Módní krytky přes světlomety jsou nelegální

aktualizováno 
- Stále častěji je možné na silnicích potkat Škody Octavia s plastovými překryty přes přední a zadní světlomety.
Podle mnohých tak Octavia vypadá lépe,málokdo však ví, že se montáží těchto doplňků na svůj vůz vystavuje riziku postihu policií. Nebyly totiž schváleny pro tuzemský trh. Krytky na světlomety Octavie se dají koupit téměř ve všech prodejnách s autodoplňky na Škodovky. Ceny krytek se pohybují od několika stovek až po tisíce korun, někde je nabízejí i s montáží. Pokud jde o jejich schválení pro provoz na tuzemských komunikacích, informace prodejců se značně rozcházejí. V ětšina z nich tvrdí, že krytky, které výrazně mění tvar světlometu, jsou samozřejmě v zemi schváleny. Petr Čiviš z Milotecu, jednoho z největších výrobců autodoplňků v České republice, k tomu říká: »Máme krytky homologované v celé Evropské unii, ale u nás ne. Prodáváme je s tím, že si na obalu zákazník může přečíst číslo osvědčení, které platí pro EU. Zároveň ho upozorníme,že u nás to neplatí.« Když redaktoři koupili krytky firm y Milotec v prodejně Škody v Praze na Jarově, ukázalo se, že na výrobku žádné schvalovací číslo Evropské unie není, přibalena byla pouze nečitelná kopie zprávy renomované německé zkušebny TÜV. Chybělo i upozornění, že výrobek není povolen na českém trhu. T uto informaci prodavačka řekla až po konkrétním dotazu při odchodu z prodejny. Milan Kollmann z odboru metodiky kontroly České obchodní inspekce však tvrdí: »Prodávající je zodpovědný ze zákona na ochranu spotřebitele za to, že výrobek má všechny náležitosti pro uvedení na trh. Odpovědnosti se prodávající ani výrobce nezbaví tím, když na výrobek napíší, že není schválený pro náš trh. Takový výrobek totiž prodávat nesmějí. Podle stejného zákona jim hrozí postih až půl milionu korun, při opakovaném prohřešku pak milion.« T isková mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová dodává: »Schvalovací značka m usí být na každém autodoplňku v provedení A TEST 8 SD XXXX, kde poslední čtyřčíslí značí příslušné číslo Osvědčení o technické způsobilosti. Může být také vybaven mezinárodní značkou E 8 nebo e 8 « (číslo značí zemi původu doplňku). Petr Čiviš z Milotecu nechápe, proč by měly být kryty světlometů v Česku znovu zkoušeny a schvalovány,když už se tak prý stalo v zemích Evropské unie. »Muselo by být provedeno dalekosáhlé měření v Elektrotechnickém zkušebním ústavu, což by stálo spoustu peněz. Přitom krytky mají schválení v Německu, kde jsou přísnější podmínky. Je to postavené na hlavu.« Josef Plesinger z Ministerstva dopravy,které má schvalování autodoplňků na starosti, říká: »Podmínky pro schvalování krytek světel jsou stejné v České republice i v Německu, protože se odvíjejí od mezinárodního předpisu na osvětlení, platného v celé Evropě. T en jasně říká, že před světlometem nesmí nic být a takzvaná mračítka zmenšují jeho výstupní plochu. Podle odhadu Elektrotechnického zkušebního ústavu (EZÚ) krytky snižují svítivost světlometů až o třicet procent, ale přesná měření si výrobci udělat nenechají, protože jsou drahá.« Přitom pracovník EZÚ Jiří Juzek tvrdí, že žádné odhady neprováděli: »Každá krytka m ůže mít na konkrétní světlomet různý vliv.« Josef Plesinger dodává: »Právě světlo s krytkou si nedávno nechaly s pozitivním výsledkem proměřit automobilky Ford a Rover,úspěšně získaly homologaci a není důvod neschválit ho pro použití v České republice.« Pokud si motorista svůj automobil vybaví jakýmkoliv neschváleným autodoplňkem, riskuje tím podle slov šéfa Dopravního inspektorátu Policie ČR Zdeňka Bezoušky při silniční kontrole velké komplikace: »Takový přestupek může být řešen blokovou pokutou, ale i zadržením osvědčení o technickém průkazu.«


Ať vypadá vylepšený vůz sebelíp, nejsou krytky světel schváleny pro prodej na tuzemském trhu.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz