Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

aktualizováno 
Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku parkovacích ploch. Ruské hlavní město se tak stává jedním z nejrychleji rostoucích trhů pro tento systém dopravy, píše agentura Reuters.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Pavel GolovkinAP

Úřady města, které má zhruba 12,5 milionu obyvatel a jedny z nejucpanějších silnic na světě, omezují počet parkovacích míst. Ve snaze o posílení příjmů a omezení automobilové dopravy rovněž zvyšují parkovací poplatky.

Tento postup úřadů přispěl k tomu, že počet jízd prostřednictvím sdílených automobilů v Moskvě v prvních třech čtvrtletích letošního roku přesáhl devět milionů. V celém roce 2016 přitom bylo takových jízd pouze 45 000, napsala agentura Reuters.

Sdílení automobilů začal využívat například Roman Tulnov. Ten prodal svůj vůz Audi A5, když si spočítal, že pro něj bude o 50 dolarů (zhruba 1100 Kč) měsíčně levnější jezdit do práce a z práce taxíkem než používat vlastní auto. Při využití služby sdílení aut mu úspora vychází dokonce na 100 dolarů měsíčně.

Své výpočty Tulnov založil na nákladech na pojištění, benzin, garáž a výměny pneumatik v souvislosti se střídáním ročních období. Nezahrnul do nich však náklady na parkování, které mohou v centru Moskvy za pouhý jeden pracovní den činit více než 20 dolarů, upozorňuje agentura Reuters.

„Žádné auto, žádný problém,“ tvrdí Tulnov. „Nemusím si dělat starosti, kde budu parkovat. Loni na Nový rok mi nějací lidé poškrábali auto klíčem. K čemu potřebuju takové trápení,“ dodal.

Banka JP Morgan považuje trh se sdílením aut v Moskvě za jeden z nejrozvinutějších v rámci velkých světových měst. Ještě loni v Moskvě připadal jeden sdílený automobil na 5000 obyvatel, zatímco světovou jedničkou byl Washington s jedním sdíleným vozem na 692 obyvatel. Nyní již v Moskvě připadá jeden sdílený automobil na 1082 obyvatel a úřady v několika příštích letech očekávají pokles tohoto podílu na pouhých 500 obyvatel.

V Rusku v současnosti působí 15 společností provozujících sdílení automobilů včetně firem Delimobil, Yandex.Drive, BelkaCar či YouDrive. Vlastnictví automobilu je sice stále mnoha Rusy vnímáno jako symbol postavení a úspěchu, s růstem popularity sdílení vozů však čím dál více Rusů, zejména ve velkých městech, zájem o vlastní auto ztrácí.

Výzkumy banky Goldman Sachs přitom ukazují, že rozmach sdílení aut by neměl mít negativní dopad na prodej nových vozů. Doba životnosti sdílených automobilů je totiž 3,5krát kratší než u vozů v osobním vlastnictví, píše agentura Reuters.

„Jako kluzák ze Star Wars. Takto fungují sdílená auta v Česku:


Autoři: ,

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Západní státy tlačí na elektromobilismus, ale chybí nabíječky, říká expert

Redaktor iDNES.cz František Dvořák v diskusním pořadu Rozstřel. (13. září 2019)

Zlaté časy autosalonů jsou dávno pryč. Ten letošní se ve Frankfurtu v tradiční podobě koná naposledy, myslí si...

GLB: sedm míst na základech malých mercedesů s pohonem předních kol

Mercedes GLB

Po vlažném přijetí někdejšího GLK to vypadalo, že se hranám u Mercedesu na dlouho odzvonilo. Nakonec se vracejí jen po...

Elektrická Honda E je miláček publika, do Česka přibzučí za dva roky

Honda e

Honda konečně dotáhla do sériové podoby svůj první elektromobil. Malý hatchback s jednoduchým pojmenováním E má...

Najdete na iDNES.cz