Zimáky by měly být povinné bez výjimky, plánuje ministr dopravy

  19:41aktualizováno  19:41
Povinnost mít zimní pneumatiky na autě by měla podle ministra dopravy Pavla Dobeše platit pro motoristy bez výjimky. Nyní je musejí mít auta jen za zhoršených podmínek. Ministerstvo dopravy v tomto duchu navrhne novelu zákona, která přispěje k bezpečnosti silničního provozu a řidičům odpadne i nejistota ohledně správného zvolení typu pneumatik.
Zimní gumy s postupem času ztrácejí své vlastnosti. Odborníci doporučují je vyměnit po čtyřech letech.

Zimní gumy s postupem času ztrácejí své vlastnosti. Odborníci doporučují je vyměnit po čtyřech letech. | foto: iDNES.cz

Podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka s případnou úpravou zákona o silničním provozu souhlasí dopravní policie. Ministerstvo spolu s ní a krajskými úřady navrhne, aby novela byla zařazena do legislativního plánu ministerstva pro roky 2013 a 2014. "Současné znění bude upraveno tak, aby povinnost mít zimní pneumatiky byla stanovena bez výjimky," uvedl Dobeš.

Podle novely, která platí od loňského listopadu, mají motoristé povinnost mít na autě zimní pneumatiky, pokud je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo to lze během jízdy očekávat. Podle Dobeše se ale objevila řada otázek a interpretací týkajících se hlavně podmínek, za kterých se musí zimní pneumatiky používat. "Současné znění zákona by v budoucnu mohlo v praxi působit problémy řidičům i správním orgánům," uvedl mluvčí. "Navrhovaná změna by neměla řidiče příliš finančně zatížit, protože zimní výbavu měli povinnou už v loni," dodal Martin Novák.

Zimní pneumatiky mají nejen hrubší vzorek, ale i měkčí směs, která lépe drží na vozovce při nízkých teplotách. Obecně odborníci doporučují přezouvat, když teplota dlouhodobě klesne pod sedm stupňů. Hloubka vzorku by měla být nejméně čtyři mm, stáří gum maximálně čtyři až pět let a zimní pneumatiky mají být na všech čtyřech kolech. Při nižší hloubce vzorku ztrácí pneumatika své vlastnosti na sněhové pokrývce a mizí i takzvaný samočisticí efekt nezbytný pro jízdu na sněhu.

"Zimní pneumatiky mají díky měkčí běhounové směsi mnohem větší stabilitu na vlhkém povrchu, lépe odolávají nežádoucímu aquaplaningu a i na suchém povrchu mají až o 30 % kratší brzdnou dráhu ve srovnání s letními pneumatikami, použitými za zimních podmínek," vysvětluje Bridgestone. "Všechny výhody zimních pneumatik začínají platit už při teplotách pod 7° C," uvádí renomovaný výrobce pneumatik.

Ještě předminulou zimní sezonu byly zimní pneumatiky povinné jen na úsecích vyznačených dopravní značkou "zimní výbava". Značka platí i nadále, na vybraných úsecích je tak nutné použít zimní gumy za každého počasí.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Najdete na iDNES.cz