Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mercedes C je milovník benzinek z vůle euroúředníka

Model C je jedním z nejdůležitějších mercedesů v nabídce a dealeři na něj už sbírají objednávky. Čtenář iDNES.cz auto nachytal při nočních testech u Stuttgartu. Nepříjemným překvapením je miniaturní nádrž, vynucená stále přísnějšími normami.
Nový Mercedes třídy C při testování u Stuttgartu

Nový Mercedes třídy C při testování u Stuttgartu | foto: Jakub Novotnýpro iDNES.cz

Největším motorem pokroku ve vývoji automobilů je dnes Brusel. Úředníci tlačící stále dolů limity vypouštěných emisí nutí výrobce k obrovským investicím do vývoje motorů. A také do hledání skulin.

Jestli jde kvůli legislativě vývoj správným směrem, to je otázka. Každopádně to velmi účinně trénuje kreativitu vývojářů. Mercedes patřil vždy k nositelům pokroku. U nového C se však i on uchýlil k fintě. Nutno uznat, že zatím neobjevené.

Největší potíží je dnes limit emisí CO2 ve výfukových plynech. Jejich množství je přímo závislé na množství spotřebovaného paliva. Motoráři tak dnes kouzlí se spotřebou.

Nový Mercedes třídy C při testování u Stuttgartu

Ale hlavně s tou naměřenou oficiálními normovanými postupy. Běžný uživatel pak zjišťuje, že stopadesátikoňové auto vypije průměrně osm až devět litrů benzinu, ať je staré rok, či dvacet let.

Měření spotřeby udávané v technické specifikaci totiž probíhá v laboratorních podmínkách a ty jsou velmi vzdálené reálnému provozu. Navíc jsou dnešní auta laděna právě na tento laboratorní cyklus. Řídící jednotka motoru například umí poznat, že právě probíhá měření emisí předepsaným způsobem a přizpůsobí chování motoru tak, aby "žral" co nejméně.

Jenže konstruktérům už začínají docházet nápady a v dalším stlačování spotřeby jim dost překáží fyzika. A tak hledají, jak vyzrát na regule, jinde. 

V předpisu pro měření spotřeby a potažmo emisí je také definováno, jak musí být auto "vyzbrojeno". Má mít mimo jiné natankováno 90 % objemu nádrže. To lidi u Mercedesu zaujalo. Palivo totiž něco váží a každý ušetřený kilogram jde k dobru. A čím méně toho musí motor táhnout, tím méně sil potřebuje. Nová auta tak dnes hubnou, třeba nové céčko oproti předchůdci o 75 kilogramů.

A hubne i na nádrži. Nádrž nového céčka o objemu 41 litrů je toho důkazem. Všiml si toho v německém ceníku mercedesu britský magazín autocar. Dosud měl tento mercedes nádrž o objemu 59 litrů. Server automodul.cz si všímá, že podobný objem nádrže má třeba kapesní Nissan Micra, ale céčko je o tři kategorie větší a o třetinu delší auto.

"Podle evropských předpisů se však hmotnost měří při 90 % naplnění nádrže a k tomu se připočítává hmotnost řidiče 75 kg. Za dané situace je díky menší nádrži oproti předchůdci Mercedes třídy C oficiálně o 12 kg lehčí," vypočítává automodul.cz. Namísto 53,1 litrů paliva má natankováno při testu spotřeby jen 36,9 litru.

Mohlo by se zdát, že malá nádrž nevadí, vždyť v Česku je benzinka na každém rohu. Jenže zaprvé nikoho moc nebaví často zajíždět k pumpě a zadruhé zrovna v Německu je síť čerpaček o poznání řidší. Když jedete z Berlína na Rujanu, nepotkáte ji přes tři sta kilometrů. Když s trochu výkonnějším céčkem pojedete po německé dálnici, kde ještě stále narazíte na úseky bez rychlostního limitu, máte to tak od benzinky k benzince. A rozhodně nepočítejte, že pojedete nějak extra rychle. Jen pro upřesnění: ze 41 litrů objemu nádrže počítá Mercedes 7 litrů na rezervu.

Menší nádrž a další fígly sice papírovou spotřebu nového C snížily, ale v reálném provozu s tak nízkou spotřebou nepočítejte.

U Mercedesu však naštěstí nejsou padlí na hlavu jako v Bruselu, a tak nabízejí v Německu za příplatek 59,5 eur (asi 1 600 korun) nádrž zvětšenou na 66 litrů. A podle českého ceníku platného od 12. února ji dostanou bez příplatku všechna céčka pro náš trh.

V německém závodě v Brémách spustili výrobu Mercedesu třídy C 4. února 2014. Nové céčko už je v Česku k objednání. Ceny začínají na 837 tisících, zatím jsou k mání jen tři čtyřválcové motory. A výhradně jen verze sedan, kombík dorazí s odstupem.

  • Nejčtenější

Největší dacia přijíždí. Bigster má být o pětinu levnější než ostatní

Dacia se svou filozofií „design to cost“ slaví obrovský úspěch, vítězně táhne i nabubřelou západní Evropou. Dokazuje tak, že i bohatí Francouzi, Němci nebo Nizozemci rádi ušetří. Racionálně stavěné...

9. října 2024

První rozhovor Jozefa Kabaně z čínské mise: Evropu svazují tradice, Čína jede

Premium

Slovenská superstar světa automobilového designu Jozef Kabaň se po hvězdné kariéře v Evropě vydal začátkem letoška na čínskou misi. Ale základnu má jedenapadesátiletý designér v Česku, bydlí na...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K otevření a nastartování kie stačilo hackerům půl minuty a espézetka

Vtípky o lidech, kteří si jako heslo e-mailu nebo PIN k bankovní kartě nastaví ne zrovna důmyslnou kombinaci 1-2-3-4, neberou konce. I proto, že jich je pořád dost. Jenže ani v automobilce Kia si...

10. října 2024

Test celoročních pneumatik: Většina na sněhu obstála, některé dokonce skvěle

Premium

Ceny nových pneumatik se v posledních letech zvýšily zhruba o 20 procent a pro stále více motoristů, kteří jezdí méně a nejezdí po horách, je tak volba univerzálních pneumatik lákavá. Cenově se totiž...

9. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tak to jsme opravdu (ne)čekali. Svižná alfa a další nóbl auta Karla Gotta

Zlatý hlas z Prahy si oblíbil hlavně mercedesy, ale zamiloval si třeba i malý Fiat 600 či Škodu Fabia. Naopak s BMW 2000 CS a Saabem 96 prý nebyl příliš spokojen. První větší havárii Karel Gott zažil...

8. října 2024

Poslední akce roku se blíží. Vyrazte třeba za trabanty nebo jaguary

Letošní srazová sezona se nezadržitelně blíží ke konci. Patrné je to jak na počtu konaných akcí, tak samotné účasti, která je v tomto období stále častěji ovlivněna vývojem počasí. Nicméně minimálně...

11. října 2024,  aktualizováno 

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

Nadcházející pařížský autosalon bude přehlídkou nejen domácích, ale především čínských značek. Před dvěma lety ještě zcela neznámý Leapmotor, který hledal distributory, bude nyní pod křídly koncernu...

11. října 2024

Číňané obsazují ruský trh s auty. Vyrábějí je ve fabrice po Škodě i Mercedesu

Čínská automobilka Chery začala v Rusku montovat auta určená k prodeji na místním trhu ve třech továrnách, které po ruské vojenské invazi na Ukrajinu opustily západní společnosti. S odvoláním na...

11. října 2024

Pan Toyota: Elektromobilizace povede ke ztrátě pracovních míst

„Posun k budoucnosti automobilového odvětví, kde budou existovat pouze elektromobily, povede ke ztrátě pracovních míst,“ řekl šéf japonské automobilky Toyota Akio Tojoda. Podle významného průmyslníka...

11. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...