Sedli jsme do plně elektrického Opelu Mokka-e a vyrazili nabíjení vyzkoušet. V aplikaci PRE.Charge jsme náhodně klikli na jedno z volných míst, nechali se navigovat do Moravské ulice a zacouvali na jedno volné místo u nabíječky, druhé bylo obsazeno nabíjeným plug-in hybridem.
Námi vybrané místo bylo jedním z těch vybavených svislým i vodorovným dopravním značením, takže je na něm možné parkovat pouze během nabíjení vozidla, zaparkovaný vůz tam musí být kabelem připojený k portu nabíječky a musí být spuštěn proces nabíjení. To je stav mezi autorizací spuštění nabíjení a autorizací ukončení nabíjení, přičemž tento stav indikuje barevné světlo vedle konektoru nabíječky. Zde navíc platí ještě časový limit 12 hodin, po kterém je nutné vozidlo přeparkovat. Za 12 hodin je však na této přípojce plně nabit kterýkoli osobní automobil (a u většiny se to stihne spíše za 3–6 hodin).
Takovéto dopravní značení má zatím jen část nabíjecích míst, ve finální podobě by to takto mělo podle Radima Štolfa, projektového manažera oddělení elektromobility THMP, vypadat u 10 z 13 osazených lamp (v ulicích Moravská, Korunní, Chodská, Kladská, Slezská a Slovenská).
Je to proto, aby v lokalitě nárazově neubylo parkovacích stání, vytížení těch vyhrazených bude monitorováno a podle toho se bude rozvíjet jak značení na Vinohradech, tak v jiných částech Prahy. Samozřejmě je otázkou slušnosti a ohleduplnosti, aby řidiči nejprve k parkování využili místa bez nabíječek. Jak ovšem ukazuje situace například u nabíjecích míst na sídlištích nebo v parkovištích nákupních center, pro mnohé řidiče je to příliš abstraktní a jsou schopni blokovat nabíjecí místa i na poloprázdném parkovišti. V tomto bude potřeba ještě hodně osvěty.
V roce 2022 bylo připraveno dalších 55 EVR lamp v lokalitách Prosek, Vokovice, Kamýk, Háje, Černý Most, Kobylisy, Bohnice, Dvorce, ve Vršovicích a na Velké Ohradě, v roce 2023 by mělo přibýt dalších 240 EVR lamp a v dalších letech se počítá s násobky těchto počtů. V roce 2030 chce mít hlavní město Praha připraveno zhruba 4 500 nabíjecích míst (včetně instalací soukromých subjektů).
Nabíjecí místa THMP budou nejvíce vznikat na sídlištích. Do konce roku 2022 se tak stalo například na sídlišti Kamýk, příští rok THMP čeká obří projekt na sídlišti Velká Ohrada, kde podle Štolfa vybudují 97 EVR lamp.
Na každé lampě?Ačkoli se toho mnozí obávají, ani v budoucnu by neměla vzniknout potřeba nabíjecího portu pro každé parkovací místo. Průměrný denní nájezd se pohybuje mezi 20 - 40 km, což znamená, že elektrické vozidlo průměrného řidiče bude potřeba dobít i třeba jen jednou týdně. Zároveň nabíjení během parkování u domova není a nebude jedinou možností - nabíjecí příležitosti jsou a budou například u obchodních center a sportovišť, nebo na firemních parkovištích. Na delších cestách řidič využije vysokorychlostní nabíjecí huby - jeden obří jsme nedávno prozkoumali v Německu. |
Velké a ošklivé
Velká diskuze vznikla kolem provedení samotných nabíjecích míst, respektive vizuální neohrabanosti zvoleného řešení. To se skládá z technické skříně na stožáru veřejného osvětlení a samotného nabíjecího wallboxu nad ním. Jiné řešení aktuálně podle Radima Štolfa nebylo. „Česká legislativa vyžaduje, aby byl každý wallbox napájen ze samostatného odběrného místa, takže součástí instalace je pojistková skříň a elektroměrová skříň,“ vysvětluje Štolfa.
Pod jedněmi dvířky se tak ukrývají tři nožové pojistky, pod druhými pak jistič, elektroměr a elektroměrový rozvaděč, podobně jako ve sloupcích na hranici pozemků třeba u rodinných domů.
Minimalistická přípojná místa ve starých nebo alespoň historicky provedených sloupech, jako lze potkat například v Londýně, nebudou pražským standardem ani v budoucnu. „Zmíněná nabíjecí místa v Londýně jsou napájena přímo z rozvodů veřejného osvětlení, což v Praze dělat nebudeme. Jednak proto, že to stav a koncepce mnohých vedení neumožňuje, jednak proto, že chceme hledět více do budoucna a nabídnout na každém portu nabíjení výkonem 22 kW, což třeba lampy v Londýně zdaleka neumožní,“ zdůvodňuje výběr technického řešení Štolfa. Ke každé připravené lampě tak vede samostatně kabel distribuční soustavy, který je na příkony rychlejšího nabíjení střídavým proudem dimenzován. Nabízený výkon 22 kW je vyšší než dnes nejběžnější palubní nabíječky vozidel zvládnou (standardem je 11 kW).
„Ve spolupráci s památkáři a IPR pracujeme na kompaktnějším a elegantnějším řešení, kterým bychom v budoucnu lampy osazovali,“ doplňuje specialista THMP.
Každý nabíjecí bod nabídne řidiči 22 kW nabíjecího výkonu, a to i v případě, že budou všechny ostatní přípojné body obsazené a nabíjením plně vytížené. „České legislativní prostředí zatím pojem dělení výkonu nezná, proto je počet přípojek v lokalitě pevně limitován dostupnou kapacitou sítě, i když nebudou připojenými vozidly plně vytíženy. S dynamickým dělením nabíjecího výkonu se do budoucna samozřejmě počítá, musí k tomu však dospět legislativa,“ vysvětluje Štolfa.
S aktivním řízením výkonu by bylo možné v lokalitě obsloužit podstatně více nabíjených automobilů bez změn ve stávající elektrické síti.
Kilowatthodina za 6 Kč
Nabíjecí místa THMP byla do konce prosince zdarma, od prvního ledna jsou zpoplatněna, za 1 kWh zaplatíte 6 Kč s DPH, po uplynutí 180 minut se k ceně za energii začne počítat i čas na nabíječce 0,50 Kč za minutu. Ceny odpovídají výhodnějšímu ceníku Pražské energetiky pro stávající zákazníky, přičemž u THMP je o 60 minut prodloužena doba, kdy se platí jen za energii, a nikoli za minuty. Pokud chcete na AC nabíjet často, lze si u PRE přikoupit měsíční balíček „AC v klidu“ s předplacenými 100 kWh energie a 1 440 volnými minutami (24 hodin) za 600 Kč.
Od prvního února, podle nového ceníku PRE, se cena za 1 kWh zvyšuje na 8 Kč a „AC v klidu“ podražilo na 800 Kč.
Autorizace a spuštění nabíjení bude možné jak čipem PRE, tak čipem THMP nebo kartou Lítačka, ke službě se přihlásíte pomocí formuláře na webu prahanabiji.cz. V nouzi bude možné využít i QR platbu, kde se platí podle času a ceny jsou obecně méně výhodné.
Lokality rostou a zrychlují
V hlavním městě samozřejmě nerostou jen pomalejší AC místa pro rezidenční nabíjení, ale také nabíjecí huby s vysokorychlostními DC nabíječkami. Zaujala nás například v prosinci zprovozněná lokalita na parkovišti u obchodního centra v Letňanech, kde vyrostlo osm 50kW DC stanic ABB Terra (každá i souběžně nabízí jeden 22kW AC port) a jedna ultrarychlá stanice Siemens Sicharge D s dvěma 150kW přípojkami.
Až deset aut vysokorychlostně a dalších devět pomaleji se může nabíjet na parkovišti u obchodního centra Letňany.
Během prosince byla upgradována i lokalita u rychlého občerstvení v nedaleké Kbelské ulici.
Ze čtyř původních 50kW DC Stanic ABB Terra byla jedna vyměněna za modulární 300kW stanici Alpitronic Hypercharger, aktuálně dostupný nabíjecí výkon je 225 kW (jsou osazeny tři ze čtyř modulů).