Poslední dva pilíře starého Morandiho mostu v italském Janově pyrotechnici odstřelili koncem června. Jeho část se zřítila loni 14. srpna a o život tehdy přišlo 43 lidí. Úřady kvůli demolici evakuovaly z nejbližšího okolí na 3 500 lidí. Martin Kučera pád mostu přežil, o pár měsíců později už seděl za volantem náklaďáku.
Americká NASA nyní na základě analýzy laboratoře Jet Propulsion Laboratory (JPL, Laboratoř proudového pohonu), která je jedním z hlavních vývojových center vesmírného výzkumu sídlící v Pasadeně, tvrdí, že se most výrazně hýbal už od roku 2015. Studie říká, že víc než kilometrový most, který byl významnou dopravní tepnou Janova a celé severoitalské Ligurie, se v posledních měsících před pádem deformoval velmi výrazně.
Největší pohyby lze vysledovat z období mezi březnem 2017 a srpnem 2018, kdy se most zřítil. Analýza porovnává snímky ze satelitu pomocí speciální metody, která umožňuje zhodnotit i minimální pohyby stavby.
„Byl odhalen původce deformací Morandiho mostu, jde především o zhroucený pylon, který se kroutil.“ uvádí geolog italského ministerstva životního prostředí Carlo Terranova z pracovní skupiny, která na analýze dat ze satelitu Cosmo-SkyMed s týmem JPL koordinovaným italským vědcem Pietrem Milillem spolupracuje.
„Zjistili jsme také, že v letech 1992 až 2011 se most ani nehnul,“ říká Terranova. „Most stál na podloží, které se v průběhu let mohlo pohnout. Satelity vidí i tyto změny,“ dodává,
„Analýzu děláme až následně, v takových případech je těžké zasáhnout dopředu,“ uvedl Alessandro Coletta, šéf oddělení sledování Země v italské kosmické agentuře ASI a jeden z šesti vědců, kteří se na pasadenské studii podíleli.
Aktuálně není americká analýza součástí vyšetřovacího spisu janovské tragédie. Janovská prokuratura si ovšem od ASI vyžádala snímky ze satelitů. Podle informací deníku Corriere della Sera je poskytla čtyřem dalším institucím k nezávislému zhodnocení. Corriere dodává, že bez upozornění Američanů by se italské úřady k tak rychlé akci nerozhoupaly.
Milovník betonuRiccardo Morandi Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží. Čtěte více |
Budování nového mostu vede místní rodák, architekt Renzo Piano, který se těší mezinárodnímu renomé. Nový most by se měl podobat lodi. Konstrukce z oceli má být v noci osvícena pomocí elektřiny ze solárních panelů. Piano pro své rodné město silniční stavbu navrhl zdarma.
Státní zastupitelství v souvislosti s neštěstím vyšetřuje dvacet lidí a někdejšího provozovatele mostu, společnost Autostrade per l’Italia.
Ministr dopravy Danilo Toninelli řekl, že nový most bude slavnostně otevřen na jaře 2020.