Na tratě vyjel unikát pro sprint

  12:38aktualizováno  12:38
Více než rok práce a pak pár vteřin radosti. To je motocyklový sprint v podání české legendy této motoristické disciplíny Václava Hutly z Přelouče. Ten se totiž vloni rozhodl pro stavbu unikátního speciálního stroje Indian 3000 výhradně pro závody v motocyklovém sprintu. A když letos se strojem vyjel na tratě? Například v soutěži na osminu míle na letišti v Plešnicích na Plzeňsku byl v cíli za šest vteřin, při tréninku ještě o okamžik dříve.

Václav Hutla tvrdí: "Čas není rozhodující, důležité je, že jsem byl v cíli pokaždé první." A hned dodává: "Motorka ale ještě nejede podle mých představ. Premiéru si odbyla v Německu, kde jsem radost neměl vůbec žádnou. Motor se doslova rozletěl. Utrhl se píst, ohnula se ojnice...

Nevzdal jsem se, už za tři týdny byl agregát opravený." Pětapadesátiletý nestor sprinterských klání našel inspiraci pro jedinečný dvouválcový V-motor, který má objem rovné tři litry, při zahraničních startech. "Při evropských závodech jsem si všiml, že špičkové stroje zahraničních závodníků v prestižní kategorii Competetion mají objem válců 2.5 až 2.7 litru.

Motocykl Indian 3000
Motor
- čtyřdobý dvouválec do V
objem - 3000 cm3 (vrtání 120,4 mm, zdvih 132 mm)
rozvod - OHC, 4 ventily na válec
maximální výkon - 250 PS
největší točivý moment - 400 Nm při 6000 ot/min
délka - 2,5 metru
váha - 200 kg dráhu 1/4
míle - za 9,5 vt. dráhu 1/8
míle - za 6 vt.
převodovka - dvou- nebo třístupňová vlastní konstrukce
rám - trubkový vlastní konstrukce
přední vidlice - Aprilia
zadní pneumatika - 28 x 9 palc

Měl jsem v té době Indiana 1600, což bylo evidentně málo. A tak jsem si řekl, že by trojka na začátku byla docela pěkná," vzpomíná jezdec. Nejprve půl roku pracoval na výkresech, do kterých vložil ví- ce než dvacetileté zkušenosti ze staveb sprinterských strojů.

Pak se dal s libereckým specialistou na závodní motocykly Sašou Kopeckým do práce. Nejvíce starostí měli s pohonným agregátem. Srdce speciálu je totiž jedinečné téměř ve všech dílech. "Na motoru jsou sériového provedení jen šrouby a matice.

Například ventilové pružiny pocházejí z plochodrážního Esa, ostatní součástky nemají obdoby," vysvětluje Václav Hutla. "Píst váží kilogram, ojnice má ještě o 0,7 kilogramu více. Na každý díl jsme vymýšleli výrobní postup. Největší starosti byly s odlitky a výkovky. Nebýt dlouholetých zkušeností a kontaktů na všechna možná řemesla, tak bychom agregát asi nedali dohromady."

Speciál nebyl levný, nicméně přeloučský závodník přesně neví, co ho stál. "Jen spojka zahraniční provenience přišla na šest tisíc německých marek. Za materiál na motor jsem vydal zhruba 200 tisíc korun," vypočítává. "Pochopitelně nehovořím o hodinách v dílně či na cestách k Sašovi Kopeckému. Ani to nesčítám, ještě jsem všem řemeslníkům nezaplatil. Kdyby všechny sumy slyšela manželka, tak to mám spočítané jinak," žertuje Václav Hutla.

 

Unikátní stroj pro sprint

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

Najdete na iDNES.cz