To auto vypadá, jako by ho někdo montoval doma na koleně. Krasavec to rozhodně není, spíš naopak. Jenže (Mosler) Consulier GTP-LX je v rámci automobilové historie docela zajímavý a pamětihodný kus.
Původně to byla továrna Consulier Industries, později byla přejmenována na Mosler Automotive. Založil ji v roce 1985 miliardář Warren Mosler a přes nejrůznější peripetie se firma dožila letošního roku, kdy v červnu definitivně skončila. Výroba aktuálních modelů by ale měla kusově probíhat ve Velké Británii (web zde - anglicky). Poslední řada modelů se jmenuje MT900 a podle provedení to jsou velmi výkonné supersporty.
Ale zpět k původnímu modelu: Jeden kus Consulieru GTP-LX z roku 1988 je aktuálně k mání na aukčním portálu Ebay. Floridský prodejce nabízí velmi zachovalý kus s nízkým nájezdem 20 000 mil (asi 32 000 kilometrů). Na autě jsou vyměněné jen spotřební díly, vše ostatní je původní. Auto je nabízeno v aukci a aktuální cena je asi 322 000 korun.
Na prodej je verze LX s vyšší výbavou, která zahrnovala například sportovní sedačky Recaro, lepší přístrojový štít, autorádio s CD a další výbavu.
Consulier GTP-LX je sice hodně ošklivé auto, ale i hodně zajímavé. Vzhled byl kritizován i v osmdesátých letech, už tehdy to bylo ošklivé káčátko, což dobře dokumentují fotografie aukčního kusu. Jenže už tehdy platil Consulier GTP za velmi solidní sportovní nářadí a v USA si auto do roku 1991 připsalo hned několik vítězství v závodech IMSA supercar.
Z hlediska automobilové historie je ale důležitější konstrukce auta. Consulier GTP je díky kompozitní karoserii hodně lehké auto s hmotností pod tisíc kilogramů. Bylo to první auto na světě s čistě kompozitní konstrukcí, kde ani jeden nosný díl nebyl kovový. Šasi v podobě monokoku bylo vyrobeno ze skelných vláken a pěny a vyztužené kevlarovými a karbonovými vlákny.
Problém byl jen v tom, že firma neměla dnes běžný autokláv, takže se karoserie vyrobených aut lehce krabatí kvůli rozdílné teplotní roztažnosti jednotlivých dílů. Nabízený kus byl pravděpodobně provozován v oblasti, kde nebyl velký rozdíl teplot, tudíž na jeho karoserii nejsou vlny patrné. Prodejce se pak zaručuje, že vše je původní, včetně karoserie. Tuto skutečnost v popisu auta vyzdvihuje, u Consulierů GTP je to výjimečné.
Auto pohání motor od Chrysleru, konkrétně na americké sportovní auto nezvyklý přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,2 litru. Základní provedení dávalo 128 kW, většina Consulierů GTP však měla motor upravený na vyšší výkon, který se pohyboval v rozmezí 140 až 180 kW. Výkon tedy rozhodně nebyl zázračně vysoký, ale díky velmi nízké hmotnosti dokázal Consulier GTP zasprintovat na stovku okolo pěti sekund. A to byla na polovinu osmdesátých let výborná hodnota. Výkon prodávaného kusu prodejce neuvádí.
Vedle zajímavého původu samotného auta stojí za zmínku i životopis zakladatele firmy Warrena Moslera. Ten zbohatl jako správce hedgeových fondů, ale následně se proslavil i v ekonomické teorii. Zabývá se moderní monetární teorií a snaží se prosadit své názory i ve státní správě. Zkoušel kandidovat na amerického prezidenta i do Senátu.