Mercedes-Benz třídy S

Mercedes-Benz třídy S | foto: Daimler

Nejlepší auto světa přijíždí. Má na čele hvězdu

  • 52
Tolik moderní techniky dnes asi jiné auto nenabídne. Mercedes představil novou generaci své vlajkové lodi, označované už tradičně jako řada S. Nejprodávanější luxusní auto světa je tu nanovo.

"Eskový" mercedes je ikona. Žádná jiná limuzína nejvyšší třídy nemá takové renomé po celém světě. Konkurence je možná rychlejší, sofistikovanější a luxusnější. Hvězda mercedesu třídy S však nepohasíná. Právě teď se představuje jeho už šestá generace.

Z pohledu designu to nikdy hvězda nebyla, konzervativní klientele "plnotučných" mercedesů bylo třeba nabídnout auto bez výstřelků. Spíš usedlejší. O to zářivější je každé "esko" při uvedení z pohledu techniky. Pokaždé šla konkurence do kolen a pokaždé musela dotahovat náskok, který vývojáři ve Stuttgartu vytvořili.

Mercedes-Benz třídy S

Nový Mercedes S (kódové označení w222) je jednou z nejdůležitějších premiér letoška. V globálním měřítku určitě. A pro Mercedes je to možná nejdůležitější premiéra posledních let.

Už během prvního roku tak plánují prodej sta tisíc kusů nejvýše postaveného mercedesu. Zákazníky mají přilákat mimo jiné vysoké bezpečnostní standardy zahrnující různé systémy podpory řízení.

Nový největší mercedes má nabídnout to nejlepší, co je dnes v autoprůmyslu k mání. Mercedes sebevědomě prohlašuje, že se "esko" dopracuje k titulu nejlepší automobil na světě.

"Naší ambicí bylo realizovat v každé dimenzi to nejlepší, nebo nic," říká Dieter Zetsche, šéf automobilky Daimler, která mercedesy vyrábí.

Výkon a úspornost

Tvůrci vyzdvihují pohodlí, bezpečnost a hospodárnost i přesto, že když máte auto za dva miliony, spotřeba vás moc zajímat nebude. Mercedes-Benz se tak chlubí, že u auta se 150kilowattovým motorem za deset let srazil spotřebu paliva skoro na polovinu. Podle tabulek má tak dnes pětimetrový koráb spotřebu 4,4 litru (verze S 300 BlueTEC Hybrid).

Esko je také prvním vozem na světě, v němž už není jediná žárovka, všude pouze diody LED. Napočítáte jich na pět stovek, třeba každá přední lampa je složená z 56 diod, v interiéru jich je kolem tří set. Zajímavá je i víceúrovňová funkce brzdových světel. Jejich intenzita se v noci nebo při čekání na červeném semaforu snižuje s ohledem na ostatní řidiče. Nechybí chytré dálkové světlomety, které směřují světlo tak, aby co nejlépe osvětlovaly okolí a zároveň neoslňovaly. Na okresce tak pojede vlastně se stále zapnutými dálkovkami, protijedoucí však neohrozí.

Nové "esko" oproti předchůdci o kousek narostlo. Díky tomu se nafoukl i prostor v kabině. V základním provedení je nový model dlouhý přesně 5 116 milimetrů, široký 1 899 a vysoký 1 469. "Moderní design třídy S byl vždy výrazem luxusu a automobilové vznešenosti své epochy," říká šéfdesignér Gorden Wagener. Na druhou stranu mercedes musí být umírněný, o půlkrok za nejmodernějšími trendy, aby padl do oka i konzervativní klientele, a drží se toho i nové esko. Vypadá majestátně, však má i větší mříž chladiče než dřív. Luxus z něj přímo čiší, ale ikona designu z něj spíš nebude.

Mercedes-Benz třídy S

To technikům se z něj zatočí hlava. A třeba i tou ladnou karoserií, ve které je nádech sportovnosti. Esko má totiž skvělou aerodynamiku, jak je u moderních mercedesů pravidlem (Cx=0,23). To přispívá k nízkému aerodynamickému hluku a snižování spotřeby.

"V prvním roce bude nová třída S k dispozici ve verzích S 400 Hybrid, S 500, S 350 BlueTEC a S 300 BlueTEC Hybrid, tedy se dvěma hybridními jednotkami, jedním zážehovým a jedním vznětovým motorem," vypočítává Jan Kuhn, mluvčí českého zastoupení Mercedesu. "Veškeré motory splňují již dnes limity chystané emisní normy Euro 6," dodává.

Thomas Weber z vedení automobilky slibuje ještě třeba nabíjecí hybridní model S 500 Plug-In Hybrid: "Bude to první třída S, jejíž hodnota spotřeby bude mít trojku před desetinnou čárkou."

Mercedes-Benz třídy S

Inteligentní jízda

Auto je plné vychytávek, umí třeba číst povrch cesty. S předstihem rozpoznává díky kameře na přídi nerovnosti vozovky a podle toho neustále upravuje nastavení tuhosti odpružení. Unikátní vychytávka, kterou jiné auto na světě nemá, bude k mání pro osmiválcové modely. "Nová třída S je standardně vybavena plynule pracujícím adaptivním systémem tlumení ADS Plus a zdokonaleným vzduchovým odpružením všech kol AIRMATIC," upřesňuje Jan Kuhn.

Také vnitřek je festivalem přepychu a moderní techniky. Přístrojovce vládnou dva obrovité displeje, jeden nahrazuje kapličku s budíky přístrojů, druhý je pro zábavu posádky a ovládání nepřeberného množství funkcí auta. Samozřejmostí jsou vybrané materiály, maniakální péče o kvalitu zpracování a předlouhý seznam doplňkové výbavy. Jen popis funkcí a variant sedadel je fascinující: masážní funkce, při které jsou polštáře sedadel vyhřívané (vyhřívání má i volant, loketní opěrky i opěrky ve dveřích); odvětrávání, při kterém větráky nejprve sají vzduch a pak foukají; lehátková sedadla... Jak se v novém Mercedesu S sedí, čtěte zde

Mercedes si zakládá na tom, že na zadních sedadlech se bude pasažér cítit stejně luxusně jako vpředu. A mercedes třídy S je jedno z aut, pro která si opravdu lidé pořizují šoféra. Také u šesté generace největšího mercedesu bude k mání základní a prodloužená verze. "Poprvé v historii třídy S byl její vývoj zaměřen na sedan s dlouhým rozvorem. Zatímco v Evropě a Severní Americe usedají za volant třídy S často samotní majitelé, je vlajková loď výrobního programu osobních vozů Mercedes-Benz v Asii zcela jednoznačně šoférským vozidlem," vysvětluje Kuhn. A tak je pro nohy vzadu k přednímu opěradlu skoro metr místa.

Mercedes vyzdvihuje hlavně bezpečnost, kterou "esko" vždycky předbíhalo ostatní svět. Supertuhá karoserie, jejíž skelet tvoří víc než z poloviny hliník, a schránka chránící posádku z vysokopevnostní oceli má torzní tuhost 40,5 kN/°, pro srovnání: předchůdce má 27,5 kN/°. Karoserie je hliníková. K tomu přidali nálož bezpečnostních a asistenčních systémů, které auto samy zabrzdí nebo aspoň připraví na srážku. Na zadních sedadlech chrání cestující airbagy integrované v bezpečnostním pásu a sedáku (proti podklouznutí těla pod bezpečnostním pásem).

Mercedes-Benz třídy S

 

"Obrazně řečeno, nová třída S nemá už oči pouze vpředu, ale má výhled do všech stran v rozsahu 360 stupňů," popisuje Thomas Weber z Mercedesu. Důležité je v těchto případech propojení a spolupráce všech systémů. "Odborníci na bezpečnost tomu říkají senzorová fúze. Cílem je komplexní ochrana nejen cestujících ve voze, ale i všech ostatních účastníků silničního provozu." Auto samo hlídá jízdu v jízdním pruhu, brzdový asistent s asistentem pro křižovatky dokáže díky kameře rozpoznat při značení s přerušovanou čárou obsazený vedlejší jízdní pruh. Nechybí infrakamera pro noční vidění nebo systém rozpoznávající únavu řidiče.

Ceny startují na 2,1 milionu za verzi S350 Bluetec s třílitrovým šestiválcovým turbodieselem pod kapotou. Vrcholová verze S 500 je o šest set tisíc dražší (osmiválec 4,7 litru).