Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Legendární zelený soumar, Multikára. Náklaďák malý jen rozměry odvezl hodně

Snad nejpovedenějším počinem, lze-li to takto vzletně specifikovat, východoněmeckého automobilového průmyslu se stala multikára. Jako jediná přežila sjednocení Německa a v nových typech se vyrábí i dnes. A nejslavnější z multikár je Multicar 25, samozřejmě žabičkově zelená. Podívejme se, co všechno tento pracant přinášel.
Multicar 25, třístranný sklápěč

Multicar 25, třístranný sklápěč | foto: fotografie z dobového prospektu, VEB IFA-Kombinat DDR; DEWAG Dresden

Speciální užitkové motorové vozidlo Multicar 25, od soudruhů z východoněmeckého podniku VEB Fahrzeugwerk Waltershausen, není jen tak obyčejný „náklaďáček“ v provedení valník či sklápěč, ale i nosič různých speciálnějších nástaveb, například otočného žebříku nebo zdvižné montážní plošiny.

Multicar 25 vnikl v roce 1978 jako nástupce předchozího Multicaru 24. A když byl na podzim toho roku představen na veletrhu v Lipsku, odvezl si odtamtud zlatou medaili a další ocenění. Největším oceněním však pro něj je, jakou díru do světa (myšleno v NDR a několika zemích východního bloku, především pak v Československu) dokázal v následujících více než dvou dekádách udělat.

Výroba typu 25 skončila až v roce 1992, aby ho nahradil – jak jinak – Multicar 26. A dnes už běží výrobní program s několika mnohem pokročilejšími typy, ale to je i továrna s tou z dob NDR zcela nesrovnatelná a s mnohem menším počtem vlastníků (zkrátka nepatří všem, a i proto vypadá jinak).

Velké množství vozů Multicar 25 se vyvezlo z NDR i do Československa. Některé zdroje hovoří až o těžko uvěřitelných 30 tisících kusech (myšleno těžko uvěřitelných v poměru k celkovému objemu výroby a exportu).

Celkový objem výroby Multicaru 25 se vyšplhal na 100 524 kusů, včetně mezitypu Multicar 25 model 91 (Multicar 91) vyráběného od roku 1991 s motorem VW. Jedná se o nejpočetnější typ multikáry v historii. Většina produkce šla na export, a to především do zemí Východního bloku (udává se 70 % produkce).

V číselném označení odkazuje první číslice na užitečnou hmotnost, byla to dvoutunka. Ale ty dvě tuny nesmíme brát demagogicky, užitečná hmotnost vycházela z dané verze multikáry (např. „prostý“ valník měl jinou pohotovostní hmotnost než valník s integrovanou nakládací plošinou atd.) a přípustné hmotnosti vozidla, která byla 3 950 kilogramů pro Multicar 25 všech typů nástaveb.

Druhá číslice je pořadové číslo typu značky Multicar. Zde si jen řekněme, že od typu 22 se u multikár používá uzavřená kabina, k řízení volant a pedály (typ 21se řídil výkyvnou deskou pod stojícím řidičem a dvěma pákami, stejně jako jeho předchůdci) a vozidlo může legálně operovat na veřejných komunikacích (jak to všechno bylo předtím, ukáže příště článek věnující se celé typové řadě těchto vozidel), a dále že Multicar 23 mnozí asi znát nebudou, protože se sériově nevyráběl.

Předchůdcem Multicaru 25 byl zobrazený Multicar 24-0 (základní typové označení pro Muticar 24 s dvoumístnou kabinou, jinak se čtyřiadvacítka vyráběla především s kabinou jednomístnou).

Multicar 25 (v provedení pro svoz komunálního odpadu), na první pohled vidíme tvarově lépe řešenou kabinu oproti přechozímu rypu Multicar 24.

A v čem se odlišoval Multicar 25 od předchozího Multicaru 24? Dvoumístná sklopná kabina dostala větší čelní sklo, které jí přineslo i „kultivovanější“ čelní linie (zde ještě dodejme, že Multicar 24 dostal dvoumístnou kabinu odhadem až někdy v poslední čtvrtině výrobního období, začínal s kabinou jednomístnou). Plusem z pohledu užitné hodnoty pro provozovatele by měl být o něco větší repertoár speciálních nástaveb a vpředu/vzadu připojovaných komunálních nářadí. Později přišly také zásadnější modifikace podvozku.

Multicar 25, jednotný podvozek (pro všechny nástavby) s rozvorem 1 970 mm. Budka (kabina) byla sklopná, aby byl zajištěn co nejlepší přístup k hnací jednotce při údržbě a servisu.

Pohled do kabiny Multicaru 25

Pohonnou jednotku zdědil Multicar 25 po svém přímém předchůdci. Kapalinou chlazený čtyřdobý naftový čtyřválec typu 4 VD 8,8/8,5-2 SRF má zdvihový objem 1 997 ccm a výkon 45 koní. V základním provedení motor pohání zadní kola, od roku 1982 se nabízel Multicar 25 i s pohonem všech kol (4x4). Literatura distribuovaná s vozidlem udává jeho maximální rychlost 52 km/h, ale je pravda, že ne každý řidič četl a čte tyto tiskoviny tak detailně.

S multikárou v provedení s pohonem 4x4 mohli řidiči jezdit jak z řetězu utržení.

Pracovní hydraulická soustava se vyráběla ve více variantách, a to podle verze, resp. určení daného vozidla. Nejjednodušší byla pro sklápěčky, kde stačilo ovládat pouze jeden pracovní válec. Složitější byla pro vozy s pracovní nástavbou na podvozku, a na evolučním vrcholu stály ty, které ještě navíc mohly ovládat připojené nářadí na přídí a/nebo zádi vozidla.

Multicar 25, jednotný podvozek (pro všechny nástavby) se sklápěcí budkou, rozměrový výkres

Devizou multikár je jejich rozměrová střídmost, která jim nadělila výjimečnou průchodivost městským terénem s vysokou hustotou zástavby a různých, nejen urbanistických překážek. Zde si pouze uvedeme rozvor náprav, který u typu 25 ve svém základním provedení činí 1 970 mm (ostatní rozměry prozrazuje obrázek výše) a v prodlouženém provedení 2 675 mm. „Dlouhé“ vozy měly základní typové označení Multicar 25 L a vyráběly se snad pouze v provedení valník, později i jako skříňové, včetně izotermických. Dlouhé valníky bylo možné spatřit také se zvýšenými bočnicemi, anebo ještě lépe s plachtou.

Dlouhý Multicar 25 s rozvorem 2 675 mm, valník se zvýšenámi bočnicemi

Dlouhý Multicar 25 s rozvorem 2 675 mm, valník s plachtou

V roce 1985 se provedení s pohonem 4x4 modifikovalo, vůz narostl do délky a dostal motor 4 VD 8,8/9-1 SRF o vyšším zdvihovém objemu 2 239 ccm. Jeho výkon sice vzrostl jen na 46 koní, ale má výrazně vyšší kroutící moment. Základní takto modifikovaný typ se značí Multicar 25.1A, jeho rozvor se zvětšil na 2 100 mm. A samozřejmě zde bylo opět dlouhé provedení, s nezměněným rozvorem 2 675 mm, které se značilo Multicar 25.1AL, Tyto vozy se vyráběly paralelně s původními provedeními typu 25, tj. krátkými i dlouhými s pohonem 4×2, které stále představovaly značnou většinu produkce.

Následujícího roku po znovusjednocení Německa, tedy v roce 1991 se do všech vozů řady Multicar 25 přestaly montovat zastaralé východoněmecké motory. Do skončení výroby následující roku dostávaly motory VW 028.B o základních parametrech 1 896 ccm a 55 koní. Maximální rychlost vozidla stoupla na 70 km/h, což už si pomalu vyžadovalo předstartovní modlitbu. Vůz se značí jako Multicar 25 model 91, nebo zkrátka jen Multicar 91. V nabídce byl jak s pohonem 4×2, tak i s pohonem 4×4.

Dvounápravové přívěsy typů HM 20.01 (valník) a HM 20.11 (dvoustranný sklápěč).

Multicary 25 klasických délek (tj. s rozvorem 1 970 mm nebo 2 100 mm) mohou tahat i přívěsy. Nebrzděné přívěsy do hmotnosti 800 kg, jak to předepisuje pro jízdu na veřejných komunikacích návod k obsluze vozidla, ale pro vnitropodnikovou dopravu tam byla výjimka umožňující za určitých podmínek použít nebrzděný přívěs až do hmotnosti 1 800 kg. Zajímavějšími z pohledu užitné hodnoty se staly brzděné dvounápravové přívěsy, jako typ HM 20.01 (valník) nebo HM 20.11 (dvoustranný sklápěč). Přípustná hmotnost takového brzděného přívěsu taženého Multicarem 25 je 2 400 kg.

Ukázky variant vozu Multicar 25

Multicar 25, valníkový vůz

Multicar 25, valníkový vůz s nakladačem (přesněji nakládací plošinou)

Multicar 25, jednostranný sklápěč

Multicar 25, třístranný sklápěč

Multicar 25, jednostranný sklápěč s vyšší korbou

Multicar 25, vůz pro přepravu kontejnerů

Multicar 25, skříňový vůz

Multicar 25, posypový vůz se sněžným pluhem

Multicar 25, mycí a kropicí vůz

Multicar 25, mycí a kropicí vůz s předsunutým zametacím válcem

Multicar 25 s montážní plošinou UM-12. Tato nástavba nebyla schválena z bezpečnostních důvodů jako nástavba výměnná, provozovatel ji tedy ve své dílně nesměl vyměňovat podle potřeby za jinou.

Multicar 25, vůz s otočným vysouvacím žebříkem

Kompletní fotogalerie k vozu Multicar 25

Multicar 25, valníkový vůz s plachtou
Multicar 25 můžeme spatřit v činné službě ještě dnes (fotografie z roku 2012)
Multicar 25 s prodlouženým rozvorem (fotografie z roku 2012)
  • Nejčtenější

Octavia za čtyři, superb za šest tisíc. Superlevný operák je zpátky

Obecně vžitá představa je, že nová auta jsou dražší než dřív. Když se člověk ponoří do přepočtů ceny aut vzhledem k inflaci, u mnoha modelů by došel k tomu, že to tak není. Spíš tak platí, že si je...

30. října 2024

Volkswagen v Německu zavře nejméně tři továrny, zruší desítky tisíc pozic

Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu alespoň tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Uvedla to šéfka...

28. října 2024  12:36

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

Toto auto má i přesné datum početí: čtvrtek 2. července 2020. „Moje první dítě u Renaultu,“ naparuje se Luca de Meo, charismatický šéf značky a dnes jedna z nejvýraznějších osobností evropského...

4. listopadu 2024

Blázinec, nebo chráněná dílna? Fiat musí přestat vyrábět svůj trhák, aby přežil

Vyrábět auta, která se dobře prodávají. Tak by si každý představoval základní strategii fungování úspěšné automobilky. Ve Stellantisu se pod vedením nového provozního ředitele vydávají jinou cestou....

29. října 2024

Levné elektromobily jsou tady, v bazaru. Tesla z druhé ruky pod drobnohledem

Premium

Provokativní otázka – nastává už v Česku doba elektrická? Ačkoli to na první pohled zní přehnaně, možná pomalu ano. Svědčí o tom třeba fakt, že státní dotace na nákup elektroauta, vyčleněné pro...

4. listopadu 2024

Neviditelní chodci v ulicích. Noste reflexní prvky a sundejte sluchátka!

Často se říká, že podzim je řidičsky nejnáročnější roční období. A bohužel k tomu často přispívají i chodci, kteří se v podzimním počasí a brzké tmě kvůli své nezodpovědnosti stávají skoro...

5. listopadu 2024

Trochu okořeněný korejský golf. Rekreační sportovec umí naštvat sousedy

Poté, co Hyundai přestal v Evropě prodávat ostrou sportovní verzi i30 N, kterou nahradil elektrickým Ioniqem 5 N, je nejsportovnějším zástupcem této řady verze N Line Premium. Ta ukazuje svaly, po...

5. listopadu 2024

Čína si stěžuje na cla pro elektromobily a Evropu ztrapňuje skládačkami

Čína říká domácím automobilkám, aby pozastavily investice v zemích EU podporujících cla na elektromobily. „Je to krok, který pravděpodobně dále rozdělí Evropu,“ komentuje Reuters. Čína si zároveň u...

5. listopadu 2024

Francouzský elektrický svůdník má mladé vrátit k autům a zachránit Evropu

Toto auto má i přesné datum početí: čtvrtek 2. července 2020. „Moje první dítě u Renaultu,“ naparuje se Luca de Meo, charismatický šéf značky a dnes jedna z nejvýraznějších osobností evropského...

4. listopadu 2024

Babišová řekla ano Bartošovi. Je skvělý, že dokáže měnit názory, pochvaluje si

I když ho seriál Devadesátky vynesl na výsluní, jeho současnou televizní reprízu Kryštof Bartoš nesleduje. „Viděl jsem...

Astronomická pokuta. Rusko žádá po Googlu už 2,1 kvintiliardy dolarů

Rusko požaduje po americké společnosti Google uhrazení rekordní pokuty v souvislosti s blokací několika youtubových...

Exmanželka Seana Penna se ukázala nahá v intimních scénách nového seriálu

Australská herečka Leila George (32) překvapila diváky seriálu Dokonalý cizinec, když se zde v několika intimních...

Petra Bučková se svlékla v seriálu Sex O’Clock. Prsa už někdy viděl každý, říká

Petra Bučková a její herecký kolega Václav Vašák se společně odvázali ve vášnivé scéně prvního dílu druhé řady seriálu...

Herečka Timková ze seriálu Jedna rodina žije s přítelem na Malé Straně

Herečka Monika Timková s přítelem, bývalým hokejovým útočníkem, Danielem Přibylem vlastní byt na Malé Straně. Interiér...