Úkol zněl jasně. „Chtěli jsme udělat stroj, který bude velký jako motocykl. Bude mít jízdní vlastnosti podobné jako velká motorka. S tím se pojí velká kola a velká světlá výška. To bylo jedno zadání,“ popisuje Jindřich Melichar.
Tvůrci také chtěli, aby se na stroj snadno nastupovalo, podobně jako na skútr. „Třetí věc, která byla podstatná, aby to mělo šlapky. A to hned z několika důvodů: ten zásadní je, že když dochází baterie, tak si můžete přišlápnout a dojet k zásuvce. Navíc šlapky stroji dávají úplně nový rozměr. Je tam hravost,“ dodává Melichar. Jinými slovy: v Zaječicích začali pracovat na mopedu, na kterém i dospělý chlap bude vypadat důstojně.
První prototypy byly hotové v roce 2022. Mopedix získal certifikaci, tedy razítko, že může legálně vyrazit na silnici. Elektrický motocykl se šlapkami uveze dva cestující.
V Žamberku vyrábějí sajdkáry 67 let. Nově budou k mání pro český elektroskútr![]() |
Dojezd výrobce uvádí minimálně 75 kilometrů. Motor v zadním kole dává výkon 4 kW. Rychlost je elektronicky omezená na 45 kilometrů v hodině. K řízení stačí oprávnění skupiny B, tedy řidičák na osobní auta. Vzhledem k homologaci nemusí malý elektrický motocykl procházet STK.
V roce 2024 se před hospodou Oksford u fotbalového hřiště, která je mateřským podnikem zaječické partičky, konala světová premiéra mopedixu se sidecarem. „Sajda“ vznikla ve spolupráci se slavnou tuzemskou legendou Velorex a může sloužit jako nákladní: uveze třeba pípu a dva 50litrové sudy s pivem. Mobilní bezemisní výčep přitom pohání baterie Mopedixu. Sajdu je možné osadit i sedačkou pro dalšího cestujícího.
Startup mopedgangu ze zaječické hospody dokončuje frajerský elektrošlapohyb![]() |
Tvůrci mopedixů tvrdí, že 80 % výrobku vzniká v Česku. A zároveň přiznávají, že bez Číny – soudobé továrny světa – to nejde. Z „říše středu“ pochází motory, řídící jednotky či displeje. „Postupem vývoje jsme zjistili, že tyto komponenty se vlastně nikde kromě Číny nevyrábí. A když je někdo nabízí, tak jsou uvnitř zase zapracované čínské součástky,“ vysvětluje Miroslav Špaček. Ale třeba taková baterie se sestavuje v Brně z korejských článků Samsung.
Mopedy místo piva. Zaječický startup startuje výrobu v benešovském pivovaru![]() |
Vývoj Mopedixu dosud stál 6 milionů korun. Elektrická motorka se nepodbízí cenou. Základní model Electrix vyjde na 134 444 Kč s DPH.
Startup mopedgangu ze zaječické hospody dokončuje frajerský elektrošlapohyb![]() |
Jakou roli v příběhu značky Mopedix sehrál proruský motorkářský gang Noční vlci? Proč je zatím verze se spalovacím motorem, interně nazývaná Petrolix, „u ledu“? Kam všude se elektrické motocykly zatím dostaly po vlastní ose? To vše se dozvíte v další epizodě podcastu Industrial.

-
-20 %Získat slevuS kartou Visa 1+1 na nápoje Coffizz.
-
-15 %Získat slevuS kartou Visa sleva 15 % na další nákup.
-
-30 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-20 %Získat slevu
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 20 % na další nákup.
-
-20 %Získat slevu
-
-15 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 10 % na další nákup.
-
-20 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevu
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-33 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevuS kartou Visa na prodejně sleva +3 %.
-
-20 %Získat slevuDodatečný bonus při platbě kartou Visa.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 15 % na další nákup.