11.2020 7:58
Foto

J60a15n 14D73l84o65u90h44ý 7274119320589

Nevim na co chcete projekt?! Jedna se o privod kabelu XY o nejake tloustce od nejakeho jistice XY ktery je napojen na vedeni dle projektu domu ( ten ma kazdy majitel domu). Pak vam prijde elektrikar s patricnymi autorizacemi atd. koukne do projektu domu, nameri kabel, koukne kudy se to potahne a jak... nakoupi matros a dane vedeni nainstaluje ;-) U toho wallboxu je postup v podstate stejnej. Problem muze byt maximalne v tom. Ze ty 3 faze ( ktere k tomu potrebujete) musite tahat az z kiosku na hranici pozemku, kde jsou hodiny CEZu. I tak si nedokazu predstavit, jak by takova instalace presahla castku nekde okolo 10 000kc ;-)

0/0
14.11.2020 19:09
Foto

J32a10k64u33b 48K82o70s 3916672410724

Jděte s tím...

+1/−1
12.11.2020 23:50
Foto

V47l16a67s50t40i68m96i56l 51P12ř10í33k20a18z49s27k67ý 4491712

Rozhodně bych zvýšil pojistku na požár

+1/−1
12.11.2020 23:28
Foto

Z76d87e53n94ě60k 18M80o39r54á76v87e36k 5747878668963

Možná už to v diskuzi zaznělo, ale proboha kdo operuje vzorovým příkladem hybridního Superbu, který se z obyčejné zásuvky nabíjí 5 hodin. Copak to potřebuju zkracovat na 3,5 hodiny, když to auto běžně přes noc stojí 8 a více hodin? I kdybych musel nečekaně vyjet dříve než za 5 hodin, je to hybrid, pojede i když bude baterie prázdná. To jako mám v tomto případě investovat 3500 za studii proveditelnosti, pak 6000 za instalaci wallboxu, který stojí dalších 13000, přitom je to všechno naprosto zbytečné?

+2/0
12.11.2020 23:27
Foto

J15i44r34i 31S46l69a59v30i58k 2981889555822

Jak se to vezme, kazda baterie ma svuj optimalni nabijeci proud a vyssi (rychlonabijeni) i nizsi (nabijeni ze zasuvky), zvysuje ztraty a snizuje zivotnost. Ty rozdily ztrat jsou 5-30%.

0/−1
13.11.2020 0:15
Foto

Z31d24e30n29ě89k 53M29o51r55á59v69e11k 5247298688243

Proč o tomhle nebylo nic v článku? Opravdu bude poškozovat baterii Superbu, když se bude nabíjet příkonem 3 kW (220V / 16A)? Jak je to se ztrátami při nabíjení střídavým proudem z obyčejné zásuvky detailně nevím, ale myslím si, že 30% to asi nebude.

0/0
13.11.2020 0:24
Foto

J37i22r66i 23S13l15a91v45i13k 2121279675932

30% je pri rychlonabijeni, to lze snadno dohledat. Z hlavy nevim, kolik to je pri priliz nizkem proudu.

0/0
13.11.2020 0:34
Foto

Z95d70e62n97ě18k 39M56o67r46á30v67e25k 5517558738333

No ale o rychlonabíjení v garáži rozhodně nepůjde, takže tento údaj je nezajímavý.

0/0
13.11.2020 0:40
Foto

J17i26r10i 44S91l46a41v75i51k 2771389775272

Ale jde o ten druhy extrem: nizky nabijeci proud. Jsou prukopnici BEV, co nabijeli pres prodluzovacku na sidlisti. Tim si zivotnost baterie snizi, ale lidi si stejne nejcasteji znici baterii nabijenim na 100% nebo vybijenim k 0% nebo priliz velkym poctem cyklu.

0/−1
13.11.2020 1:04
Foto

Z27d72e85n34ě54k 83M95o71r91á83v72e11k 5777168538513

Ta degradace způsobená rychlým nabíjením nemusí být nutně nijak hrozná. Takový profláknutý příklad firmy Tesloop, která provozovala Model S 90D a měla poměrně hodně zdokumentovaný stav opotřebení, uváděl po 300 tisících km degradaci jen 6%, přičemž se nabíjelo několikrát denně na Superchargeru (protože zadarmo) a téměř vždy do 95-100%.

https://www.tesloop.com/blog/2018/7/16/tesloops-tesla-model-s-surpasses-400000-miles-643737-kilometers

Pak se baterie měnila, ale to bylo z důvodu, že počítač špatně odhadoval dojezd, tak si ji Tesla vzala na testy. Druhá baterie byla vadná a rychle degradovala, tak ji měnili znovu. Těch prvních 300 tisíc bylo ale s první baterií a najeli to za jeden rok.

Myslím, že to opotřebení baterií se teprve časem ukáže a bude se lišit podle výrobců baterií a taky podle výrobců vozidel, podle toho jak dobře bude battery management baterie hlídat a chránit.

Vybíjení do nuly bude asi baterii ničit nejvíc.

+1/0
13.11.2020 2:59
Foto

J70a57n 40D67l38o85u11h81ý 7744579630939

Pokud se spatne pocita dojezd, pak je temer 90% jistota, ze problem je nekde uvnitr baterie respektive celeho battery packu ;-)

0/0
15.11.2020 0:18
Foto

Z20d29e78n60ě39k 50M72o44r43á69v66e58k 5127418328533

To nemusí být pravda. Uvědomte si, že to bylo jedno z vozidel z počátků výroby, během testování se s takto agresivním využíváním baterie nejspíš nesetkali a program prostě s takovým stavem nepočítal. Dost možná šlo jen o doladění systému, proto si baterii vzali na testy.

0/0
15.11.2020 12:11
Foto

V98í65t 85O92ž89a14n93a 1468698495404

Na 13kWh baterku Superbu iV ani 2kW nemůžou být nízký nabíjecí výkon. Bylo by to 0,15C - to je úplně v pohodě.

0/0
13.11.2020 9:11
Foto

S25t90a20n75i90s88l84a51v 22P33i42š59t15ě70k 1196808149975

Pokles napeti pod urcitou hodnotu znici spolehlive kazdy akumulator, stejne jak prebijeni. Proto je vetsina zarizeni s akumulatorem vybavena elektronikou co to ohlida. Pochybuju, ze to dnesni elektromobily nemaji. Co se tyce dobijeni tak naopak dobijeni nizsim proudem je vyrobci doporucovano. (1/10 kapacity akumulatoru) Vyrazne vyssi dobijeci proudy naopak i dle mych zkusenosti akumulatory nici. U aku za 1-2kkc dam prednost rychlosti, ale pokud akumulator stoji o 2rady vic tak radej zivotnost.

+1/0
13.11.2020 11:02
Foto

S37t36a15n42i12s25l88a64v 73P89i26š81t18ě20k 1986358819345

Ucinnost dobijeni neni nikdy 100% Cast energie se premeni na teplo. Ztrata 30% mi pripadne vysoka, pri klasickem dobijeni 1/10 kapacity je ztrata asi 15% Ale pri rychlodobijeni to asi bude vic. A zalezi i na typu akumulatoru.

0/0
13.11.2020 11:06
Foto

Z66d78e76n72ě60k 28M98o20r48á60v24e82k 5187108958193

Mně přijdou i ztráty 15% moc, vzhledem k tomu, co naměřil ADAC. Ten jejich test probíhal v době, kdy si proti elektromobilům vymýšleli všechno možné, takže pochybuji, že by nějak měření přikrášlili. Oni se tehdy tvářili, že výrobci elektromobilů kecají zákazníkům o skutečné spotřebě a ignorovali při tom, že metodika měření je jasně daná a výrobce do spotřeby nemůže zahrnout spotřebu při nabíjení.

Obecně jim při tom vyšlo kolem 10% (někde víc, někde míň), beru to jako reálnou hodnotu.

https://autonaelektrinu.cz/aktuality/244-adac-ecotest-elektromobily-spotreba

0/0
13.11.2020 13:02
Foto

Z43d44e96n22ě74k 31M21o26r98á68v68e13k 5227438348323

Tedy co vím z testu ADACu, tak při nabíjení elektromobilů jsou ztráty kolem 10%, což považuju za jakýsi standard.

+1/0
13.11.2020 0:25
Foto

J46i51r12i 36S34l75a18v15i32k 2631649745802

Ano, to sedi, 5-10% ztrat pri optimalnim nabijecim proudu je standard.

+3/0
13.11.2020 0:35
Foto

J64a88r30o72m74í75r 11K23r17á12l 4550619774149

Takže při rychlonabíjení musíte "uchladit" jedny akumulačky.

0/0
13.11.2020 7:46
Foto

V91í25t 86O75ž23a37n76a 1418168735704

Je rozdíl jestli mluvíte o intení nabíječce (AC) nebo externí rychlonabíječce (DC) - tam může být účinnost vyšší (ztráty nižší)

+1/0
13.11.2020 9:13
Foto

J42a35r38o74m57í20r 56K39r61á19l 4480949374459

Nejde o nabíječku, ale o ty baterky v autě.

0/0
14.11.2020 7:09
Foto

Z42d21e25n43ě95k 50M57o30r83á91v28e55k 5497368968493

Tak samozřejmě že battery management musí při nabíjení hlídat teplotu. Při vyšších teplotách buď zapne chlazení a nebo sníží příkon.

0/0
15.11.2020 12:14
Foto

L58á25ď58a 39T49r47u36s64k96a 6554256984675

já bych se toho nebál.., pořádně bych to zadotoval... a až budou jen samá elektroauta.., budeme odvádět daně, abychom na to mohli pobírat dotaci.. a to se myslím vyplatí...:-PR^

+1/−1
12.11.2020 22:25
Foto

R64o95b86e50r43t 12P22e42l44a64n25t 1491578422199

Dá se to nabíjet přes USB?

Přece to nebudu nabíjet v koupelně z toho skleněnýho boxu.

+1/−1
12.11.2020 21:53
Foto

J29i18ř82í 58H89a13v93á88č64e87k 1973160563

Proč by z daní nás všech měla být dotována auta milionářum?;-€;-OEURv

+5/−1
12.11.2020 21:31
Foto

R28a87d79o51v89a65n 87B15u77r21k47o24v64i14č 2922980192819

Aby nemusely být rozsáhle dotovány spalováky, jimiž si dnes a denně ničím životní prostředí a svoje zdraví. A nákupy paliv a maziv podporujeme Putina a šejky, samé nehezké režimy.

+1/−8
13.11.2020 7:22
Foto

J17a37r16o55m23í96r 35K94r72á74l 4400979514379

Čím jsou ty spalováky dotované ? 8-o Já tu naopak vidím spotřební daně, silniční daň, atd.

+4/0
13.11.2020 7:44
Foto

V55í92t 54O63ž23a35n83a 1698368415174

Vašim zdravím.

0/−1
13.11.2020 9:14
Foto

R70a68d93o84v20a94n 79B82u80r70k98o10v15i89č 2542550262899

Zkuste si najít web s podporami. Ty miliardy pro Hyundai, TPCA i Škoda Auto Vám tam asi vyrazí dech.

0/0
14.11.2020 22:45
Foto

P57e17t35r 82M90a30l19i50š79k73a 6351225791953

Těžba lithia a zpracování je taky jistě ekologické. Jediný rozdíl je v tom, kde emise vznikají. A není náhodou největším výrobcem baterii Čína?

0/0
14.11.2020 16:06
Foto

J97i84ř53í 12Š50e84j77n94o56h27a 9808385555873

Moderní spalovací motor na zemní plyn neničí přírodu vůbec. Z důvodu falešného boje s CO2 se ale nijak zvlášť nepreferuje.

0/−1
16.11.2020 18:44
Foto

R63a19d66o18v92a21n 28B15u34r78k48o83v44i39č 2302540702109

Budu Vás muset vyvést z oblíbeného bludu:

- těžba zemního plynu přírodu ničí, včetně velké spotřeby elektřiny na její provádění

- doprava, skladování, přečerpávání a čištění zemního plynu přírodu ničí, včetně velké spotřeby elektřiny na její provádění

- u zemního plynu jde stále o spalovací proces se všemi doprovodnými negativy. Zkuste si sednout na střechu rodinného domku s kotlem na zemní plyn a zhluboka dýchejte. Tak "čistý" ten proces je.

- vyzvu Vás na garážový test, kdy si každý z nás dvou nastartuje v uzavřené garáží své auto, Vy plynoprda, já elektriku. Kdo vyjde živý, prokázal neničení přírody.

- boj o CO2 je v podstatě jen ikona EU a dalších, nám jde jen o čistý vzduch bez jedů, smradu, vibrací a kraválu. Nic z toho zemní plyn neplní.

0/0
18.11.2020 10:52
Foto

S73t10a24n61i86s13l70a48v 94D11r89v54o54t45a 7423553405236

Jenomže, když jezdíte na elektřinu tak defacto jezdíte na ;-Duhlí.

+1/−2
20.11.2020 16:56
Foto

R64a41d10o60v89a73n 16B14u28r16k55o56v50i84č 2262160372409

To je demagogické tvrzení opřené o teoretický český energetický mix. Já odebírám pouze zelenou elektřinu od výrobců z OZE A ze své FVE. Auto nabíjím doma a v práci, kde jsou nejen panely na střechách, ale taky na natáčecím zařízení a vrtule k tomu. Takže my se snažíme elektřině z uhlí vyhýbat, jak to jen jde. A většina elektromobilistů to má podobně. Zkuste to taky, není to nic těžkého, třeba https://elektrinanazeleno.cz/pro-domacnosti-3

0/0
22.11.2020 11:29
Foto

J36a75r15o94s68l97a20v 38P60r78o43c16h38á13z26k64a 8228694489823

Co na to berete?

0/0
29.11.2020 8:58
Foto

R35a18d56o68v96a25n 90B53u25r72k47o26v14i15č 2782340272949

Zdravý selský rozum.

0/0
29.11.2020 18:11
Foto

T42o88m32a39s 93N71o97v88a12c38e90k 7371242766322

Je to slepá cesta. Ale ekošílenci si to nepřipustí.

+4/−3
12.11.2020 21:16
Foto

R32a79d17o17v79a76n 53B94u64r22k62o38v10i59č 2772970682789

Jsem rád ekošílencem, jak říkáte těm, co jezdí čistě a tiše, bez jedů, vibrací a lokálních emisí. Jak pak nazýváte petrolheady?

+1/−2
13.11.2020 7:23
Foto

J79a26r53o41m45í57r 78K94r85á10l 4260109944249

To je právě rozdíl mezi Vámi - ekošílencem a rozumným člověkem. Vy si pořídíte nové "ekologické" auto, zatímco ten, komu na naší planetě opravdu záleží, dojezdí staré auto co nejvíc.

0/0
13.11.2020 7:48
Foto

V24í81t 35O70ž26a46n27a 1888938665264

Ale on si nepořídil nové, nýbrž ojeté ekologické auto.

0/0
13.11.2020 9:20
Foto

J40a43n 97L39u33k40á31š 7577433603782

To bych ctel videt, ty totiz kvuli nutne GO baterie casto bud nejezdej nebo stojej vic jak nova.

0/0
13.11.2020 11:40
Foto

V69í85t 31O37ž22a93n76a 1378948685974

Tak se přijdě podívat na libovolný elektromobilní sraz. Určitě tam najdete i uživatele, kteří si to pořídili jako ojetinu.

Já jsem koupil 3roky starý elektromobil a dnes má 10let bez GO baterie.

0/0
13.11.2020 18:01
Foto

M48a55r73t87i60n 60P50o89s85p58í36š10i12l 8595491706557

Jen to ne, baterie na konci, to už se vůbec nevyplatí.

+1/0
13.11.2020 18:35
Foto

M77a67r65t44i45n 53P95o14s43p13í52š50i60l 8985961286917

Právě, lokálních. Zničená příroda o pár km dál už nevadí. Těžba vzácných kovů, výroba ...

+2/0
13.11.2020 18:34
Foto

M86i33c50h72a78l 79K66o57l11á51ř 9690831710

Mám v garáži normální 3f zásuvku 400V. To si musím pořídit ještě nějaký wallbox mezičlánek, abych mohl nabíjet elektroauto rychleji? Myslel jsem, že bude stačit jen nějaký kabel, který z jedné strany vrazím do 3f zásuvky a z druhé do auta. Ono je potřeba nějak ještě měnit napětí a to dělá ten wallbox?

Jsou výstupy z Wallboxu kompatibilní napříč autama? Když si pořídím Leaf a staví se za mnou na kafe kamoš s Teslou, tak se nabije zrychleně nebo ne?

+1/0
12.11.2020 21:04
Foto

H86o51n47z97a 68T39a34r 3619932594692

Otázky a Odpovědí

Instalace wallboxu v garáži (chytrá zásuvka pro nabíjení elektromobilů)

Ve videu popisuji k čemu je dobrý wallbox ve srovnáni s nabíjecím kabelem a komentuji instalaci dvou wallboxů (OlifeEnergy + Tesla) na stěnu garáže. Ukazuji také inteligentní řízení výkonu wallboxu - přidělování aktuálně volného příkonu v garáži / domě tak aby nevypadával jistič.

https://www.youtube.com/watch?v=V1H74Zh0BHw

Příprava elektroinstalace pro elektromobil (prakticky)

Video s Tomášem Richtrem, který se věnuje sedmým rokem nabíjecí infrastruktuře elektromobilů

Praktické otázky přípravy elektroinstalace v budově či garáži, kde bude nabíjen elektromobil.

https://www.youtube.com/watch?v=WgX7KG7iRNs

0/0
12.11.2020 22:25

Exploze viru: v domově důchodců ve Vrchlabí zabil polovinu seniorů

Premium Tragédie v domově seniorů varuje, jak rychle se šíří nákaza koronavirem a jak smrtelná může být. Celorepublikově pak...

Randění pod rouškou. Reportérka absolvovala sedm pokusů o seznámení

Premium „Jestli si někoho nenajdeš, než ti bude třicet, nainstaluju ti seznamku,“ oznámila mi moje nejlepší kamarádka. Patřím...

Zavřené nezavřené restaurace. Jak vypadá zapovězený společenský život?

Premium Zaplněné stoly, skupinky lidí se sklenicemi vína a smích nesoucí se až na ulici. Nejde o výjev starý víc než rok, ale o...