Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VeRuna skončila. Volkswagen po 34 letech zastavil výrobu svého cik-cak motoru

Řadový šestiválec, nebo radši ten do V? Volkswagen se v osmdesátých letech rozhodl pro vlastní řešení. Výsledkem byl vidlicově-řadový šestiválec VR6, jehož kompaktní formát umožňoval příčnou zástavbu do kompaktních modelů. V Česku se tomuto cik-cak motoru říkalo familiárně „VeRuna“ a na chuť mu přišli majitelé druhé generace Škody Superb. Poháněl ale i Passaty R36 české policie, a dokonce jednu felicii.

Nekonvenční motor VR6 s velmi malým rozevřením řad válců v jednom bloku, který vypadal jako trochu přerostlý čtyřválec, na konci loňského roku ukončil svoji existenci v Číně pod kapotami modelů Audi Q6 a VW Talagon. A to ve verzi o objemu 2,5 litru se čtyřventilovou technikou a výkonem 295 koní.

Volkswagen VR6

Během 33 let ho bylo v různých verzích smontováno téměř 1,87 milionu exemplářů. Poslední kus byl vyroben 12. prosince 2024. Předtím se ještě tento agregát nabízel do roku 2023 na severoamerickém trhu mj. v modelu VW Atlas, zatímco z Evropy ho vyhnaly přísné euronormy a jeho místo zastaly přeplňované čtyřválce menších objemů.

VW GTE: nové kupé z rodiny Passatu vrací do hry legendární VeRunu

Motor VR6 spojil kompaktnost řadového motoru s výkonem a točivým momentem motoru s uspořádáním do V. Díky velmi úzkému úhlu rozevření válců pouhých 15° si tento neobvyklý agregát vystačil s pouze jednou hlavou válců se dvěma vačkovými hřídeli, což zjednodušilo konstrukci motoru a pomohlo snížit výrobní náklady. Vyznačoval se odolností, ale byla mu vyčítána určitá těžkopádnost, litinová konstrukce totiž měla v případě kompaktních modelů mnohdy negativní vliv na jízdní vlastnosti.

Kompaktní a odolný

Motor VR6 se vyznačoval rozdílnými délkami sacích a výfukových kanálů v hlavě motoru pro jednotlivé řady válců. Teoreticky motor s konfigurací VR zpočátku vytváří problémy: sací cesty jsou komplikované, odvod tepla v úzké hlavě je složitý a úzký úhel je nepříznivý pro hladký chod. Inženýři Volkswagenu si ale s těmito výzvami dokázali poradit.

Zdvihový objem motoru VR6 s dvanácti ventily byl původně 2,8 litru a následně pro některé modely vzrostl na 2,9 l. O dva roky později vznikla i jeho verze s 24 ventily. V roce 2003 se zdvihový objem zvětšil na 3,2 litru a později vznikla i verze s 3,6 litru. Motor ve své druhé generaci dostal ještě přímé vstřikování paliva a ještě ostřejší ostrý úhel rozevření válců - jen 10,6°.

Bazarové Audi TT je prima sporťák pro každý den. Pětiválec žere gumy a spojku

Volkswagen nebyl vynálezcem této neobvyklé konfigurace a nebyl ani prvním, kdo něco podobného nabídl. Motory V4 a V8 od Lancie z let 1922–1976 a 1922–1939 byly prvními motory V s malým úhlem rozevření válců, které byly použity v autech.

Pod kapotou golfu i phaetonu

Volkswagen svůj nekonvenční motor vyvíjel od roku 1982 a jeho kariéra odstartovala v roce 1991 pod kapotou sedanu Passat (B3) a kupé Corrado. O rok později následovala i třetí generace kompaktního modelu Golfu, kterému motor VR6 dodal v této třídě neobvyklý nádech exkluzivity. Ten ho využíval i ve své čtvrté a páté generaci, kdy vznikl ceněný model R32 s 3,2litrovou verzí VR6. Šestá generace se bez něj musela obejít. Jeden zajímavý vůz ale přesto vznikl - v roce 2009 totiž Volkswagen tajně vyrobil prototyp šesté generace golfu s přeplňovaným 3,2litrovým VR6 disponujícím výkonem plných 463 koní.

Různé evoluce „vidlicově-řadového“ šestiválce během uplynulých tří dekád poháněly dlouhý a rozmanitý seznam vozů. Patřily mezi ně modely Vento/Bora/Jetta, Eos, model CC, Touareg, Transporter, VW New Beetle RSi, minivany VW Sharan/Ford Galaxy/Seat Alhambra a rovněž sedany a kombi Passat. Do paměti se zapsal zejména model R36, který v několika exemplářích sloužil české policii pro měření a dohled na tuzemské dálniční síti. Jako svůj základní motor používal agregát VR6 i luxusní VW Phaeton.

Nóbl Superb V6: nové auto prezidenta je nejdražší a nejrychlejší škoda

Dále se bylo možné s tímto motorem setkat i pod kapotami sesterských modelů Audi A3, Audi Q7 (2008-2015), Audi TT 1. a 2. generace či Seat Leon Cupra4. Sloužil ale i modelům dalších značek - Mercedesu Vito (W638), obytnému Winnebagu Rialta s kabinou Transporteru, německému sportovnímu kupé Artega GT, roadsteru Yes! a dokonce i vysokozdvižným vozíkům Linde s pohonem na LPG.

Zapomenout nelze ani na kariéru motoru VR6 pod kapotou druhé generace Škody Superb. Jednalo se o 3,6litrovou verzi s výkonem 260 koní, která se dodávala výhradně s pohonem všech kol a převodovkou DSG. Největší motor v poválečné historii automobilky superbu umožňoval dosažení maximální rychlosti 250 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy.

Umanutý despota, génius, šílenec. Piëch je největší osobnost světa aut

Ve druhé polovině devadesátých let navíc v režii britského zastoupení Škody vznikla u tamní specializované firmy Awesome GTI neobvyklá Felicia VR6. Hatchback v nápadně žluté barvě z Felicie Fun byl postaven pro propagační účely a měl pod kapotou motor VR6 o objemu 2,8 litru vyladěný na více než 200 koní. Auto poté několikrát změnilo majitele a vždy budilo zaslouženou pozornost.

Piëchova rodinná skládačka

Jeden z nejlépe znějících šestiválců také posloužil jako základ pro menší motor VR5, který koncem 90. letech a na počátku milénia poháněl modely Golf, Bora, Beetle, Passat a Seat Toledo. Stejnou koncepci úzkého rozevření válců koncern Volkswagen použil také u notoricky nespolehlivého osmiválce W8 pro VW Passat, kdy posloužily dva čtyřválcové VR4 bloky. Dva bloky válců motoru VR6 rozevřených na 72° byly použity pro dvanáctiválec W12 (VW Phaeton, Touareg, Audi A8 a Q7, Bentley Continental GT). Dva bloky VR8 zase koncernoví inženýři využili pro šestnáctiválec W16, určený pro Bugatti Veyron a Chiron.

Autofotka týdne: Nápad na nejlepší auto světa zaznamenaný na obálce

Někdejší šéf Volkswagenu Ferdinand Piëch plánoval dokonce motor W18, který skutečně vznikl, ale zůstal jen ve fázi funkčního prototypu. Jeho náčrtek prý vznikl v roce 1997 během cesty v šinkanzenu z Tokia do Nagoje, kdy dlouholetý despotický vládce koncernu Volkswagen načrtl nápad na monstrózní motor na obálku, kterou měl zrovna při sobě.

Piëchova éra byla pro Volkswagen zvláštním obdobím a skončila vlastně až loni, tedy více než pět let po jeho smrti.

Nejčtenější

Nový kruháč v Ústí je nepřehledný. Policie to hází na řidiče, nedávají pozor

Nehodovým místem se paradoxně dá nazvat nový kruhový objezd, který vznikl ve Všebořicích při výjezdu z města Ústí nad Labem k dálnici D8. Jedná se o místo v Havířské ulici, která leží na silnici...

Život s elektroautem. Dálniční sprinteři nabíjející rychle prodělají kalhoty

Jeep Avenger vzbudil při svém uvedení na trh velkou pozornost. Poprvé to bylo tím, že to měl být první čistě elektrický Jeep. Podruhé když získal titul evropského auta roku. Třetím milníkem se stal...

Zelení lobbisté radí EU: autoprůmysl zachrání povinné elektro do firem

Evropská unie má stále jako svůj cíl ukončit v roce 2035 prodej nových aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů ovšem neroste podle plánů, tak ekologové přišli s novým nápadem. Firmy by měly...

Časem nabídneme auta i v supermarketu, říká muž nové automobilky v Česku

Exkluzivně

Na český trh vstupuje značka DR Automobiles. Výhradním importérem aut sestavovaných z čínských kompletů v Itálii je společnost Agrotec Group. Mužem, který to celé „spískal“, je Martin Rada, šéf...

Návrat střeleného kombi. Nádherného italského jedináčka postavili po 50 letech

Unikátní shooting brake Peugeot 504 Break Riviera od Pininfariny z roku 1971 se do výroby nakonec nedostal, a zmizel neznámo kam. Díky Britům ale vznikla velmi přesná replika, kterou je možné vidět...

Šest hodin v koloně u mýtnice. Nejšílenější dálniční špunt mají v Číně

Zbytečně velká, přehnaná. Taková se jeví mýtnice Wuzhuang, usazená na čínské rychlostní silnici G40. Momentálně je považována za největší zařízení svého druhu v Asii. Za dopravních špiček už tak...

15. února 2025

Nemá volant a předek je i zadkem. Prošmejdili jsme taxi bez řidiče, už vyjíždí

Toto je Zoox. Autonomní vůz taxi, který ještě letos začne komerčně jezdit po Las Vegas, San Franciscu a Bostonu. Během veletrhu CES 2025 po Las Vegas již jezdil, jen chybělo razítko, a tak jezdil...

14. února 2025

Prodeje motorek rostou. A taky nehodovost, v sezoně je obden tragédie

Rok 2024 byl hodně příznivý, co se týče prodeje nových motocyklů. Celkem jich bylo registrováno do silničního provozu 26 575. To je více než čtrnáctiprocentní nárůst v porovnání s rokem 2023, mnohem...

14. února 2025

Dohodly se, že se nedohodnou. Nissan a Honda ukončily jednání o fúzi

Japonské automobilky Nissan a Honda ukončily rozhovory o zvažované fúzi, díky níž mohla vzniknout automobilová skupina v hodnotě 60 miliard USD (1,4 bilionu Kč). Firmy to uvedly ve společné tiskové...

13. února 2025

Rodinný den plný zážitků: Získejte vstupenky do BRuNO Family Parku
Rodinný den plný zážitků: Získejte vstupenky do BRuNO Family Parku

Chcete zažít zábavu pro celou rodinu? BRuNO Family Park v Brně je tím pravým místem, kde si děti i dospělí užijí nezapomenutelný den.

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

To nechci, proč mi to Google nainstaloval do mobilu? Uživatelé se bouří

V posledních týdnech začal Google instalovat do telefonů s Androidem novou systémovou aplikaci, která má uživatele...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Patří mezi nejkrásnější ženy světa a shání partnera. Její nároky jsou vysoké

Janaina Prazeresová je považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Podle magazínu Playboy je její vzhled absolutní...

Muže děsí můj svalnatý zadek, popisuje žena problémy při hledání partnera

Třiadvacetiletá influencerka Kerolay Chavesová z Brazílie, kterou na Instagramu sledují miliony lidí, shání životního...