Mobil za volantem loni zabil 65 lidí. Experti rozjedou emotivní kampaň

  15:00aktualizováno  15:00
Loni zemřelo kvůli nepozornosti za volantem na silnicích 65 lidí. Mobil při jízdě používají dvě třetiny řidičů, přes 16 procent šoférů při jízdě dokonce fotí nebo natáčí video. Odborníci se na třetí nejčastější přestupek zaměří. Vymýtit ho má emotivní kampaň s názvem Nepozornost zabíjí.

Kvůli SMS zprávě, fotce nebo hovoru ročně způsobí čeští řidiči až deset tisíc nehod a škody za 550 milionů korun. Při nehodách z nepozornosti za volantem zemřelo loni 65 lidí. Je to fenomén dnešní doby, shodují se experti a dodávají, že počet nehod způsobených telefonováním nebo smskováním řidičů dlouhodobě roste. 

Za mobil v ruce body

Používání mobilního telefonu je na českých silnicích zakázáno od roku 2002. Přesto tři čtvrtiny řidičů ani netuší, jaká pokuta jim za přestupek hrozí:
za používání mobilu za volantem může policista odebrat 2 body a na místě udělit pokutu tisíc korun. Ve správním řízení se pak pokuta vyšplhá do 1500 až 2500 korun. Česká republika je k řidičům se smartphonem v ruce nejlaskavější - ve Švýcarsku policie pokutuje částkou odpovídající 6500 korun, v Německu od 2500 do 5100 korun, na Slovensku a ve Slovinsku částkou cca 3 tisíce korun.

Změnit nebezpečné statistiky má nová kampaň Nepozornost zabíjí, kterou v příštím týdnu odstartuje Česká asociace pojišťoven a BESIP za podpory Policejního prezidia České republiky.

Nejenže počet dopravních nehod a jejich následků v důsledku nevěnování se řízení v posledních letech stoupá, ale zároveň se výrazně proměňuje i chování řidičů za volantem. „Každodenně vídáme řidiče, kteří při řízení vozidla drží mobilní telefon a telefonují nebo píší zprávy, čímž se nesoustředí na dění v silničním provozu,“ komentuje aktuální situaci na silnicích ředitel dopravní policie Policejního prezidia ČR Tomáš Lerch s tím, že za rok 2017 evidovala policie téměř 50 tisíc přestupků za „telefonování při řízení“ (což je průměrně 137 přestupků na den).

Asi 60 procent řidičů za volantem telefonuje, ale jen něco málo přes 44 procent používá handsfree. Více než 30 procent při jízdě smskuje nebo chatuje a 16,8 procent dokonce fotí nebo natáčí videa. „Do průzkumu dvě třetiny řidičů uvedly, že se chovají za volantem stejně, i když vezou další osoby, například děti. Je to fenomén dnešní doby, nepozorný řidič je našim největším postrachem,“ doplnil Lerch.

Statistiky ke kampani si prohlédněte zde

Podle Tomáše Neřolda z BESIPu jsou řidiči při telefonování ovlivněni podobně, jako kdyby měli v krvi 0,8 promile alkoholu. „Při psaní krátké zprávy nebo ovládání smartphonu ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ doplnil Neřold.

Největším problémem podle něj je, že řidiči si všechno moc dobře uvědomují, přesto chování nezmění. „Na schůzce nebo u oběda jsme schopní svůj telefon přepnout do tichého režimu nebo vypnout. Ale v autě máme pocit, že musíme být kdykoli k zastižení, být nejlépe online,“ dodal s tím, že pozornost ubírá i emočně náročný hovor, který postupně přebere veškeré soustředění z řízení na telefonování.

40 milionů z fondu

Kampaň stojí 40 milionů korun a je financována z Fondu zábrany škod, který spravuje Česká kancelář Pojišťovny z České kanceláře pojistitelů, u kterých se dá v ČR uzavřít povinné ručení, každoročně do tohoto fondu odvádí 3 procenta z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Peníze z fondu jdou základním složkám Integrovaného záchranného systému (hasiči, záchranáři, policie), ostatním záchranářům a na preventivní programy. „Záleží nám na tom, aby pojišťovny pomáhaly klientům a aby škod bylo co nejméně. Nejlepší škoda je ta, která se nestala,“ vzkázal výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Nejrizikovější skupinou jsou mladí řidiči ve věku do 30 let. Větší náchylnost k používání mobilu za volantem mají ženy - analytici to přičítají jejich schopnosti zvládnout více věcí najednou a s tím souvisejícím rizikem nepozornosti.

Emoce a děti mají řidiče probudit

Používání telefonu za volantem je po překročení rychlosti a nepřipoutání se třetím nejčastějším dopravním přestupkem. 

Komunikační kampaň ČAP a BESIP ke změně chování řidičů odstartuje v polovině května a staví především na emocích. V televizním vysílání se rozběhnou dva spoty (viz videa v článku), na internetu bude na řidiče cílit speciální banner. Cílem není honit řidiče s telefony po silnicích, ale těmto situacím předcházet a přinutit je změnit naučené chování. Kampaň ukazuje děti, jichž se případné zranění či smrt rodičů dotýká nejvíce.

Fotogalerie

„Dokonce i v momentě, kdy již k nehodě dojde, se člověk snadněji dokáže vyrovnat s újmou, která se stala jemu. Obtížněji se ovšem vyrovnáváme s tím, že jsme svým chováním ublížili lidem, na kterých nám záleží. A právě toho zde chceme využít,“ popisuje motivy kampaně ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Experti chtějí prosadit řidičák na zkoušku, jako mají Rakušané

Experti chtějí prosadit novelu zákona, která by změnila získání řidičského oprávnění i systém vzdělávání v autoškolách....

Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Mercedes větří krizi: propouští a chce ušetřit miliardu

Výrobce luxusních vozů Mercedes propustí zhruba tisíc lidí, aby do roku 2022 uspořil přes miliardu eur (25,6 miliardy...

Automobilové šílenosti na japonský způsob: turbína a postmoderní obývák

Japonská automobilová škola se od zbytku světa v mnohém liší. Jednou z parádních disciplín jsou „ulítlé“ studie....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz