Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pražský fantom konečně odložil masku. Nový Mercedes A v plné parádě

To je to auto, které při neustálém brouzdání Prahou dráždilo kolemjdoucí. Bez maskování by budilo méně pozornosti, než když na sobě mělo černobílé strakaté polepy a různé nástavce a výdechy. Mercedes třídy A je tu v novém provedení, je to zas konvenční hatchback, trhákem má být vymazlený interiér.

Třída A se po revolučně nekonvenčních dvou prvních generacích cílících na maminky a důchodce umírnila a je z ní klasický pětidveřový hatchback. Teď končící generace s tím slavila velké úspěchy. Jednodušší a levnější výroba, mercedesí ceny, standardy a aura udělaly dokonale vyvážený mix, takže zákazníci rádi zaplatili za prémiovku v úplně nejzákladnějším provedení hodně přes půl milionu (jak jezdí, čtěte zde).

Nové vydání s kódovým označením W177 ten recept zachovává, proporce předchůdce nové provedení nemění a kromě mechanického základu přebírá nové designové prvky moderních mercedesů a přiostřuje linky. Pod kapotou má nový turbo-čtyřválec objemu 1,3 litru. 

Na délku vyrostlo áčko o dvanáct centimetrů na 4 419 mm, rozvor se prodloužil na 2,729 metru, o 29 litrů se na celkových 370 zvětšil kufr. Auto je o něco vyšší a širší a více se rozkročila kola na nápravách (rozchod).

Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A

Přimhouřená přední světla jsou vyskládaná z LEDek, specialitou je funkce automatického ztlumení při osvětlení příliš odrazivé plochy, například výrazně reflexních značek, kterými se dokáže řidič se silnými dálkovými lampami u moderních aut klidně sám oslnit.

Nový nejmenší mercedes ovšem přináší nové pořádky v interiéru. Po dlouhé roky platilo, že nové technologie představuje světu šéfovská třída S a následná „demokratizace“ je přenáší do nižších řad. Tady je to obráceně: zcela nový multimediální systém MBUX má premiéru právě v nejnižší řadě. Systém sestává ze dvou obřích obrazovek, které dominují přístrojové desce. Ovládají se buď touchhpadem na středovém tunelu, nebo z volantu a multimediální část obstarává displej uprostřed, který je k tomu také dotykový. Důraz je kladen na propracovanost hlasového ovládání. Aktivuje se oslovením “Hey, Mercedes” a pak stačí říci třeba jen „je mi zima“. Umělá inteligence se neustále učí, přizpůsobuje se zvykům uživatele a pracuje s daty z cloudu, aby se v pochopení hlasových povelů stále zlepšovala. S autem se tak dá vlastně mluvit jako s živou osobou.

Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A

MBUX integruje moderní funkce, jako je navigace pracující s on-line daty díky připojení k internetu, ale k tomu navrch využívá propojení s dalšími vozy a infrastrukturou (systém Car-To-X). Speciální je systém, který pracuje s obrázky zachycenými kamerou na přídi, navigace pak přímo vykresluje například čísla domů nebo jména ulic.

Provedení „obrazovkového“ rozhraní mají tři stupně: základem jsou dva sedmipalcové displeje, druhá úroveň má ten uprostřed přístrojovky zvětšený na 10,25 palce, nejvyšší třetí pak má takový displej také pod volantem, kde nahrazuje kapličku s budíky.

Za příplatek k tomu bude ještě průhledový head-up displej promítající důležité provozní informace do zorného pole řidiče na čelní sklo.

Nechybí prvky připravující motoristy na autonomní jízdu. Áčko tak z třídy S přebírá kamery a radary, které monitorují prostor až půl kilometru před autem. Samozřejmostí je tedy adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruzích a asistent pro popojíždění v kolonách. Nechybí systémy automatického nouzového brzdění, hlídač mrtvého úhlu, čtečka dopravních značek a Mercedesův anděl strážný (Pre Safe Plus), který v případě neodvratitelné nehody připraví bezpečnostní prvky vozu tak, aby co nejlépe ochránil posádku.

Hračičkové si všimnou výdechů klimatizace, které jsou podsvícené - barva se mění podle teploty vzduchu, který foukají. Interiér má i další podsvícené části, na výběr je ze 64 barev.

Nová přeplňovaná třináctistovka označená M282 vznikla ve spolupráci s Renaultem. Čtyřválec v provedení A200 nabízí 163 koní a 250 newtonmetrů, motor bude spárovaný s šestistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Motor dostane systém vypínání válců při práci v částečném zatížení.

Další dva motory mají už v základní specifikaci automat. Verze A250 bude mít pod kapotou přeplňovaný dvoulitr M260 s výkonem 224 koní a 350 newtonmetry. Benzinový motor je vybavený variabilním časováním sacích ventilů a filtrem pevných částic. Třetím motorem bude do začátku upravená patnáctistovka OM608 naftového provedení A180d s výkonem 116 koní a 260 newtonmetry. Motor, který je také od Renaultu, dostal novou hliníkovou hlavu, systém SCR odlučující NOx pomocí močoviny (AdBlue) a upravené turbodmychadlo s variabilní geometrií, které je nyní integrované přímo do výfukových svorů.

Časem přibudou další motory, základem by měla být benzinová dvanáctistovka, dorazí výkonnější diesel (pravděpodobně dvoulitr) a také nasupené AMG s výkonem kolem čtyř set koní.

Nové áčko bude k mání také s pohonem všech kol a podvozkem se stavitelnou tuhostí. Základní kola mají průměr ráfků 16 palců, největší jsou devatenáctipalcová. Jak je poslední dobou u aut této velikosti zvykem, vyvinuli podvozkáři dvě konstrukční řešení zadní nápravy. Slabší verze dostanou torzní příčku, výkonnější sofistikovanější víceprvkové zavěšení. Stejné to má třeba Volkswagen Golf.

Do prodeje má nová generace Mercedesu třídy A vstoupit v březnu, podle všeho to bude po premiéře na autosalonu v Ženevě.

A proč jezdily ty maskované prototypy zrovna po Praze, když je Mercedes německá automobilka? Sídlí tu firma MBTech, která sice už dlouhé roky nepatří Daimleru, ale francouzskému koncernu AKKA Group, stále ovšem provádí konstrukční práce pro německou značku (a ne jen pro ni). Takže prototypy připravovaných mercedesů už roky brázdí Prahu, aby nakroužily testovací kilometry simulující městský provoz.

Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Paláce i psí boudy na kolech. Češi si u obytňáků potrpí na luxus

Fenomén obytných aut nabral na síle v covidových letech. Cestování s vlastním domem na kolech přišli na chuť i Češi. Nově zkoušejí výrobci obytňáků elektrifikaci pohonu.

8. září 2024

Fabia slaví čtvrtstoletí. Důležité škodovce prodlouží život

Celou svou kariéru, v každém vydání jeden z hlavních pilířů značky. Když Fabia nahradila svou předchůdkyni, rustikální Felicii, byl to víc než generační krok. Byl to skok do nové dimenze, ve všech...

15. září 2024

Brusel odmítl snahy vývozců aut z Číny vyhnout se clům pomocí minimálních cen

Některé firmy vyrábějící elektromobily v Číně předložily Evropské komisi návrhy na zavedení minimálních cen pro dovoz do Evropské unie, aby se tak vyhnuly dodatečným clům. Komise však všechny tyto...

15. září 2024

Veterán umí být koule na noze. Když nejezdí, trpí, varuje pořadatel srazů

Bylo mu čerstvě dvacet let a před sebou měl maturitu, přesto se rozhodl uspořádat obří sjezd autoveteránů a youngtimerů. A povedlo se. Letos Jiří Dohnal pořádal již devátou akci pod hlavičkou Classic...

14. září 2024

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Zbavte se tuku bez dřiny: Naše zkušenost z estetického centra ToWell
Zbavte se tuku bez dřiny: Naše zkušenost z estetického centra ToWell

Redakční tým eMimina navštívil salon ToWell, aby osobně otestoval dvě z nejpopulárnějších procedur. Jaké výsledky přinášejí, jak probíhá celý...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...