Motorářská kouzla: čtyřválec Audi se má vyrovnat osmiválcům

aktualizováno 
U Audi si hrají s myšlenkou přepracovaného čtyřválce, který by se měl hladkostí chodu vyrovnat šesti nebo osmiválcovým jednotkám. Patent na něj získala automobilka v roce 2013, myšlenka je ovšem nejméně čtyři roky stará. Kdy a zda se s ním setkáme ve výrobě, zatím nevíme.

Audi A8 | foto: Audi

Server Autocar upozornil na nový zajímavý patent, který automobilka Audi získala loni v létě. Upravená konstrukce čtyřválcového motoru by mu měla zajistit hladký chod na úrovni šestiválců nebo dokonce osmiválcových motorů. Jednou ze speciálních vlastností nové konstrukce by také mohla být schopnost motoru měnit podle potřeby kompresní poměr.

Fotogalerie

Základem nové konstrukce je ojnice pístů, která není napojena přímo na klikový hřídel. Namísto toho se tu o propojení stará speciální vahadlový mechanismus. Ten má na jedné straně klasické ojnice s písty, na straně druhé pak přídavné ojnice, které klikovku spojují přes excentry s vyvažovacím hřídelem.

Toto řešení je díky důmyslnému rozložení hmotnosti schopno kompenzovat setrvačné síly druhého řádu, které při vratném pohybu pístů ve válci vznikají. Vyvažování pomáhá právě fakt, že osa pístu neprochází přímo osou klikového hřídele. Navíc má konstrukce jednu velmi zajímavou vlastnost. Vzhledem k propojení klikovky a vyvažovacího hřídele opět ojnicemi přes vahadlový mechanismus by šlo vyvažovací část použít pro snadnou změnu kompresního poměru motoru.

Vychýlením vyvažovacího hřídele (například pomocí vačky nebo jeho posuvem) z jeho původní polohy totiž dojde k odpovídajícímu posunu i na druhé straně – tedy u pístu a tedy ke změně kompresního poměru.

Vývojáři Audi podali patentovou přihlášku už v červenci roku 2011 a v červnu 2013 byla přihláška publikována americkými úřady. To je ovšem prakticky vše, co o osudu neobvyklého vynálezu víme. Zdá se, že konstrukčně nebude toto řešení o mnoho složitější než stávající provedení třeba s dvojicí vyvažovacích hřídelí. Výsledný motor bude z konstrukčního hlediska možná o trochu širší, avšak se zástavbou by neměly být výrazné potíže.

Čtyřválec s vyváženým chodem by mohl zamířit především pod kapoty dražších modelů, u kterých je hladký chod zákazníky vyžadován. Například v limuzínách typu Audi A8 se sice začínají čtyřválce objevovat, ale zatím spíš jen proto, aby si flotila výrobce papírově zmenšila emise – mnoho zákazníků nenalákají, a to navzdory nižší spotřebě. Hladší chod motoru by měl konstruktérům dovolit využít také vyšší spalovací tlaky, což by mohlo přinést vyšší výkon.

To vše jsou ovšem pouze spekulace, prozatím Audi žádný motor, který by patentu využíval, nepředstavilo. A vzhledem k tomu, kolik vynálezů z daného oboru zůstane jen na papíře, ani podobné řešení představit nemusí.

Témata: Audi, patent, Audi A8, Písty

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

Najdete na iDNES.cz