Mobil za volantem loni zabil 65 lidí. Experti rozjedou emotivní kampaň

  15:00aktualizováno  15:00
Loni zemřelo kvůli nepozornosti za volantem na silnicích 65 lidí. Mobil při jízdě používají dvě třetiny řidičů, přes 16 procent šoférů při jízdě dokonce fotí nebo natáčí video. Odborníci se na třetí nejčastější přestupek zaměří. Vymýtit ho má emotivní kampaň s názvem Nepozornost zabíjí.

Kvůli SMS zprávě, fotce nebo hovoru ročně způsobí čeští řidiči až deset tisíc nehod a škody za 550 milionů korun. Při nehodách z nepozornosti za volantem zemřelo loni 65 lidí. Je to fenomén dnešní doby, shodují se experti a dodávají, že počet nehod způsobených telefonováním nebo smskováním řidičů dlouhodobě roste. 

Za mobil v ruce body

Používání mobilního telefonu je na českých silnicích zakázáno od roku 2002. Přesto tři čtvrtiny řidičů ani netuší, jaká pokuta jim za přestupek hrozí:
za používání mobilu za volantem může policista odebrat 2 body a na místě udělit pokutu tisíc korun. Ve správním řízení se pak pokuta vyšplhá do 1500 až 2500 korun. Česká republika je k řidičům se smartphonem v ruce nejlaskavější - ve Švýcarsku policie pokutuje částkou odpovídající 6500 korun, v Německu od 2500 do 5100 korun, na Slovensku a ve Slovinsku částkou cca 3 tisíce korun.

Změnit nebezpečné statistiky má nová kampaň Nepozornost zabíjí, kterou v příštím týdnu odstartuje Česká asociace pojišťoven a BESIP za podpory Policejního prezidia České republiky.

Nejenže počet dopravních nehod a jejich následků v důsledku nevěnování se řízení v posledních letech stoupá, ale zároveň se výrazně proměňuje i chování řidičů za volantem. „Každodenně vídáme řidiče, kteří při řízení vozidla drží mobilní telefon a telefonují nebo píší zprávy, čímž se nesoustředí na dění v silničním provozu,“ komentuje aktuální situaci na silnicích ředitel dopravní policie Policejního prezidia ČR Tomáš Lerch s tím, že za rok 2017 evidovala policie téměř 50 tisíc přestupků za „telefonování při řízení“ (což je průměrně 137 přestupků na den).

Asi 60 procent řidičů za volantem telefonuje, ale jen něco málo přes 44 procent používá handsfree. Více než 30 procent při jízdě smskuje nebo chatuje a 16,8 procent dokonce fotí nebo natáčí videa. „Do průzkumu dvě třetiny řidičů uvedly, že se chovají za volantem stejně, i když vezou další osoby, například děti. Je to fenomén dnešní doby, nepozorný řidič je našim největším postrachem,“ doplnil Lerch.

Statistiky ke kampani si prohlédněte zde

Podle Tomáše Neřolda z BESIPu jsou řidiči při telefonování ovlivněni podobně, jako kdyby měli v krvi 0,8 promile alkoholu. „Při psaní krátké zprávy nebo ovládání smartphonu ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ doplnil Neřold.

Největším problémem podle něj je, že řidiči si všechno moc dobře uvědomují, přesto chování nezmění. „Na schůzce nebo u oběda jsme schopní svůj telefon přepnout do tichého režimu nebo vypnout. Ale v autě máme pocit, že musíme být kdykoli k zastižení, být nejlépe online,“ dodal s tím, že pozornost ubírá i emočně náročný hovor, který postupně přebere veškeré soustředění z řízení na telefonování.

40 milionů z fondu

Kampaň stojí 40 milionů korun a je financována z Fondu zábrany škod, který spravuje Česká kancelář Pojišťovny z České kanceláře pojistitelů, u kterých se dá v ČR uzavřít povinné ručení, každoročně do tohoto fondu odvádí 3 procenta z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Peníze z fondu jdou základním složkám Integrovaného záchranného systému (hasiči, záchranáři, policie), ostatním záchranářům a na preventivní programy. „Záleží nám na tom, aby pojišťovny pomáhaly klientům a aby škod bylo co nejméně. Nejlepší škoda je ta, která se nestala,“ vzkázal výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Nejrizikovější skupinou jsou mladí řidiči ve věku do 30 let. Větší náchylnost k používání mobilu za volantem mají ženy - analytici to přičítají jejich schopnosti zvládnout více věcí najednou a s tím souvisejícím rizikem nepozornosti.

Emoce a děti mají řidiče probudit

Používání telefonu za volantem je po překročení rychlosti a nepřipoutání se třetím nejčastějším dopravním přestupkem. 

Komunikační kampaň ČAP a BESIP ke změně chování řidičů odstartuje v polovině května a staví především na emocích. V televizním vysílání se rozběhnou dva spoty (viz videa v článku), na internetu bude na řidiče cílit speciální banner. Cílem není honit řidiče s telefony po silnicích, ale těmto situacím předcházet a přinutit je změnit naučené chování. Kampaň ukazuje děti, jichž se případné zranění či smrt rodičů dotýká nejvíce.

Fotogalerie

„Dokonce i v momentě, kdy již k nehodě dojde, se člověk snadněji dokáže vyrovnat s újmou, která se stala jemu. Obtížněji se ovšem vyrovnáváme s tím, že jsme svým chováním ublížili lidem, na kterých nám záleží. A právě toho zde chceme využít,“ popisuje motivy kampaně ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Francouzi by chtěli Jaguar s Land Roverem, Indové prodej odmítají

Range Rover Velar

Carlos Tavares, šéf koncernu PSA, pod který spadají značky Peugeot, Citroen, DS a Opel/Vauxhall, veřejně prohlásil, že...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky účastníků s...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz