Mercedes pro každého (boháče): terénní GL

  14:06aktualizováno  28. prosince 14:29
Nový mercedes, původně ohlašovaný jako nástupce legendárního modelu G, přichází s alternativou pro četné příznivce, kterým se „M“ zdá příliš malé a nedostatečně okázalé. Na velký mercedes, který se nezalekne ani drsného terénu, si ale Evropa ještě chvíli počká. Vrcholová verze od GL 63 AMG nabídne výkon 510 koní.

Úspěchy gigantických SUV typu Cadillac Escalade na zámořském trhu nedávají spát ani velkým evropským výrobcům.

Svědčí o tom rostoucí příval velkoformátových novinek, nesoucích loga zavedených kontinentálních značek, ač z větší části vznikají přímo na svém největším odbytišti, tedy v USA.

Úspěšný Touareg/Cayenne také vyšlápl tímto směrem, ovšem relativně menší rozměry a pouze pětimístné uspořádání znamenají jistý handicap. Lépe je na tom větší a sedmimístná Audi Q7 či budoucí generace BMW X5 se stejným počtem sedadel. Vyjmenovaní premianti ovšem mají v popisu práce jezdit a ohromovat především na silnici; pohon všech čtyř kol a zvýšená světlost slouží spíše ke zdolání zasněžené polní cesty, než skutečného terénu; čemuž odpovídají i sofistikované, ovšem také relativně zranitelné podvozky.

Nový Mercedes, původně ohlašovaný jako nástupce legendárního „Geländewagenu“ G, došel ještě o kus dál. V rámci nové firemní strategie „Mercedes pro každého (boháče)“ přichází s alternativou pro četné příznivce, kterým se „M“ zdá příliš malé a nedostatečně okázalé.

Ačkoliv si nedovolil nevnímat Audi Q7 jako přímého a největšího evropského konkurenta a také ho délkou a výškou překonal, zaměřil se Mercedes i na nekorunovaného krále evropských luxusních off-roadů a podobně jako on – slovutný Range Rover - nezapomněl na robustní podvozek, dvoustupňovou redukční převodovku a uzávěry diferenciálů. Pro skutečné dlouhé expedice mimo cesty je tedy připraven lépe, než poněkud subtilnější trojčata VW/Porsche/Audi.

Design nepřináší nic nového; osvědčené a již poněkud okoukané křivky současných mercedesů dostaly pouze další variantu. Sice každý na první pohled bezpečně pozná, že má tu čest se „sternfahrerem“ (hvězdným jezdcem), na druhou stranu se ovšem GL jen těžko stane tak významným mezníkem, jako nádherné a nestárnoucí „G“.

Uvnitř se samozřejmě nachází to nejlepší ze současného komfortu; jinak to v této kategorii ani nejde. Na první pohled je poznat, že se obkreslovalo od třídy M, mnoho detailů se ovšem podobá i sportovnějším modelům. Nadprůměrné pohodlí dotvářejí i obří rozměry - ilustrativní je více než třímetrový rozvor, objem zavazadlového prostoru, činící podle americké metodiky 1240 litrů, či 2128 mm dlouhá ložná plocha po sklopení druhé řady sedadel.

Technika také pochází z hluboké koncernové studnice. Prozatím základní pohonnou jednotkou bude šestiválec GL 320 CDI, nad jehož naftovými 165 kilowatty správný Američan ohrne nos, ovšem řadu Evropanů jistě potěší relativně hospodárný provoz.

Počínaje GL 420 CDI (225 kW) jsou však ostatní motory obligátními V-osmičkami. Známý pětilitr GL 500 (285 kW) doplní i o 35 kW oslabená čtyři-šestka pro GL 450. AMG pak nechá pozdravovat s modelem GL 63 AMG o výkonu 375 kW, tedy pěkných 510 koní.

Sílu všech motorů přenese moderní sedmistupňová samočinná skříň 7G-tronic s možností sekvenční volby a dvoustupňovou redukční převodovkou. Na konci agregátů budou držet stráž asistenční systémy ESP, TSA (pomoc s tažením přívěsu), DSR (samočinné zpomalování při jízdě z kopce), ADS (adaptivní tlumiče pérování) a PRE-SAFE.

Oficiální premiéru si nová třícípá vlajková loď odbude v lednu na detroitském North American International Auto Show. Následující jaro se dočkají zámořské autosalony, Evropa si bude muset počkat do září a Austrálie ještě déle.

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Mercedes GL

Autoři:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Premium

Pasti na cyklisty: ani na přejezdech nemají přednost před auty

Takzvané přejezdy pro cyklisty vypadají podobně jako přechody pro chodce. Rozdíl je však zásadní - cyklista nemá...

Najdete na iDNES.cz