Městský svišť nanovo: smart je stejný a přesto jiný

  11:15aktualizováno  11:15
Auto, které se stalo ikonou hned ve své první generaci se dočkává nástupce. "Co je úspěšné, není potřeba měnit," říkají jeho tvůrci, k revoluci tedy nebyl důvod, jen někde přibyly centimetry délkové, jinde krychlové. Smart dostal objemnější motory a novou převodovku.

Nový Smart | foto: SMART

Reakce žen bývají diametrálně odlišné, jedny ho milují pro jeho beruškovité tvary a proto, že s ním je parkování hračkou, druhé říkají "Já myslela, že přijedeš autem...?!" Děti si myslí, že jim z dětského pokoje ujely hračky a prohánějí se normálním dospěláckém provozu.

Hračkoidní vzhled ale není na škodu, předchozího modelu se v Evropě prodalo na 750 tisíc kusů. Mimo jiné stojí v muzeu moderního umění (MoMa) v New Yorku.

Vypadá stejně, ale stejný není, má 90 procent dílů nových. Je dospělejší, větší, zakulacenější, základní koncept ovšem zůstal zachován: Supertuhý rám, kolo v každém rohu, plastové díly karoserie a cestující sedící v bezpečí uprostřed.

A podle čeho ho na první pohled rozeznáte od předchůdce? Zepředu podle hokejkovitě zahnutých světel, zboku třeba podle kliky dveří  - u starého byla v trojúhelníkovém výlisku umístěná svisle, teď je vodorovná. Nejlehčí je poznávačka zezadu: starý měl tři koncová světla poskládaná pod sebou, u nového jsou jen dvě, ale větší třírozměrná.

Je delší téměř o dvacet centimetrů. Celková délka je teď 2,7 metru, namísto původních dvou a půl. Nejvíc se přidávalo vepředu, důvodem byla snaha o zvýšení bezpečnosti posádky a chodců v případě nehody. Smart si chce u inženýrů EuroNCAPu vybourat čtyři hvězdičky za ochranu posádky.

Smart zůstává dvoumístný, více místa je ve smartu nejen pro ně, ale i pro nákupy, do kufru se teď vejde o sedmdesát litrů víc (nově 220), při naložení po střechu smart odveze až 340 litrů. Interiér je o poznání usedlejší než u předchůdce. Hravost nahradila umírněnost a elegance.

Velkých změn se dočkala technika. Asi největší neduh předchozího smartu - pomalou robotizovanou převodovku nahradila nová pětistupňová, která řadí mnohem rychleji. Původní benzinové motory 0,7 litru nahrazují litrové agregáty.

Dva slabší s výkony 45 a 52 kilowatt jsou atmosférické, nejsilnější 62 kilowattový je osazený turbodmychadlem. Na podzim příštího roku se pak chystá ostrý prcek označený jménem dvorního ladiče Brabuse s výkonem sta koní (74 kW). Chybět nebude ani naftový 33 kilowattový smart.

Zlepší se spotřeby, smart teď vystačí na stovku kilometrů s 5 litry benzinu, naftový spotřebuje na stokilometrovou vyjížďku 3,5 litru paliva. Maximální rychlost je omezena elektronicky na 145 km v hodině.

U prostřední benzinové varianty najdeme funkci stop & go, která vypíná motor při prostojích na křižovatkách a v zácpě, ušetří se prý až 13 procent paliva.

Uvedení do prodeje se chystá na duben 2007, naživo by měl být k vidění například už na autosalou v Bologni příští měsíc.

Společně s uzavřenou verzí se představí také verze kabrio. Střecha nejlevnějšího kabrioletu na světě je elektricky ovládaná a lze ji stahovat za plné rychlosti. Není bez zajímavosti, že Smart chce od roku prorazit také v Americe.

Výbavy budou vycházet z těch stávajících, v základním výbavičce tak najdeme třeba airbagy, ABS a ESP. Na objednávku budou boční airbagy, cd měnič na 6CD, který rozumí MPtrojkám, odnosná GPS navigace, senzory, zapínající automaticky stěrače a světla, nebo prosklená střecha.

A dobrá zpráva nakonec. Cena nového smartu bude začínat na stejné částce jako předchůdce. Nejlevnější "starý" smart stojí 278 tisíc korun.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Automobilky zdržují prodej elektromobilů, stěžuje si organizace

Organizace Transport & Environment, která bojuje za prosazení ekologičtějších způsobů dopravy, v poslední době zejména...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Premium

Lara Fabian oslaví v Praze narozeniny. Máme exkluzivní přednostní nákup vstupenek

Po dvou letech se 9. června 2020 vrátí do Prahy Lara Fabian. Zpěvačka belgicko-italského původu má k českému publiku...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

První milion SUV v Česku vyrobil Hyundai. Tucson poslali až na Martinik

Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrobila miliontý vůz modelu Hyundai Tucson. Jde o první typ vozu...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Původní Defender se vrátí se jménem hospody, elektroniku otestují v Česku

Firma MBtech Bohemia, zaměřená na vývoj automobilových dílů a elektroniky, pomáhá zakládat novou automobilku ve Velké...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz