Čtvrtek 30. června 2022, svátek má Šárka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. června 2022 Šárka

Provozovat nabíječku je charita. Kilowatthodina by musela stát 40 korun

Aktuálně je v Evropě v provozu kolem 340 tisíc veřejných nabíjecích stanic. Je právě v tom jeden z hlavních problémů rozvoje elektromobility? Ekologové trochu překvapivě přišli s názorem, že plány EU na vybudování 10 milionů dobíječek do roku 2035 jsou přehnané a zbytečné.

Nabíjecí UFC HUB ČEZ | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Klasickou otázku – co bylo dřív, jestli slepice nebo vejce – připomíná diskuse o tom, jestli nejdřív musí být v provozu hodně elektromobilů, aby se rozrostl počet nabíjecích stanic, nebo naopak husté síť nabíječek, aby se začala prodávat elektroauta ve vysokých počtech. Dobíjení elektromobilu z rychlých stanic je samozřejmě řádově kratší než ze sebelepších domácích wallboxů. Je potřeba mít kde nabít i na cestách. Ale jak se ukazuje čím dál viditelněji, většina nabíjení se musí odehrávat doma.

Poněkud překvapivě to uznali i ekologové, kteří doteď výrazně tlačili právě na rozvoj veřejné dobíjecí sítě. Podle analýzy vlivné bruselské ekologické organizace Transport & Environment (T&E ) by do roku 2030 mohlo být v celé Evropě instalováno až 5,1 milionu veřejných dobíjecích míst, o pět let později 10,4 milionu. A to v důsledku návrhu zákona EU o infrastruktuře. V současné době je v provozu přibližně 340 tisíc veřejných nabíjecích stanic. Na výstavbu infrastruktury tlačí i výrobci aut. Jejich evropská asociace ACEA například vydala analýzu, podle které by bylo třeba v celé EU instalovat až 14 tisíc veřejných dobíjecích míst týdně.

Ekologové však tvrdí, že tak vysoké počty nejsou nutné. Podle T&E jsou cíle automobilového průmyslu zbytečně vysoké a vyžadovaly by trvalé obrovské veřejné dotace pro nabíjecí síť. „I když se velmi vysoký počet veřejných nabíječek může zdát žádoucí, naprostá většina nabíjení bude i nadále probíhat na soukromých nabíječkách doma a v práci,“ tvrdí T&E. „To by vedlo k tomu, že by se nabíječky využívaly méně než jednu hodinu denně – což je mnohem méně než 3,6 hodiny, které jsou nutné k tomu, aby byly finančně rentabilní.“

Že by trh infrastruktury měl předbíhat trh s elektrickými auty neboli, že výstavba dobíjecích stanic musí být uskutečněna dřív, než se na trhu začne prodávat větší množství elektrických aut, si myslí i Vojtěch Fried, vedoucí oddělení Elektromobilita & Smart City Pražské energetiky (PRE). Ale souhlasí s tím, že základem je domácí nabíjení. Na území Prahy je podle propočtů PRE poměr mezi veřejným a domácím dobíjením zhruba 1:8 až 1:9.

Národní plán čisté mobility ve své aktualizaci z roku 2020 uvádí, že při odhadovaném počtu půl milionu elektromobilů na českých silnicích v roce 2030 by mělo do té doby vzniknout celkem 35 tisíc veřejně přístupných dobíjecích bodů (11 tisíc do roku 2025). V České republice je v současné době v provozu necelá tisícovka veřejných dobíjecích stanic s průměrně dvěma až třemi nabíjecími body.

Většinu z nich vystavěla trojice energetických firem PRE, ČEZ a EO.n. Sílí ovšem hlasy, že se provoz takový stanic při současných cenách nevyplácí, a jde tedy spíš o projekt veřejného zájmu než komerční podnikatelský záměr.

Nabíjecí UFC HUB ČEZ

„Odhadujeme, že ekonomika provozu se dostane z červených čísel ve chvíli, až se počet elektromobilů v ČR bude pohybovat ve vyšších desítkách tisíc vozidel,“ doplňuje Tomáš Chmelík, manažer útvaru realizace a správy dobíjecích stanic ČEZ. „Klíčovým parametrem ekonomiky provozu bude vedle ceny za dobíjení především vytíženost stojanů, kdy důležité je to, aby vytíženost znamenala skutečné využití ve smyslu dodávky kWh elektřiny. Naším cílem je, aby tento parametr vzrostl z dnešních zhruba 2 % až za hranici 15 %.“

Evropské dotace přerozdělované v rámci operačního programu Doprava totiž pokrývají samotnou výstavbu jen zdánlivě. Do uznatelných nákladů není započítána řada věcí jako třeba technický dozor apod. Podle informací PRE tak dotace pokryje přibližně jen třetinu celkových nákladů. A to ještě zhruba třetinu stanic staví PRE bez dotace z důvodu urychlení celého procesu. Provoz samotný pak také dotován není.

„Na dobíjecích stanicích PRE eviduje přibližně jedno dobíjení denně na DC stojanech a 3–5 denně na AC stojanech. Nejvíc jsou využívaná místa v centru Prahy,“ popisuje Vojtěch Fried. „Uvádět rentabilitu v hodinách, jako to dělá Transport & Environment, je velmi zavádějící. Je potřeba zohlednit spíše cenu za kilowatthodinu a rychlost nabíjení.“

Dnes je podle Frieda budování a provoz dobíjecích stanic opravdu veřejnou službou, kterou nepůjde suplovat donekonečna. „Zjednodušeně řečeno, kdyby nějaký provozovatel chtěl smysluplně pokrýt náklady na budování a provoz sítě dobíjecích stanic, musel by si aktuálně účtovat zhruba 40 Kč za kilowatthodinu.“ Provoz takto dobíjeného elektromobilu by pak byl zhruba dvakrát dražší než provoz průměrného auta se spalovacím motorem.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

V Šanghaji vypadla čínská tesla ze třetího patra, zahynuli při tom dva lidé

Model Nio ET7 ve své top verzi s novou 150kWh baterií s pevným elektrolytem má...

VIDEO Při pádu elektromobilu Nio ze třetího patra sídla stejnojmenné čínské automobilky v Šanghaji...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

ilustrační snímek

Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však...

Počet ojetých elektromobilů roste, ale kupce hledají déle než spalováky

Seat Toledo Electrico Olimpico

S tím, jak roste počet nově prodávaných elektromobilů, roste i počet těch ojetých. Data z českého...

Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů v roce 2035

ilustrační snímek

VIDEO Evropský parlament schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a...

Soudný den automobilek. Brusel rozhoduje, zda zakáže spalovací motory

V USA vymysleli „elektrický galon“ MPGe, má hodnotu 33,7 kilowatthodin.

V úterý 7. června 2022 začíná v Bruselu debata europoslanců, která by měla ve středu odpoledne...

Fabrika na baterie elektroškodovek připomíná laboratoř. Dělník se musí vybít

Kompletace trakčních baterií pro elektromobily koncernu VW v Mladé Boleslavi

Před nástupem do práce je třeba se vybít. A to doslova. Každý, kdo v novém provozu na kompletaci...

Elektrický mrňous ze Španělska se představuje. Cupra časem vytlačí Seat

Zprava: Wayne Griffiths, šéf značky Cupra, Jorge Diez, šéfdesignér značky a...

VIDEO Čtyři roky mladá španělská značka Cupra odhaluje své pro budoucnost, nová éra bude elektrická. Do...

  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Rozvod, má prohra. Voříšek o synech, bohu Nedvědovi i bláznivé dietě

Premium Evropský titul, zlato se Spartou, reprezentační srazy v pověstném hotelu Praha i rady od idolu Pavla Nedvěda, ale taky...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

  • Další z rubriky

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti letech je...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

Tržby českého autoprůmyslu stouply na 1,1 bilionu. Firmy straší Euro 7

Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni stouply tržby o 5,9 procenta na 1,102 bilionu korun. Objem exportu se...

Zůstáváte s elektrokolem cyklistou? Nepoučení jezdci znamenají riziko

Elektrokolo má vyšší průměrnou rychlost a delší brzdnou dráhu. Také má nezanedbatelnou hmotnost a jinak postavené...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....