Mýtné brány budou měřit rychlost

  10:05aktualizováno  10:05
Policie se rozhodla pro další krok, jak zabránit řidičům v příliš rychlé jízdě po dálnicích. Od příštího roku chce na desítky mýtných bran instalovat radary s kamerami. Podle firmy Kapsch, která elektronické mýtné v Česku provozuje, to není problém.
Nová zařízení na mýtných branách by měla měřit rychlost, kontrolovat kradené vozy nebo ukazovat aktuální informace o dopravě.

Nová zařízení na mýtných branách by měla měřit rychlost, kontrolovat kradené vozy nebo ukazovat aktuální informace o dopravě. | foto: Martin StolařMF DNES

Bran, které vybírají mýto od kamionů a autobusů, je na českých dálnicích 172.

Nové radary by neměřily rychlost auta v okamžiku, kdy projíždí kolem. Zjišťovaly by průměrnou rychlost mezi dvěma branami.

Pokud by řidič nechtěl přijít o body a peníze, musel by předepsanou rychlost dodržovat stále, nejenom na pár stech metrech. Plán počítá s instalací desítek radarů.

Ministerstvo dopravy, které má mýtné brány na starosti, je plánu policistů nakloněno. Čeká se na to, zda stát najde na projekt peníze.

Možnosti využití bran nejen k placení mýtného už zkoumal šéf dopravní policie Zdeněk Bambas na ministerstvu dopravy. "První předběžná jednání proběhla asi před měsícem a půl,“ potvrdil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Radary by byly vybaveny kamerami a dokázaly by více než jen měřit rychlost. "Mohly by pomoci i při hledání kradených aut,“ tvrdí policejní rada Rostislav Plachý.

Kamera nainstalovaná u radaru totiž dokáže rozeznat registrační značku automobilu a odeslat ji k porovnání do počítače s databází kradených vozů.

Využití systému i pro další účely požadovalo ministerstvo dopravy už v zadávací dokumentaci. Kapsch, který v Česku mýto provozuje, s přidáním dalších funkcí do budoucna počítá.

"V Rakousku jsme například vyvinuli systém včasného varování před auty, která jedou na dálnici v protisměru,“ uvedl šéf českého Kapsche Karel Feix.

Přestože Kapsch tvrdí, že by mu přidání dalších funkcí na mýtné brány zabralo maximálně několik měsíců, letos se řidiči novinek ještě nedočkají.

"Určitě nic nebudeme instalovat během zkušebního provozu, který bude probíhat celý rok,“ tvrdí Hodač.

Policie i ministerstvo počítají s tím, že se s měřením rychlosti začne pravděpodobně v příštím roce.

Kamery na branách by umožňovaly tzv. úsekové měření. Jeho princip je jednoduchý: Dvě kamery - na začátku a na konci měřeného úseku - zaznamenávají veškerý provoz a následně k sobě přiřadí záběry stejného vozidla na vjezdu a výjezdu z kontrolovaného úseku spolu s přesným časem, kdy sledovaným místem projíždělo.

Na základě těchto údajů pak systém spočítá průměrnou rychlost a vyhodnotí, zda řidič překročil povolenou rychlost. Bez ohledu na to, zda mezitím změnil jízdní pruh. Tento systém už využívá například pražská policie.

"Úsekově měříme rychlost na šestnácti místech,“ uvedla mluvčí městské policie Vilma Častová.

Podle proděkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose je využití tzv. dopravní telematiky do budoucna nezbytností: "Informační systémy přispívají k větší bezpečnosti, navzdory stálému nárůstu dopravy se díky nim nezvedá nehodovost.“

Dodatečné vylepšení mýtných bran by mělo podle něj stát nanejvýš stovky milionů korun - desetinu ceny celého mýta.

Stále dokonalejší sledovací systémy ale mají i odpůrce. Ti tvrdí, že například kamery na mýtných branách jsou příliš velkým zásahem do soukromí.

"Zaznamenávají fotografii vašeho obličeje, pořizují časovou mapu vašeho pohybu. Jsou umístěny tak, abyste se jim nevyhnuli prostým objetím na exitu,“ tvrdí šéfredaktor serveru Autotrend Robert Vašíček.

Podle ředitele Úřadu na ochranu osobních údajů Igora Němce by záleželo na tom, co všechno by systém zpracovával. "Pokud i podobu řidiče, musely by být splněny podmínky zákona na ochranu osobních údajů. A to by v tomto případě mohl být problém,“ uvedl Němec.

Co mohou umět mýtné brány po úpravě
- měřit rychlost vozidel v určitém úseku mezi několika branami
- informovat o aktuální dopravní situaci nebo o volných parkovacích místech
- rozpoznat, zda projíždějící vozidlo není kradené
- kontrolovat, zda osobní vozidla mají dálniční známku
- zavěšené kamery mohou hlídat bezpečnost provozu (jako se to děje například v tunelech)

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Také Honda utíká z Británie. Výroba Civicu se přesune

Nákladní vůz odváží nově vyrobené Hondy Civic z fabriky v britském Swindonu.

Japonská automobilka Honda Motor na mimořádné tiskové konferenci oznámila, že v roce 2021 plánuje uzavřít svou továrnu...

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

BMW Řada 5 3,0...
BMW Řada 5 3,0...

r.v. 2012, naj. 55 000 km, diesel
950 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz