Středa 21. dubna 2021, svátek má Alexandra
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 21. dubna 2021 Alexandra

Nový Mercedes C je zmenšená třída S. Ale dostane jen čtyřválce

  9:40
Auta se zcela mění a důkazem těchto změn je i jeden z nejtradičnějších a nejkonzervativnějších modelů v Evropě kdysi tak oblíbené střední třídy. Nový Mercedes třídy C je auto, které klade důraz na digitalizaci a elektrifikaci: přináší soubor moderních služeb a jízdních asistentů a v oblasti pohonů se soustředí na maximální snížení emisí.

Třída C patří k nejoblíbenějším modelům značky Mercedes v uplynulých desetiletích. Dosavadní generace, která přišla na trh v roce 2014, se například prodalo přes 2,5 milionu kusů a celkem prodal Mercedes od roku 1982, kdy se do střední třídy vydal, přes 10,5 milionu těchto vozů. Každý sedmý prodaný Mercedes je model třídy C. I přesto, že se tedy v poslední době vkus zákazníků přesouvá spíš k modelům SUV, je tento typ stále velmi populární.

Nejvíce „Céček“ se ovšem prodá v Číně, kde je tradiční sedan stále ještě symbolem dobrého vkusu a společenského postavení. Dalšími největšími trhy pro třídu C jsou USA, Německo a Velká Británie. To jen ukazuje, jak globálním modelem tento Mercedes střední třídy je (prodává se na více než sto trzích) a jak náročné a často možná i protichůdné požadavky musí splnit.

A byť to tak při pohledu na elegantní karoserii, která pokračuje v současném designovém stylu Mercedesu, nevypadá, je nová generace třídy C se zbrusu novou technikou možná tou nejradikálnější změnou v historii modelu. Právě proto, aby splnila veškeré požadavky moderní doby.

Ano, základní filozofie auta zůstává stejná. Mercedes C se nikdy nehnal za co největší nabídkou místa a vždy se soustředil na jízdní komfort a rozmazlování posádky (většinou spíš řidiče a maximálně spolujezdce – třída C nebývá typickým rodinným vozem) než na precizní řezání zatáček (a to vlastně platí i pro verze AMG). Ale definice toho, jak takový komfort má v dnešní době vypadat, se s novou generací „Céčka“ mění.

Nový Mercedes-Benz třídy C

Digitální svět

Vyladěný podvozek, který pokud možno vyžehlí veškeré nepříjemnosti vozovky, by měl být samozřejmostí, stejně jako dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost auta. Ale onen jízdní komfort má teď jiné úrovně. Kromě nového důrazu na kvalitu zpracování interiéru je tak součástí nové komfortní vlny třeba systém MBUX druhé generace, který třída C v podstatě přebírá z nedávno představené nové generace nejluxusnějšího Mercedesu třídy S. Auto tak má nejen digitální přístrojový štít pod volantem, ale vlevo od něj místo středové konzoly obří tablet, skrze který se ovládají funkce vozu.

A že jich je. Posádku může hýčkat pokročilá sada jízdních asistentů, třeba včetně systému udržování v jízdních pruzích, který funguje do rychlosti 210 km/h, nebo špičkových světlometů Digital Light, které osvěcují cestu před vozem za pomoci 2,6 milionu pixelů (a mohou tedy světlem na silnici doslova kreslit). Kromě toho ale prostředí MBUX dovede pasažérům třeba objednat i jídlo. Zatím jen v Číně, nicméně to ukazuje šíři záběru, kterou má moderní „tradiční“ model zvládnout. Rozmazlovat posádku jen pohodlnými sedadly, podvozkem a vyladěným odhlučněním v kombinaci s dobrým rádiem už prostě nestačí.

Nový Mercedes-Benz třídy C

Mercedes předpokládá, že uživatel si bude s autem povídat, tedy že většinu pokročilých funkcí bude ovládat hlasem. Zároveň je ale prostředí MBUX navrženo tak, aby vše řidič snadno našel a nemusel se na dotykovém displeji proklikávat spoustou obrazovek. I proto je displej mezi sedadly tak obří a zároveň je mírně natočen směrem k řidiči, aby na něj lépe viděl. Z hlediska odvádění pozornosti ale bude přeci jen nutné si trochu zvykat – displej je níž než u dosavadních modelů, kde „trůnil“ na vrcholu palubní desky. Ještě že tu jsou všichni ti elektroničtí andělé strážní.

Mimochodem, i co se bezpečnostních systémů týče, má třída C zajímavé novinky: třeba airbag mezi sedadly řidiče a spolujezdce. Ten má v případě nehody zabránit tomu, aby se takříkajíc řidič a spolujezdec pomlátili vzájemně o sebe.

Pouze čtyři válce

Co se pohodlí z hlediska jízdního projevu týče, vsází nový Mercedes C jednoznačně na elektrifikaci. V dané třídě už tak šlo o jeden z mála modelů, který byl doposud k mání se šestiválcem (ostré typy nepočítáme, tam to doposud byla v podstatě nutnost), ale to se s generací W206 mění. Auto dostane výhradně čtyřválcové pohonné jednotky z nové řady FAME, které budou spojeny s různou úrovní hybridizace. A zdá se, že toto bude platit i pro modely AMG – i když je Mercedes momentálně nepředstavil, je prakticky jisté, že i u nich najdeme čtyřválce.

Puristé zapláčou, ti, kterým jde především o onen jízdní komfort, nad tím mávnou rukou a budou si užívat elektrické asistence spalovacích motorům. Aby bylo jasno: všechny Mercedesy C W206 jsou hybridní. Základem je 48V hybridizace, která přináší možnosti vypínání motoru za jízdy při plachtění a agregátům v případě potřeby dodá extra 15 kW síly. Benzinové motory mají objem 1,5 litru (C180, C200) nebo 2 litry (C300) a výkon v rozmezí 125–190 kW, nafťáky jsou dvoulitrové se 147 nebo 195 kW. Minulostí je manuální převodovka, standardem pro všechna provedení je devítistupňový automat.

Kromě těchto agregátů pak budou v nabídce i benzínové a naftové plug-in hybridy, o kterých ale Mercedes prozradil zatím jen méně detailů. Ty, které ale známé jsou, jsou opravdu pozoruhodné a ukazují, jak se Mercedes hodlá vypořádat s rostoucími emisními požadavky i u tak tradičního modelu, jakým je třída C. Plug-in hybrid totiž slibuje dojezd až 100 kilometrů na jedno nabití a maximální rychlost jízdy v elektrickém režimu 140 km/h. Na první pohled hezky zaokrouhlené hodnoty, které ale jistě nevznikly náhodou. Zatím to není potvrzeno, ale teoreticky by totiž mohly umožnit u takto osazeného Mercedesu C v cyklu WLTP vykazovat nulové emise CO2.

Nový Mercedes-Benz třídy C

Aby na něco takového nový Mercedes C dosáhl, dostal pořádně velký akumulátor. Skládá se z 96 článků a má kapacitu 25,4 kWh. Pro porovnání, malá Škoda Citigo-e iV má akumulátor s kapacitou 36,8 kWh. Dobíjet ho lze i z rychlonabíječky výkonem až 55 kW, takže nabito může být za 30 minut.

Taková nálož baterií ovšem znamená dva ústupky. Zaprvé vysokou hmotnost, takže plug-in hybridní „Céčka“ budou mít na zadní nápravě standardně vzduchové odpružení s automatickým vyrovnáváním světlé výšky. A zadruhé méně místa. Mercedes sice tvrdí, že baterie prostor v autě neomezují, ale nakonec přiznává, že plug-in hybridní sedan nabídne 360 litrů pro zavazadla.

Místa víc, ale ne přehršel

I přesto, že se nová generace třídy C oproti předchůdci zvětšila (kombi i sedan jsou teď shodně 4 751 mm dlouhé), opět nemůžeme v nové třídě C očekávat žádného prostorového rekordmana. Mercedes mimochodem odolal i možnosti proměnit vůz na koncepci s pohonem předních kol a základní provedení mají nadále poháněnou zadní nápravu, což samozřejmě také vnitřní prostor ovlivňuje (pohon 4matic je tu samozřejmě k dispozici také).

Mercedes hlásí nárůst místa uvnitř prakticky ve všech směrech. I přes nižší karoserii je tu vpředu nad hlavou v podstatě stejně místa jako u předchůdce, vzadu se mohou cestující těšit na nárůst místa nad hlavou až o 13 mm. Celkově ze zvětšení těží víc cestující vzadu: vpředu se v podstatě promítá jen větší šířka vozu (narostla o 10 mm, ale cestující získávají až 26 mm navíc), vzadu se ale projeví delší rozvor (2 865 mm, nárůst o 25 mm) i délka auta a cestující tu mají 21 mm navíc pro kolena.

Že není Mercedes C žádný stěhovák, pak dokazuje zavazadlový prostor. Sedan nabídne v běžné verzi 455 litrů (stejně jako u dosavadní generace), kombi se chlubí 490 litry, což je oproti předchůdci nárůst o 30 litrů. Jak moc prostoru ubírají baterie, pak ukazuje srovnání zveřejněných hodnot u kombíku. Zatímco běžná verze nabídne po sklopení zadních sedadel až 1 480 litrů místa, plug-in hybrid pojme 1 375 litrů nákladu.

Moderní a agilní

Nový Mercedes C tedy ctí některé své tradiční hodnoty, jiné ale posouvá na novou úroveň. A je velmi pravděpodobné, že s tímto posunem může Mercedes slavit úspěch. Jakkoli mohou nadšení řidiči oplakávat pouze čtyřválcovou skladbu motorů a nálož elektrifikace, „Céčko“ vlastně nikdy nebylo tak extra řidičským autem jako třeba BMW 3. Ano, zejména v končící generaci W205 Mercedes po dlouhé době dal na jízdní vlastnosti větší důraz, ale i tak neměla kdesi uvnitř ovladatelnost auta navrch nad komfortem.

Většině zájemců o Mercedes C tedy nová skladba motorů vadit nebude. Namísto ševelícího šestiválce, který si však stejně kupovalo jen poměrně málo zákazníků, teď budou symbolem pohodlného pohonného ústrojí plug-in hybridy, se kterými podle představ Mercedesu zvládnou řidiči většinu běžných cest čistě na elektřinu. Hezky v tichu, bez emisí. Technická novinka v podobě natáčení zadní nápravy, kterým může být nová třída C vybavena, tak přijde vhod především při manévrování ve městě než při řezání zatáček.

Nový Peugeot 308 je tu. Má novou tvář, benzin, diesel i plug-in hybridy

Peugeot 308

Peugeot představil novou generaci kompaktního hatchbacku 308. Vůz zůstává věrný tradiční koncepci...

Elektrická kia je symbolem přerodu značky. Spalovací motory zatím nezavrhla

Kia EV6

Automobilka Kia se mění. Podobně jako řada jiných značek sází na elektromobilitu a hledá nové cesty...

Nové SUV Škody ve světové premiéře. Kushaq je kompletně indický

Premiéra Škody Kushaq

VIDEO Škoda představuje nové malé SUV pro indický trh. Světovou premiérou modelu Kushaq zahajuje značka...

Hlasujte pro autonovinku jara. Ve hře jsou pneumatiky a spousta aut

Autosalon iDNES.cz / Autonovinka JARO 2021

Dejte hlas autonovince letošního jara, která vás nejvíce zaujala, a vyhrajte jednu ze třiadvaceti...

Autem roku je Yaris, Toyota ho bude od letoška vyrábět v Česku

Toyota Yaris

VIDEO Vyhlášení vítěze prestižní ankety o evropské auto roku 2021 proběhlo v přímém přenosu z Ženevy. Z...

Porsche Taycan Cross Turismo. Elektrické kombi má i speciální nosič na kola

Porsche Taycan Cross Turismo

Tři roky po premiéře studie elektrického kombi představuje Porsche sériové provedení Taycan Cross...

Malá toyota s rallyovým srdcem. Tříválcový GR Yaris je překvapením roku

Toyota GR Yaris

VIDEO Před pár lety si kdosi v Toyotě řekl, že kromě spolehlivosti a úspornosti by jejich auta měla mít...

  • Nejčtenější

Řidiči budou muset při předjíždění cyklistů dodržet vzdálenost 1,5 metru

Poslanci se přiklonili k větší ochraně cyklistů. Řidič bude muset při předjíždění míjet cyklistu nejméně ve vzdálenosti...

Parkování v Židlochovicích: maximálně jedno místo na rodinu a další sdílené

Přestože Češi mají v průměru dvě auta na domácnost, budou mít budoucí majitelé bytů v nové čtvrti Chytré Líchy v...

Pět hvězd pro bohaté. Crashtest dacie a elektrické škody vysvětluje rozdíly

Doba, kdy téměř každé nové auto skoro samozřejmě dosáhlo na pětihvězdičkové hodnocení v bezpečnostních testech Euro...

Škoda Kodiaq dostala novou příď, RSo vyměnilo TDI za benzin

Škoda Kodiaq, kterou zahájila česká automobilka v roce 2016 svou SUV ofenzivu, se dočkala designové i technické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autopowerbanky: políček energetickým šmejdům a flotily enyaqů místo Dukovan

Premium Mnohé nasvědčuje tomu, že za velkým tlakem na elektromobilitu v Evropě může stát i snaha udělat z elektromobilů jakési...

Jsme inspektoři, ohlásili se agenti do Vrbětic. Později se ozval výbuch

Premium Přijeli do muničních skladů ve Vrběticích a prokázali se jako zaměstnanci ostravské firmy Imex Group. Jednalo se však o...

Muž z IMEX group: Do beden k odeslání by se ve Vrběticích nikdo nedostal

Premium Sklady ve Vrběticích na Zlínsku, které podle českých tajných služeb vyhodili do povětří ruští tajní agenti, měla...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...

  • Další z rubriky

Zapište si do diáře: ve středu 21. dubna nohu z plynu, policie tasí radary

Na přibližně 800 místech po celém Česku bude policie ve středu 21. dubna kontrolovat, zda řidiči dodržují maximální...

Návrat po 40 letech: V Japonsku vyštrachali italský „hřích mládí“ Mazdy

Premium Příběh „ztraceného“ prototypu Mazda MX-81 Aria, který po čtyřech dekádách znovu ožil, odkrývá mnohé dosud neznámé...

Neue Klasse revival: nová éra BMW v zajetí voltů a terabajtů

Po šedesáti letech od představení prvního zástupce přelomové řady modelů, pro které se vžilo označení „Neue Klasse“,...

Nový sazebník pokut v Německu: jízda na kole po chodníku je za sto eur

V Německu konečně odsouhlasili nový katalog sankcí za dopravní přestupky. Předcházelo tomu dlouhé vyjednávání mezi...

Jaro klepe na naše skříně. Oblékněte děti do nové barevné kolekce F&F
Jaro klepe na naše skříně. Oblékněte děti do nové barevné kolekce F&F

Jaro máme v plném proudu, a tak je nejvyšší čas vybavit své ratolesti pohodlným, kvalitním a zároveň trendy oblečením. Co třeba vyzkoušet novou...

Královna se rozloučila s Philipem bílými květinami a vlastnoručním vzkazem

Královna Alžběta II. se rozloučila s mužem, který stál po jejím boku celých 73 let. Posledními vzkazy pro prince...

Hráče vyloučili z turnaje, protože měl příliš vysoko nastavený jas obrazu

Známý streamer Tfue přišel o vítězství v turnaji o dvanáct tisíc dolarů kvůli tomu, že měl příliš vysoko nastavený jas...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...