Mýtné brány budou měřit rychlost

  10:05aktualizováno  10:05
Policie se rozhodla pro další krok, jak zabránit řidičům v příliš rychlé jízdě po dálnicích. Od příštího roku chce na desítky mýtných bran instalovat radary s kamerami. Podle firmy Kapsch, která elektronické mýtné v Česku provozuje, to není problém.
Nová zařízení na mýtných branách by měla měřit rychlost, kontrolovat kradené vozy nebo ukazovat aktuální informace o dopravě.

Nová zařízení na mýtných branách by měla měřit rychlost, kontrolovat kradené vozy nebo ukazovat aktuální informace o dopravě. | foto: Martin StolařMF DNES

Bran, které vybírají mýto od kamionů a autobusů, je na českých dálnicích 172.

Nové radary by neměřily rychlost auta v okamžiku, kdy projíždí kolem. Zjišťovaly by průměrnou rychlost mezi dvěma branami.

Pokud by řidič nechtěl přijít o body a peníze, musel by předepsanou rychlost dodržovat stále, nejenom na pár stech metrech. Plán počítá s instalací desítek radarů.

Ministerstvo dopravy, které má mýtné brány na starosti, je plánu policistů nakloněno. Čeká se na to, zda stát najde na projekt peníze.

Možnosti využití bran nejen k placení mýtného už zkoumal šéf dopravní policie Zdeněk Bambas na ministerstvu dopravy. "První předběžná jednání proběhla asi před měsícem a půl,“ potvrdil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Radary by byly vybaveny kamerami a dokázaly by více než jen měřit rychlost. "Mohly by pomoci i při hledání kradených aut,“ tvrdí policejní rada Rostislav Plachý.

Kamera nainstalovaná u radaru totiž dokáže rozeznat registrační značku automobilu a odeslat ji k porovnání do počítače s databází kradených vozů.

Využití systému i pro další účely požadovalo ministerstvo dopravy už v zadávací dokumentaci. Kapsch, který v Česku mýto provozuje, s přidáním dalších funkcí do budoucna počítá.

"V Rakousku jsme například vyvinuli systém včasného varování před auty, která jedou na dálnici v protisměru,“ uvedl šéf českého Kapsche Karel Feix.

Přestože Kapsch tvrdí, že by mu přidání dalších funkcí na mýtné brány zabralo maximálně několik měsíců, letos se řidiči novinek ještě nedočkají.

"Určitě nic nebudeme instalovat během zkušebního provozu, který bude probíhat celý rok,“ tvrdí Hodač.

Policie i ministerstvo počítají s tím, že se s měřením rychlosti začne pravděpodobně v příštím roce.

Kamery na branách by umožňovaly tzv. úsekové měření. Jeho princip je jednoduchý: Dvě kamery - na začátku a na konci měřeného úseku - zaznamenávají veškerý provoz a následně k sobě přiřadí záběry stejného vozidla na vjezdu a výjezdu z kontrolovaného úseku spolu s přesným časem, kdy sledovaným místem projíždělo.

Na základě těchto údajů pak systém spočítá průměrnou rychlost a vyhodnotí, zda řidič překročil povolenou rychlost. Bez ohledu na to, zda mezitím změnil jízdní pruh. Tento systém už využívá například pražská policie.

"Úsekově měříme rychlost na šestnácti místech,“ uvedla mluvčí městské policie Vilma Častová.

Podle proděkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose je využití tzv. dopravní telematiky do budoucna nezbytností: "Informační systémy přispívají k větší bezpečnosti, navzdory stálému nárůstu dopravy se díky nim nezvedá nehodovost.“

Dodatečné vylepšení mýtných bran by mělo podle něj stát nanejvýš stovky milionů korun - desetinu ceny celého mýta.

Stále dokonalejší sledovací systémy ale mají i odpůrce. Ti tvrdí, že například kamery na mýtných branách jsou příliš velkým zásahem do soukromí.

"Zaznamenávají fotografii vašeho obličeje, pořizují časovou mapu vašeho pohybu. Jsou umístěny tak, abyste se jim nevyhnuli prostým objetím na exitu,“ tvrdí šéfredaktor serveru Autotrend Robert Vašíček.

Podle ředitele Úřadu na ochranu osobních údajů Igora Němce by záleželo na tom, co všechno by systém zpracovával. "Pokud i podobu řidiče, musely by být splněny podmínky zákona na ochranu osobních údajů. A to by v tomto případě mohl být problém,“ uvedl Němec.

Co mohou umět mýtné brány po úpravě
- měřit rychlost vozidel v určitém úseku mezi několika branami
- informovat o aktuální dopravní situaci nebo o volných parkovacích místech
- rozpoznat, zda projíždějící vozidlo není kradené
- kontrolovat, zda osobní vozidla mají dálniční známku
- zavěšené kamery mohou hlídat bezpečnost provozu (jako se to děje například v tunelech)

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

BMW propustí až šest tisíc lidí z centrály, šetří na elektromobilitu

BMW Concept4

Německá automobilka BMW hodlá do roku 2022 zrušit pět až šest tisíc pracovních míst, převážně ve své mnichovské...

Najdete na iDNES.cz