Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mnichov žalují kvůli cyklopruhům. Jsou prázdné, ucpávají ulice, vadí autoklubu

  11:24
Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland žaluje bavorskou metropoli kvůli novým cyklopruhům. Podle jeho názoru jsou příliš málo využívány a nemohou podle něj ospravedlnit zácpy v automobilové dopravě, které způsobují.

„Pop-up“ pruhy pro cyklisty byly v mnichovských ulicích vyznačeny počátkem koronavirové pandemie, původně byly zamýšleny jako dočasné. (22. června 2020) | foto: Profimedia.cz

Mnichov ruší tisíce parkovacích míst, ořezává jízdní pruhy a vyhrazuje je cyklistům. Co mnozí Mnichované přijímají pozitivně, způsobuje na druhé straně zácpy. Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland proti nim vytáhl do boje.

Michael Haberland sedí na kempingové židličce uprostřed širokého cyklopruhu v centru Mnichova na ulici Elisenstrasse. V jízdním pruhu pro auta hned vedle je viditelně hustší provoz než v pruhu pro cyklisty. Těch Mnichov nově zřídil velkou řadu – a tím vlastně proměnil v „trvalou instituci“ takzvané pop-up cyklopruhy, které vznikly jako přechodné řešení v době lockdownu. Pokud však uspěje Haberland, jejich existence nebude dlouhá: prezident autoklubu Mobil in Deutschland podává kvůli novým cyklopruhům žalobu u správního soudu.

Aby bylo jasné, kdo je tady pánem: auta to nejsou (u Olympiaparku v Mnichově).

„Naše lehátková akce má být ukázkou toho, že nové stálé cyklopruhy nejsou využívány v té míře, v jaké předpokládalo zeleno-červené vedení města. Je možné si tu zcela bez problému v klidu vypít kávu nebo přečíst noviny, aniž by to někoho omezovalo. Neprojíždí tu totiž žádní cyklisté. Ve zbývajících jízdních pruzích se vytvářejí zácpy, řidiči musí snášet otravný provoz, neustálé brzdění a rozjíždění a utrácet svůj cenný čas, protože vpravo od nich je prázdný pruh pro cyklisty místo jízdního,“ říká Haberland v rozhovoru pro německý magazín Focus.

Cyklista proti řidiči

Podle údajů města projelo během testovací fáze na nových cyklotrasách denně až 2 500 cyklistů. Haberland tyto počty zpochybňuje – počet cyklistů je podle něj mnohem nižší.

Z ankety provedené cyklistickým spolkem ADFC vyplynulo, že mnozí Mnichované přijímali dočasné cyklotrasy pozitivně – a jako největší problém označili „konflikty s osobními vozy“ a „jízdu ve smíšeném provozu s motorovými vozidly“. 

V roce 2019 bylo schváleno „cyklorozhodnutí“, které nyní město realizuje. Je tudíž poměrně nepravděpodobné, že by mohl mít Haberland se svou žalobou u správního soudu úspěch.

Schvalujete ve městech i taková opatření pro cyklisty, která omezují motoristy?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 14. června 2021. Anketa je uzavřena.

Jeden bod lze vyvrátit jen stěží: v souvislosti s tím, jak ubyly jízdní pruhy pro auta, přibyly ve městě zácpy na mnoha „neuralgických“ místech. A to i přesto, že kvůli koronaviru zůstává stále ještě hodně lidí doma na home officu a v ulicích jezdí méně aut.

Kdo může, vyhne se při jízdě autem centru města – ovšem zdaleka ne všichni nasednou místo toho na kolo nebo do prostředku veřejné hromadné dopravy – to už vůbec ne v čase covidu-19. Haberland je naštvaný. „Politika bez mozku a rozumu a bez orientace na fakta, ale jen na ideologii, kde je přání otcem myšlenky. Město má lidem dodávat sílu, zvláště nyní, v období koronakrize i po něm. Nekoná se Oktoberfest, stejně jako spousta dalších akcí. Gastro upadá, centrum města pustne,“ stěžuje si šéf autoklubu.

Mnichov, tady byste dokonce měli jet krokem.

Jeho protivníci argumentují, že Mnichované hlasovali přesně pro tuto politiku. „Právě ve velkoměstech nyní zažíváme změnu paradigmatu v politice dopravy, které na přání mnoha obyvatel volá po ekologičtější, k lidem přátelštější a sociálně spravedlivější mobilitě. Otázka, jak se v budoucnu budeme dopravovat, je rozhodující pro kvalitu života ve městě,“ říká mnichovská politička ze strany Zelených Katrin Habenschadenová.

Mnichov už nechce žádná auta

Mnichovská zeleno-červená radnice prozatím zaměřila pozornost na cyklodopravu. Parkovací místa a jízdní pruhy musí ustoupit. Staré město a do budoucna mnohé další části města mají být zcela bez aut. V plánu je vznik 73 kilometrů cyklopruhů – což bude daňové poplatníky stát 130 milionů eur. Má zaniknout 6 000 parkovacích míst a poraženo bude dokonce i 250 stromů.

Co mnozí Mnichované vítají, rozčiluje především lidi, kteří do města dojíždějí za prací. Ovšem odklon od této politiky je velmi nepravděpodobný: i strana CSU razí kurz proti autům. Dokonce i autosalon, který se bude po přesunu z Frankfurtu nad Mohanem letos poprvé konat v Mnichově, je za kulisami městské správy velice kriticky hodnocen. Město financuje „Kongres mobility“, který proběhne souběžně s IAA a bude se týkat jen alternativních způsobů mobility bez aut. Město, které je sídlem slavné automobilky BMW, bude stát 400 tisíc eur.

VIDEO: Reportér vyrobil 1,5 metru dlouhou šipku, připevnil ji na kolo a vyrazil do pražských ulic. Ukázal řidičům, jak má vypadat rozestup, který schválila sněmovna. Zažil nadávky i palce nahoru:

14. dubna 2021

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...