Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

Zateplení auta nemají, posádku musí zahřát motor

Sedím za volantem, kabina je vytopená na 22 stupňů, vystačím tu s tričkem. Venku je také 22 stupňů, ale minus. Domy mají zateplení vlastně skoro povinné, ale jak je to s auty? Mají nějakou izolaci proti zimě nebo horku?
Klimakomora Škody Auto v Mladé Boleslavi

Klimakomora Škody Auto v Mladé Boleslavi | foto: Škoda Auto

„Tepelnou izolaci auta nemají, samozřejmě se při vývoji klade velký důraz na výběr materiálů, musí být nejen hezké a příjemné na omak, ale musí být hlavně bezpečné,“ vysvětluje Petr Večeř z vývojového studia Škody. 

Zamrzla vám nafta v autě?

Mráz z nafty ždímá parafin, proto pak diesely nestartují.

Všechny nafty prodávané v tomto období u benzinek by měly odolat mrazům do minus dvaceti. Když už vám nafta v autě ztuhla, rozmrazujte ho s rozumem. ČTĚTE VÍCE.

Konstruktéři musí hledět na to, zda se z materiálů použitých v kabině neuvolňují škodlivé látky, musí být nehořlavé, při poškození nesmí sklo dělat ostré střepy. Důležité je, aby měly materiály při vystavení extrémně nízkým nebo vysokým teplotám podobnou roztažnost, aby se například konstrukční celky vozu vyrobené z různých částí nedeformovaly. 

„Když se vzájemně spojí více jednotlivých dílů, začne to být obzvláště zajímavé. Každý materiál se konec konců chová při chladu a horku jinak a spojení mezi díly musí držet a fungovat – i při nehodách a při všech teplotách,“ vysvětluje Petr Kraus, který má ve Škodě Auto na starost vývoj bezpečnostních prvků. Experti hovoří v tomto případě o „deformaci“ a „roztažení“. Nejhorší možný scénář: pokud se díly zdeformují příliš, uvolní se spojení; nebo rozměry spár nesouhlasí. To může působit nejen disharmonicky, ale může to být i nebezpečné.

Klimakomora Škody Auto v Mladé Boleslavi

Tepelnou izolaci, která by udržela teplo v kabině, auta nedostávají, o teplotní komfort se stará topení vozu pracující s odpadním teplem motoru, případně klimatizace. „Musí být navržené a tak výkonné, aby zvládly kabinu vytopit nebo vychladit,“ shrnuje Večeř. Speciální normy na to automobilky nemají. Ale samozřejmě zohledňují to, kde se auto bude podle předpokladů pohybovat. Vozy vyrobené pro trhy s vysokými teplotami tak mají upravenou klimatizaci.

Mrznoucí elektromobilisté

Vytápění je velké téma pro vývojáře elektromobilů. Topit elektřinou v autě, které na ni potřebuje hlavně jezdit, je neefektivní. Zvlášť když v zimě dojezd aut na baterky rapidně klesá. Akumulátory obecně nemají zimu rády, což dokazuje i mobil ve vaší kapse.

Elektromobilisté si tedy musí v zimě vybrat, jestli pojedou dál, nebo si budou topit. 

Řešením je instalace přídavného benzinového topení, ale to jde proti ekologické logice elektromobilu.

Nejčastěji to tedy automobilky řeší tak, že elektrickým autům dávají standardně vytápěné sedačky (elektricky) a třeba i volant, které zahřejí tělo efektivněji než teplý vzduch v kabině.

Teplo nebo zimu tedy musí přeprat především vývojáři topení a klimatizace. 

Ve voze permanentně dochází k řízené výměně vzduchu, kdy teplý vzduch vyhřívá interiér vozu a následně (po „odevzdání tepla“) odchází odvětrávacími otvory ven. Celý systém je laděn z pohledu výměny vzduchu a tlaku v interiéru.

Z vlastní zkušenosti víme, že provoz v minus pětadvaceti škodovky zvládají bez potíží. Vyhřívání sedadel a volantu je samozřejmě velmi příjemné, ale vystačíte i s obyčejným topením, nastavených 22 stupňů zvládá auto vytápět suverénně. Samozřejmě je rozdíl mezi benzinovým a naftovým provedením vozu, v některých případech je nutné u dieselů, kde je méně odpadního tepla motoru, se kterým vytápění vozu pracuje, do soustavy přidávat speciální topné elementy.

Vepředu před kapotou je spalovací motor, který se zahřeje i ve velkých mrazech na vysoké teploty, tepelně odstíněn od prostoru pro posádku, ale zbytek kabiny už žádné hmoty, které by udržely teplo nebo chlad uvnitř nemá. Mezi plechy karoserie a plastovými panely interiéru jsou komponenty zajišťující funkčnost vozu (kabeláž, mechanismy stahování oken a podobně) a řada tlumení, která mají za úkol zlepšovat akustiku vozu. Když se opřete o panel dveří, cítíte chlad. Kvůli tomu mají auta nastavitelné boční ofukovače, kde řidič i spolujezdec mohou pocit chladu „odstínit“ proudem teplého vzduchu.

„Samozřejmě se počítá také třeba s tím, že sedadla akumulují teplo a člověk, který v nich sedí, si je vyhřeje, takže má lepší tepelnou pohodu,“ dodává Petr Večeř.

Pečení mrazení

Auto musí z pohledu funkčnosti zvládnout sibiřskou zimu i výheň nevadské pouště. Automobilky mají na testování odolnosti aut vytipovaná místa, kde vozy trápí chladem a horkem. Ve vývojových centrech pak staví speciální klimakomory, kde auta doslova pečou i mrazí. Technici se zaměřují na odolnost materiálů a funkčnost vozu.

Pohonné jednotky testují automobilky obvykle do minus třiceti, celé auto pak do minus čtyřiceti stupňů Celsia, rozsah plusových teplot sahá někam k padesáti stupňům. Jeden z homologačních předpisů se například týká rozmrazení čelního skla. Nově nastartované auto se studeným motorem běžící na volnoběh musí být schopné odmrazit čelní sklo ve výhledové oblasti za určitou dobu (40 minut, v rámci koncernu Volkswagen požadují vnitřní předpisy poloviční čas).

Spíše než zima, ve které křehnou plasty a ničí se guma, jsou pro auta problém plusové teploty. Důležité je uchladit motor, o tom něco vědí motoristé starších ročníků, kteří bojovali s přehřívajícími se motory stodvacítek. Dnes už se moderní auta, pokud jsou v pořádku a nepoužívají se nějakým extrémním způsobem, nepřehřívají. I když to neplatí absolutně. „Zrovna koncern Volkswagen je velmi tvrdý ve svých vnitřních předpisech na chlazení motoru, auto se prostě nesmí přehřát,“ říká pro iDNES.cz zdroj ze Škody Auto, který nechce být jmenován. „Například v Indii je ovšem dodnes zcela běžné, že auta prodávaná na tamním trhu se přehřívají. Dokonce v manuálech k nově prodávaným vozům je psáno, jak v takových chvílích postupovat. Pokud se auto přehřeje, má ho řidič odstavit a počkat, až motor vychladne. Považují to za zcela normální.“

Za zimou se jezdí za polární kruh, za horkem do amerického Údolí smrti. Jedním z extrémních testů je jízda do svahu. „Vůz nejdříve stojí hodinu na poledním slunci, aby se interiér zahřál na teplotu přes 50 °C, poté se vydává rychlostí 100 km/h na 27 kilometrů dlouhou trasu, kdy od moře vystoupá až do výšky kolem 1 500 metrů nad mořem. Smyslem zkoušky je prokázat, že mimořádné nároky na motor mají jen minimální dopady na chlazení pohonné jednotky a kabiny vozu,“ popisuje své testy Kia. Korejská automobilka uvádí, že materiálové zkoušky probíhají za extrémního počasí v teplotách od -35 °C až do 110 °C.

Další zkouška pak například simuluje typické podmínky v hustém městském provozu. Technici při ní jedou rychlostí 40 km/h po dobu dvou minut, následně zastaví a ponechají motor další dvě minuty běžet na volnoběh. Tento postup se několikrát opakuje. Nebo jízda nízkou rychlostí: „Po hodinovém stání v extrémním vedru musí vůz absolvovat půlhodinovou nepřerušovanou jízdu rychlostí 40 km/h, aby konstruktéři mohli prověřit výkon klimatizační soustavy v podmínkách výrazně slabšího proudění vzduchu do jednotky kondenzátoru klimatizace,“ popisuje Kia jeden ze svých testů.

Klimakomora Škody Auto v Mladé Boleslavi

U testů ve volné přírodě je z pohledu techniků ovšem potíž v tom, že se podmínky stále mění a je těžké zajistit stále stejné parametry testů. Proto si automobilky staví speciální klimakomory, jednu takovou si nedávno postavila v Mladé Boleslavi Škoda. Až na minus 40 stupňů se tam neochlazují jen celé prototypy, ale také jednotlivé díly a komponenty.

„Jde o to zjistit, jak se materiály chovají: jak moc se roztahují při horku, jak se smršťují při chladu. V klimatické komoře testuje Škoda tisíce hodin,“ vysvětluje Petr Kraus.

  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektroauta bude stát rozdávat od ledna, na osobní auto 200 tisíc

4. prosince 2023

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Vlajková loď. Příběh čtyř generací Škody Superb

11. prosince 2023

Advertorial Škoda Superb poslala mladoboleslavskou automobilku do zcela jiných vod, než kterými proplouvala do...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

11. prosince 2023

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Autokvíz: Jste Superbznalec?

11. prosince 2023

Nová Škoda Superb je na startu. Čtvrtá novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je...

Aby byly potraviny čerstvé: Soutěžíme o chladící kapsy od Nowaca
Aby byly potraviny čerstvé: Soutěžíme o chladící kapsy od Nowaca

Chladící tašky jsou užitečné pro udržení potravin a nápojů chladných, když jste mimo domov. Jsou skvělé i pro každodenní použití, například při...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...