Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

aktualizováno 
Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku parkovacích ploch. Ruské hlavní město se tak stává jedním z nejrychleji rostoucích trhů pro tento systém dopravy, píše agentura Reuters.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Pavel GolovkinAP

Úřady města, které má zhruba 12,5 milionu obyvatel a jedny z nejucpanějších silnic na světě, omezují počet parkovacích míst. Ve snaze o posílení příjmů a omezení automobilové dopravy rovněž zvyšují parkovací poplatky.

Tento postup úřadů přispěl k tomu, že počet jízd prostřednictvím sdílených automobilů v Moskvě v prvních třech čtvrtletích letošního roku přesáhl devět milionů. V celém roce 2016 přitom bylo takových jízd pouze 45 000, napsala agentura Reuters.

Sdílení automobilů začal využívat například Roman Tulnov. Ten prodal svůj vůz Audi A5, když si spočítal, že pro něj bude o 50 dolarů (zhruba 1100 Kč) měsíčně levnější jezdit do práce a z práce taxíkem než používat vlastní auto. Při využití služby sdílení aut mu úspora vychází dokonce na 100 dolarů měsíčně.

Své výpočty Tulnov založil na nákladech na pojištění, benzin, garáž a výměny pneumatik v souvislosti se střídáním ročních období. Nezahrnul do nich však náklady na parkování, které mohou v centru Moskvy za pouhý jeden pracovní den činit více než 20 dolarů, upozorňuje agentura Reuters.

„Žádné auto, žádný problém,“ tvrdí Tulnov. „Nemusím si dělat starosti, kde budu parkovat. Loni na Nový rok mi nějací lidé poškrábali auto klíčem. K čemu potřebuju takové trápení,“ dodal.

Banka JP Morgan považuje trh se sdílením aut v Moskvě za jeden z nejrozvinutějších v rámci velkých světových měst. Ještě loni v Moskvě připadal jeden sdílený automobil na 5000 obyvatel, zatímco světovou jedničkou byl Washington s jedním sdíleným vozem na 692 obyvatel. Nyní již v Moskvě připadá jeden sdílený automobil na 1082 obyvatel a úřady v několika příštích letech očekávají pokles tohoto podílu na pouhých 500 obyvatel.

V Rusku v současnosti působí 15 společností provozujících sdílení automobilů včetně firem Delimobil, Yandex.Drive, BelkaCar či YouDrive. Vlastnictví automobilu je sice stále mnoha Rusy vnímáno jako symbol postavení a úspěchu, s růstem popularity sdílení vozů však čím dál více Rusů, zejména ve velkých městech, zájem o vlastní auto ztrácí.

Výzkumy banky Goldman Sachs přitom ukazují, že rozmach sdílení aut by neměl mít negativní dopad na prodej nových vozů. Doba životnosti sdílených automobilů je totiž 3,5krát kratší než u vozů v osobním vlastnictví, píše agentura Reuters.

„Jako kluzák ze Star Wars. Takto fungují sdílená auta v Česku:


Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Další povinnost z EU. Auta musí přijímat i digitální rozhlas

Škoda Scala

Poslech digitálně šířeného rozhlasu DAB je pro většinu Čechů vymoženost, kterou ze svých automobilů většinou neznají....

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Strážníci mají pokutovat jízdu ve vyhrazených pruzích, navrhuje ČSSD

Nově vyhrazený jízdní pruh pro autobusy na Zahradním Městě ve Švehlově ulici.

Strážníci by měli dostat pravomoc pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Návrh novely...

Najdete na iDNES.cz