Největším motorem pokroku ve vývoji automobilů je dnes Brusel. Úředníci tlačící stále dolů limity vypouštěných emisí nutí výrobce k obrovským investicím do vývoje motorů. A také do hledání skulin.
Jestli jde kvůli legislativě vývoj správným směrem, to je otázka. Každopádně to velmi účinně trénuje kreativitu vývojářů. Mercedes patřil vždy k nositelům pokroku. U nového C se však i on uchýlil k fintě. Nutno uznat, že zatím neobjevené.
Největší potíží je dnes limit emisí CO2 ve výfukových plynech. Jejich množství je přímo závislé na množství spotřebovaného paliva. Motoráři tak dnes kouzlí se spotřebou.
Ale hlavně s tou naměřenou oficiálními normovanými postupy. Běžný uživatel pak zjišťuje, že stopadesátikoňové auto vypije průměrně osm až devět litrů benzinu, ať je staré rok, či dvacet let.
Měření spotřeby udávané v technické specifikaci totiž probíhá v laboratorních podmínkách a ty jsou velmi vzdálené reálnému provozu. Navíc jsou dnešní auta laděna právě na tento laboratorní cyklus. Řídící jednotka motoru například umí poznat, že právě probíhá měření emisí předepsaným způsobem a přizpůsobí chování motoru tak, aby "žral" co nejméně.
Jenže konstruktérům už začínají docházet nápady a v dalším stlačování spotřeby jim dost překáží fyzika. A tak hledají, jak vyzrát na regule, jinde.
V předpisu pro měření spotřeby a potažmo emisí je také definováno, jak musí být auto "vyzbrojeno". Má mít mimo jiné natankováno 90 % objemu nádrže. To lidi u Mercedesu zaujalo. Palivo totiž něco váží a každý ušetřený kilogram jde k dobru. A čím méně toho musí motor táhnout, tím méně sil potřebuje. Nová auta tak dnes hubnou, třeba nové céčko oproti předchůdci o 75 kilogramů.
A hubne i na nádrži. Nádrž nového céčka o objemu 41 litrů je toho důkazem. Všiml si toho v německém ceníku mercedesu britský magazín autocar. Dosud měl tento mercedes nádrž o objemu 59 litrů. Server automodul.cz si všímá, že podobný objem nádrže má třeba kapesní Nissan Micra, ale céčko je o tři kategorie větší a o třetinu delší auto.
"Podle evropských předpisů se však hmotnost měří při 90 % naplnění nádrže a k tomu se připočítává hmotnost řidiče 75 kg. Za dané situace je díky menší nádrži oproti předchůdci Mercedes třídy C oficiálně o 12 kg lehčí," vypočítává automodul.cz. Namísto 53,1 litrů paliva má natankováno při testu spotřeby jen 36,9 litru.
Mohlo by se zdát, že malá nádrž nevadí, vždyť v Česku je benzinka na každém rohu. Jenže zaprvé nikoho moc nebaví často zajíždět k pumpě a zadruhé zrovna v Německu je síť čerpaček o poznání řidší. Když jedete z Berlína na Rujanu, nepotkáte ji přes tři sta kilometrů. Když s trochu výkonnějším céčkem pojedete po německé dálnici, kde ještě stále narazíte na úseky bez rychlostního limitu, máte to tak od benzinky k benzince. A rozhodně nepočítejte, že pojedete nějak extra rychle. Jen pro upřesnění: ze 41 litrů objemu nádrže počítá Mercedes 7 litrů na rezervu.
Menší nádrž a další fígly sice papírovou spotřebu nového C snížily, ale v reálném provozu s tak nízkou spotřebou nepočítejte.
U Mercedesu však naštěstí nejsou padlí na hlavu jako v Bruselu, a tak nabízejí v Německu za příplatek 59,5 eur (asi 1 600 korun) nádrž zvětšenou na 66 litrů. A podle českého ceníku platného od 12. února ji dostanou bez příplatku všechna céčka pro náš trh.
V německém závodě v Brémách spustili výrobu Mercedesu třídy C 4. února 2014. Nové céčko už je v Česku k objednání. Ceny začínají na 837 tisících, zatím jsou k mání jen tři čtyřválcové motory. A výhradně jen verze sedan, kombík dorazí s odstupem.