Pátek 1. července 2022, svátek má Jaroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 1. července 2022 Jaroslava

Pražský fantom konečně odložil masku. Nový Mercedes A v plné parádě

To je to auto, které při neustálém brouzdání Prahou dráždilo kolemjdoucí. Bez maskování by budilo méně pozornosti, než když na sobě mělo černobílé strakaté polepy a různé nástavce a výdechy. Mercedes třídy A je tu v novém provedení, je to zas konvenční hatchback, trhákem má být vymazlený interiér.

Třída A se po revolučně nekonvenčních dvou prvních generacích cílících na maminky a důchodce umírnila a je z ní klasický pětidveřový hatchback. Teď končící generace s tím slavila velké úspěchy. Jednodušší a levnější výroba, mercedesí ceny, standardy a aura udělaly dokonale vyvážený mix, takže zákazníci rádi zaplatili za prémiovku v úplně nejzákladnějším provedení hodně přes půl milionu (jak jezdí, čtěte zde).

Nové vydání s kódovým označením W177 ten recept zachovává, proporce předchůdce nové provedení nemění a kromě mechanického základu přebírá nové designové prvky moderních mercedesů a přiostřuje linky. Pod kapotou má nový turbo-čtyřválec objemu 1,3 litru. 

Na délku vyrostlo áčko o dvanáct centimetrů na 4 419 mm, rozvor se prodloužil na 2,729 metru, o 29 litrů se na celkových 370 zvětšil kufr. Auto je o něco vyšší a širší a více se rozkročila kola na nápravách (rozchod).

Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A

Přimhouřená přední světla jsou vyskládaná z LEDek, specialitou je funkce automatického ztlumení při osvětlení příliš odrazivé plochy, například výrazně reflexních značek, kterými se dokáže řidič se silnými dálkovými lampami u moderních aut klidně sám oslnit.

Nový nejmenší mercedes ovšem přináší nové pořádky v interiéru. Po dlouhé roky platilo, že nové technologie představuje světu šéfovská třída S a následná „demokratizace“ je přenáší do nižších řad. Tady je to obráceně: zcela nový multimediální systém MBUX má premiéru právě v nejnižší řadě. Systém sestává ze dvou obřích obrazovek, které dominují přístrojové desce. Ovládají se buď touchhpadem na středovém tunelu, nebo z volantu a multimediální část obstarává displej uprostřed, který je k tomu také dotykový. Důraz je kladen na propracovanost hlasového ovládání. Aktivuje se oslovením “Hey, Mercedes” a pak stačí říci třeba jen „je mi zima“. Umělá inteligence se neustále učí, přizpůsobuje se zvykům uživatele a pracuje s daty z cloudu, aby se v pochopení hlasových povelů stále zlepšovala. S autem se tak dá vlastně mluvit jako s živou osobou.

Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A

MBUX integruje moderní funkce, jako je navigace pracující s on-line daty díky připojení k internetu, ale k tomu navrch využívá propojení s dalšími vozy a infrastrukturou (systém Car-To-X). Speciální je systém, který pracuje s obrázky zachycenými kamerou na přídi, navigace pak přímo vykresluje například čísla domů nebo jména ulic.

Provedení „obrazovkového“ rozhraní mají tři stupně: základem jsou dva sedmipalcové displeje, druhá úroveň má ten uprostřed přístrojovky zvětšený na 10,25 palce, nejvyšší třetí pak má takový displej také pod volantem, kde nahrazuje kapličku s budíky.

Za příplatek k tomu bude ještě průhledový head-up displej promítající důležité provozní informace do zorného pole řidiče na čelní sklo.

Nechybí prvky připravující motoristy na autonomní jízdu. Áčko tak z třídy S přebírá kamery a radary, které monitorují prostor až půl kilometru před autem. Samozřejmostí je tedy adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruzích a asistent pro popojíždění v kolonách. Nechybí systémy automatického nouzového brzdění, hlídač mrtvého úhlu, čtečka dopravních značek a Mercedesův anděl strážný (Pre Safe Plus), který v případě neodvratitelné nehody připraví bezpečnostní prvky vozu tak, aby co nejlépe ochránil posádku.

Hračičkové si všimnou výdechů klimatizace, které jsou podsvícené - barva se mění podle teploty vzduchu, který foukají. Interiér má i další podsvícené části, na výběr je ze 64 barev.

Nová přeplňovaná třináctistovka označená M282 vznikla ve spolupráci s Renaultem. Čtyřválec v provedení A200 nabízí 163 koní a 250 newtonmetrů, motor bude spárovaný s šestistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Motor dostane systém vypínání válců při práci v částečném zatížení.

Další dva motory mají už v základní specifikaci automat. Verze A250 bude mít pod kapotou přeplňovaný dvoulitr M260 s výkonem 224 koní a 350 newtonmetry. Benzinový motor je vybavený variabilním časováním sacích ventilů a filtrem pevných částic. Třetím motorem bude do začátku upravená patnáctistovka OM608 naftového provedení A180d s výkonem 116 koní a 260 newtonmetry. Motor, který je také od Renaultu, dostal novou hliníkovou hlavu, systém SCR odlučující NOx pomocí močoviny (AdBlue) a upravené turbodmychadlo s variabilní geometrií, které je nyní integrované přímo do výfukových svorů.

Časem přibudou další motory, základem by měla být benzinová dvanáctistovka, dorazí výkonnější diesel (pravděpodobně dvoulitr) a také nasupené AMG s výkonem kolem čtyř set koní.

Nové áčko bude k mání také s pohonem všech kol a podvozkem se stavitelnou tuhostí. Základní kola mají průměr ráfků 16 palců, největší jsou devatenáctipalcová. Jak je poslední dobou u aut této velikosti zvykem, vyvinuli podvozkáři dvě konstrukční řešení zadní nápravy. Slabší verze dostanou torzní příčku, výkonnější sofistikovanější víceprvkové zavěšení. Stejné to má třeba Volkswagen Golf.

Do prodeje má nová generace Mercedesu třídy A vstoupit v březnu, podle všeho to bude po premiéře na autosalonu v Ženevě.

A proč jezdily ty maskované prototypy zrovna po Praze, když je Mercedes německá automobilka? Sídlí tu firma MBTech, která sice už dlouhé roky nepatří Daimleru, ale francouzskému koncernu AKKA Group, stále ovšem provádí konstrukční práce pro německou značku (a ne jen pro ni). Takže prototypy připravovaných mercedesů už roky brázdí Prahu, aby nakroužily testovací kilometry simulující městský provoz.

Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL. Praha však nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Nový šéf Škody nastoupí v pátek, bude pokračovat v elektrifikaci značky

Klaus Zellmer oficiálně přebírá pozici předsedy představenstva Škody Auto. Doposud působil jako člen představenstva...

Automobilová Tour de France obrazem. Když muzeum závodí, na plechy nehledí

Jeden z nejstarších automobilových závodů světa projel Francií napříč. Je to Tour de France, ale automobilová. Vždyť se...

bZ4X jezdí lépe, než se pamatuje. První jízda elektrickou prvotinou Toyoty

Toyota dosud nedala dopustit na hybridní pohon, jenže když si Evropa už definitivně plánuje konec spalovacích motorů,...

Zipování, předjíždění. Škola jízdy ukáže, jak nechybovat na dálnici

Řízení vozu je pro řadu z nás samozřejmost, naprosto přirozený způsob přepravy mezi dvěma body. Jenže zautomatizované a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Ani závěť už není zárukou hladkého dědictví. Nejvyšší soud změnil pravidla

Premium Nedávný rozsudek Nejvyššího soudu změnil zažitá pravidla prokazování platnosti závětí, které nejsou sepsány notářem....

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...

Herečka Eva Josefíková se o víkendu tajně vdala

Herečka Eva Josefíková (32) se na Instagramu pochlubila šťastnou novinkou. Během romantického obřadu řekla své ano...