Pondělí 17. ledna 2022, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. ledna 2022 Drahoslav

Domácí nabíjení elektroauta. Investici za desítky tisíc se vyhne málokdo

Dlouhodobý provoz elektromobilu nebo plug-in hybridu se neobejde bez zesílené nabíječky doma či v zaměstnání. Instalace domácího wallboxu vyjde na 20 tisíc, ale třeba také 50 tisíc korun, a to se chce zejména do užívání elektrického firemního auta investovat málokomu. Němci na to nově budou nabízet dotace.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Nedávný rozsáhlý průzkum, který provedl institut Fraunhofer ISI a Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) na vzorku více než 100 tisíc uživatelů plug-in hybridů v Číně, USA, Kanadě i Evropě, ukázal, že tato vozidla mají až čtyřikrát vyšší reálnou spotřebu než byla výrobcem udávaná podle normy NEDC. Hlavním důvodem bylo, že jejich uživatelé je málo nabíjejí a jezdí podstatnou část doby na benzin (čtěte zde).

Kromě pohodlnosti lidí je často důvodem nedostatečná infrastruktura. Nikoli velkých veřejných dobíjecích stanic, ty pro plug-in hybridy nejsou primárně určené, protože většina z těchto vozů stejně neumožňuje rychlodobíjení v takové míře jako stoprocentní elektromobily, ale těch malých domácích.

Pro plug-in hybridy jsou nejlepším řešením tzv. wallboxy, které zkrátí dobu nabíjení. Například Škoda Superb iV se z běžné domácí zásuvky nabíjí zhruba 5 hodin, pomocí wallboxu s výkonem 3,6 kW to trvá 3,5 hodiny. Nejrozšířenější wallboxy nabízejí výkon 11 kW.

Při pohledu do konfigurátoru modelu Škoda Enyaq iV lze zjistit, že Škoda nabízí celkem tři walboxy v cenách 13 900, 19 900 a 26 900 Kč a k tomu další služby. „Služba Home Check, v rámci které přijede k zákazníkovi technik a prověří možnost instalace wallboxu s ohledem na elektroinstalaci, stojí 3 500 Kč, samotná instalace pak 6 000 Kč,“ vypočítává mluvčí Škoda Auto ČR Pavel Jína.

To ovšem nejsou kompletní náklady, je potřeba k nim připočítat náklady na nové vedení, jistič. „Každý případ instalace wallboxu je silně individuální – jiné ceny jsou v případě instalace například do podzemních garáží v nových bytových domech, kde již při výstavbě na instalace dobíjecích míst pamatovali, připravili vedení a připojení. Tam je to pochopitelně jednodušší a levnější. Složitější jsou případy individuálních instalací do stávajících starších garáží, kde instalace počítaly maximálně s běžnou světelnou zásuvkou a světlem. Tam se mnohdy musí udělat nové vedení, posílení jističe apod.,“ vysvětluje Petr Holubec, mluvčí Pražské energetické a dodává. 

„Samotné wallboxy jsou v nejnižší cenové kategorii za cca 15 tisíc a cena pak podle typů stoupá, podle toho, jak jsou chytré. Ty nejdražší jsou i mírně přes 40 tisíc, umí ale hlídat hodnotu hlavního jističe (nenastane situace, že by jistič spadl, když se začne auto nabíjet) a zároveň umí nabíjet, jen když je čas nízkého tarifu. K tomu je tedy třeba připočítat cenu úpravy elektroinstalace. Celkově tedy může instalace wallboxu a dobíjecího místa doma či ve firemních garážích vyjít na 20 až 50 tisíc korun.“

Pro privátního zákazníka, který si kupuje takové auto v průměrné ceně kolem milionu korun, wallbox nepředstavuje významnou položku. Ale většina těchto aut se zatím kupuje do firem, tam už je situace jiná.

Jednu, dvě nabíječky si firma může dovolit, ale na větší počty většinou nemá prostor nebo rozpočet, nehledě na to, že velká část firem sídlí v pronajatých prostorách v kancelářských komplexech. Aby se u dvou nabíječek střídalo během dne víc lidí, je organizačně náročné.

Dealerství Škody se připravují na elektrickou ofenzívu.

A kolik lidí si ke služebnímu autu koupí domácí wallbox, když nemají jistotu, jak dlouho budou v dané firmě zaměstnáni a jak dlouho budou mít plug-in hybridní služební auto? Nehledě na to, že ze zásuvky nevyjede účet a musejí tak vždy dobíjet za svoje.

Zatímco na výstavbě velkých dobíjecích stanic se stát částečně podílí, i kdyby jen tím, že řadu z nich buduje polostátní firma ČEZ, a na pořízení elektromobilů je možné občas získat nějakou dotaci, na wallboxy se žádná podpora nevztahuje.

Jiná situace je v sousedním Německu, protože od 24. listopadu poskytuje Národní kontrolní středisko pro dobíjecí infrastrukturu ve spolupráci s německou Státní rozvojovou bankou (KfW) dotaci 900 eur na instalaci a pořízení wallboxu.

V Česku se zatím s podobnou podporou nepočítá. „Je pravda, že dotační titul na wallboxy pro domácnosti v tuto chvíli k dispozici není, ale toto téma už bylo předmětem diskuse v rámci pracovních skupin Národního akčního plánu čisté mobility a zřejmě do budoucna i nadále bude,“ řekl iDNES tiskový mluvčí ČEZ Martin Schreier. 

„Určitou nevýhodou je to, že jde v podstatě o drobné a rozptýlené investiční akce. Pracnost vyřizování podobných žádosti by tedy nemusela být adekvátní rozsahu získané podpory. Navíc jde o segment, který je v kompetenci ministerstva životního prostředí, nikoliv ministerstva dopravy, které podporuje veřejné dobíjecí stanice.“

Mazda MX-30

Možná by mohlo být v zájmu automobilek instalace wallboxů nějakou formou dotovat, podobně jako třeba dnes dostane zákazník zimní kola zdarma. Otázkou je, nakolik by to bylo efektivní. 

„O speciální podpoře v tuto chvíli neuvažujeme. Uvítali bychom naopak klidně i menší a ne tak nákladné řešení ze strany státu, o kterých intenzivně jednáme s vládou. Jde například o rychlejší odpisy na nízkoemisní vozidla jako dlouhodobého nástroje, snížení zdanění z 1 % na 0,5 % za užívání služebního vozidla k soukromým účelům či podporu na nákup wallboxů do rodinných nebo bytových domů pro fyzické osoby,“ popsal pro iDNES názor automobilky Škoda její mluvčí Pavel Jína.

Některé značky si poradily po svém. Například Mazda nabízí ke všem elektromobilům zakoupeným do konce roku wallbox Schneider (11 kW) zdarma. A přidává i dobíjecí čip od ČEZu přednabitý na rok dobíjení mimo domov na 10 000 Kč. Její aktuální novinka, model Mazda MX-30, je klasický elektromobil (ne hybrid). Z běžné zásuvky 230 V se nabije za 9,5 až 12,7 hodiny. Wallbox tuto dobu velmi podstatně zkrátí. Do 80 % je Mazda MX-30 nabitá za 3 hodiny, do sta procent za 4,5, uvádí mluvčí českého zastoupení značky Markéta Kuklová.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Tlak na elektromobilitu je „za hranou“, varují výrobci. Stojí obrovské peníze

Elektrická platforma e-TNGA je společným vývojem se Subaru.

VIDEO Automobilky jsou pod tlakem, aby co nejrychleji a v co největší míře přešly na elektromobilitu....

Přechod k elektroautům v EU ohrozí statisíce míst ve výrobě součástek

Valeo Rakovník

Přechod od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům by v Evropské unii mohl vést k zániku...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Že by řidič BMW, nebo snad Audi? Je to klišé, ale může na tom být i hodně...

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste...

U D1 vyrostla designová Pumpa, dobije elektromobily a odcloní hluk

Na dálnici D1 vyrostla designová stavba Pumpa. (1. prosince 2021)

Na dálnici D1 u Průhonic vyrostla stavebně unikátní čerpací stanice. Designový objekt s lakonickým...

Diess chce být jako Musk, z VW má být německá Tesla. Nemusí to však ustát

Herbert Diess, šéf koncernu Volkswagen při zahájení autosalonu v Mnichově

Když byl Herbert Diess vrcholovým manažerem u BMW, měl skvělý, bezstarostný život. Manažeři s...

Nabíjecí záchranka přiveze elektřinu v krabici, klidně na sídliště

Mobilní nabíječka Nimbee s elektromobilem Mazda MX-30

VIDEO V testovacím provozu začala v Praze fungovat služba dobíjení elektromobilů z pojízdné akumulátorové...

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Hřbitov tatrovek je schovaný v pražské Libni, převažují šestsettřináctky

O tom místě slyšeli asi všichni milovníci Tatry 613. Ikonická limuzína kopřivnické automobilky má dodnes mnoho ctitelů,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Dodávky pro rodinu jen na baterky. Berlingo a spol. náhle končí se spalováky

Rodinné auto už bude jen SUV nebo elektrické. Takový vzkaz vyslal do světa koncern Stellantis. Překvapivě totiž...

Autonovinky ze všech koutů světa: auto pro Uber postavili za půl roku

Automobilovou krabici pro Uber, bizarní tříkolku a sporťáky čerstvě se rodících značek přinesly uplynulé týdny. Nově se...

Škoda skoncuje se spalovacími motory v roce 2035, prozradil šéf odborů

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035, uvedl předseda podnikové rady Škoda...

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

Jak co nejrychleji otěhotnět? Stáhněte si praktický eBook zdarma
Jak co nejrychleji otěhotnět? Stáhněte si praktický eBook zdarma

Jestli se ptáte na otázku „Jak co nejrychleji otěhotnět?“, máme pro vás odpověď. Vše o tom jak přijít do jiného stavu, se dozvíte v naší nadupané...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Lela má poměr s jiným. Hrál si na kamaráda, spal s mou ženou, říká Vémola

Karlos Vémola (36) se v emotivním nočním živém vysílání na sociálních sítích svěřil s tím, že opět řeší problémy ve...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...