Neděle 17. října 2021, svátek má Hedvika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. října 2021 Hedvika

Bez nabíječek se elektroauta nerozjedou, v EU je síť bídná a nerovnoměrná

  18:00
Česko patří se svým množstvím dobíjecích stanic pro elektromobily do průměru EU. Tuzemských 1 125 dobíjecích míst ovšem tvoří pouze 0,5 procenta z jejich celkového počtu v Unii. Vyplývá to z interaktivní mapy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA).
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Rychlejšímu budování infrastruktury pro elektromobily v tuzemsku brání nízký zájem lidí a zejména firem o elektrická vozidla. V Česku je aktuálně registrováno kolem 10 000 aut na elektrický pohon.

V Evropské unii zaujímá Česko počtem dobíjecích stanic 14. místo. Jeho nízký podíl na celkové hustotě dobíjecích míst v EU je způsobený především velkým zastoupením stanic ve třech státech. Sedm z deseti dobíjecích stanic je totiž rozmístěno v Nizozemsku, Francii a Německu, které přitom pokrývají méně než čtvrtinu území sedmadvacítky. Nejhorší je naopak situace na Kypru, Maltě a v Litvě.

Ultravýkonné dobíjecí stanice uspoří čas, tankování je ale drahé a baterie se...

Ultravýkonné dobíjecí stanice uspoří čas, tankování je ale drahé a baterie se nejvíce degradují.

„ACEA varuje před rizikem dvourychlostní Evropy pro elektromobilitu s velkými rozdíly v zavádění nabíjecích stanic,“ uvádí magazín Autoweek. „Analýza dat od Asociace evropských výrobců automobilů ukazuje zcela nevyvážený obraz pokud jde o rozšíření dobíjecích bodů pro elektromobily v rámci Evropské unie: 70 % všech nabíjecích stanic v EU je soustředěno pouze ve třech zemích západní Evropy: v Nizozemsku (66 665), Francii (45 751) a Německu (44 538). Společně tyto země představují pouze 23 % celkové rozlohy EU. Naopak zbývajících 30 % infrastruktury je rozptýleno po zbývajících 77 % plochy regionu.“

Příkladem asymetrického rozdělení nabíječek v rámci Evropy je Rumunsko, které je zhruba šestkrát větší než Nizozemsko, má však pouze s 493 nabíjecích míst, což je 0,2 % z celkového počtu EU proti nizozemským 29,7 %.

„Toto dvoustopé zavedení infrastruktury se vyvíjí na dělicí čáře mezi bohatšími členskými státy EU v západní Evropě a zeměmi s nižším HDP ve východní, střední a jižní Evropě. Země se značnou plochou, ale s nižším HDP, jako jsou Polsko (0,8 % z celkového počtu nabíjecích míst v EU) a Španělsko (3,3 %) zůstávají pozadu,“ cituje ze zprávy ACEA magazín Autoweek.

Rozdíl mezi Německem, zemí číslo tři, představující 19,9 % všech nabíjecích bodů v EU, a zemí číslo čtyři Itálií s 5,8 % je již obrovský a dále podíl nabíjecích míst rychle klesá.

V Česku je nízký zájem o elektromobily

Hustotu nabíječek ovlivňuje podle odborníků zejména stále nízký zájem o elektromobily v ČR, zejména pak u firem. Ty se na registracích nových vozidel podílejí ze tří čtvrtin. Podle průzkumu společnosti Arval Mobility jsou však bateriové elektromobily pouze v osmi procentech firemních autoparků. V ostatních zemích EU je to kolem 24 procent. „Popularita elektromobilů ale i v Česku zvolna stoupá a souběžně s tím se rozvíjí také síť veřejných dobíjecích stanic,“ uvedl konzultant leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.

Podíl aut s bateriovým pohonem na celkových prodejích se tak zvýšil z loňských 6,4 procenta na 11 procent. „Registrace vozů s alternativním pohonem jsou letos téměř dvojnásobné oproti loňsku,“ uvedl tajemník českého svazu dovozců automobilů Josef Pokorný s tím, že celkem se prodalo 16 037 aut na alternativní pohon, tedy elektromobilů, hybridů nebo vozů na plyn.

Podle zprávy ACEA se počet elektromobilů prodaných v EU za poslední tři roky zvýšil o 110 procent, počet nabíjecích stanic však vzrostl pouze o necelých 60 procent, tedy na celkových 225 000. „Konkurenceschopnost elektromobilů je dána primárně jejich cenou. Ta by mohla být snížena nejen díky podpoře ze strany státu. Pokud bude síť dobíjecích stanic napříč EU dostatečně hustá, budou moci automobilky do elektromobilů v budoucnu montovat baterie s optimální kapacitou, což může ve výsledku přiblížit jejich cenu běžným vozům se spalovacími motory,“ dodal Kadeřábek.

Stát uvádí elektromobilitu jako hlavní cíl při ekologizaci dopravy. Do roku 2030 chce počet těchto aut zvýšit na statisíce.

Rozvoj nabíjecí sítě je jedním z pilířů radikálního plánu evropské komise na snižování emisí, který byl představen v polovině července (podrobnosti čtěte zde). 

Komise počítá s tím, že členské země zajistí na každých 60 kilometrů dálnic či rychlostních silnic dobíjecí stanici pro elektromobily. Do roku 2030 by mělo být v EU pro elektromobily k dispozici 3,5 milionu dobíjecích stanic.

Nabíjení bez kávy naštvalo šéfa VW

O stav nabíjecí infrastruktury se aktuálně otřel i jeden z největších propagátorů elektromobility mezi vládci automobilového světa Herbert Diess. Šéf koncernu Volkswagen si na sociálních sítích povzdechl nad nedostatkem komfortu u nabíječky při cestě na dovolenou do Itálie.

Diess vyrazil stejně jako loni na Apeninský poloostrov Volkswagenem ID.3, zastavil při tom u nabíječky evropské supersítě Ionity, za kterou stojí automobilky včetně VW.

Šéf koncernu VW dokonce s elektrickým VW ID.3 vyrazil na dovolenou. A svezl s...

Herbert Diess za volantem VW ID.3

Nejprve se mu nepodařilo najít fungující nabíječku na brennerské dálnici. Sjel tedy do Trentina, kterým autostráda prochází. Kde našel nabíjecí stanici Ionity, kterou zklamaně popsal: „Žádné záchody, žádná káva, jedna nabíječka mimo provoz, smutná situace“.

A přidal povzdech nad službami společnosti, ve které jím řízená firma drží podíl: „Nebyl to prvotřídní zážitek z nabíjení, Ionity!“.

Síť Ionity byla založena v roce 2017 automobilovým konsorciem sestávajícím z Volkswagenu, Daimleru, BMW a Fordu. Je chápána jako odpověď na síť Tesla Supercarger.

„Doposud však byla předmětem více kritiky než chvály ze strany svých akcionářů. V loňském roce označila Silke Bagschicková, vedoucí marketingu značky VW, ceny za příliš vysoké, zatímco Audi číslo jedna Markus Duesmann novinám Handelsblatt vyjádřil svou nespokojenost a odhalil svůj záměr vytvořit vlastní síť,“ uvádí magazín Quattroruote.

Samotná skupina Volkswagen nedávno zahájila vlastní projekt, který má vybudovat nabíjecí síť ve většině evropských zemí.

Nespokojenost s Ionity také pramení ze zpoždění při stavbě nových nabíjecích míst: počáteční plány předpokládaly, že do konce roku 2020 bude 400 stanic s přibližně 2400 350 kW rychlonabíječkmi. V současné době je asi 360 stanic a zbylých 40 je ve výstavbě.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Miliardy na úspory. Nové zelené dotace poputují i na dobíjecí stanice

Nové zelené dotace na dobíjecí stanice i byty

Lidé mohou začít žádat o další dotace na zateplení, nové kotle i dobíjecí stanice. V jednom...

Prodej aut je téměř o pětinu nižší než před covidem. Kvůli nedostatku dílů

Dealerství Lexus v Ostravě

Prodej nových aut v Česku letos stoupne o jedno až tři procenta na 205 000 až 210 000 vozů. Je to o...

Rus ztroskotal na dva dny na německé dálnici s vybitým elektromobilem

Nabíjecí hub v Lovosicích.

Problémy s nabíjením můžou být občas bizarní. Kombinace nedostatečné infrastruktury, omezeného...

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Fengon 5

VIDEO Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém...

Jižní Korea je na prahu bateriové krize. Nejsou lidi, chybí hlavně experti

Výroba baterií ve Škoda Auto. Základní moduly s články jsou spojovány do párů.

Jihokorejští výrobci autobaterií jsou v problémech. Chybí jim experti, kteří se vývoji baterií do...

Autofotka týdne: Rolls přepne na elektro. Startuje miliony kilometrů testů

Prototyp elektrického Rolls-Royce vyráží na 2,5 milionu testovacích kilometrů....

Britský výrobce nejluxusnějších aut světa hodlá od roku 2030 vyrábět pouze elektromobily....

V Číně působí už 300 výrobců elektromobilů, vláda je chce spojit do větších

Při prezentaci se model GAC Aion V s baterií 6C nabíjel do cca 80 % kapacity...

VIDEO Čína má příliš mnoho výrobců elektromobilů, vláda se proto bude snažit v tomto odvětví podpořit...

  • Nejčtenější

Dieselům hrozí paralýza. Drahý plyn brzdí výrobu AdBlue, auto bez něj nejede

Premium Majitelé moderních dieselových aut mohou mít brzy velké problémy. Znehybnit jejich auta může nedostatek plynu. Za vším...

Škoda přestala vyrábět i objednávat karoq. Aut ubývá, mizí i skladovky

Omezování výroby kvůli nedostatku čipů způsobuje čím dál viditelnější úbytek aut na trhu. Leasingové společnost kvůli...

VIDEO: Řidiči dřou auta o retardéry. Jejich výška i úhel mají jasná pravidla

Škrt. Škrt. Škrt. U zpomalovacího prahu na Koterovské ulici v Plzni se několikrát za hodinu ozývá nepříjemný zvuk....

Miliardář na penzi se s elektrotříkolkou za sto tisíc tlačí do cyklopruhů

Kanadský miliardář s rakouskými kořeny Frank Stronach se ve svých 89 letech rozhodl spasit svět jakýmsi křížencem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

KOMENTÁŘ Jindřicha Forejta: Jak prezident mohl z ARO jmenovat šéfa soudu

Premium Proč mohl prezident republiky v úterý 12. října bez komplikací jmenovat předsedu Krajského soudu v Brně, i když řadové...

Manželé v sukních. Gender Blender boří stereotypy v oblékání

Premium Oblékají se podle vlastních pravidel a svými outfity boří společenské konvence. Manželský pár Michaela a Vlastimil...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Automobilové perly z českých sbírek se v technickém muzeu chlubí vavříny

Národní technické muzeum v Praze otevírá výstavu dvaceti čtyř sportovních aut z meziválečných let. Návštěvníci si mohou...

Automobilky dodavatele nelákají. Česká firma tlumí výrobu a odmítá zakázky

Okula Nýrsko, výrobce plastových výlisků pro elektroniku, automobily a farmacii, postupně ustupuje od dílů pro...

VIDEO: Český talent na startu náročné rally. Podívejte se, jak trénoval

Dominik Stříteský s Jiřím Hovorkou okusí atmosféru mistrovství světa v rally na 56. Rally RACC Catalunya – Costa...

Autofotka týdne: Ta podivnost je skládací volant pro robotické hyundaie

Hyundai Mobis jedna z částí mamutího korejského průmyslového koncernu se zabývá vývojem a výrobou komponent pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Leoš Mareš se pochlubil šťastnou novinou. Bude trojnásobným tatínkem

Leoš Mareš (45) a jeho druhá manželka Monika (40) čekají miminko. Moderátor se zprávou pochlubil v ranním vysílání...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...