Podle generálního ředitele MG Motor pro ČR a SR Kamila Šilhavého se značka Morris Garage (MG) s britskými kořeny prodává aktuálně na zhruba deseti trzích západní Evropy s tržním podílem kolem dvou procent. Vozy MG vznikají v návrhářských centrech v Šanghaji ve spolupráci se studiem pokročilého designu v Londýně. Vyrábějí se v Číně.
„Věříme, že nabídka kombinující velmi kvalitní produkt se skvělou výbavou bude to pravé pro české i slovenské zákazníky. Dobrá cena jen podtrhuje náš záměr prosadit se rychle na obou trzích. Navíc očekávaný příchod dalších modelů včetně těch plně elektrických začátkem příštího roku je příslibem dynamického rozvoje značky v našem regionu,“ dodal Šilhavý.
Malé SUV pod označením ZS je v současnosti obchodně nejúspěšnějším modelem firmy, kupříkladu v Británii je v desítce nejprodávanějších osobních modelů. Jeho cena začíná na 424 900 Kč. Crossoveru s délkou 4,3 metru k pohonu slouží dva zážehové motory – atmosferický čtyřválec 1,5 litru a přeplňovaný litr. V nabídce je i elektrická verze s dojezdem až 440 km, která ovšem v českém ceníku prozatím nefiguruje.
Větší čtyřapůlmetrový pluginhybridní model EHS disponuje přeplňovaným čtyřválcem o výkonu 119 kW doplněným elektromotorem; nabízí systémový výkon 190 kW. Unikátní je použití unikátní desetistupňové automatizované převodovky(šest stupňů pro spalovací agregát, čtyři pro elektromotor). Baterie od čínského dodavatele CATL má kapacitu 16,6 kWh. Díky padesátikilometrovému dojezdu a normované spotřebě 1,8 litru na 100 km model dosáhne na „elektrické“ registrační značky EL. Cena modelu EHS začíná na 887 000 Kč.
Oba v České republice uváděné modely mají výhradně pohon předních kol.
Vladimír Hejna, obchodní ředitel zastoupení pro Českou a Slovenskou republiku zdůrazňuje velmi bohatou výbavu obou modelů, což z čínských vozů tvoří velmi výhodnou nabídku v porovnání s konkurencí. Kamil Šilhavý zdůrazňuje dobrou dostupnost aut, čekací lhůty mají být v řádu týdnů, což je dnes výjimečné, a také sedmiletou záruku (omezenou nájezdem 150 tisíc kilometrů). Mamutí skupina SAIC vlastní také téměř kompletní logistický řetězec od továrny v Šanghaji až po evropské dealery a sama si vyrábí také čipy, jejichž nedostatek dnes brzdí výrobu na celém světě.
V dohledné době má na český trh dorazit také nehybidizované provedení většího SUV a hlavně pohledný plně elektrický kombík MG 5, do kterého vkládá značka velké naděje. Bude to totiž jedno z mála čistě bateriových aut na trhu, které není crossover nebo malý hatchback.
Auta značky MG založené v Oxfordu v roce 1924 nabízí nyní v Česku 19 dealerů, na Slovensku jich je dalších sedm. Centrála automobilky pro střední a východní Evropu je v Maďarsku. Uvedení na český a slovenský trh předcházela rok a půl trvající jednání s čínskou stranou. Kamil Šilhavý uvádí, že Česko je jeden z prvních trhů východní Evropy, na které MG vstupuje.
Skupina AutoBinck je jedna z nejstarších automobilových společností na světě. Je zároveň jedním z největších nizozemských investorů v ČR. AutoBinck v současnosti působí v 8 zemích Evropy – v Nizozemsku, České republice, Slovensku, Belgii, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a Slovinsku. Autobinck mimo jiné na českém trhu zastupuje japonskou automobilku Mitsubishi. Právě tuto dealerskou síť AutoBinck pro vstup na český a slovenský trh využívá.
MG se nejprve vrátilo na britský trh. Od konce roku 2019 se tyto vozy prodávají i v kontinentální Evropě, nejprve v Nizozemsku, Belgii a poté i v Norsku a Německu. V roce 2021 MG Motors v Evropě dosáhla hranici 50 tisíc dodaných vozů a do roku 2025 je cílem dosáhnout šesticifernou hodnotu. Nyní působí značka na 16 trzích Evropy, auta nabízí na čtyři stovky dealerů.
„MG se dobře prodává na cca deseti trzích západní Evropy s tržním podílem kolem dvou procent, což je skvělý výsledek a náročnost evropských zákazníků je nezpochybnitelná. Co se týká kvality, MG se směle vyrovná tradičním evropským i japonským značkám,“ říká mluvčí českého zastoupení MG Marek Vodička.
Mateřskou společností MG je SAIC Motor (Shanghai Automobile Industry Corporation). SAIC je sedmou největší automobilkou světa a je prvním a současně největším automobilovým koncernem v Číně s ročními prodeji přes sedm milionů vozů, v nabídce má 47 modelů pod různými značkami. SAIC má například společný podnik s koncernem Volkswagen. Značka MG, kterou SAIC vlastní od roku 2007, působí v osmdesáti zemích světa, v letošním roce chce mimo Čínu prodat 800 tisíc aut, z toho 120 tisíc v Evropě.
MG není jediná značka patřící SAIC, která má původ v Británii. Do portfolia patří jméno Maxus, které vzniklo na základech značky LDV (britský výrobce, který skončil v roce 2009). SAIC se ke značce dostal koupí od ruského GAZ a dnes používá jméno LDV na některých trzích. Pod značkami Maxus a LDV nabízí dodávky. Elektrická verze Maxusu dnes patří k nejdostupnějším bateriovým dodávkám na trhu, v Česku už slouží ve službách online samoobsluhy Rohlík. Jak čínská elektrododávka Maxus jezdí, čtěte zde.