Autonovinky snů. Supermercedes jede pozdě, Picasso postavil sporťák z uhlíku

  • 4
Čerstvý přehled zajímavých novinek ukazuje, že automobilový průmysl je stále nekončící pestrou směsicí zajímavých konstruktérských výtvorů pro různé účely i všelijak tlusté peněženky.

Nízký roadster je schopen vystřelit na stovku za přibližně 3 sekundy a dále pokračovat až přes 320 km/h.

Fešácký roadster Maserati MC20 Cielo s „motýlími“ dveřmi předvedl svoji definitivní podobu, stejně jako nový elektrický DeLorean. Hypersport Mercedesu-AMG One s motorem z monopostu F1 dorazil s tříletým zpožděním, a evidentně již minul svou dobu.

Jedno „zbytečné“ auto vypiplali také ve Švýcarsku. To jsou „kusovky“, ale potom je tu příval rodinných esúveček, na která se již třesou davy (na západ od našich hranic). Lexus u nového RX přidává turbo, Mercedes u GLC instaluje „průhlednou“ kapotu a nové BMW X1 se chystá nahradit i elektrický model i3.

Stejně jako kupé MC20 se i otevřené Cielo může pochlubit „motýlími“ dveřmi.

Maserati MC20 Cielo: Soukromá vichřice

Značka s Neptunovým trojzubcem ve znaku přichází s přesvědčivým způsobem, jak si stylově nechat rozcuchat vlasy. Maserati odhalilo otevřenou verzi MC20 s přídomkem Cielo (v italštině „nebe“), které dělá oproti výchozímu kupé z jízdy ještě o poznání emocionálnější zážitek.

Maserati MC20 v akci. Přívětivý supersport pro okruh i kancelář

Stejně jako kupé MC20 se i Cielo může pochlubit „motýlími“ dveřmi, ale přidává i nové zajímavé detaily. Na kapotě motoru můžete mít například velký trojzubec v matné titanové barvě. A zvolit můžete nejen speciální třívrstvou barvu Aquamarine, ale také zcela novou barvu Incognito Grey. K dispozici jsou i nová 20“ kola s diamantovým povrchem a specifickým designem.

Velkou pozornost u Ciela poutá především elektrochromická skleněná střecha navržená ve spolupráci se společností Webasto. Stisknutí tlačítka lze regulovat její světelnou propustnost. Sklo o délce 91 cm a šířce 62 cm umí prostřednictvím elektromotorků zmizet za rameny cestujících za 12 sekund. Nárůst hmotnosti oproti kupé je přitom jen 65 kg, Cielo má tedy díky karbonovému monokoku hmotnost stále jen 1540 kg.

Maserati MC20 Cielo pohání za dvojicí sedadel umístěný zážehový motor 3.0 V6 „Nettuno“ s dvojitým přeplňováním s výkonem 630 koní, kterému asistuje osmistupňová samočinná dvouspojková převodovka. Nízký roadster je schopen vystřelit na stovku za přibližně 3 sekundy a dále pokračovat až přes 320 km/h.

Při uvedení na trh, plánovaném na začátek roku 2023, bude Maserati MC20 Cielo k dispozici ve speciální verzi nazvané Prima Serie s lakem Aquamarine a 20“ koly se zlatým povrchem. Spekuluje se o příplatku ve výši 30 000 eur oproti kupé, tedy o ceně okolo 260 tisíc eur.

Mercedes-AMG One: (Ne)chtěný dinosaurus

Hypersport s motorem z monopostu F1! Když Mercedes v roce 2017 oznámil svůj záměr, vzbudilo to velké pozdvižení a netrpělivé očekávání. Project One oslnil na motoristických výstavách, ale postupně se z něj stala pro německou značku noční můra. Vůz měl dorazit k zákazníkům již o dva roky později, ukázalo se však, že si u Mercedesu ukousli až příliš velký krajíc. Přijíždí až nyní, s tříletým zpožděním, tedy jakoby na počest 55. výročí AMG. Finální verze se představuje na Festivalu rychlosti v Goodwoodu (23. až 26. června).

Uzpůsobit pohonné ústrojí, se kterým jezdci F1 absolvují Velkou cenu, tak, aby ho šlo používat v běžném provozu, se ukázalo jako tvrdý oříšek. A to nejen kvůli každodenní použitelnosti, ale i kvůli emisním a hlukovým předpisům.

Mercedes-AMG One zrychlí na stovku za 2,9 s, na dvoustovku za 7,0 s a třístovku zvládne za 15,6 s. Maximálku má až ve 352 km/h.

Ve středu uložený vidlicový šestiválec 1,6 l spolupracuje se čtyřmi elektromotory. Systémový výkon je 782 kW.

Mercedes-AMG One stojí v přepočtu 82 milionů korun. Vyrobí se ho 275 kusů, ale zájemců bylo čtyřikrát více.

Dva displeje doplňuje obdélníkový závodní volant.

Ve středu Mercedesu-AMG One uložený vidlicový šestiválec 1,6 l je přeplňován elektrickým kompresorem, spolupracuje s elektromotorem o výkonu 120 kW na klikovém hřídeli a sedmistupňovou robotizovanou převodovkou. Společně s dvojicí elektromotorů (každý s výkonem 120 kW) u předních kol tato soustava dává k dispozici systémový výkon 782 kW (1 063 k)! Spalovací motor točí až 11 000/min, což je ovšem méně než ve formuli 1, neboť silniční auto používá palivo Super Plus místo závodního paliva a motor musí mít i větší životnost.

Elektromotor u motoru využívá přebytečnou energii z výfukových plynů k výrobě elektrické energie jako generátor. Proud teče buď přímo do jednoho z elektromotorů, nebo do vysokonapěťové lithium-iontové baterie, která když je plně nabitá, umožňuje autu ujet až 18 km jen čistě elektricky. Baterii s kapacitou 8,4 kWh lze dobít i z externího zdroje.

Mercedes-AMG One zrychlí na stovku za 2,9 sekundy, na dvoustovku za 7 sekund a třístovku zvládne za 15,6 sekundy. Maximálku má až ve 352 km/h. Kombinovaná spotřeba paliva se přitom pohybuje na úrovni 8,7 l/100 km, v praxi to ale bude nepochybně mnohem víc. Kapacita nádrže je přitom jen 55 l.

Šéf stuttgartské značky Ola Källenius nedávno na konto tohoto projektu poznamenal: „Museli jsme být opilí, když jsme ho schválili“. V mezičase se navíc leccos změnilo, nastal silný tlak na elektromobilitu a z Projectu One se stala opravdová noční můra.

Aby práce a vynaložené prostředky nepřišly vniveč a Mercedes i AMG neutrpěly obrovskou reputační škodu, že nejsou schopni auto postavit, celý projekt dotáhli do zdárného konce. I přes cenu ve výši v přepočtu 82 milionů korun vč. DPH za každý z plánovaných 275 kusů (zájemců bylo čtyřikrát více) se bude jednat o prodělečný projekt.

Bzučící DeLorean „přiletí“ v srpnu

Slavný model DeLorean DMC-12, který proslavila filmová trilogie Návrat do budoucnosti, ale i drogová aféra jeho zakladatele, se dočkal moderního pokračovatele. Představí se na přehlídce v americkém Pebble Beach 18. srpna. A v duchu doby bude plně elektrický.

OBRAZEM: Vrátil se v budoucnosti. Filmová hvězda DeLorean je i v Česku

Model Alpha5 je oproti svému předchůdci z počátku 80. let v mnohém zcela jiný, typické žaluzie na zadním okně a křídlové dveře mu zůstaly. A jsou opravdu obrovské, umožňují totiž přístup nejen na přední sedadla, ale i na dvojici zadních. Design je opět dílem italského studia Italdesign, ve kterém Giorgetto Giugiaro, tvůrce původního DMC-12, nepůsobí. Luxusní GT svými jemnými liniemi (koeficient odporu vzduchu je údajně pouhých 0,23) a přídí s decentními světlomety trochu připomíná americký sedan Lucid Air.

Americká firma sice bere objednávky, ale ceny zatím nejsou veřejně známy. Nic konkrétního se neví ani o technických podrobnostech pohonu. Pravděpodobně půjde o využití elektrické platformy EVX britské firmy Williams Advanced Engineering. Oficiálně bylo potvrzeno jen to, že baterie by měly mít kapacitu 100 kWh a udávaný dojezd dosáhne 482 kilometrů. Alpha 5 má zrychlit na 100 km/h za přibližně 3,4 sekundy a na 88 mil za hodinu (142 km/h), což je rychlost, kterou bylo možné cestovat časem ve filmu „Back to the Future“, dosáhne po 4,4 sekundách. Nejvyšší uváděná rychlost je 240 km/h.

Design je opět dílem italského studia Italdesign, v němž již ale Giorgetto Giugiaro, tvůrce původního DMC-12, nepůsobí.

Typické žaluzie na zadním okně a křídlové dveře DeLoreanu zůstaly i v novém provedení.

Pohled do interiéru: DeLorean se zbavil většiny konvenčních ovládacích prvků.

Výroba DeLoreanu Alpha 5 má začít až v roce 2024.

Za projektem stojí Joost de Vries, který předtím pracoval pro Teslu a značku Karma. Kvůli financování dalšího vývoje a výroby plánuje značka DeLorean vstoupit na burzu. Kromě elektrického modelu Alpha 5 značka DeLorean plánuje i čistě elektricky poháněný sedan a SUV (má být též vystaveno na Pebble Beach) na vodík, ale rovněž kupé se spalovacím motorem V8.

Alpha 5 se bude od roku 2024 vyrábět v Itálii. Jako první přijde na trh zaváděcí série, jejíž počet kusů je omezen na magické číslo cestování časem 88.

Není Picasso jako Picasso

Citroën se s označením svých velkoprostorových modelů Picasso rozloučil již před lety, aby nemusel platit tučné výpalné potomkům slavného malíře. Nyní se ale toto jméno opět vrátí do výroby. Stane se tak zásluhou Švýcara Stefana Picassa, zakladatele firmy Picasso Automotive s centrálou v San Vittore a výrobním závodem pro výrobu uhlíkových vláken v italské Pombii.

Citroëny podle Picassa: jeden ztracený, druhý bláznivý, třetí na každém rohu

Dvoumístný vůz působí velmi agresivně a zásluhou rozsáhlého použití uhlíkových vláken váží necelou tunu. A aby v tom všem informačním chaosu Stefano Picasso zaujal, tak svůj model Picasso PS-01 označil jako „nejbláznivější auto z uhlíkových vláken všech dob“. Premiéru své novinky si naplánoval na červnovou výstavu Top Marques Monaco.

Zatímco vzhled byl dopředu víceméně jasný, o použitém motoru se vedly dohady. První zprávy mluvily o dvojitě přeplňovaném motoru V6 italské provenience s výkonem přibližně 447 kW (600 k), a to ve spojení s převodovkou Sadev. Auto tak prořezává vzduch jako nůž máslem. Odpružení má pocházet od firmy Öhlins a brzdy od Carbo Brake. Pokročilá aerodynamika navíc při maximální rychlosti vytváří přítlak přes 900 kg. Švýcarská firma má mezinárodního investora a již prý obdržela první objednávky.

Stefano Picasso svůj model Picasso PS-01 označil jako „nejbláznivější auto z uhlíkových vláken všech dob“.

Picasso PS-01 je v podstatě závoďák.

Nové BMW X1: více místa, displejů a verzí pohonu

Nejmenší z mnichovských SUV mělo ulitý start. Fotografie unikly na internet a mnichovská automobilka vzápětí zveřejnila oficiální informace. Třetí generace BMW X1, kterou bude možné koupit od podzimu, si zachovala klasické uspořádání mřížky chladiče s dvojitou ledvinkou s horizontálními mřížkami. Kliky dveří jsou zapuštěné, což přispělo k rekordně nízkému koeficientu odporu vzduchu 0,26. Standardní kola budou mít 17 palců, ale poprvé bude možné si zvolit i dvacetipalcová.

Třetí generace BMW X1 dostala do vínku jak zážehové a vznětové motory (v mildhybridním provedení), tak plug-in hybridy, a poprvé i čistě elektrický pohon.

Elektrická varianta ponese označení iX1 a stane se náhradou za již letitý model i3, jehož výroba bude v červenci ukončena.

Podobně jako u modelu BMW 2 Active Tourer je u nového X1 před řidičem jediná zakřivená obrazovka.

Jak je obvyklé, nová generace rozměrově narostla, a to velmi výrazně. Interiér je tak opět prostornější. U verzí se spalovacím motorem lze druhou řadu sedadel podélně posouvat v rozsahu 13 centimetrů. Zavazadlový prostor tak pojme až 540 l, u elektrické verze iX1 a plug-in hybridů má o 50 l méně.

Podobně jako u modelu BMW 2 Active Tourer je před řidičem jediná zakřivená obrazovka, která integruje 10,25“ přístrojový štít a 10,7“ středový displej. BMW X1 dostalo osmou generaci systému iDrive a Operační systém 8, který umožní provádět díky 5G síti vysokorychlostní bezdrátové aktualizace.

Upravená platforma UKL umožnila použití jak konvenčních zážehových a vznětových motorů, tak plug-in hybridů, ale poprvé i čistě elektrického pohonu. Základní zážehovou verzi sDrive18i pohání známým tříválec o výkonu 156 koní, zatímco sDrive18d se vznětovým čtyřválcem disponuje výkonem 150 koní. Oba jsou opatřeny druhou generací 48V mild hybridní soustavy s elektromotorem integrovaným v sedmistupňové převodovce Steptronic.

Od konce roku je doplní plug-in hybridní verze X1 xDrive25e se zážehovým tříválcem a systémovým výkonem 245 k. Ta z 0 na 100 km/h zrychlí za 6,8 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 190 km/h (v elektrickém režimu pak 140 km/h). Dojezd na elektřinu se bude podle cyklu WLTP pohybovat mezi 78 a 89 km. Ve stejnou dobu dorazí další dobíjecí verze X1 xDrive30e, též s tříválcem, ale s výkonem 326 k, která pokoří stovku za 5,7 sekundy a dosáhne rychlosti 205 km/h a se stejným dojezdem.

Elektrická varianta ponese označení iX1 a stane se náhradou za již letitý model i3, jehož výroba bude v červenci ukončena. Do prodeje se ale tato verze s dojezdem 438 kilometrů dostane až v příštím roce. Dva elektromotory na přední a zadní nápravě nabídnou systémový výkon 200 kW. Velikost baterie je 64,7 kWh a nabíjení stejnosměrným proudem (DC) bude možné až do výkonu 130 kW.

Lexus RX: Se širší hybridní paletou

Japonské luxusní SUV Lexus RX je tu již v pátém vydání. A kromě osvěženého vzhledu tentokráte přiváží i četné technické novinky. Zatímco nabídka předchůdce byla omezena na standardní hybridní verzi RX 450h, nově bude zákazníkům k dispozici mnohem širší paleta verzí. V případě špičkové verze RX 500h se systémovým výkonem 371 koní Japonci opouštějí „Hybrid Synergy Drive“, který si hýčkali po celá desetiletí.

Vrcholem nové generace Lexus RS je verze 500h se systémovým výkonem 371 koní, jehož základem je přeplňovaný zážehový motorem ve spojení se šestistupňovou samočinnou převodovkou.

Interiér po vzoru modelů NX a RZ používá kokpit „Tazuna“, což znamená „koňské otěže“.

Japonské luxusní SUV Lexus RX je tu již v pátém vydání.

Jeho konvenčnější pohon s přeplňovaným zážehovým motorem cílí na zákazníky, kteří chtějí především silný motor a nejsou zrovna příznivci velmi specifického projevu bezestupňové převodovky. RX 500h totiž používá šestistupňovou samočinnou převodovku, ve které je místo hydrodynamického měniče vestavěný elektromotor. Stejně jako u dalších dvou modelů se o pohon všech kol stará samostatný elektromotor na zadní nápravě.

3,5litrový motor V6 dříve montovaný do RX450h nahradil 2,5litrový čtyřválec, známý z Toyoty RAV4. A stejně jako ona, i Lexus RX bude v budoucnu k dispozici jako klasický hybrid RX 350h bez externího nabíjení se systémovým výkonem 245 koní, ale rovněž jako plug-in hybrid RX 450h+ s velkou lithium-iontovou baterií s 18,1 kWh a systémovým výkonem 306 koní. Podle předběžných měření by měla mít tato verze elektrický dojezd až 65 kilometrů a jet na elektřinu rychlostí až 135 km/h.

Zážitek z jízdy s novou generací luxusního SUV by měl být zásluhou větší části hnací síly pocházející z elektromotorů, celkově suverénnější než dříve.

Nový Lexus RX měří na délku na milimetr přesně stejně jako předchůdce, má ale o 6 cm delší rozvor. Interiér po vzoru modelů NX a RZ používá kokpit „Tazuna“, což znamená „koňské otěže“. Ovládání vozidla a jeho funkcí by mělo být obzvláště intuitivní a přímé. Poměrně konvenčně řešenému kokpitu s charakteristickým schodem v horní části dominuje velký 14“ centrální displej.

Mercedes-Benz GLC č. 2 přiveze „průhlednou kapotu“

Druhá generace oblíbeného kompaktního SUV je větší a v souladu s nedávno oznámenou orientací stuttgartské značky na luxusnější verze má i honosnější interiér a bohatší výbavu. A tomu bude odpovídat i vyšší cena než u předchůdce. Mercedes-Benz GLC nabídne i nové vychytávky, jako třeba „průhlednou kapotu“, která přijde vhod zejména při jízdě v terénu, kdy obraz generovaný kamerou zobrazí na středovém displeji, podobně jako například u Range Roveru Evoque, překážky přímo před vozem.

Nová generace Mercedesu GLC nabídne i nové vychytávky, jako třeba „průhlednou kapotu“, kdy obraz generovaný kamerou zobrazí na středovém displeji překážky přímo před vozem.

Plug-in hybridy by měly zvládnout ujet minimálně 100 kilometrů čistě na elektřinu a bez podpory spalovacího motoru jet rychlostí až 140 km/h.

Druhá generace Mercedesu GLC je luxusnější a také dražší.

Nová generace narostla o plných šest centimetrů na 4,72 metru a rozvor se zvětšil o 15 mm. Více místa je tak nejen pro cestující, ale o 50 litrů se zvětšil i zavazadelník, který nyní disponuje velkorysými 600 litry, v případě plug-in hybridu to je ale jen 460 litrů.

Všechny verze GLC mají opět standardně pohon všech kol a režim jízdy v terénu. Sportovně založení zákazníci si budou moci zvolit sportovní podvozek, ti, kdo se chystají častěji do terénu, si pro změnu budou moci objednat offroad paket s o 2 cm větší světlou výškou a lepší ochranou podvozku.

Při uvedení na trh v září budou dostupné verze 200 4Matic s výkonem 204 k, jako 300 4Matic s 258 k a jako 220 d 4Matic, disponující 197 k. Všechny mají integrovaný startér generátor a 48voltový elektrický systém. Varianty s externím nabíjením (s výkonem až 381 k) budou následovat koncem letošního roku. Mercedes přitom bude s vysokonapěťovou baterií o kapacitě 31,2 kWh kombinovat vznětové i zážehové motory.

Tyto verze by měly zvládnout ujet minimálně 100 kilometrů čistě na elektřinu a bez podpory spalovacího motoru jet rychlostí až 140 km/h. Modely AMG a vznětový šestiválec (400 d) pak přijdou v roce 2023. Později bude následovat i verze GLC kupé.

Nissan Sakura: jako Ariya sepraná na 80°

Nissan Sakura: Jen 339 cm dlouhý a 147 cm široký kei car pohání elektromotor o výkonu 47 kW (64 k).

Po stránce vnějšího designu Nissan Sakura připomíná tak trochu „smrsklý“ model Ariya.

Typicky japonsky provedený interiér.

Nissan se rozhodl vnést zmatek do internetových vyhledávačů, když svůj kei car pro japonský trh nazval Sakura. Jen 339 cm dlouhý a 147 cm široký miniautomobil pohání elektromotor o výkonu 47 kW (64 k).

Dosahuje maximální rychlost omezenou na 130 km/h. Jeho lithio-ionový akumulátor s kapacitou 20 kWh miniautomobilu propůjčuje dojezd až 180 km, což podle Nissanu plně postačuje pro každodenní použití. Z běžné zásuvky trvá dobití do plna osm hodin, na rychlodobíjecí stanici přibližně 40 minut.

Malý Nissan nese přesné označení Sakura EV005 a jedná se o dvojče modelu Mitsubishi eK X. Po stránce vnějšího designu přitom připomíná tak trochu „smrsklý“ model Ariya.