Úterý 26. ledna 2021, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 26. ledna 2021 Zora

Mercedes F700: benzinový nafťák a kybernetická asistentka

F700 odhaluje mnohé z budoucnosti Mercedesu, přináší rafinovaná řešení pro automobilovou high society, ale hlavně: převratný motor Diesotto.

Mercedes F700 | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Určitě ho nepotkáte na silnici zítra, ale až na ni jednou vyrazí, určitě ho nepřehlédnete. Je to totiž opravdový KUS AUTA. Velký, majestátní, sršící novými nápady a technologiemi.

Je správně nabubřelý, jak jen mercedes umí být. Cítíte k němu obdiv, respekt a jste jím okouzleni. Na frankfurtském autosalonu se kolem něj neustále odehrávala bitva o lepší místo k focení, pohledu, dotyku...

Dobrého pomálu
Podle internetové encyklopedie Wikipedia vytvořil Mercedes od roku 1970 patnáct prototypů. To na víc než stoletou automobilku moc není, podobné množství prototypů vychrlí třeba japonští výrobci za pět let.

Když už ale koncept v podání Mercedesu, tak je to koncept se vším všudy. Auto nabité technologiemi budoucnosti, které osloví i sci-fi snílky.

Na pohled je impozantní, každý mu přiřadí na čumák třícípou hvězdu automobilky ze Stuttgartu. Možná něčím vzdáleně připomíná šéfovskou třídu S, něco si vypůjčil z ladného CLSka. Způsobu tvarování linií konceptu říkají u Mercedesu Aqua Dynamic, má připomínat mistrovská díla nejlepšího designéra - přírody.

Na pohled předních světel z LEDek si možná budeme brzy zvykat na chystané nové třídě E, vypiplanou aerodynamiku připomíná spojler integrovaný do víka kufru, stejný funkční úkol mají překryty zadních kol z čirého plastu.

Létající koberec
Mercedes-Benz říká, že je to suverénní limuzína budoucnosti, některé technoogie tomuto sebevědomému prohlášení dávají za pravdu.

5,17 metru dlouhý F700 dovede s předstihem rozpoznat stav vozovky a její nerovný povrch pomocí aktivního podvozku PRE-SCAN ho doslova vyžehlit.

Dvě laserová čidla umístěná ve světlech mapují jízdní dráhu před autem a elektrohydraulicky řízený podvozek eliminuje odhalené překážky a podporuje komfortní chování vozu.

Ohromující není jen délka auta, od jednoho kola ke druhému (rozvor) je to 345 centimetrů, což je o 28,5 cm víc než u sériové třídy S.

Pro Vás vše
Velký rozvor jde všechen ve prospěch výhradně čtyřčlenné VIP posádky. Nejdůležitější pasažér má vždycky sedět vpravo vzadu a právě jeho sedadlo je tak trochu kouzelné.

Umí se všeljak posouvat a otáčet, podle toho, jak se cestujícímu zrovna zamane. Když má místa málo, odsune a sklopí si i sedadlo předního spolujezdce a při tom sleduje odpolední zprávy na 51centimetrové televizi. Opírat se bude o ušlechtilé materiály, mimo jiné kůži a korek.

Hýčkání se dočká i řidič. K ruce má Avatar, což je mladá asistentka - bohužel jen virtuální - které je možné pokyny k obsluze palubních systémů zadávat hlasem. Když budete chtít, přečte vám třeba e-maily.

I dveře mají oči
Také dveře u řidiče pečlivě pozorují okolí. Na spodní straně zpětného zrcátka jsou čidla, která kontrolují oblast do které se otevírají. Pokud by hrozila kolize s nějakou překážkou, hydraulika otevření dveří zabrání. Za pozornost stojí i jejich uspořádání. Ty na levé straně se otevírají "postaru" po směru jízdy. Ty napravo ale proti sobě, aby se smetánce lépe nestupovalo

Čtyřválcový zázrak
To nejzajímavější ale bzučí, brumlá a přede pod kapotou. Správný koncept dneška je hybridní. Pouze s pohonem kombinujícím spalovací a elektromotor se ale "ef-sedmistovka" nespokojí.

Mercedes F700 totiž představuje především unikátní motor, do kterého šéf autkomobilky Dieter Zetsche a jeho tým vkládají velké naděje.

DIESOTTO - už název říká, že má něco společného s dieselovým motorem a Ottovým neboli zážehovým motorem.

Dvoustupňově přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,8 litru spojuje nízké emise benzinového motoru s předností motoru naftového ve spotřebě. 127 gramů CO2 na 100 kilometrů jízdy odpovídá spotřebě pouhých 5,3 litru benzinu na 100 kilometrů.

Při rozjezdu pomáhá spalovacímu motoru elektromotor. Spalovací motor dosahuje maximální výkon 175 kW (238 k), elektromotor přidává dalších 15 kW (20 k) a nejvyšší točivý moment systému je 400 Nm. Zrychlení na 100 km/h zvládá vůz během 7,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h.

U Mercedesu tvrdí, že nový motor poskytuje podobné výkony jako
atmosféricky plněný benzinový 3,5litr nebo 3,0litrový turbodiesel ve třídě S.

"Naším dalším cílem je nyní benzinový motor udělat tak hospodárným, jako je motor naftový. Všechny požadavky nutné pro splnění tohoto úkolu dává naše koncepce DIESOTTO, u níž každý z obou typů spalovacích motorů přináší svoje nejlepší vlastnosti", říká Herbert Kohler, vedoucí výzkumu u Mercedesu.

Při startu a plném zatížení je směs benzin-vzduch zažehnuta obdobně jako u konvenčního benzinového motoru zapalovací svíčkou. Na kontrolované samovznícení (homogenní hoření), které známe z dieselů, se motor přenastaví během pár pracovních taktů automaticky.

Toto nastává při provozu s požadavkem dílčího výkonu – tedy při nízkých a středních otáčkách. 

Mercedes F700 v číslech

délka x šířka x výška x rozvor (mm)

5180 x 1960 x 1438 x 3450
hmotnost (kg) 1700
pneumatiky 195/50 R21
objem (l) 1,8
max. výkon DIESOTTO
+ elektromotor
175 kW/238 k
+ 15 kW/20 k
max.točivý moment (Nm) 400
zrychlení 0-100 km (s) 7,5
max.rychlost  (km/h) 200
spotřeba (l/100 km) 5,3
emise CO2 (g/km) 127
emisní norma EURO 6

Autor:
  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Alpách shořely unikáty. Podívejte se na poklady muzea, včetně jaw a laurinky

V pondělí v noci propukl požár v prestižním rakouském muzeu motocyklových veteránů Top Mountain Crosspoint. Nádherná...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

Po rakouských dálnicích mohou jezdit rychleji už i elektromobilisté z Česka

Specialitou rakouských dálnic jsou takzvané IG-L zóny s omezenou rychlostí kvůli snížení emisní a hlukové zátěže....

ANALÝZA: Polibek smrti, neobratnost, či podpora? Chvála Škodu překvapila

Premium Nečekané věci se stávají i ve světě korporací nalajnovaném procesy a hierarchickými postupy. Také ve velkých firmách s...

Volkswagen loni nesplnil emisní cíle EU, hrozí mu pokuta přes 2,5 miliardy

Německé automobilové skupině Volkswagen hrozí pokuta více než 100 milionů eur (2,6 miliardy Kč) za to, že u své flotily...

Autofotka týdne: Záhadná silueta na virtuálním veletrhu

S klasickými autosalony to šlo v posledních letech od desíti k pěti, covidová pohroma je tak pro organizátory skoro...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...