Čtvrtek 6. května 2021, svátek má Radoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 6. května 2021 Radoslav

Pražský fantom konečně odložil masku. Nový Mercedes A v plné parádě

To je to auto, které při neustálém brouzdání Prahou dráždilo kolemjdoucí. Bez maskování by budilo méně pozornosti, než když na sobě mělo černobílé strakaté polepy a různé nástavce a výdechy. Mercedes třídy A je tu v novém provedení, je to zas konvenční hatchback, trhákem má být vymazlený interiér.

Třída A se po revolučně nekonvenčních dvou prvních generacích cílících na maminky a důchodce umírnila a je z ní klasický pětidveřový hatchback. Teď končící generace s tím slavila velké úspěchy. Jednodušší a levnější výroba, mercedesí ceny, standardy a aura udělaly dokonale vyvážený mix, takže zákazníci rádi zaplatili za prémiovku v úplně nejzákladnějším provedení hodně přes půl milionu (jak jezdí, čtěte zde).

Nové vydání s kódovým označením W177 ten recept zachovává, proporce předchůdce nové provedení nemění a kromě mechanického základu přebírá nové designové prvky moderních mercedesů a přiostřuje linky. Pod kapotou má nový turbo-čtyřválec objemu 1,3 litru. 

Na délku vyrostlo áčko o dvanáct centimetrů na 4 419 mm, rozvor se prodloužil na 2,729 metru, o 29 litrů se na celkových 370 zvětšil kufr. Auto je o něco vyšší a širší a více se rozkročila kola na nápravách (rozchod).

Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A

Přimhouřená přední světla jsou vyskládaná z LEDek, specialitou je funkce automatického ztlumení při osvětlení příliš odrazivé plochy, například výrazně reflexních značek, kterými se dokáže řidič se silnými dálkovými lampami u moderních aut klidně sám oslnit.

Nový nejmenší mercedes ovšem přináší nové pořádky v interiéru. Po dlouhé roky platilo, že nové technologie představuje světu šéfovská třída S a následná „demokratizace“ je přenáší do nižších řad. Tady je to obráceně: zcela nový multimediální systém MBUX má premiéru právě v nejnižší řadě. Systém sestává ze dvou obřích obrazovek, které dominují přístrojové desce. Ovládají se buď touchhpadem na středovém tunelu, nebo z volantu a multimediální část obstarává displej uprostřed, který je k tomu také dotykový. Důraz je kladen na propracovanost hlasového ovládání. Aktivuje se oslovením “Hey, Mercedes” a pak stačí říci třeba jen „je mi zima“. Umělá inteligence se neustále učí, přizpůsobuje se zvykům uživatele a pracuje s daty z cloudu, aby se v pochopení hlasových povelů stále zlepšovala. S autem se tak dá vlastně mluvit jako s živou osobou.

Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A
Nový Mercedes třídy A

MBUX integruje moderní funkce, jako je navigace pracující s on-line daty díky připojení k internetu, ale k tomu navrch využívá propojení s dalšími vozy a infrastrukturou (systém Car-To-X). Speciální je systém, který pracuje s obrázky zachycenými kamerou na přídi, navigace pak přímo vykresluje například čísla domů nebo jména ulic.

Provedení „obrazovkového“ rozhraní mají tři stupně: základem jsou dva sedmipalcové displeje, druhá úroveň má ten uprostřed přístrojovky zvětšený na 10,25 palce, nejvyšší třetí pak má takový displej také pod volantem, kde nahrazuje kapličku s budíky.

Za příplatek k tomu bude ještě průhledový head-up displej promítající důležité provozní informace do zorného pole řidiče na čelní sklo.

Nechybí prvky připravující motoristy na autonomní jízdu. Áčko tak z třídy S přebírá kamery a radary, které monitorují prostor až půl kilometru před autem. Samozřejmostí je tedy adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruzích a asistent pro popojíždění v kolonách. Nechybí systémy automatického nouzového brzdění, hlídač mrtvého úhlu, čtečka dopravních značek a Mercedesův anděl strážný (Pre Safe Plus), který v případě neodvratitelné nehody připraví bezpečnostní prvky vozu tak, aby co nejlépe ochránil posádku.

Hračičkové si všimnou výdechů klimatizace, které jsou podsvícené - barva se mění podle teploty vzduchu, který foukají. Interiér má i další podsvícené části, na výběr je ze 64 barev.

Nová přeplňovaná třináctistovka označená M282 vznikla ve spolupráci s Renaultem. Čtyřválec v provedení A200 nabízí 163 koní a 250 newtonmetrů, motor bude spárovaný s šestistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Motor dostane systém vypínání válců při práci v částečném zatížení.

Další dva motory mají už v základní specifikaci automat. Verze A250 bude mít pod kapotou přeplňovaný dvoulitr M260 s výkonem 224 koní a 350 newtonmetry. Benzinový motor je vybavený variabilním časováním sacích ventilů a filtrem pevných částic. Třetím motorem bude do začátku upravená patnáctistovka OM608 naftového provedení A180d s výkonem 116 koní a 260 newtonmetry. Motor, který je také od Renaultu, dostal novou hliníkovou hlavu, systém SCR odlučující NOx pomocí močoviny (AdBlue) a upravené turbodmychadlo s variabilní geometrií, které je nyní integrované přímo do výfukových svorů.

Fotogalerie

Časem přibudou další motory, základem by měla být benzinová dvanáctistovka, dorazí výkonnější diesel (pravděpodobně dvoulitr) a také nasupené AMG s výkonem kolem čtyř set koní.

Nové áčko bude k mání také s pohonem všech kol a podvozkem se stavitelnou tuhostí. Základní kola mají průměr ráfků 16 palců, největší jsou devatenáctipalcová. Jak je poslední dobou u aut této velikosti zvykem, vyvinuli podvozkáři dvě konstrukční řešení zadní nápravy. Slabší verze dostanou torzní příčku, výkonnější sofistikovanější víceprvkové zavěšení. Stejné to má třeba Volkswagen Golf.

Do prodeje má nová generace Mercedesu třídy A vstoupit v březnu, podle všeho to bude po premiéře na autosalonu v Ženevě.

A proč jezdily ty maskované prototypy zrovna po Praze, když je Mercedes německá automobilka? Sídlí tu firma MBTech, která sice už dlouhé roky nepatří Daimleru, ale francouzskému koncernu AKKA Group, stále ovšem provádí konstrukční práce pro německou značku (a ne jen pro ni). Takže prototypy připravovaných mercedesů už roky brázdí Prahu, aby nakroužily testovací kilometry simulující městský provoz.

Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
Maskovaný prototyp nového Mercedesu třídy A při testech v ulicích Prahy.
  • Nejčtenější

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

Nadšená motorkářka Jolana Voldánová: Prvně jsem „lehla“ už v autoškole

Premium Zapálená řidička auta Jolana Voldánová dostala autoškolu na motorku od manžela jako dárek. Už jen výuka pro ni byla...

Nápad na nové evropské kvóty: firmám by hrozil povinný nákup elektroaut

Když něco lidé nechtějí kupovat dobrovolně, musí se k tomu donutit. Takto zřejmě uvažují pracovníci ekologické...

Unikátní sporťák, nebo profláklá značka? Duel elektrokoloběžek za 20 tisíc

Když se nehodláte spokojit s běžnější nabídkou a chcete od koloběžky něco víc, máte dvě možnosti. Buď sáhnout po top...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sekera na daních za elektromobilitu bude v miliardách eur

Majitelé elektromobilů se zatím můžou radovat, protože neplatí dálniční známky, silniční daň, spotřební daň a v Praze...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Další potíž elektroaut: recyklace baterií není zvládnutá v masovém měřítku

Evropská unie doufá, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektrických aut. Během svého...

Čínské značky je třeba brát vážně. Umějí supersport i drsňáka do terénu

Většina automobilových akcí padla v uplynulých čtrnácti měsících za oběť koronavirové pandemii. Autosalon v Šanghaji...

Formentor není jen vylepšený Seat. Je to jedinečná Cupra, dravec za milion

Formentor je mimořádně povedené auto, které by neudělalo ostudu žádné zavedené prémiové automobilce. Ale podaří se ho...

Ceny aut výrazně porostou, pronájmům tak přicházejí na chuť i domácnosti

Cena aut roste a na obzoru je ještě výraznější zdražování. Důvodem je tlak na snižování emisí, nová bezpečnostní výbava...

Absolonová oznámila rozchod s Hornou. Bohužel i to je život, vzkázala

Monika Absolonová (44) na sociálních sítích oznámila, že se rozešla s partnerem Tomášem Hornou (40). Důvodů podle ní...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...