Městská v. státní: jak se chovají k řidičům

  14:10aktualizováno  14:10
Jsou to dvě víceméně silami vyrovnané "armády", i když každá jinak početná. A bojují navíc proti stejnému nepříteli - neukázněnému řidiči. Ne vždy je však jejich postup jednotný: liší se jak jejich pravomoci, tak jejich přístup k řidičům.
Republikoví policisté mají oproti městským v mnoha směrech větší pravomoci - ilustrační foto

Republikoví policisté mají oproti městským v mnoha směrech větší pravomoci - ilustrační foto | foto: MF DNES

Městští policisté v černém mají sice menší pravomoci vůči řidičům, ale je jich zase několikanásobně více (asi 9500), než státních policistů.

Dopravních policistů je sice méně (jen asi 1400), ale mají všechny pravomoci městské policie a spoustu dalších zásadních navíc.

Díky nim mohou být na řidiče přísnější. Ukazuje se však, že řidiči ne vždy vědí, co mohou od kterých policistů čekat.

popisek Silniční kontrola
Co policista může a co ne?

Rozdíly v kontrolách
Městská policie vás sice může zastavit, pokud jste například jeli rychle nebo projeli zákazem, ale neměla by organizovat akce typu Kryštof s preventivními kontrolami lékárniček a žároviček.

Narozdíl od státního policisty, který smí zastavit auto, kdykoli se mu zachce, smí totiž strážník stavět vozy, jen před přechodem pro chodce nebo pokud má podezření, že řidič spáchal přestupek.

Skutečnost je ale trochu jiná. Městští strážníci jsou totiž nezřídka horlivější, než by dle zákona museli být.

Kámen úrazu je v nejasné definici "podezření z přestupku“. Příkladem může být třeba následující a hodně rozšířená praxe: městští strážníci například staví náhodně řidiče v noci, aby je podrobili dechové zkoušce na alkohol. Jinými slovy, každý řidič, který sedne do auta po páteční půlnoci, je "podezřelý“, že jede opilý.

Městský strážník také nemůže zabránit řidiči v další jízdě, či mu dokonce zabavit řidičák. K tomu musí přivolat "státního“ kolegu.

Strážník také po řidiči může žádat jen tři nejdůležitější doklady (řidičák, technický průkaz, občanský průkaz) plus průkaz vozíčkáře. Státní policista může chtít i některé doklady navíc. Příslušníci obou policií mohou nechat odstranit auto, které překáží provozu. Starosta velitelem
Rozdíl je i ve způsobu využití vybraných pokut. Zatímco pokuty vybrané republikovou policií se rozpouštějí ve státním rozpočtu a státní policisté si nijak nepomohou, pokud budou přísnější, u městské policie je to jiné.

Měření rychlosti
Městská i státní policie od července, kdy začala platit novela silničního zákona, shodně smějí měřit řidičům rychlost, poté je zastavovat a dávat jim pokuty.

Přesto jsou v jejich přístupu rozdíly a to hlavně v toleranci k řidičům, kteří rychlost překročili jen mírně.

Šéfové městských strážníků dvaceti čtyř největších měst se na zasedání svého kolegia na konci července dohodli, že budou tolerovat o deset procent vyšší rychlost - to znamená 55 kilometrů v hodině klasicky v obci a 99 kilometrů v hodině na devadesátce, kterých je ale na území měst pomálu.

Vtip je v tom, že strážníci menších měst nic podobného neslíbili. Státní policie si žádnou toleranci nestanovila, protože by ji považovala za "navádění k přestupku“.

V každém případě však musí odpustit rychlost 53 km/h na padesátce, protože jinak by řidič mohl vyhrát soud s policií kvůli odchylce radaru. Městská a státní policie však nesmějí na silnici jednat na vlastní pěst. Zákon jim ukládá "měřit v součinnosti“.

Neznamená to však, že by se policisté museli každý den domlouvat, kde kdo stojí. Může jít podle ministerstva dopravy o paušální dohodu.

 

JAK SE LIŠÍ
Největší rozdíly mezi dopravními policisty a městskými strážníky
 

*dopravních policistů je mnohem méně, zhruba 1400 oproti téměř deseti tisícům městských strážníků

*republikoví policisté však mají v mnoha směrech větší pravomoci

*na rozdíl od republikového dopravního policisty smí městský strážník zastavovat auto jen při podezření, že jeho řidič spáchal nějaký přestupek, případně před přechodem pro chodce

*liší se také chování policistů a strážníků vůči řidičům; ukázalo se například, že strážníci zastavují a kontrolují řidiče kvůli možnému pití před jízdou, ačkoli k tomu žádné indicie nenasvědčují

*městská policie nicméně nesmí bránit řidičům v další jízdě, pokud pro to existuje závažný důvod, musí zavolat posilu v podobě republikové policie

*městský strážník po vás může chtít jen tři základní doklady (řidičák, technický průkaz a občanku) a nemůže vám řidičák odebrat


Pokuty jsou tam přímo příjmem radnice a peníze připravené na splnění některého z předvolebních slibů. Starostové se však dušují, že své strážníky v žádném případě k nesmlouvavosti nenutí. Přesto některé neoficiální informace svědčí o opaku.

Pokud strážníci narazí při kontrole řidiče na silnici na podezření z trestného činu, musí okamžitě přivolat státní policii. Nemohou totiž sami nikoho zatknout, obvinit, či dokonce vsadit do cely.

***

Nový silniční zákon přinesl také změny v pravomocích příslušníků Policie ČR i strážníků obecní či městské policie. A protože v tom, co který policista smí, není zcela jasno, přinášíme přehled jejich oprávnění.

Co smí dopravní policista

* Vyzvat řidiče k předložení:
- řidičského průkazu
- osvědčení o registraci vozidla (OTP)
- dokladu o sjednaném pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (nikoliv potvrzení o zaplacení)
- osvědčení profesní způsobilosti řidiče (u určených kategorií řidičů)
- dokladu o zdravotní způsobilosti u řidičů-seniorů (po dosažení 60 let věku a pak vždy v 65, 68, 70 letech a nadále v dvouletých intervalech)
- lékařského potvrzení v případě, kdy řidič nebo přepravované dítě nemohou použít bezpečnostní pásy

* Chtít po řidiči:
- aby se podrobil dechové zkoušce (případně i odběru krve) kvůli podezření, že řídí opilý, nebo k vyšetření na přítomnost návykové látky v těle
- aby si nechal zkontrolovat hmotnost vozidla
- odstranění vozidla, které překáží provozu

* Vyzvat dále:
- učitele autoškol k dechové zkoušce (případně i odběru krve) na alkohol, vyšetření na návykovou látku
- vozíčkáře k tomu, aby prokázali, že mají právo užívat symbolu pro invalidy, a tím i právo na některé z toho plynoucí mimořádné výhody

* Řídit provoz, vyžaduje-li to bezpečnost a plynulost provozu, zakázat na nutnou dobu další jízdu či přikázat směr jízdy

* Měřit rychlost

* Zadržet řidičský průkaz a zabránit v jízdě řidiči:
- který je podezřelý, že zavinil dopravní nehodu
- který ujel od dopravní nehody, které se účastnil
- který řídil opilý nebo pod vlivem drog
- který se odmítl podrobit dechové zkoušce či lékařskému vyšetření, přestože byl podezřelý, že řídil opilý nebo zfetovaný
- který řidil, aniž měl řidičák
- který řídil přesto, že už mu to bylo v minulosti zakázano

* Zadržet řidičský průkaz nebo vybrat kauci při podezření, že se řidič bude vyhýbat přestupkovému říze

* Zabránit v jízdě motorovému vozidlu („botičkou“ nebo odtažením) při:
- podezření, že jde o vozidlo, které někdo ukradl
- je-li vozidlo v nezpůsobilém technickém stavu, které se neslučuje s bezpečností provozu
- překročení povolených rozměrů nebo hmotnosti vozidla 
 

***

Co smí strážník městské policie

Městský strážník může usměrňovat provoz, jestliže je to nutné pro jeho bezpečnost a plynulost (pokud ovšem již provoz neřídí příslušník policie České republiky)

Strážník městské policie dále může:

* Zastavovat vozidla:
- před přechodem pro chodce
- při podezření, že řidič spáchal jakýkoliv přestupek proti bezpečnosti silničního provozu

* Vyzvat řidiče:
- k tomu, aby se podrobil dechové zkoušce (případně také odběru krve) kvůli podezření, že řídí opilý, a také k vyšetření na přítomnost návykové látky v těle

* Vyzvat řidiče k předložení:
- řidičského průkazu
- osvědčení o tom, že vůz je registrován
- vozíčkáře, aby prokázal oprávnění užívat symbol pro invalidy a z toho plynoucí mimořádné výhody

* Odstranit vozidlo, které nějakým způsobem brání plynulosti silničního provozu nebo které stojí na parkovišti vyhrazeném pro invalidy

* Přivolat Policii České republiky, aby zabránila řidiči vozu v další jízdě, pokud k tomu existuje závažný důvod

* Měřit rychlost vozidel (v součinnosti s Policií ČR)

* V blokovém řízení projednávat přestupky spáchané při:
- nedovoleném stání nebo zastavení vozidla
- vjezdu do míst, kde je to zakázáno
- překročení nejvyšší dovolené rychlosti
- porušení pravidel jízdy na zvířatech, vedení a hnaní zvířat
- porušení pravidel ze strany chodců (například i při nedovoleném způsobu použití lyží, kolečkových bruslí a podobných prostředků na chodníku) a při nedovoleném vedením kola nebo jízdou na něm v rozporu s pravidly

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Řidiči v Německu prostáli loni v kolonách 52 let

Sníh ochromil Německo. Na snímku doprvní zácpa na dálnici A4 u Drážďan (29. listopadu 2010)

Loňský rok byl pro německé řidiče zatím dosud nejhorší z hlediska počtu a délky trvání zácp, kterým na zdejších...

Elektromobily si chudší lidé nebudou moci dovolit, varuje Volkswagen

Volkswagen e-Golf

Přechod na elektromobily způsobí, že automobily budou značně dražší. Pro lidi s nízkými příjmy mohou být v budoucnu...

Najdete na iDNES.cz