Motorářská kouzla: čtyřválec Audi se má vyrovnat osmiválcům

aktualizováno 
U Audi si hrají s myšlenkou přepracovaného čtyřválce, který by se měl hladkostí chodu vyrovnat šesti nebo osmiválcovým jednotkám. Patent na něj získala automobilka v roce 2013, myšlenka je ovšem nejméně čtyři roky stará. Kdy a zda se s ním setkáme ve výrobě, zatím nevíme.

Audi A8 | foto: Audi

Server Autocar upozornil na nový zajímavý patent, který automobilka Audi získala loni v létě. Upravená konstrukce čtyřválcového motoru by mu měla zajistit hladký chod na úrovni šestiválců nebo dokonce osmiválcových motorů. Jednou ze speciálních vlastností nové konstrukce by také mohla být schopnost motoru měnit podle potřeby kompresní poměr.

Fotogalerie

Základem nové konstrukce je ojnice pístů, která není napojena přímo na klikový hřídel. Namísto toho se tu o propojení stará speciální vahadlový mechanismus. Ten má na jedné straně klasické ojnice s písty, na straně druhé pak přídavné ojnice, které klikovku spojují přes excentry s vyvažovacím hřídelem.

Toto řešení je díky důmyslnému rozložení hmotnosti schopno kompenzovat setrvačné síly druhého řádu, které při vratném pohybu pístů ve válci vznikají. Vyvažování pomáhá právě fakt, že osa pístu neprochází přímo osou klikového hřídele. Navíc má konstrukce jednu velmi zajímavou vlastnost. Vzhledem k propojení klikovky a vyvažovacího hřídele opět ojnicemi přes vahadlový mechanismus by šlo vyvažovací část použít pro snadnou změnu kompresního poměru motoru.

Vychýlením vyvažovacího hřídele (například pomocí vačky nebo jeho posuvem) z jeho původní polohy totiž dojde k odpovídajícímu posunu i na druhé straně – tedy u pístu a tedy ke změně kompresního poměru.

Vývojáři Audi podali patentovou přihlášku už v červenci roku 2011 a v červnu 2013 byla přihláška publikována americkými úřady. To je ovšem prakticky vše, co o osudu neobvyklého vynálezu víme. Zdá se, že konstrukčně nebude toto řešení o mnoho složitější než stávající provedení třeba s dvojicí vyvažovacích hřídelí. Výsledný motor bude z konstrukčního hlediska možná o trochu širší, avšak se zástavbou by neměly být výrazné potíže.

Čtyřválec s vyváženým chodem by mohl zamířit především pod kapoty dražších modelů, u kterých je hladký chod zákazníky vyžadován. Například v limuzínách typu Audi A8 se sice začínají čtyřválce objevovat, ale zatím spíš jen proto, aby si flotila výrobce papírově zmenšila emise – mnoho zákazníků nenalákají, a to navzdory nižší spotřebě. Hladší chod motoru by měl konstruktérům dovolit využít také vyšší spalovací tlaky, což by mohlo přinést vyšší výkon.

To vše jsou ovšem pouze spekulace, prozatím Audi žádný motor, který by patentu využíval, nepředstavilo. A vzhledem k tomu, kolik vynálezů z daného oboru zůstane jen na papíře, ani podobné řešení představit nemusí.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Témata: Audi, patent, Audi A8, Písty

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz