Motorářská éra Saabu definitivně končí. Pohonné jednotky dodá BMW

  1:00aktualizováno  1:00
Kdysi slavné konstruktérské motorářské škole švédského Saabu definitivně odzvonilo. Důkazem je nový kontrakt s BMW od kterého bude Saab nakupovat od roku 2012 čtyřválcové turbomotory.

Saab bude odebírat motory od BMW | foto: Saab

Na konci září automobilka Saab oznámila, že od roku 2012 bude od německého BMW nakupovat pro novou generaci modelu 9-3 čtyřválcové turbomotory o objemu 1,6 litru. Půjde o další evoluci agregátu, který BMW vyvinulo společně s koncernem PSA a používá ho třeba pod kapotou Mini.

Kontrakt se podle všeho zatím týká jen nové generace 9-3, ale je velmi pravděpodobné, že motor zřejmě v rámci faceliftu dostane i právě na trh uváděná generace modelu 9-5. Pod jeho kapotou by čtyřválec Prince (tak zní kódový název tohoto PSA/BMW motoru) měl nahradit současný turbomotor se stejným zdvihovým objemem z dílen General Motors.

Automobilky BMW a Saab (respektive Spyker, vlastník Saabu) navíc ve společném prohlášení uvedly, že jsou otevřené k prozkoumání dalších možností spolupráce. Rýsuje se tak možnost, že by Saab nakupoval u BMW i větší zážehové motory a také turbodiesely.

Saab tvrdí, že motory dodávané BMW budou upraveny dle jeho požadavků, nicméně tím automobilka definitivně potvrdila konec své legendární motorářské školy. Už v současných modelech s motory od GM se invence konstruktérů Saabu projevuje jen pramálo. Do budoucna se ale pravděpodobně na jejich výtvory těšit nemůžeme už vůbec.

Konstruktérská škola Saabu je tak obětí necitlivého přístupu GM ke svým značkám a vysávání know-how. Namísto toho, aby ze Saabu GM udělalo dvorní konstrukční oddělení motorů postupně automobilka použila některé dobré nápady a veškeré náročnější projekty ukončila.

Saab si jako malá automobilka nemohla v rámci koncernu dovolit vyvíjet a vyrábět motory jen pro sebe, GM navíc projekty švédské značky považovalo za finančně náročné a tak pro globální použití zvolilo transfer levnějších technologií třeba z Opelu. I ten se pak dostal do problémů. Know-how a patenty Saabu by přitom mohly být pro velký koncern se schopnými konstruktéry v dnešní době velmi zajímavé.

Automobilka známá jako průkopník turbomotorů, které jsou teď extrémně v módě, totiž v minulosti představila a experimentálně provozovala několik pozoruhodných inovací. Za všechny jmenujme třeba koncepty Saab Variable Compression nebo Saab Combustion Control. První byl motor s proměnným kompresním poměrem. Z objemu 1,6 litru dával v roce 2000 výkon 165 kW. Druhý pak ve stejném roce patřil mezi průkopníky na poli přímého vstřikování a spalování extrémně chudé směsi. Žádný z těchto motorů se ale nedostal do sériové výroby.

Saab tak kontraktem s BMW definitivně dává své motorářské škole sbohem. Je to logické, zadlužená automobilka pod křídly malého výrobce exkluzivních aut (mimochodem, Spyker používá motory Audi) si vlastní vývoj motorů dovolit nemůže. Spojení se současnou motorářskou špičkou, kterou BMW bez pochyby je, tak vypadá velmi moudře. A BMW tím alespoň opět o něco vylepší svou finanční bilanci.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Pokutu z ciziny nevyhazujte. Když nezaplatíte, může vás to vyjít draho

Ilustrační snímek

Přišla vám výzva k zaplacení pokuty za přestupek v Rakousku? Exekuce vám nejspíš nehrozí, ale mohlo by se stát, že při...

Najdete na iDNES.cz