Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Autofotka týdne: Britský Morris se vrací s dodávkou. Je drahá a elektrická

aktualizováno 
Závod o nejatraktivnější dodávku začíná. Trochu překvapivě na poli elektromobilů. Zatímco Volkswagen slibuje elektrickou retro dodávku ID Buzz, v Británii se vrací značka Morris Commercial. Její výtvor Morris JE navazuje na populární typ J z roku 1948. Rozpustilý vůz by se měl začít vyrábět v roce 2021 a rozhodně nebude levný.

Morris JE | foto: Morris Commercial

I svět užitkových vozů má své dlouhodobé legendy. Jednou z nich je bez pochyby první Volkswagen T1 z roku 1950, jehož retro nástupce teď chystá koncern Volkswagen coby model ID Buzz na plně elektrické platformě MEB. Podle slibů z koncernu by se slavný „Sambabus“ měl vrátit už příští rok.

Fotogalerie

O rok později by se k němu mohla přidat britská legenda z podobného období: v roce 1948 (ze stejného roku pochází i jiná legenda: Citroën H) se v ostrovním království představila dodávka Morris J-type. Ten se sice nedočkal takové dlouhověkosti jako soudobé francouzské a německé dodávky, ale svým designem a jednoduchým a praktickým provedením se zapsal do srdcí tamních motoristů-dodávkářů.

Značka Morris Commercial byla používána na dodávkách a jiných užitkových vozech do roku 1974, u osobních aut značka Morris v koncernu British Leyland žila až do roku 1984. Teď se tradiční britská značka vrací, a to s elektrickou dodávkou, která navazuje právě na legendární Morris J-Type. Jmenuje se Morris JE a má výrazný retro design, který využívá typické prvky původního modelu, ale samozřejmě plní i požadavky aktuální doby.

Vůz byl podle znovuzrozené značky, která za účelem jeho tvorby vstala z mrtvých v roce 2017, kompletně vyvinut v Británii, kde se bude také vyrábět. Ačkoli se automobilka tváří jako malý startup, ve skutečnosti to tak úplně není. Značka Morris totiž patří čínskému koncernu SAIC, který ji získal společně s jinou britskou legendou: MG.

Původní Morris J-type

Původní Morris J-type

Morris JE

Morris JE

S tou se čínskému koncernu hledání cesty k srdcím britských, potažmo evropských motoristů zrovna nedaří, tak na to teď se značkou Morris Commercial jde jinak. Sázka na líbivý retro design, snaha navázat na tradici a důraz na ekologickou mobilitu má asi větší šanci na úspěch než anonymní vozidla, která s britskou legendou sportovních vozů nemají nic společného. Navíc se zdá, že malá elektrická dodávka bude mít co nabídnout.

Nový Morris JE totiž slibuje zajímavou kombinaci stylu a praktičnosti. Auto má mít užitečnou hmotnost rovnou jednu tunu, přitom má být (obzvlášť na elektromobil) nečekaně lehké: celkově spadá Morris JE mezi malé dodávky s celkovou hmotností do 2,5 tuny, takže pohotovostní hmotnost bude asi 1 500 kilogramů. Dojezd na jedno nabití slibuje automobilka zhruba na hranici 320 kilometrů.

Tyto parametry mimo jiné umožňuje konstrukce auta s modulární platformou a výrazným využitím uhlíkových vláken v konstrukci karoserie. Auto bude mít maximální rychlost 144 km/h, rychlé dobíjení mu má dodat 80 % energie za 30 minut. Dodávka uveze 5,5 m³ nákladu, pojme dvě standardní europalety, délka nákladového prostoru je 2,4 metru.

Autoři projektu slibují, že kromě klasické dodávky by se v budoucnu mohly objevit i další varianty. Třeba pick-up, klasický osobní minivan nebo kempinkový vůz. To je ale hudba budoucnosti, stejně jako zatím samotný prodej modelu Morris JE. Začít má v roce 2021 a malá retro dodávka rozhodně nebude levnou záležitostí: cena se má pohybovat okolo 60 tisíc liber, což je v přepočtu asi 1,8 milionu korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Hyundai předběhne Škodu. První elektroauta v Česku vyrobí v Nošovicích

Hyundai Kona Electric

VIDEO Korejci se chystají na jaře 2020 zahájit ve svém českém závodě výrobu modelu Hyundai Kona. Stane se...

Po roce 2050 zůstanou jen auta na vodík a elektřinu, říká odborník

Tajemník Svazu dovozců automobilů a člen Rady vlády České republiky pro...

Automobilový průmysl je v Evropě na rozcestí. Jeden ze směrů vede k razantnímu nástupu...

Do roku 2030 v Evropě převládnou auta do zásuvky, předpovídá studie

Škoda Citigoe iV

Do roku 2030 se bude v Evropě prodávat více elektrických a hybridních aut než vozů se spalovacím...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Slovensko připravilo miliony na podporu elektroaut, minule se nevyčerpaly

Nová Škoda Octavia čtvrté generace

Slovensko bude znovu poskytovat dotace na nákup elektromobilů a plug-in hybridů vybavených...

Praha si udělá koncepci rozmístění dobíječek pro elektromobily

Systém Ubitricity od Panasonicu má doplnit běžné pouliční osvětlení o schopnost...

Pražský magistrát si nechá vypracovat koncepci rozmístění dobíjecích stanic pro elektromobily....

  • Nejčtenější

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Kabaň je zpátky v koncernu VW, bude malovat golfy a passaty

Při rošádě na vedoucích designérských místech se koncernu Volkswagen vrací slovenská hvězda Jozef Kabaň. Po dvouleté...

Dělníci šikanovali agenturní kolegy. Dali jim projímadlo, zavřeli do bedny

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dala výpověď pěti zaměstnancům, kteří šikanovali své kolegy najaté přes...

Náhrada za TDI pro manažerský superb. První kilometry s hybridní škodou

Škody míří k zásuvce. V roce 2025 má být čtvrtina prodávaných aut české značky elektrifikovaná. První dvě škodovky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Darovaný kočár. Proč Havel odmítal řidiče a jezdil milovaným renaultem

Před 30 lety dostal tehdy ještě „jen“ opoziční předák Václav Havel darem auto – Renault 21. A téhož večera byl zvolen...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Hyundai předběhne Škodu. První elektroauta v Česku vyrobí v Nošovicích

Korejci se chystají na jaře 2020 zahájit ve svém českém závodě výrobu modelu Hyundai Kona. Stane se prvním plně...

Osmý Golf je velkým autem stlačeným do malého. Už jsme ho řídili

Stejně jako pokaždé, i tentokrát se nová generace Volkswagenu Golf stává výkladní skříní toho nejlepšího ve své...

Nová Octavia si vybourala všech pět hvězd. Pomohly bezpečnostní systémy

Nová generace Škody Octavia dostala od organizace Euro NCAP za bezpečnost pět hvězdiček, tedy maximální hodnocení. Za...

Deset chyb, které by se čeští řidiči měli konečně odnaučit

Říkáte si, že je to neustálé opakování toho samého? Z jízdy na českých silnicích se však nezdá, že by se něco zlepšilo....

Najdete na iDNES.cz