Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový Mercedes C je zmenšená třída S. Ale dostane jen čtyřválce

  9:40
Auta se zcela mění a důkazem těchto změn je i jeden z nejtradičnějších a nejkonzervativnějších modelů v Evropě kdysi tak oblíbené střední třídy. Nový Mercedes třídy C je auto, které klade důraz na digitalizaci a elektrifikaci: přináší soubor moderních služeb a jízdních asistentů a v oblasti pohonů se soustředí na maximální snížení emisí.

Třída C patří k nejoblíbenějším modelům značky Mercedes v uplynulých desetiletích. Dosavadní generace, která přišla na trh v roce 2014, se například prodalo přes 2,5 milionu kusů a celkem prodal Mercedes od roku 1982, kdy se do střední třídy vydal, přes 10,5 milionu těchto vozů. Každý sedmý prodaný Mercedes je model třídy C. I přesto, že se tedy v poslední době vkus zákazníků přesouvá spíš k modelům SUV, je tento typ stále velmi populární.

Nejvíce „Céček“ se ovšem prodá v Číně, kde je tradiční sedan stále ještě symbolem dobrého vkusu a společenského postavení. Dalšími největšími trhy pro třídu C jsou USA, Německo a Velká Británie. To jen ukazuje, jak globálním modelem tento Mercedes střední třídy je (prodává se na více než sto trzích) a jak náročné a často možná i protichůdné požadavky musí splnit.

A byť to tak při pohledu na elegantní karoserii, která pokračuje v současném designovém stylu Mercedesu, nevypadá, je nová generace třídy C se zbrusu novou technikou možná tou nejradikálnější změnou v historii modelu. Právě proto, aby splnila veškeré požadavky moderní doby.

Ano, základní filozofie auta zůstává stejná. Mercedes C se nikdy nehnal za co největší nabídkou místa a vždy se soustředil na jízdní komfort a rozmazlování posádky (většinou spíš řidiče a maximálně spolujezdce – třída C nebývá typickým rodinným vozem) než na precizní řezání zatáček (a to vlastně platí i pro verze AMG). Ale definice toho, jak takový komfort má v dnešní době vypadat, se s novou generací „Céčka“ mění.

Nový Mercedes-Benz třídy C

Digitální svět

Vyladěný podvozek, který pokud možno vyžehlí veškeré nepříjemnosti vozovky, by měl být samozřejmostí, stejně jako dobré jízdní vlastnosti a ovladatelnost auta. Ale onen jízdní komfort má teď jiné úrovně. Kromě nového důrazu na kvalitu zpracování interiéru je tak součástí nové komfortní vlny třeba systém MBUX druhé generace, který třída C v podstatě přebírá z nedávno představené nové generace nejluxusnějšího Mercedesu třídy S. Auto tak má nejen digitální přístrojový štít pod volantem, ale vlevo od něj místo středové konzoly obří tablet, skrze který se ovládají funkce vozu.

A že jich je. Posádku může hýčkat pokročilá sada jízdních asistentů, třeba včetně systému udržování v jízdních pruzích, který funguje do rychlosti 210 km/h, nebo špičkových světlometů Digital Light, které osvěcují cestu před vozem za pomoci 2,6 milionu pixelů (a mohou tedy světlem na silnici doslova kreslit). Kromě toho ale prostředí MBUX dovede pasažérům třeba objednat i jídlo. Zatím jen v Číně, nicméně to ukazuje šíři záběru, kterou má moderní „tradiční“ model zvládnout. Rozmazlovat posádku jen pohodlnými sedadly, podvozkem a vyladěným odhlučněním v kombinaci s dobrým rádiem už prostě nestačí.

Nový Mercedes-Benz třídy C

Mercedes předpokládá, že uživatel si bude s autem povídat, tedy že většinu pokročilých funkcí bude ovládat hlasem. Zároveň je ale prostředí MBUX navrženo tak, aby vše řidič snadno našel a nemusel se na dotykovém displeji proklikávat spoustou obrazovek. I proto je displej mezi sedadly tak obří a zároveň je mírně natočen směrem k řidiči, aby na něj lépe viděl. Z hlediska odvádění pozornosti ale bude přeci jen nutné si trochu zvykat – displej je níž než u dosavadních modelů, kde „trůnil“ na vrcholu palubní desky. Ještě že tu jsou všichni ti elektroničtí andělé strážní.

Mimochodem, i co se bezpečnostních systémů týče, má třída C zajímavé novinky: třeba airbag mezi sedadly řidiče a spolujezdce. Ten má v případě nehody zabránit tomu, aby se takříkajíc řidič a spolujezdec pomlátili vzájemně o sebe.

Pouze čtyři válce

Co se pohodlí z hlediska jízdního projevu týče, vsází nový Mercedes C jednoznačně na elektrifikaci. V dané třídě už tak šlo o jeden z mála modelů, který byl doposud k mání se šestiválcem (ostré typy nepočítáme, tam to doposud byla v podstatě nutnost), ale to se s generací W206 mění. Auto dostane výhradně čtyřválcové pohonné jednotky z nové řady FAME, které budou spojeny s různou úrovní hybridizace. A zdá se, že toto bude platit i pro modely AMG – i když je Mercedes momentálně nepředstavil, je prakticky jisté, že i u nich najdeme čtyřválce.

Puristé zapláčou, ti, kterým jde především o onen jízdní komfort, nad tím mávnou rukou a budou si užívat elektrické asistence spalovacích motorům. Aby bylo jasno: všechny Mercedesy C W206 jsou hybridní. Základem je 48V hybridizace, která přináší možnosti vypínání motoru za jízdy při plachtění a agregátům v případě potřeby dodá extra 15 kW síly. Benzinové motory mají objem 1,5 litru (C180, C200) nebo 2 litry (C300) a výkon v rozmezí 125–190 kW, nafťáky jsou dvoulitrové se 147 nebo 195 kW. Minulostí je manuální převodovka, standardem pro všechna provedení je devítistupňový automat.

Kromě těchto agregátů pak budou v nabídce i benzínové a naftové plug-in hybridy, o kterých ale Mercedes prozradil zatím jen méně detailů. Ty, které ale známé jsou, jsou opravdu pozoruhodné a ukazují, jak se Mercedes hodlá vypořádat s rostoucími emisními požadavky i u tak tradičního modelu, jakým je třída C. Plug-in hybrid totiž slibuje dojezd až 100 kilometrů na jedno nabití a maximální rychlost jízdy v elektrickém režimu 140 km/h. Na první pohled hezky zaokrouhlené hodnoty, které ale jistě nevznikly náhodou. Zatím to není potvrzeno, ale teoreticky by totiž mohly umožnit u takto osazeného Mercedesu C v cyklu WLTP vykazovat nulové emise CO2.

Nový Mercedes-Benz třídy C

Aby na něco takového nový Mercedes C dosáhl, dostal pořádně velký akumulátor. Skládá se z 96 článků a má kapacitu 25,4 kWh. Pro porovnání, malá Škoda Citigo-e iV má akumulátor s kapacitou 36,8 kWh. Dobíjet ho lze i z rychlonabíječky výkonem až 55 kW, takže nabito může být za 30 minut.

Taková nálož baterií ovšem znamená dva ústupky. Zaprvé vysokou hmotnost, takže plug-in hybridní „Céčka“ budou mít na zadní nápravě standardně vzduchové odpružení s automatickým vyrovnáváním světlé výšky. A zadruhé méně místa. Mercedes sice tvrdí, že baterie prostor v autě neomezují, ale nakonec přiznává, že plug-in hybridní sedan nabídne 360 litrů pro zavazadla.

Místa víc, ale ne přehršel

I přesto, že se nová generace třídy C oproti předchůdci zvětšila (kombi i sedan jsou teď shodně 4 751 mm dlouhé), opět nemůžeme v nové třídě C očekávat žádného prostorového rekordmana. Mercedes mimochodem odolal i možnosti proměnit vůz na koncepci s pohonem předních kol a základní provedení mají nadále poháněnou zadní nápravu, což samozřejmě také vnitřní prostor ovlivňuje (pohon 4matic je tu samozřejmě k dispozici také).

Mercedes hlásí nárůst místa uvnitř prakticky ve všech směrech. I přes nižší karoserii je tu vpředu nad hlavou v podstatě stejně místa jako u předchůdce, vzadu se mohou cestující těšit na nárůst místa nad hlavou až o 13 mm. Celkově ze zvětšení těží víc cestující vzadu: vpředu se v podstatě promítá jen větší šířka vozu (narostla o 10 mm, ale cestující získávají až 26 mm navíc), vzadu se ale projeví delší rozvor (2 865 mm, nárůst o 25 mm) i délka auta a cestující tu mají 21 mm navíc pro kolena.

Že není Mercedes C žádný stěhovák, pak dokazuje zavazadlový prostor. Sedan nabídne v běžné verzi 455 litrů (stejně jako u dosavadní generace), kombi se chlubí 490 litry, což je oproti předchůdci nárůst o 30 litrů. Jak moc prostoru ubírají baterie, pak ukazuje srovnání zveřejněných hodnot u kombíku. Zatímco běžná verze nabídne po sklopení zadních sedadel až 1 480 litrů místa, plug-in hybrid pojme 1 375 litrů nákladu.

Moderní a agilní

Nový Mercedes C tedy ctí některé své tradiční hodnoty, jiné ale posouvá na novou úroveň. A je velmi pravděpodobné, že s tímto posunem může Mercedes slavit úspěch. Jakkoli mohou nadšení řidiči oplakávat pouze čtyřválcovou skladbu motorů a nálož elektrifikace, „Céčko“ vlastně nikdy nebylo tak extra řidičským autem jako třeba BMW 3. Ano, zejména v končící generaci W205 Mercedes po dlouhé době dal na jízdní vlastnosti větší důraz, ale i tak neměla kdesi uvnitř ovladatelnost auta navrch nad komfortem.

Většině zájemců o Mercedes C tedy nová skladba motorů vadit nebude. Namísto ševelícího šestiválce, který si však stejně kupovalo jen poměrně málo zákazníků, teď budou symbolem pohodlného pohonného ústrojí plug-in hybridy, se kterými podle představ Mercedesu zvládnou řidiči většinu běžných cest čistě na elektřinu. Hezky v tichu, bez emisí. Technická novinka v podobě natáčení zadní nápravy, kterým může být nová třída C vybavena, tak přijde vhod především při manévrování ve městě než při řezání zatáček.

Poslední hřmění pořádných motorů a jeden zázračný vyvinuli v Číně

Wey Yuanmeng se bude prodávat pouze s plug-in hybridním pohonným ústrojím.

VIDEO Promenáda novinky pro ty, kdo mají na auto přichystaný pořádný ranec peněz, se nese ve znamení...

Kachna, dinosauři, Biden, sólo pro Mustang a benzinové finále v Detroitu

Obří nafukovací kachna od Jeepu: stěžejní symbol letošního detroitského...

V postpandemickém světě autosalonů je vše jinak. Ten detroitský se ale letos v září poprvé od roku...

Autonovinky týdne: Bezejmenné superferrari a ochutnávka nové fabie

Ferrari 812 Superfast V12 Special

Automobilky už nečekají na tradiční akce a představují novinky průběžně celý rok. Ferrari v...

Nový Peugeot 308 je tu. Má novou tvář, benzin, diesel i plug-in hybridy

Peugeot 308

Peugeot představil novou generaci kompaktního hatchbacku 308. Vůz zůstává věrný tradiční koncepci...

Elektrická vlna: pod proudem jsou dodávky i supersport

Volvo C40 Recharge

VIDEO Nutnost plnit přísné limity na emise CO2 vede k urychlenému uvádění dalších a dalších...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...