Pondělí 5. června 2023, svátek má Dobroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 5. června 2023 Dobroslav

Vagabundi s hadry jsou po čtvrt století zpátky, značí úpadek New Yorku

  10:29
Party žebráků, kteří bezbrannému řidiči plesknou mokrý hadr na čelní sklo při čekání na křižovatce, jsou zpět v New Yorku. Fenomén 90. let v minulosti souvisel s neutěšenou ekonomikou. Newyorčané se teď ptají, proč jsou zpět.

ilustrační snímek | foto: ČTK

Zatímco čekáte na zelenou, přiskočí k vašemu autu podivný člověk, na sklo vám mrskne vlhký a nevymytý hadr a za svoji práci žádá náležitou odměnu. V New Yorku jim říkají „stírači“. Donedávna si je spojovali s dobou hospodářského úpadku města v 90. letech. Teď se vrátili. A jednou z možných příčin je smířlivější policejní přístup, který prosadil současný newyorský starosta Bill de Blasio.

Stírače – v angličtině squeegee men – z křižovatek dostal bývalý starosta Rudy Giuliani. Ten tuto formu výdělku zařadil mezi nedovolené způsoby žebroty. Reagoval tak na tisíce stížností na chování newyorských žebráků. Ti záměrně v lidech vyvolávali strach. Takže jim raději každý přispěl.

Giuliani zavedl pravidlo: při žebrotě nesmí žebrák nikoho ohrožovat, nesmí mu vstupovat do cesty a nesmí se s „donátorem“ dostat do fyzického kontaktu. Do této kategorie spadli i stírači. Velká část z nich si platbu za svoji pochybnou službu vynucovala. Vyhrožovala rozbitým oknem nebo utrženými stěrači.

Sto osmdesát zatčení za jediný rok

Po zpřísnění zákona v roce 1996, který postavil „násilné žebrání“ na úroveň trestnému činu, stíračů ubylo. A ti, kteří zbyli a byli agresivní, končili s pokutami nebo v zadržovací cele. Rekordman je z roku 2014. Policisté jej za rok sebrali stoosmdesátkrát.

Jenže teď je stíračů v ulicích New Yorku mnohem víc. Jeden z nich – bývalý dělník z továrny Jim – říká, že si takto vydělá za hodinu kolem osmi dolarů, což zhruba odpovídá minimální mzdě.

Jim chodí okna umývat i ve všední dny, víc stíračů se však objevuje o víkendech. Dá se tedy předpokládat, že přes týden tito lidé pracují. Jeden z nich, kterého vyzpovídali reportéři deníku New York Post, jim řekl, že jako veterán pobírá rentu a přes týden ještě pracuje na stavbě.

Jim tvrdí, že ve srovnání se svými předchůdci jsou dnešní stírači výhradně mírumilovní. Jenže řidiči si stěžují, že z nich mají strach. Jen si představte, že zastavíte na křižovatce a z chodníku k vám velmi rázným krokem vyrazí neznámý člověk. Zvlášť v New Yorku žijícím stále v paranoie z vlastní kriminální minulosti i z teroristických útoků, to lidi děsí.

A štve je ještě jedna věc – většina stíračů má v ruce jeden jediný hadr, kterým prostě okno auta rychle přejede a pak už jej jen stáhne stěrkou. S praním hadru nebo používáním saponátu si nikdo hlavu neláme. Výsledkem je ještě špinavější, v horším případě poškrábané okno.

Policisté stírače spíš nechávají na pokoji. Jejich prohřešek totiž spadá do široké skupiny drobných přestupků, které přestali tvrdě postihovat po nástupu současného starosty Billa de Blasia.

Město se bojí „rozbitých oken“

Jenže Newyorčané mají v paměti dobu, kdy to bylo přesně naopak. V osmdesátých letech bylo město drobnou kriminalitou zahlcené. Sociologové tehdy přišli s teorií rozbitých oken. Ta ve stručnosti říkala, že pokud lidé vidí projevy drobné kriminality, tedy třeba rozbitá okna, podporuje to další rozvoj zločinu ve vážnější formě. A právě tvrdý přístup, se kterým v polovině 90. let přišel starosta Giuliani, New York zločinnosti zbavil.

Blasio teď před Newyorčany obhajuje jakousi střední cestu. Na jednu stranu nechce být tak tvrdý jako Giulianiho administrativa, na druhou stranu i on se „rozbitých oken“ bojí. Kritici jej navíc viní z toho, že policie sice „změkla“, ale jen vůči lidem s bílou pletí. Návrat stíračů oken by se tak mohl stát jedním ze symbolů, které budou za necelé dva roky rozhodovat o tom, kdo bude New Yorku vládnout.

20. června 2015

Autoři:
  • Nejčtenější

Tesla vás může zabít, v automobilce o tom vědí, potvrzuje únik informací

Otázku, zda automobilka Tesla dokáže spolehlivě ochránit osobní údaje svých klientů, si klást už nemusíte. Nedokáže to....

A ten čudlík dělá co? Řidiči chtějí auta našlapaná technikou. A neví, co s ní

Osm z deseti řidičů nových automobilů se považuje za fandy techniky. Pochvalují si, jak jsou jejich elektronikou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Blatto je bugina českého studenta, která zaujala svět

Plzeňský student uspěl v mezinárodní soutěži mikromobility s buginou inspirovanou šváby. Jeho malý terénní automobil...

Pytlíky na zvratky do výbavy elektroaut. Vozy umocňují častou nemoc z pohybu

Premium Mozek pasažéra na zadním sedadle trpí, protože na rozdíl od řidiče nemůže předvídat trajektorii pohybu vozu. Náhlé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čínská automobilka přemýšlí o továrně v Evropě. Česko je mezi favority

Německo, Maďarsko a Česká republika jsou mezi hlavními favority pro stavbu prvního evropského závodu čínské automobilky...

Matka na pervitinu a italská domácnost. Jak to bylo s vraždou dítěte v Mostě

Premium Vyostřené konflikty, dvojí život matky, neúspěšné podněty sociálce, problémová čtvrť a drogy. Z pozadí sporu o tříleté...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Kam zmizel lupič století. František Procházka podle svědků žije v Karibiku

Premium Policie si chvíli myslela, že je František Procházka, který ukradl 540 milionů korun, po smrti. Jenže někteří Češi ho...

Číňané vyrábějí auta pro Putina. A v Německu dostávají dotace

Premium Němečtí výrobci přerušili vazby s Ruskem. Čína s ním naopak čile obchoduje, a nepřímo tak obchází sankce. V Německu...

Ve výrobě Škody budou po roce 2025 převažovat elektromobily

Většina produkce automobilky Škoda Auto budou elektromobily po roce 2025. V rozhovoru pro deník E15 to řekl člen...

Autofotka týdne: Autová dolce vita se sympaťákem, co není auto

Itálie byla národem automobilových bohémů a fanatiků. Finito! Teď je automobilová dolce vita nové postindustriální doby...

Italská rally na Sardinii bude šampionátem škodovek. Z 39 aut je 24 fabií

První červnový den startuje Rally Sardinia, která je tradiční šotolinovou soutěží v kalendáři WRC. Další závod...

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Kráska opustila armádu, aby se stala nejpřitažlivější řidičkou kamionu

Osmadvacetiletá Nicolle z Velké Británie si říká Trucker Baddie a je řidičkou kamionu. Dříve pracovala pro armádu, ale...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Hanka Kynychová nafotila sexy fotky. S klientkami probírá i menopauzu

Lektorka fitness a cvičitelka Hanka Kynychová (55) přiznává, že s nastupující menopauzou je třeba změnit ve svém životě...