Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Mobil za volantem loni zabil 65 lidí. Experti rozjedou emotivní kampaň

  15:00
Loni zemřelo kvůli nepozornosti za volantem na silnicích 65 lidí. Mobil při jízdě používají dvě třetiny řidičů, přes 16 procent šoférů při jízdě dokonce fotí nebo natáčí video. Odborníci se na třetí nejčastější přestupek zaměří. Vymýtit ho má emotivní kampaň s názvem Nepozornost zabíjí.

Kvůli SMS zprávě, fotce nebo hovoru ročně způsobí čeští řidiči až deset tisíc nehod a škody za 550 milionů korun. Při nehodách z nepozornosti za volantem zemřelo loni 65 lidí. Je to fenomén dnešní doby, shodují se experti a dodávají, že počet nehod způsobených telefonováním nebo smskováním řidičů dlouhodobě roste. 

Za mobil v ruce body

Používání mobilního telefonu je na českých silnicích zakázáno od roku 2002. Přesto tři čtvrtiny řidičů ani netuší, jaká pokuta jim za přestupek hrozí:
za používání mobilu za volantem může policista odebrat 2 body a na místě udělit pokutu tisíc korun. Ve správním řízení se pak pokuta vyšplhá do 1500 až 2500 korun. Česká republika je k řidičům se smartphonem v ruce nejlaskavější - ve Švýcarsku policie pokutuje částkou odpovídající 6500 korun, v Německu od 2500 do 5100 korun, na Slovensku a ve Slovinsku částkou cca 3 tisíce korun.

Změnit nebezpečné statistiky má nová kampaň Nepozornost zabíjí, kterou v příštím týdnu odstartuje Česká asociace pojišťoven a BESIP za podpory Policejního prezidia České republiky.

Nejenže počet dopravních nehod a jejich následků v důsledku nevěnování se řízení v posledních letech stoupá, ale zároveň se výrazně proměňuje i chování řidičů za volantem. „Každodenně vídáme řidiče, kteří při řízení vozidla drží mobilní telefon a telefonují nebo píší zprávy, čímž se nesoustředí na dění v silničním provozu,“ komentuje aktuální situaci na silnicích ředitel dopravní policie Policejního prezidia ČR Tomáš Lerch s tím, že za rok 2017 evidovala policie téměř 50 tisíc přestupků za „telefonování při řízení“ (což je průměrně 137 přestupků na den).

Asi 60 procent řidičů za volantem telefonuje, ale jen něco málo přes 44 procent používá handsfree. Více než 30 procent při jízdě smskuje nebo chatuje a 16,8 procent dokonce fotí nebo natáčí videa. „Do průzkumu dvě třetiny řidičů uvedly, že se chovají za volantem stejně, i když vezou další osoby, například děti. Je to fenomén dnešní doby, nepozorný řidič je našim největším postrachem,“ doplnil Lerch.

Statistiky ke kampani si prohlédněte zde

Podle Tomáše Neřolda z BESIPu jsou řidiči při telefonování ovlivněni podobně, jako kdyby měli v krvi 0,8 promile alkoholu. „Při psaní krátké zprávy nebo ovládání smartphonu ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ doplnil Neřold.

Největším problémem podle něj je, že řidiči si všechno moc dobře uvědomují, přesto chování nezmění. „Na schůzce nebo u oběda jsme schopní svůj telefon přepnout do tichého režimu nebo vypnout. Ale v autě máme pocit, že musíme být kdykoli k zastižení, být nejlépe online,“ dodal s tím, že pozornost ubírá i emočně náročný hovor, který postupně přebere veškeré soustředění z řízení na telefonování.

40 milionů z fondu

Kampaň stojí 40 milionů korun a je financována z Fondu zábrany škod, který spravuje Česká kancelář Pojišťovny z České kanceláře pojistitelů, u kterých se dá v ČR uzavřít povinné ručení, každoročně do tohoto fondu odvádí 3 procenta z přijatého pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Peníze z fondu jdou základním složkám Integrovaného záchranného systému (hasiči, záchranáři, policie), ostatním záchranářům a na preventivní programy. „Záleží nám na tom, aby pojišťovny pomáhaly klientům a aby škod bylo co nejméně. Nejlepší škoda je ta, která se nestala,“ vzkázal výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Nejrizikovější skupinou jsou mladí řidiči ve věku do 30 let. Větší náchylnost k používání mobilu za volantem mají ženy - analytici to přičítají jejich schopnosti zvládnout více věcí najednou a s tím souvisejícím rizikem nepozornosti.

Emoce a děti mají řidiče probudit

Používání telefonu za volantem je po překročení rychlosti a nepřipoutání se třetím nejčastějším dopravním přestupkem. 

Komunikační kampaň ČAP a BESIP ke změně chování řidičů odstartuje v polovině května a staví především na emocích. V televizním vysílání se rozběhnou dva spoty (viz videa v článku), na internetu bude na řidiče cílit speciální banner. Cílem není honit řidiče s telefony po silnicích, ale těmto situacím předcházet a přinutit je změnit naučené chování. Kampaň ukazuje děti, jichž se případné zranění či smrt rodičů dotýká nejvíce.

„Dokonce i v momentě, kdy již k nehodě dojde, se člověk snadněji dokáže vyrovnat s újmou, která se stala jemu. Obtížněji se ovšem vyrovnáváme s tím, že jsme svým chováním ublížili lidem, na kterých nám záleží. A právě toho zde chceme využít,“ popisuje motivy kampaně ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Arogance za volantem. Řidiči unikli tragédii jen náhodou

Nedívají se do zpětných zrcátek nebo jen spoléhají na to, že ostatní řidiči sešlápnou brzdu a pustí je. Rozum ale...

Tajný tip bazarového šmejdila: benzinový Mitsubishi Outlander je superdržák

Premium Znáte ten vtip o japonských autech? O tom, že na fórech jejich majitelů se často diskutuje, jestli se záruka vztahuje i...

Ekoaktivisté školí z ekonomie: za drahé elektrovozy prý můžou leasingovky

Bruselská ekologická organizace Transport & Environment (T&E) obvinila leasingové společnosti, že jsou to ony, kdo...

VW získá v USA dotaci 30 miliard na továrnu na elektrické terénní Scouty

Německá automobilka Volkswagen ve Spojených státech získá státní podporu 1,29 miliardy dolarů (28,9 miliardy Kč) pro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...