Na neplatiče zákonného ručení čekají obsílky

  19:02aktualizováno  19:02
Nepříjemné chvíle čekají majitele vozidel, za která není zaplaceno zákonné ručení, a přitom jsou vedena v registru vozidel jako provozovaná. Česká kancelář pojistitelů, která má údaje od všech tuzemských pojišťoven zabývajících se povinným ručením, totiž předala seznamy pojištěných silničních vozidel na okresní úřady a magistráty, kde od loňska vedou evidenci motorových i nemotorových vozidel. Úřady nyní porovnají seznamy s registry a ty motoristy, kteří neplatí zákonné ručení, a vozidlo přitom nevyřadili z provozu, čeká úřední obálka s modrým pruhem.
Co bude dál, to vysvětluje Jaroslav Bednář, šéf evidence vozidel Okresního úřadu Plzeň-jih.

Vyzveme vlastníka vozidla, aby se dostavil na úřad k zahájení správního řízení ve věci trvalého vyřazení jeho vozidla z evidence. První obsílky rozešleme na začátku března. Při ústním jednání zjistíme, proč majitel za vozidlo - může se jednat jak o automobil, tak o motocykl nebo i vlek za auto - neplatí pojistné.

Jaký bude další postup?

Vlastník vozidla nám vysvětlí, proč se dostal na seznam České kanceláře pojistitelů. Třeba už s vozidlem vůbec nejezdí a jen neudělal potřebné kroky k odhlášení. Pak nám odevzdá poznávací značky a osvědčení o technickém průkazu. Vozidlo trvale vyřadíme z registru, ale tím celá věc neskončí. Záležitost předáme přestupkové komisi a neplatiče čeká přestupkové řízení, ve kterém může dostat pokutu až do výše 20 tisíc korun a ve zvláštních případech ještě o 10 tisíc více.

A může přijít motorista na úřad s novou pojistkou?

Pak zůstane vozidlo v evidenci, ale vlastníka čeká stejně přestupkové řízení.

Co se stane v případě, že vlastník vozidla, za něž není pojistné placeno, na vaši výzvu nereaguje?

Další postup je přesně dán správním řádem. Pokud si dotyčný nevyzvedne na poště obsílku do tří dnů, tak je přesto považována za doručenou. Po 30 dnech pak nepojištěné vozidlo automaticky vyřadíme z evidence. Ovšem proti našemu rozhodnutí o vyřazení se může vlastník vozidla odvolat. Jednání se pak protáhne a nelze vyloučit, že bude trvat celé další měsíce.

Hrozí majiteli sankce za to, že se k zahájení správního řízení nedostaví?

Ano, můžeme mu vyměřit pokutu v maximální výši 200 korun českých. Ale předvolaný motorista může prokázat, že mu termín jednání nevyhovoval. Třeba proto, že byl v cizině - a pak mu pokuta nehrozí. Může si také s pracovníky úřadu nebo magistrátu domluvit jiný termín.

Jak velký počet hříšníků očekáváte?

Těžko v tuto chvíli odhadnout. Většina lidí si dala všechno, co souvisí třeba s automobilem, do pořádku už před dvěma roky, když začínal nový způsob zákonného ručení. Teď očekávám, že narazíme na lidi, kteří v minulosti prodali auto a už se dále nestarali o jeho převod na nového majitele. Ani netuší, že jsou stále vedeni jako jeho vlastníci. Pro některé to bude určitě překvapení.

Má majitel vozidla, pokud za ně nechce platit zákonné ručení, nějakou jinou možnost než ho trvale vyřadit z evidence?

Pokud například používá vozidlo jen sezónně, tak ho může dočasně vyřadit z evidence. To zákon umožňuje. Poznávací značky uloží za desetikorunový poplatek na úřadě, kde je zaevidováno. Termínem "dočasně" se rozumí nejdéle na jeden rok. Ovšem ani trvalé vyřazení neznamená, že vozidlo už nikdy nemůže na silnici. Je totiž možné opětně je přihlásit, ale týká se to jen vozidel vyřazených z evidence po 1. červenci loňského roku. Ovšem za nové přihlášení se platí 300 korun. V obou případech musí mít vozidlo v době, kdy je znova uvedeno do provozu, zaplaceno povinné ručení a samozřejmě musí mít platnou technickou a emisní kontrolu, a k tomu ještě evidenční prohlídku.


Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Témata: Registr vozidel

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz