Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zkusili jsme „tankovat“ z lampy. Vítejte u nabíječky, kterých chce Praha stovky

Společnost Technologie hlavního města Prahy spustila pilotní projekt pětadvaceti nabíjecích míst v ulicích pražských Vinohrad. Jsou zajištěna lampami veřejného osvětlení vždy s dvojicí 22kW nabíjecích přípojek, kterými lze nabít jakékoli čistě elektrické nebo plug-in hybridní auto.
Nabíjení THMP

Nabíjení THMP | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Sedli jsme do plně elektrického Opelu Mokka-e a vyrazili nabíjení vyzkoušet. V aplikaci PRE.Charge jsme náhodně klikli na jedno z volných míst, nechali se navigovat do Moravské ulice a zacouvali na jedno volné místo u nabíječky, druhé bylo obsazeno nabíjeným plug-in hybridem.

Námi vybrané místo bylo jedním z těch vybavených svislým i vodorovným dopravním značením, takže je na něm možné parkovat pouze během nabíjení vozidla, zaparkovaný vůz tam musí být kabelem připojený k portu nabíječky a musí být spuštěn proces nabíjení. To je stav mezi autorizací spuštění nabíjení a autorizací ukončení nabíjení, přičemž tento stav indikuje barevné světlo vedle konektoru nabíječky. Zde navíc platí ještě časový limit 12 hodin, po kterém je nutné vozidlo přeparkovat. Za 12 hodin je však na této přípojce plně nabit kterýkoli osobní automobil (a u většiny se to stihne spíše za 3–6 hodin).

Sdělení dopravní značky nepotřebuje vysvětlení ...

Takovéto dopravní značení má zatím jen část nabíjecích míst, ve finální podobě by to takto mělo podle Radima Štolfa, projektového manažera oddělení elektromobility THMP, vypadat u 10 z 13 osazených lamp (v ulicích Moravská, Korunní, Chodská, Kladská, Slezská a Slovenská).

Je to proto, aby v lokalitě nárazově neubylo parkovacích stání, vytížení těch vyhrazených bude monitorováno a podle toho se bude rozvíjet jak značení na Vinohradech, tak v jiných částech Prahy. Samozřejmě je otázkou slušnosti a ohleduplnosti, aby řidiči nejprve k parkování využili místa bez nabíječek. Jak ovšem ukazuje situace například u nabíjecích míst na sídlištích nebo v parkovištích nákupních center, pro mnohé řidiče je to příliš abstraktní a jsou schopni blokovat nabíjecí místa i na poloprázdném parkovišti. V tomto bude potřeba ještě hodně osvěty.

U podélného parkování je vhodné mít dlouhý Type2 kabel, aby pohodlně dosáhl od wallboxu ke konektoru vozidla a co nejméně překážel.

V roce 2022 bylo připraveno dalších 55 EVR lamp v lokalitách Prosek, Vokovice, Kamýk, Háje, Černý Most, Kobylisy, Bohnice, Dvorce, ve Vršovicích a na Velké Ohradě, v roce 2023 by mělo přibýt dalších 240 EVR lamp a v dalších letech se počítá s násobky těchto počtů. V roce 2030 chce mít hlavní město Praha připraveno zhruba 4 500 nabíjecích míst (včetně instalací soukromých subjektů).

Nabíjecí místa THMP budou nejvíce vznikat na sídlištích. Do konce roku 2022 se tak stalo například na sídlišti Kamýk, příští rok THMP čeká obří projekt na sídlišti Velká Ohrada, kde podle Štolfa vybudují 97 EVR lamp.

Na každé lampě?

Ačkoli se toho mnozí obávají, ani v budoucnu by neměla vzniknout potřeba nabíjecího portu pro každé parkovací místo. Průměrný denní nájezd se pohybuje mezi 20 - 40 km, což znamená, že elektrické vozidlo průměrného řidiče bude potřeba dobít i třeba jen jednou týdně.

Zároveň nabíjení během parkování u domova není a nebude jedinou možností - nabíjecí příležitosti jsou a budou například u obchodních center a sportovišť, nebo na firemních parkovištích. Na delších cestách řidič využije vysokorychlostní nabíjecí huby - jeden obří jsme nedávno prozkoumali v Německu.

Velké a ošklivé

Velká diskuze vznikla kolem provedení samotných nabíjecích míst, respektive vizuální neohrabanosti zvoleného řešení. To se skládá z technické skříně na stožáru veřejného osvětlení a samotného nabíjecího wallboxu nad ním. Jiné řešení aktuálně podle Radima Štolfa nebylo. „Česká legislativa vyžaduje, aby byl každý wallbox napájen ze samostatného odběrného místa, takže součástí instalace je pojistková skříň a elektroměrová skříň,“ vysvětluje Štolfa.

Spodní část je odběrným místem, samotné nabíjení vozidel zajišťuje wallbox ve vrchní části.

Pod jedněmi dvířky se tak ukrývají tři nožové pojistky, pod druhými pak jistič, elektroměr a elektroměrový rozvaděč, podobně jako ve sloupcích na hranici pozemků třeba u rodinných domů.

Minimalistická přípojná místa ve starých nebo alespoň historicky provedených sloupech, jako lze potkat například v Londýně, nebudou pražským standardem ani v budoucnu. „Zmíněná nabíjecí místa v Londýně jsou napájena přímo z rozvodů veřejného osvětlení, což v Praze dělat nebudeme. Jednak proto, že to stav a koncepce mnohých vedení neumožňuje, jednak proto, že chceme hledět více do budoucna a nabídnout na každém portu nabíjení výkonem 22 kW, což třeba lampy v Londýně zdaleka neumožní,“ zdůvodňuje výběr technického řešení Štolfa. Ke každé připravené lampě tak vede samostatně kabel distribuční soustavy, který je na příkony rychlejšího nabíjení střídavým proudem dimenzován. Nabízený výkon 22 kW je vyšší než dnes nejběžnější palubní nabíječky vozidel zvládnou (standardem je 11 kW).

„Ve spolupráci s památkáři a IPR pracujeme na kompaktnějším a elegantnějším řešení, kterým bychom v budoucnu lampy osazovali,“ doplňuje specialista THMP.

Každý nabíjecí bod nabídne řidiči 22 kW nabíjecího výkonu, a to i v případě, že budou všechny ostatní přípojné body obsazené a nabíjením plně vytížené. „České legislativní prostředí zatím pojem dělení výkonu nezná, proto je počet přípojek v lokalitě pevně limitován dostupnou kapacitou sítě, i když nebudou připojenými vozidly plně vytíženy. S dynamickým dělením nabíjecího výkonu se do budoucna samozřejmě počítá, musí k tomu však dospět legislativa,“ vysvětluje Štolfa.

Nabíjení THMP

S aktivním řízením výkonu by bylo možné v lokalitě obsloužit podstatně více nabíjených automobilů bez změn ve stávající elektrické síti.

Kilowatthodina za 6 Kč

Nabíjecí místa THMP byla do konce prosince zdarma, od prvního ledna jsou zpoplatněna, za 1 kWh zaplatíte 6 Kč s DPH, po uplynutí 180 minut se k ceně za energii začne počítat i čas na nabíječce 0,50 Kč za minutu. Ceny odpovídají výhodnějšímu ceníku Pražské energetiky pro stávající zákazníky, přičemž u THMP je o 60 minut prodloužena doba, kdy se platí jen za energii, a nikoli za minuty. Pokud chcete na AC nabíjet často, lze si u PRE přikoupit měsíční balíček „AC v klidu“ s předplacenými 100 kWh energie a 1 440 volnými minutami (24 hodin) za 600 Kč.

Od prvního února, podle nového ceníku PRE, se cena za 1 kWh zvyšuje na 8 Kč a „AC v klidu“ podražilo na 800 Kč.

Autorizace a spuštění nabíjení bude možné jak čipem PRE, tak čipem THMP nebo kartou Lítačka, ke službě se přihlásíte pomocí formuláře na webu prahanabiji.cz. V nouzi bude možné využít i QR platbu, kde se platí podle času a ceny jsou obecně méně výhodné.

Lokality rostou a zrychlují

V hlavním městě samozřejmě nerostou jen pomalejší AC místa pro rezidenční nabíjení, ale také nabíjecí huby s vysokorychlostními DC nabíječkami. Zaujala nás například v prosinci zprovozněná lokalita na parkovišti u obchodního centra v Letňanech, kde vyrostlo osm 50kW DC stanic ABB Terra (každá i souběžně nabízí jeden 22kW AC port) a jedna ultrarychlá stanice Siemens Sicharge D s dvěma 150kW přípojkami.

Nabíjecí hub ČEZ v Letňanech
Nabíjecí hub ČEZ v Letňanech

Až deset aut vysokorychlostně a dalších devět pomaleji se může nabíjet na parkovišti u obchodního centra Letňany.

Během prosince byla upgradována i lokalita u rychlého občerstvení v nedaleké Kbelské ulici.

Opel Mokka-e u nové 225kW stanice u McDonaldu v Kbelské ulici.

Ze čtyř původních 50kW DC Stanic ABB Terra byla jedna vyměněna za modulární 300kW stanici Alpitronic Hypercharger, aktuálně dostupný nabíjecí výkon je 225 kW (jsou osazeny tři ze čtyř modulů).

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Všechny naštval, a tak raději odešel. Šéf Stellantisu Tavares okamžitě skončil

Mezinárodní automobilový koncern Stellantis mění výkonného ředitele, zatímco se potýká s poklesem prodejů zejména ve Spojených státech. Z funkce po několika letech odstoupil Carlos Tavares, oznámila...

2. prosince 2024

Novému Karoqu u vedení koncernu VW svítí červená. Škoda o něj ještě zabojuje

Vývoj modelové skladby značky Škoda se odvíjí od řady faktorů. Kromě legislativy, ziskovosti a zájmu zákazníků ale do ní promlouvá i strategie mateřského koncernu. Ten již ovlivnil (ne)existenci řady...

2. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

Krizi autoprůmyslu chce řešit Von der Leyenová osobně. Česko lobbuje v Bruselu

Podle českého ministra průmyslu Lukáše Vlčka je důležité, aby automobilový průmysl měl primárně prostředky na inovace a zvyšování konkurenceschopnosti. Odčerpávat automobilkám peníze na pokuty za to,...

30. listopadu 2024

O adventu dávejte u obchoďáků pozor. Hlavně dopoledne je to o plechy

Advent jako čas klidu a pohody? Na parkovištích o obchoďáků to spíš vypadá jako na bojišti plném nehod.

7. prosince 2024

SUPERGALERIE: Na tuningovou párty do Essenu dorazila pornohvězda i policie

Essen Motor Show působí v dnešním politicky korektním světě stále více jako pěst na oko. Tradiční podzimní svátek pro příznivce tuningu letos opět lákal na zajímavě upravená auta, rozličné...

7. prosince 2024

Obří mejdan si odbyly u Mikulova, nyní ameriky zamíří na adventní dýchánek

Zatímco v polovině června to byl velký čtyřdenní mejdan, tak o nadcházející sobotě se majitelé a příznivci amerických bouráků chystají na komorní rozloučení s letošní srazovou sezonou. A vy můžete...

6. prosince 2024

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon
K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon

Chcete zůstat v kontaktu se svým dítětem, aniž byste mu museli pořizovat mobilní telefon? Chytré hodinky LAMAX WatchY4 Plus jsou ideálním řešením,...

Kvůli milence se rozvádět nebudu, nejsem blázen, říká Simona Krainová

Nepije alkohol, nejí přílohy, běhá a posiluje. Karel Vágner šel do sebe. Zhubl už víc jak deset kilo. Jeho manželka...

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...