Pátek 17. ledna 2020, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 17. ledna 2020 Drahoslav

Automatická myčka aut slaví jubileum, na začátku byly piliny s vodou

aktualizováno 
V srpnu roku 1962 obdrželi dva němečtí podnikatelé z Augsburgu Gebhard Weigele a Johann Sulzberger patent pro první automatizovaný systém na mytí aut. Technologie se padesát let příliš nezměnila, někteří řidiči ale myčkám stále nevěří.

Automyčka | foto: MF DNES

Konstrukci tvořily dva kartáče, které kroužily kolem statického vozidla. O dva rok později už vyvinuli uzavřenou myčku, v které fungoval i systém placení s pomocí mincí, takže zákazníci nemuseli opouštět své vozidlo. Firma těchto dvou mužů, Wesumat Waschanlagen, se pak stala jedním z globálních lídrů v oblasti umývání vozidel. V roce 2000 se spojila s další společností a pod názvem Wastec AG existuje dodnes a má 1 600 zaměstnanců.

"Měli jsme architektonické studio a naše auta byla díky pojíždění po stavbách neustále špinavá," vzpomíná 81letý zakladatel Weigele. "Rozhodli jsme se proto vyvinout umývací zařízení, které by mohlo být umístěné v čisticí hale čerpacích stanic.

Ve snaze po dosažení co největšího čisticího účinku experimentovali podnikatelé s mixem vody a pilin, později zkoušeli vodu s korkem. "Všechny tyto materiály se ale malými škvírami dostaly do aut a pak nešly odstranit," vzpomíná Weigele. Ke konci výzkumu zvítězil systém, který se používá dodnes, tedy kartáče a voda s mycím prostředkem.

Automyčka

V současné době je například v celém Německu kolem 1 400 automatických myček, většina řidičů je v průměru využívá osmkrát do roka. Každý rok se v tomto odvětví protočí 1,3 miliardy eur (32,5 miliard korun). V Čechách je jich odhadem kolem 700, z toho 600 myček je součástí čerpacích stanic. Používají se dva druhy: takzvané portálové, kdy portál s kartáči jede kolem stojícího vozu, a "mycí ulice", kdy pro změnu stojí kartáče a auto je na pásu taženo kolem nich.

Klasickým automatickým mycím linkám nicméně někteří řidiči nevěří a po předchozích špatných zkušenostech jako je například poškrábaný lak, uražené zpětné zrcátko nebo odpadlá SPZ se spokojí s občasným umytím od deště, nebo na svůj vůz vyrazí s houbičkou a kýblem.

Velké oblibě se u tuzemských řidičů těší i ruční myčky, kde si řidič může auto omýt sám s pomocí tlakového proudu vody. Mincovní automaty spustí provoz na určitý časový úsek, během kterého je na výběr oplach čistou vodou nebo společně s mycím prostředkem. Mytí není úplně dokonalé a chybí při něm finální úprava voskem, někteří řidiči ale právě tento způsob považují za nejoptimálnější řešení.

Ruční myčka vozidel na pražském Smíchově

V Česku se ale pomalu prosazuje i další způsob, a sice bezkontaktní umývání. "V tomto případě všechno mytí obstarávají vysokotlaké trysky, u posledních modelů i rotující a pulzující, které skutečně účinně odstraní běžnou špínu. Voda se navíc dostane všude. Navíc do nich mohou i offroady," vysvětluje Tomáš Mikšovský, odborník na mycí techniku, který pracuje jako nezávislý konzultant pro čerpací stanice. Ceny se přitom pohybují jako u běžných myček. Návštěvy však musí být pravidelné, na zašlou špínu bezkontaktní myčka nestačí.

Pravidelné umývání vozidla by ale zodpovědný řidič neměl podceňovat v žádném případě. Nejde totiž jenom o to, aby váš vůz dobře vypadal. Když se špína usazuje na vozidle, začne do sebe natahovat vodu, v zimě dokonce i se solí.

Na choulostivých místech, jako jsou třeba podběhy, podvozek, ale i blatníky, pak ve špíně vzniká elektrolytická reakce – koroze. Podle odborníků by vozidlo měli častěji umývat řidiči z velkoměst, kde je velmi odolná mastná špína. Zvlášť pak v oblastech s průmyslovou výrobou.

Věříte automyčkám?

Letos slaví automatická myčka aut půlstoletí.

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. září 2012. Anketa je uzavřena.

ANO 779
NE 271
  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Prší a venku se setmělo. Nevěřte čidlům, myslete a pozor na černý led

Sněhu na silnici aby řidič v tuto zimu pohledal. Velké nebezpečí však na něj číhá i v deštivé zimě a teplotách nad...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Potvrzeno: Toyota bude v Kolíně vyrábět svůj nejdůležitější model Yaris

TPCA bude v kolínském závodě vyrábět model Toyota Yaris. Vyrábět se bude souběžně s modely, které zde vznikají nyní....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie převzala nová civilní auta, má je na operativní leasing

Policie převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky zaplatí 191 milionů korun,...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky
Premium

Auto z pokračování Doktora Martina: strážmistr Topinka jezdil ladou bez značek

O tom, která auta profrčí jakým seriálem, rozhoduje většinou architekt. Hledá v autobazarech, mezi vozy vyřazenými z...

Premium

Hledáte ojeté SUV? Představujeme vám modely, které seženete pod 200 tisíc

Dvě stě tisíc korun není na nákup ojetého SUV žádná velká částka, i přesto je z čeho vybírat. Dvacet dostupných...

Policie převzala nová civilní auta, má je na operativní leasing

Policie převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky zaplatí 191 milionů korun,...

Premium

Test autosedaček: bezpečí při nárazu i materiály plné nebezpečných látek

Německý autoklub ADAC v posledním testu ověřil dvacet autosedaček. Všechny prošly, několik z nich však mělo vážné...

Najdete na iDNES.cz