Nový Smart | foto: SMART

Městský svišť nanovo: smart je stejný a přesto jiný

  • 16
Auto, které se stalo ikonou hned ve své první generaci se dočkává nástupce. "Co je úspěšné, není potřeba měnit," říkají jeho tvůrci, k revoluci tedy nebyl důvod, jen někde přibyly centimetry délkové, jinde krychlové. Smart dostal objemnější motory a novou převodovku.

Reakce žen bývají diametrálně odlišné, jedny ho milují pro jeho beruškovité tvary a proto, že s ním je parkování hračkou, druhé říkají "Já myslela, že přijedeš autem...?!" Děti si myslí, že jim z dětského pokoje ujely hračky a prohánějí se normálním dospěláckém provozu.

Hračkoidní vzhled ale není na škodu, předchozího modelu se v Evropě prodalo na 750 tisíc kusů. Mimo jiné stojí v muzeu moderního umění (MoMa) v New Yorku.

Vypadá stejně, ale stejný není, má 90 procent dílů nových. Je dospělejší, větší, zakulacenější, základní koncept ovšem zůstal zachován: Supertuhý rám, kolo v každém rohu, plastové díly karoserie a cestující sedící v bezpečí uprostřed.

A podle čeho ho na první pohled rozeznáte od předchůdce? Zepředu podle hokejkovitě zahnutých světel, zboku třeba podle kliky dveří  - u starého byla v trojúhelníkovém výlisku umístěná svisle, teď je vodorovná. Nejlehčí je poznávačka zezadu: starý měl tři koncová světla poskládaná pod sebou, u nového jsou jen dvě, ale větší třírozměrná.

Je delší téměř o dvacet centimetrů. Celková délka je teď 2,7 metru, namísto původních dvou a půl. Nejvíc se přidávalo vepředu, důvodem byla snaha o zvýšení bezpečnosti posádky a chodců v případě nehody. Smart si chce u inženýrů EuroNCAPu vybourat čtyři hvězdičky za ochranu posádky.

Smart zůstává dvoumístný, více místa je ve smartu nejen pro ně, ale i pro nákupy, do kufru se teď vejde o sedmdesát litrů víc (nově 220), při naložení po střechu smart odveze až 340 litrů. Interiér je o poznání usedlejší než u předchůdce. Hravost nahradila umírněnost a elegance.

Velkých změn se dočkala technika. Asi největší neduh předchozího smartu - pomalou robotizovanou převodovku nahradila nová pětistupňová, která řadí mnohem rychleji. Původní benzinové motory 0,7 litru nahrazují litrové agregáty.

Dva slabší s výkony 45 a 52 kilowatt jsou atmosférické, nejsilnější 62 kilowattový je osazený turbodmychadlem. Na podzim příštího roku se pak chystá ostrý prcek označený jménem dvorního ladiče Brabuse s výkonem sta koní (74 kW). Chybět nebude ani naftový 33 kilowattový smart.

Zlepší se spotřeby, smart teď vystačí na stovku kilometrů s 5 litry benzinu, naftový spotřebuje na stokilometrovou vyjížďku 3,5 litru paliva. Maximální rychlost je omezena elektronicky na 145 km v hodině.

U prostřední benzinové varianty najdeme funkci stop & go, která vypíná motor při prostojích na křižovatkách a v zácpě, ušetří se prý až 13 procent paliva.

Uvedení do prodeje se chystá na duben 2007, naživo by měl být k vidění například už na autosalou v Bologni příští měsíc.

Společně s uzavřenou verzí se představí také verze kabrio. Střecha nejlevnějšího kabrioletu na světě je elektricky ovládaná a lze ji stahovat za plné rychlosti. Není bez zajímavosti, že Smart chce od roku prorazit také v Americe.

Výbavy budou vycházet z těch stávajících, v základním výbavičce tak najdeme třeba airbagy, ABS a ESP. Na objednávku budou boční airbagy, cd měnič na 6CD, který rozumí MPtrojkám, odnosná GPS navigace, senzory, zapínající automaticky stěrače a světla, nebo prosklená střecha.

A dobrá zpráva nakonec. Cena nového smartu bude začínat na stejné částce jako předchůdce. Nejlevnější "starý" smart stojí 278 tisíc korun.

,