Mercedes budoucnosti má karoserii z rostlin a váží míň než trabant

aktualizováno 
S Mercedesem Biome se na silnicích nesetkáme, tedy určitě ne v nejbližší době. Ovšem jednou mohou mít karoserii z rostlin běžné mercedesy.

Mercedes-Benz BIOME | foto: Mercedes-Benz

Studie Mercedes Biome není návrhem auta blízké budoucnosti, je to kreativní designérské cvičení pro soutěž Los Angeles Design Challenge. V kontextu ostatních soupeřů v soutěži ani nevypadá tak excentricky, drží se čtyř kol a uzavřené karoserie. Zobrazený prototyp dokonce ani není funkční, je to jen maketa v měřítku 1:1.

Mercedes-Benz BIOME

Přesto si prototyp zaslouží pozornost. Má totiž ultralehkou stavbu, celý vůz váží jen 394 kilogramů. Nízká hmotnost byla ostatně limitem pro soutěžní exponáty, žádný exponát nesměl vážit více než 454 kilogramů, což je v přepočtu 1 000 liber. Pro porovnání, běžná auta velikosti Fordu Focus dnes váží okolo 1 200 až 1 500 kilogramů, velké limuzíny pak až dvě tuny. A letitý Trabant 601 s karoserií obsahující bavlněná vlákna vážil 620 kilogramů. I z tohoto pohledu je studie Mercedesu opravdu superlehkým autem a přitom by se do něj měli vejít čtyři pasažéři.

Lehkou a přitom pevnou konstrukci karoserie zajišťují panely z kompletně recyklovatelného materiálu, kterým jsou rostlinná vlákna zpracovaná kompozitní metodou, tedy podobný způsob jako u trabantu, jen pravděpodobně mnohem ekologičtějším procesem a se zcela odlišnými vlastnostmi, co se pevnosti týče. Na materiálech, které by nahradily drahou ocel pracují výrobci po celém světě. Právě kompozity a biomateriály jsou mezi vynálezci v kurzu. V některých autech najdeme materiály přírodního původu už teď, je tedy možné, že se mercedesu s "rostlinnou" karoserií dočkáme.

Mercedes-Benz BIOME

Karosérie má tvary jak z filmu o Batmanovi, i když po větším faceliftu by se z ní mohl vyklubat tvar moderního sporťáku. Trochu problematické jsou ale rozměry auta, délka 4,02 metru je v pořádku, ale šířka 2,5 metru je pro běžný provoz poněkud moc. Běžná auta se vejdou do dvou metrů, s Mercedesem Biome by se tak prakticky nedalo příčně zaparkovat. S tím si ale nějaký Batman asi hlavu lámat nebude.

Futuristický je nejenom vnější kabát studie, ale také vnitřní uspořádání kabiny. Vejdou se do ní čtyři cestující, což bylo mimo jiné v zadání soutěže Los Angeles Design Challenge. Ale sedí se poněkud jinak, než je dnes obvyklé. Řidič sedí vpředu osamoceně, další dva pasažéři vedle sebe se vezou za ním a vše zcela vzadu kontroluje pasažér poslední. Možná je nové uspořádání vhodné pro rodiny se dvěma dětmi, které může jeden z rodičů zezadu lépe kontrolovat než z obvyklého sedadla spolujezdce vedle řidiče. A nebo je to jen další bezdůvodný designérský výstřelek. Vyberte si.

Mercedes-Benz BIOME

Ostatně šéf projektu Hubert Lee z kalifornského designového studia Mercedesu tvrdí, že biome je opravdu jen výplodem fantazie designérů a s realitou nemá nic společného. Ani další soutěžící projekty (stránky soutěže ZDE) nemají s realitou nic společného. Maybach DRS vypadá jako přívěsný vozík za motorku, Cadillac Aera a Honda Air mohou s mercedesem soutěžit o přízeň Batmana a jeho družiny a snad jedině Volvo Air by s přimhouřením obou očí mohl představovat budoucí malý roadster.

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Najdete na iDNES.cz