Na tratě vyjel unikát pro sprint

  12:38aktualizováno  12:38
Více než rok práce a pak pár vteřin radosti. To je motocyklový sprint v podání české legendy této motoristické disciplíny Václava Hutly z Přelouče. Ten se totiž vloni rozhodl pro stavbu unikátního speciálního stroje Indian 3000 výhradně pro závody v motocyklovém sprintu. A když letos se strojem vyjel na tratě? Například v soutěži na osminu míle na letišti v Plešnicích na Plzeňsku byl v cíli za šest vteřin, při tréninku ještě o okamžik dříve.

Václav Hutla tvrdí: "Čas není rozhodující, důležité je, že jsem byl v cíli pokaždé první." A hned dodává: "Motorka ale ještě nejede podle mých představ. Premiéru si odbyla v Německu, kde jsem radost neměl vůbec žádnou. Motor se doslova rozletěl. Utrhl se píst, ohnula se ojnice...

Nevzdal jsem se, už za tři týdny byl agregát opravený." Pětapadesátiletý nestor sprinterských klání našel inspiraci pro jedinečný dvouválcový V-motor, který má objem rovné tři litry, při zahraničních startech. "Při evropských závodech jsem si všiml, že špičkové stroje zahraničních závodníků v prestižní kategorii Competetion mají objem válců 2.5 až 2.7 litru.

Motocykl Indian 3000
Motor
- čtyřdobý dvouválec do V
objem - 3000 cm3 (vrtání 120,4 mm, zdvih 132 mm)
rozvod - OHC, 4 ventily na válec
maximální výkon - 250 PS
největší točivý moment - 400 Nm při 6000 ot/min
délka - 2,5 metru
váha - 200 kg dráhu 1/4
míle - za 9,5 vt. dráhu 1/8
míle - za 6 vt.
převodovka - dvou- nebo třístupňová vlastní konstrukce
rám - trubkový vlastní konstrukce
přední vidlice - Aprilia
zadní pneumatika - 28 x 9 palc

Měl jsem v té době Indiana 1600, což bylo evidentně málo. A tak jsem si řekl, že by trojka na začátku byla docela pěkná," vzpomíná jezdec. Nejprve půl roku pracoval na výkresech, do kterých vložil ví- ce než dvacetileté zkušenosti ze staveb sprinterských strojů.

Pak se dal s libereckým specialistou na závodní motocykly Sašou Kopeckým do práce. Nejvíce starostí měli s pohonným agregátem. Srdce speciálu je totiž jedinečné téměř ve všech dílech. "Na motoru jsou sériového provedení jen šrouby a matice.

Například ventilové pružiny pocházejí z plochodrážního Esa, ostatní součástky nemají obdoby," vysvětluje Václav Hutla. "Píst váží kilogram, ojnice má ještě o 0,7 kilogramu více. Na každý díl jsme vymýšleli výrobní postup. Největší starosti byly s odlitky a výkovky. Nebýt dlouholetých zkušeností a kontaktů na všechna možná řemesla, tak bychom agregát asi nedali dohromady."

Speciál nebyl levný, nicméně přeloučský závodník přesně neví, co ho stál. "Jen spojka zahraniční provenience přišla na šest tisíc německých marek. Za materiál na motor jsem vydal zhruba 200 tisíc korun," vypočítává. "Pochopitelně nehovořím o hodinách v dílně či na cestách k Sašovi Kopeckému. Ani to nesčítám, ještě jsem všem řemeslníkům nezaplatil. Kdyby všechny sumy slyšela manželka, tak to mám spočítané jinak," žertuje Václav Hutla.

 

Unikátní stroj pro sprint

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Najdete na iDNES.cz