Pražský fantom konečně odložil masku. Nový Mercedes A v plné parádě

To je to auto, které při neustálém brouzdání Prahou dráždilo kolemjdoucí. Bez maskování by budilo méně pozornosti, než když na sobě mělo černobílé strakaté polepy a různé nástavce a výdechy. Mercedes třídy A je tu v novém provedení, je to zas konvenční hatchback, trhákem má být vymazlený interiér.

Třída A se po revolučně nekonvenčních dvou prvních generacích cílících na maminky a důchodce umírnila a je z ní klasický pětidveřový hatchback. Teď končící generace s tím slavila velké úspěchy. Jednodušší a levnější výroba, mercedesí ceny, standardy a aura udělaly dokonale vyvážený mix, takže zákazníci rádi zaplatili za prémiovku v úplně nejzákladnějším provedení hodně přes půl milionu (jak jezdí, čtěte zde).

Nové vydání s kódovým označením W177 ten recept zachovává, proporce předchůdce nové provedení nemění a kromě mechanického základu přebírá nové designové prvky moderních mercedesů a přiostřuje linky. Pod kapotou má nový turbo-čtyřválec objemu 1,3 litru. 

Na délku vyrostlo áčko o dvanáct centimetrů na 4 419 mm, rozvor se prodloužil na 2,729 metru, o 29 litrů se na celkových 370 zvětšil kufr. Auto je o něco vyšší a širší a více se rozkročila kola na nápravách (rozchod).

Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A

Přimhouřená přední světla jsou vyskládaná z LEDek, specialitou je funkce automatického ztlumení při osvětlení příliš odrazivé plochy, například výrazně reflexních značek, kterými se dokáže řidič se silnými dálkovými lampami u moderních aut klidně sám oslnit.

Nový nejmenší mercedes ovšem přináší nové pořádky v interiéru. Po dlouhé roky platilo, že nové technologie představuje světu šéfovská třída S a následná „demokratizace“ je přenáší do nižších řad. Tady je to obráceně: zcela nový multimediální systém MBUX má premiéru právě v nejnižší řadě. Systém sestává ze dvou obřích obrazovek, které dominují přístrojové desce. Ovládají se buď touchhpadem na středovém tunelu, nebo z volantu a multimediální část obstarává displej uprostřed, který je k tomu také dotykový. Důraz je kladen na propracovanost hlasového ovládání. Aktivuje se oslovením “Hey, Mercedes” a pak stačí říci třeba jen „je mi zima“. Umělá inteligence se neustále učí, přizpůsobuje se zvykům uživatele a pracuje s daty z cloudu, aby se v pochopení hlasových povelů stále zlepšovala. S autem se tak dá vlastně mluvit jako s živou osobou.

Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A

MBUX integruje moderní funkce, jako je navigace pracující s on-line daty díky připojení k internetu, ale k tomu navrch využívá propojení s dalšími vozy a infrastrukturou (systém Car-To-X). Speciální je systém, který pracuje s obrázky zachycenými kamerou na přídi, navigace pak přímo vykresluje například čísla domů nebo jména ulic.

Provedení „obrazovkového“ rozhraní mají tři stupně: základem jsou dva sedmipalcové displeje, druhá úroveň má ten uprostřed přístrojovky zvětšený na 10,25 palce, nejvyšší třetí pak má takový displej také pod volantem, kde nahrazuje kapličku s budíky.

Za příplatek k tomu bude ještě průhledový head-up displej promítající důležité provozní informace do zorného pole řidiče na čelní sklo.

Nechybí prvky připravující motoristy na autonomní jízdu. Áčko tak z třídy S přebírá kamery a radary, které monitorují prostor až půl kilometru před autem. Samozřejmostí je tedy adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruzích a asistent pro popojíždění v kolonách. Nechybí systémy automatického nouzového brzdění, hlídač mrtvého úhlu, čtečka dopravních značek a Mercedesův anděl strážný (Pre Safe Plus), který v případě neodvratitelné nehody připraví bezpečnostní prvky vozu tak, aby co nejlépe ochránil posádku.

Hračičkové si všimnou výdechů klimatizace, které jsou podsvícené - barva se mění podle teploty vzduchu, který foukají. Interiér má i další podsvícené části, na výběr je ze 64 barev.

Nová přeplňovaná třináctistovka označená M282 vznikla ve spolupráci s Renaultem. Čtyřválec v provedení A200 nabízí 163 koní a 250 newtonmetrů, motor bude spárovaný s šestistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Motor dostane systém vypínání válců při práci v částečném zatížení.

Další dva motory mají už v základní specifikaci automat. Verze A250 bude mít pod kapotou přeplňovaný dvoulitr M260 s výkonem 224 koní a 350 newtonmetry. Benzinový motor je vybavený variabilním časováním sacích ventilů a filtrem pevných částic. Třetím motorem bude do začátku upravená patnáctistovka OM608 naftového provedení A180d s výkonem 116 koní a 260 newtonmetry. Motor, který je také od Renaultu, dostal novou hliníkovou hlavu, systém SCR odlučující NOx pomocí močoviny (AdBlue) a upravené turbodmychadlo s variabilní geometrií, které je nyní integrované přímo do výfukových svorů.

Časem přibudou další motory, základem by měla být benzinová dvanáctistovka, dorazí výkonnější diesel (pravděpodobně dvoulitr) a také nasupené AMG s výkonem kolem čtyř set koní.

Nové áčko bude k mání také s pohonem všech kol a podvozkem se stavitelnou tuhostí. Základní kola mají průměr ráfků 16 palců, největší jsou devatenáctipalcová. Jak je poslední dobou u aut této velikosti zvykem, vyvinuli podvozkáři dvě konstrukční řešení zadní nápravy. Slabší verze dostanou torzní příčku, výkonnější sofistikovanější víceprvkové zavěšení. Stejné to má třeba Volkswagen Golf.

Do prodeje má nová generace Mercedesu třídy A vstoupit v březnu, podle všeho to bude po premiéře na autosalonu v Ženevě.

A proč jezdily ty maskované prototypy zrovna po Praze, když je Mercedes německá automobilka? Sídlí tu firma MBTech, která sice už dlouhé roky nepatří Daimleru, ale francouzskému koncernu AKKA Group, stále ovšem provádí konstrukční práce pro německou značku (a ne jen pro ni). Takže prototypy připravovaných mercedesů už roky brázdí Prahu, aby nakroužily testovací kilometry simulující městský provoz.

Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rodinný palác na kolech ukazuje klady i zápory domu tahaného „na kouli“

Na první pohled by se mohlo zdát, že obytné přívěsy pomalu vyklízejí pozice a zájem se přesouvá k obytným autům. Jaké jsou výhody a jaké nevýhody domečku na kolech, který se tahá „na kouli“?...

28. září 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Sankce za emise uškodí všem, varuje šéf Škody. Elroq otestuje zájem o elektro

Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy, a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových...

4. října 2024

Ferrari Testarossa slaví čtyřicátiny. Automobilová sexbomba má rudou hlavu

Před 40 lety, 4. října 1984, představila italská automobilka Ferrari na pařížském autosalonu nový model Testarossa, který patřil do skupiny dvanáctiválcových sportovních kupé.

4. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...