NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

aktualizováno 
Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní předměstí města s centrem. Mostovka mu zmizela před očima a on se svým náklaďákem padal do hlubin. NASA teď poslala italské prokuratuře analýzu, podle které se most výrazně hýbal už roky předtím.

Poslední dva pilíře starého Morandiho mostu v italském Janově pyrotechnici odstřelili koncem června. Jeho část se zřítila loni 14. srpna a o život tehdy přišlo 43 lidí. Úřady kvůli demolici evakuovaly z nejbližšího okolí na 3 500 lidí. Martin Kučera pád mostu přežil, o pár měsíců později už seděl za volantem náklaďáku.

Vrak kamionu české přepravní společnosti Sped - it, který se v italském Janově...

Vrak kamionu české přepravní společnosti Sped - it, který se v italském Janově zřítil z pětačtyřicetimetrové výšky. Jeho řidič Martin jako zázrakem přežil. (14. srpna 2018)

Americká NASA nyní na základě analýzy laboratoře Jet Propulsion Laboratory (JPL, Laboratoř proudového pohonu), která je jedním z hlavních vývojových center vesmírného výzkumu sídlící v Pasadeně, tvrdí, že se most výrazně hýbal už od roku 2015. Studie říká, že víc než kilometrový most, který byl významnou dopravní tepnou Janova a celé severoitalské Ligurie, se v posledních měsících před pádem deformoval velmi výrazně. 

Největší pohyby lze vysledovat z období mezi březnem 2017 a srpnem 2018, kdy se most zřítil. Analýza porovnává snímky ze satelitu pomocí speciální metody, která umožňuje zhodnotit i minimální pohyby stavby.

„Byl odhalen původce deformací Morandiho mostu, jde především o zhroucený pylon, který se kroutil.“ uvádí geolog italského ministerstva životního prostředí Carlo Terranova z pracovní skupiny, která na analýze dat ze satelitu Cosmo-SkyMed s týmem JPL koordinovaným italským vědcem Pietrem Milillem spolupracuje.

Fotogalerie

„Zjistili jsme také, že v letech 1992 až 2011 se most ani nehnul,“ říká Terranova. „Most stál na podloží, které se v průběhu let mohlo pohnout. Satelity vidí i tyto změny,“ dodává,

„Analýzu děláme až následně, v takových případech je těžké zasáhnout dopředu,“ uvedl Alessandro Coletta, šéf oddělení sledování Země v italské kosmické agentuře ASI a jeden z šesti vědců, kteří se na pasadenské studii podíleli.

Aktuálně není americká analýza součástí vyšetřovacího spisu janovské tragédie. Janovská prokuratura si ovšem od ASI vyžádala snímky ze satelitů. Podle informací deníku Corriere della Sera je poskytla čtyřem dalším institucím k nezávislému zhodnocení. Corriere dodává, že bez upozornění Američanů by se italské úřady k tak rychlé akci nerozhoupaly. 

Milovník betonu

Riccardo Morandi

Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží. Čtěte více

Budování nového mostu vede místní rodák, architekt Renzo Piano, který se těší mezinárodnímu renomé. Nový most by se měl podobat lodi. Konstrukce z oceli má být v noci osvícena pomocí elektřiny ze solárních panelů. Piano pro své rodné město silniční stavbu navrhl zdarma.

Státní zastupitelství v souvislosti s neštěstím vyšetřuje dvacet lidí a někdejšího provozovatele mostu, společnost Autostrade per l’Italia.

Ministr dopravy Danilo Toninelli řekl, že nový most bude slavnostně otevřen na jaře 2020.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Za volantem v kůži seniora: špatně vidím, neslyším a nemohu se hýbat

Redaktor Roman Švidrnoch si vyzkoušel, jaké je to řídit v kůži seniora.

Auuuu, vždyť se tam ani neposkládám! Pořádně neohnu nohu v koleni, asi artróza; ruce jsou na tom podobně. Ta pravá se...

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Další z rubriky

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

Autofotka týdne: Polské řešení městského motorismu – šlapací supersport

Polský kutil Andrzej Burek si postavil šlapací supersport Mercedes SLS

Vyhánění aut z měst nabírá na obrátkách. Čím si vyrazit do centra, když chcete udělat dojem a jste zvyklý být vídaný za...

Najdete na iDNES.cz