Sobota 30. května 2020, svátek má Ferdinand
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 30. května 2020 Ferdinand

VIDEO: Jízda poslepu, slalom i brzdění. Tak se chovají řidiči s mobilem

aktualizováno 
Potkat řidiče, který má v ruce mobil, není složité. Když už ne za jízdy, tak během červené na semaforu máte téměř stoprocentní jistotu, že někoho s telefonem spatříte. Přitom mobil výrazně ovlivňuje pozornost. Jak přesně, ukazuje simulátor na Fakultě dopravní ČVUT, do kterého usedl reportér iDNES.cz Matěj Smlsal.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Programátor Jan Válek mě vede chodbami fakulty do malé místnosti, v níž se nachází simulátor, auto z vrakoviště, které obklopují plátna. Interiér vozu vypadá klasicky: sedačky, palubní deska, volant, automatická převodovka. Z desky na mě navíc míří několik kamer, které budou snímat, kam se dívám.

„Simulátor zjišťuje, jak se chovají řidiči, když jsou ospalí, vidí billboardy, i jak se chovají ve chvíli, kdy se dívají do mobilních telefonů,“ popisuje Válek.

Fotogalerie

Usedám do vozu. Nejdříve zkouším jízdu, na kterou se plně soustředím, tedy bez mobilu. Musím si mimo jiné zvyknout, že necítím zrychlení. Kvůli tomu mi není dobře. „Je pravdou, že lidem se tu dělá nevolno, někteří to museli vzdát,“ vzpomíná výzkumník.

Jedu dál. Už jsem si řízení osahal, beru do ruky mobil a začínám psát zprávu. Roztříštění pozornosti mezi řízení a telefon je znát okamžitě. Nevědomky přejíždím do levého pruhu. Poté pro změnu jedu škarpou vpravo a otřu se i o dopravní značku. Moje jízda vypadá jako slalom.

„Obecně řidiči, kteří se dívají do mobilu, v tu chvíli vůbec nedávají pozor. Dívají se pod sebe, ne před sebe. A ani psychicky se nevěnují tomu, že jedou, ale přemýšlí nad tím, komu píšou, co píšou a tak dále,“ vysvětluje programátor z Fakulty dopravní ČVUT.

Z pozorování vyplynulo, že jsem se díval do mobilu obvykle 1,5 sekundy a půl sekundy pak na vozovku. „Což znamená, že když jste jel rychlostí 90 km/h, tak jste ujel vždy přibližně 50 metrů bez toho, abyste se díval před sebe,“ varuje Válek.

To se mi vymstilo, když mi programátor pustil na silnici srnku. Na nenadálou situaci jsem nedokázal dostatečně rychle zareagovat a zvíře srazil. Při dalším pokusu, kdy jsem se plně věnoval řízení, jsem zvládl zabrzdit. Sice těsně před srnkou, ale zvládl.

„S telefonem v ruce jste navíc nebyl schopný jet plynule a stálou rychlostí,“ hodnotí Jan Válek. To je typický jev i na reálných silnicích. Například muž v bílém autě, kterého jsme natočili, zpomalil na Jižní spojce při psaní zprávy na 50 km/h, ačkoliv tam může jet 80 km/h.

Telefon si nesmíte vzít ani při čekání na zelenou

Častěji než při jízdě jsou však vidět lidé s telefonem v ruce na křižovatkách, když čekají na zelenou. Zřejmě si chtějí zkrátit čas odepsáním či zjištěním, co je nového na sociálních sítích. Přitom ani na semaforech nesmí telefon do ruky vzít.

„Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj či jiné hovorové či záznamové zařízení. Tedy i v případě, kdy zastaví motorové vozidlo, přeruší jízdu z důvodu nezávislém na vůli řidiče, jako je například zastavení na světelné křižovatce. Rozdíl je, pokud bude řidič stát s vozidlem, tedy uvede vozidlo do klidu na dobu dovolenou pro zastavení, či zastaví a uvede vozidlo do klidu na dobu nezbytně nutnou k neprodlenému nastoupení nebo vystoupení přepravovaných lidí anebo k naložení a složení nákladu,“ vysvětluje policejní mluvčí Hana Rubášová.

Téma hovoru ovlivňuje pozornost výrazně

Spousta lidí už dnes telefonuje s handsfree. To je sice legální, nicméně pozornost věnovaná řízení také klesá. Velmi záleží, co je předmětem konverzace.

„Téma hovoru ovlivňuje vaši pozornost velmi výrazně. I pokud budete používat handsfree, tak když budete řešit náročný problém, vaše reakční doba se výrazně prodlužuje. Naopak pokud se budete bavit o něčem naprosto nevýznamném, tak to potom nemá velký vliv. Ale je to individuální,“ dodává Válek.

Za držení mobilu při řízení hrozí pokuta od 1 000 do 2 500 korun a 2 body.

Autor:
  • Nejčtenější

Kráska ze Soči varuje před nástrahami motorkaření

Angelina z ruského Soči je nejen v motorkářských kruzích velmi oblíbená. Stačí vidět její fotky a uhodnete proč....

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Automobilky už škrtají motory, kvůli emisím končí velké diesely

Automobiloví výrobci stahují z nabídky modelů pro příští rok některé motory. Důvody jsou v zásadě dva. Příchod nové,...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovoz ojetin se zastavil. Bazary připlácejí za levná auta, o která bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Ve sporu designéra se Škodovkou se znalec postavil za automobilku

Automobily společnosti Škoda Auto Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav nevznikly na základě návrhů malíře a...

Nebezpečný přechod před dálnicí z Prahy nahradí tunel pro pěší

Na Strakonické vznikne podchod, a tak řidiči nebudou muset prudce zpomalovat kousek před dálnicí D4. Projekt zvítězil...

Nejlepší ovládání palubního systému mají Němci, japonské značky pokulhávají

Uznávaný britský automobilový magazín What Car? provedl detailní test palubních systémů dvaceti různých automobilů....

Otestujte s námi kapky Co-Lactase. Díky nim nebude vašemu miminku bolet bříško
Otestujte s námi kapky Co-Lactase. Díky nim nebude vašemu miminku bolet bříško

Pojďte s námi vyzkoušet enzymatické kapky Co-Lactase, které mohou pomoci vašemu miminku proti intoleranci laktózy a kojenecké kolice.

Najdete na iDNES.cz