Mercedes F700: benzinový nafťák a kybernetická asistentka

aktualizováno 
F700 odhaluje mnohé z budoucnosti Mercedesu, přináší rafinovaná řešení pro automobilovou high society, ale hlavně: převratný motor Diesotto.

Mercedes F700 | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Určitě ho nepotkáte na silnici zítra, ale až na ni jednou vyrazí, určitě ho nepřehlédnete. Je to totiž opravdový KUS AUTA. Velký, majestátní, sršící novými nápady a technologiemi.

Je správně nabubřelý, jak jen mercedes umí být. Cítíte k němu obdiv, respekt a jste jím okouzleni. Na frankfurtském autosalonu se kolem něj neustále odehrávala bitva o lepší místo k focení, pohledu, dotyku...

Dobrého pomálu
Podle internetové encyklopedie Wikipedia vytvořil Mercedes od roku 1970 patnáct prototypů. To na víc než stoletou automobilku moc není, podobné množství prototypů vychrlí třeba japonští výrobci za pět let.

Když už ale koncept v podání Mercedesu, tak je to koncept se vším všudy. Auto nabité technologiemi budoucnosti, které osloví i sci-fi snílky.

Na pohled je impozantní, každý mu přiřadí na čumák třícípou hvězdu automobilky ze Stuttgartu. Možná něčím vzdáleně připomíná šéfovskou třídu S, něco si vypůjčil z ladného CLSka. Způsobu tvarování linií konceptu říkají u Mercedesu Aqua Dynamic, má připomínat mistrovská díla nejlepšího designéra - přírody.

Na pohled předních světel z LEDek si možná budeme brzy zvykat na chystané nové třídě E, vypiplanou aerodynamiku připomíná spojler integrovaný do víka kufru, stejný funkční úkol mají překryty zadních kol z čirého plastu.

Létající koberec
Mercedes-Benz říká, že je to suverénní limuzína budoucnosti, některé technoogie tomuto sebevědomému prohlášení dávají za pravdu.

5,17 metru dlouhý F700 dovede s předstihem rozpoznat stav vozovky a její nerovný povrch pomocí aktivního podvozku PRE-SCAN ho doslova vyžehlit.

Dvě laserová čidla umístěná ve světlech mapují jízdní dráhu před autem a elektrohydraulicky řízený podvozek eliminuje odhalené překážky a podporuje komfortní chování vozu.

Ohromující není jen délka auta, od jednoho kola ke druhému (rozvor) je to 345 centimetrů, což je o 28,5 cm víc než u sériové třídy S.

Pro Vás vše
Velký rozvor jde všechen ve prospěch výhradně čtyřčlenné VIP posádky. Nejdůležitější pasažér má vždycky sedět vpravo vzadu a právě jeho sedadlo je tak trochu kouzelné.

Umí se všeljak posouvat a otáčet, podle toho, jak se cestujícímu zrovna zamane. Když má místa málo, odsune a sklopí si i sedadlo předního spolujezdce a při tom sleduje odpolední zprávy na 51centimetrové televizi. Opírat se bude o ušlechtilé materiály, mimo jiné kůži a korek.

Hýčkání se dočká i řidič. K ruce má Avatar, což je mladá asistentka - bohužel jen virtuální - které je možné pokyny k obsluze palubních systémů zadávat hlasem. Když budete chtít, přečte vám třeba e-maily.

I dveře mají oči
Také dveře u řidiče pečlivě pozorují okolí. Na spodní straně zpětného zrcátka jsou čidla, která kontrolují oblast do které se otevírají. Pokud by hrozila kolize s nějakou překážkou, hydraulika otevření dveří zabrání. Za pozornost stojí i jejich uspořádání. Ty na levé straně se otevírají "postaru" po směru jízdy. Ty napravo ale proti sobě, aby se smetánce lépe nestupovalo

Čtyřválcový zázrak
To nejzajímavější ale bzučí, brumlá a přede pod kapotou. Správný koncept dneška je hybridní. Pouze s pohonem kombinujícím spalovací a elektromotor se ale "ef-sedmistovka" nespokojí.

Mercedes F700 totiž představuje především unikátní motor, do kterého šéf autkomobilky Dieter Zetsche a jeho tým vkládají velké naděje.

DIESOTTO - už název říká, že má něco společného s dieselovým motorem a Ottovým neboli zážehovým motorem.

Dvoustupňově přeplňovaný čtyřválec s objemem 1,8 litru spojuje nízké emise benzinového motoru s předností motoru naftového ve spotřebě. 127 gramů CO2 na 100 kilometrů jízdy odpovídá spotřebě pouhých 5,3 litru benzinu na 100 kilometrů.

Při rozjezdu pomáhá spalovacímu motoru elektromotor. Spalovací motor dosahuje maximální výkon 175 kW (238 k), elektromotor přidává dalších 15 kW (20 k) a nejvyšší točivý moment systému je 400 Nm. Zrychlení na 100 km/h zvládá vůz během 7,5 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h.

U Mercedesu tvrdí, že nový motor poskytuje podobné výkony jako
atmosféricky plněný benzinový 3,5litr nebo 3,0litrový turbodiesel ve třídě S.

"Naším dalším cílem je nyní benzinový motor udělat tak hospodárným, jako je motor naftový. Všechny požadavky nutné pro splnění tohoto úkolu dává naše koncepce DIESOTTO, u níž každý z obou typů spalovacích motorů přináší svoje nejlepší vlastnosti", říká Herbert Kohler, vedoucí výzkumu u Mercedesu.

Při startu a plném zatížení je směs benzin-vzduch zažehnuta obdobně jako u konvenčního benzinového motoru zapalovací svíčkou. Na kontrolované samovznícení (homogenní hoření), které známe z dieselů, se motor přenastaví během pár pracovních taktů automaticky.

Toto nastává při provozu s požadavkem dílčího výkonu – tedy při nízkých a středních otáčkách. 

Mercedes F700 v číslech

délka x šířka x výška x rozvor (mm)

5180 x 1960 x 1438 x 3450
hmotnost (kg) 1700
pneumatiky 195/50 R21
objem (l) 1,8
max. výkon DIESOTTO
+ elektromotor
175 kW/238 k
+ 15 kW/20 k
max.točivý moment (Nm) 400
zrychlení 0-100 km (s) 7,5
max.rychlost  (km/h) 200
spotřeba (l/100 km) 5,3
emise CO2 (g/km) 127
emisní norma EURO 6

Autor:
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Francouzský poklad hvězdou pražského Designbloku

Praha žije až do pondělí 21. října designem. Na tradičním mezinárodním festivalu se už tradičně prezentují také auta....

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale...

VIDEO: Jak zvládnout smyk. V autoškole to učí špatně, myslí si instruktor

Kdo skládal zkoušku z autoškoly, nejspíš si vzpomene na otázky týkající se smyku. V testu rozlišují přetáčivý a...

Najdete na iDNES.cz