Milana Knížáka kulatá auta nebaví, chtěl by hummera

  16:50aktualizováno  16:50
K řediteli Národní galerie patří auto se zajímavým designem, říká Milan Knížák. Doma má dvě vlastní auta, z pracovních důvodů nejčastěji usedá na zadní sedadlo služebního chrysleru s osobním řidičem.

Milan Knížák jezdí auty, která pocházejí ze tří kontinentů: německý Mercedes-Benz třídy E, japonský Nissan Patrol a jako služební vůz má k dispozici americký Chrysler 300 M.

Neměl by ředitel státní instituce jezdit v českém služebním voze?
Neřeším, jestli je to český, nebo zahraniční vůz. Záleží mi na pohodlí a ceně. Ideální spojení těchto požadavků žádné současné české auto nenabízí. Sedm let jsem jezdil Tatrou 613 a rád bych u této značky zůstal. Jenže je přestali vyrábět. Sice to mělo malý kufr, obrovskou spotřebu a špatné topení, ale byl to skutečně pohodlný vůz.

Takže jste si jako pro ředitele Národní galerie pořídil americký chrysler. Vybíral jste ho vy?
Společně s mým šoférem. Hledali jsme auto, které se v konkurenci obvyklých služebních aut bude v něčem odlišovat. K řediteli Národní galerie patří auto se zajímavým designem. Navíc velmi příznivá byla i nabízená cena.

Sám máte mercedes. Co je lepší?
Samozřejmě mercedes. Je ovladatelnější a rychleji se rozjíždí. Americká auta jsou obecně trošku tvrdší a mají horší automatickou převodovku.

Kromě toho máte ještě Nissana Patrol. Kam s tím jezdíte?
Do toho usedám spíš v zimě. Ale jezdím s ním všude. Předloni jsem s ním byl i v Salcburku. Jenže není s klimatizací a já mám alergii na pyl, takže během jara a léta ho používám jen na kratší cesty. Je z počátku devadesátých let, tak si to zaslouží.

Výměnu nechystáte?
Zatím ne, ale pokud na to dojde, hrozně rád bych si pořídil původního vojenského hummera.

Vám se líbí jeho hranatý design?
To auto je velmi krásné. Nebaví mě kulaté vozy, které jejich tvůrci nacpali do aerodynamických tunelů a zbavili je všech hran. Pak si jsou všechna auta podobná jako vejce vejci. Proto mě oslovily třeba nové renaulty, které jdou jinou cestou.

Jedno období jsou takzvaně „in“ auta kulatá, o pár let se vrátí móda hranatých, poté zase kulatých. Nezdá se vám, že se to opakuje?
Máte pravdu. Teď se do automobilového designu zase vrátí hrany. Kulatý tvar už vyčpěl. Vadí mi i to, že si automobilky nedrží svůj styl. Všechno si je podobné a všichni vyrábějí všechno. Nechápu, jak sportovní značka může dělat terénní vůz.

Jaké auto je pro vás nejkrásnější?
Asi tatraplán.

S čím jste začínal řídit?
Moje první auto byla jednoválcová Aerovka 500 z roku 1930. Moc rád vzpomínám i na Fiata 500 a starý Volkswagen Passat, kterého jsem měl kolem roku 1980. Až na wartburga a jednu starou škodovku si na žádné z mých aut stěžovat nemohu.

Chtěl byste mít veterána?
Moc by se mi líbil, ale musel bych k němu mít i automechanika, který by se o něj postaral.

Podle policie jste zavinil dvě vážné dopravní nehody. Změnil se nějak váš způsob jízdy?
Jezdím pořád stejně. Řídím už „tisíc“ let a už se asi těžko změním. Jen se na křižovatce rozhlédnu vícekrát, než do ní vjedu.

Jezdíte často do ciziny. Kde se vám řídí nejlépe?
Vždy to bylo v Německu. V posledních letech už je tam těch aut tolik, že to přestává být únosné. Ale pořád se tam cítím bezpečněji než u nás. Němci jsou ohleduplnější. Bohužel to o nich platí jen v Německu. Pak přejedou hranice a jezdí tu tu opravdu hnusně.

Co si myslíte o zavedení bodového systému?
Do českých poměrů mi připadá nevhodný. Korupce je v této zemi takřka všude a nejinak je tomu i u dopravní policie. Pro nepoctivé policisty to bude skvělý způsob, jak si přivydělat k platu. Snad při kontrolách narazím na ty poctivé, kterých je určitě většina.

AUTO S ŘIDIČEM: Ze služebního chrysleru zná Milan Knížák vlastně jen zadní sedadla. Využívá totiž služeb svého řidiče.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

V Indii je krize autoprůmyslu, Škoda tam bojuje za celý koncern VW

Indické provedení Škody Rapid

Do Číny se jezdí za odměnu a sbírat zkušenosti, do Indie za trest. Tak nějak vyznívají reakce Škodováků, když přijde...

Porsche vydalo zelené dluhopisy, bude s nimi financovat elektromobilitu

Porsche Taycan

Výrobce sportovních luxusních aut Porsche AG, který patří do automobilové skupiny Volkswagen, vydal svou největší emisi...

Najdete na iDNES.cz