Mercedes budoucnosti má karoserii z rostlin a váží míň než trabant

aktualizováno 
S Mercedesem Biome se na silnicích nesetkáme, tedy určitě ne v nejbližší době. Ovšem jednou mohou mít karoserii z rostlin běžné mercedesy.

Mercedes-Benz BIOME | foto: Mercedes-Benz

Studie Mercedes Biome není návrhem auta blízké budoucnosti, je to kreativní designérské cvičení pro soutěž Los Angeles Design Challenge. V kontextu ostatních soupeřů v soutěži ani nevypadá tak excentricky, drží se čtyř kol a uzavřené karoserie. Zobrazený prototyp dokonce ani není funkční, je to jen maketa v měřítku 1:1.

Mercedes-Benz BIOME

Přesto si prototyp zaslouží pozornost. Má totiž ultralehkou stavbu, celý vůz váží jen 394 kilogramů. Nízká hmotnost byla ostatně limitem pro soutěžní exponáty, žádný exponát nesměl vážit více než 454 kilogramů, což je v přepočtu 1 000 liber. Pro porovnání, běžná auta velikosti Fordu Focus dnes váží okolo 1 200 až 1 500 kilogramů, velké limuzíny pak až dvě tuny. A letitý Trabant 601 s karoserií obsahující bavlněná vlákna vážil 620 kilogramů. I z tohoto pohledu je studie Mercedesu opravdu superlehkým autem a přitom by se do něj měli vejít čtyři pasažéři.

Lehkou a přitom pevnou konstrukci karoserie zajišťují panely z kompletně recyklovatelného materiálu, kterým jsou rostlinná vlákna zpracovaná kompozitní metodou, tedy podobný způsob jako u trabantu, jen pravděpodobně mnohem ekologičtějším procesem a se zcela odlišnými vlastnostmi, co se pevnosti týče. Na materiálech, které by nahradily drahou ocel pracují výrobci po celém světě. Právě kompozity a biomateriály jsou mezi vynálezci v kurzu. V některých autech najdeme materiály přírodního původu už teď, je tedy možné, že se mercedesu s "rostlinnou" karoserií dočkáme.

Mercedes-Benz BIOME

Karosérie má tvary jak z filmu o Batmanovi, i když po větším faceliftu by se z ní mohl vyklubat tvar moderního sporťáku. Trochu problematické jsou ale rozměry auta, délka 4,02 metru je v pořádku, ale šířka 2,5 metru je pro běžný provoz poněkud moc. Běžná auta se vejdou do dvou metrů, s Mercedesem Biome by se tak prakticky nedalo příčně zaparkovat. S tím si ale nějaký Batman asi hlavu lámat nebude.

Futuristický je nejenom vnější kabát studie, ale také vnitřní uspořádání kabiny. Vejdou se do ní čtyři cestující, což bylo mimo jiné v zadání soutěže Los Angeles Design Challenge. Ale sedí se poněkud jinak, než je dnes obvyklé. Řidič sedí vpředu osamoceně, další dva pasažéři vedle sebe se vezou za ním a vše zcela vzadu kontroluje pasažér poslední. Možná je nové uspořádání vhodné pro rodiny se dvěma dětmi, které může jeden z rodičů zezadu lépe kontrolovat než z obvyklého sedadla spolujezdce vedle řidiče. A nebo je to jen další bezdůvodný designérský výstřelek. Vyberte si.

Mercedes-Benz BIOME

Ostatně šéf projektu Hubert Lee z kalifornského designového studia Mercedesu tvrdí, že biome je opravdu jen výplodem fantazie designérů a s realitou nemá nic společného. Ani další soutěžící projekty (stránky soutěže ZDE) nemají s realitou nic společného. Maybach DRS vypadá jako přívěsný vozík za motorku, Cadillac Aera a Honda Air mohou s mercedesem soutěžit o přízeň Batmana a jeho družiny a snad jedině Volvo Air by s přimhouřením obou očí mohl představovat budoucí malý roadster.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Mercedes větří krizi: propouští a chce ušetřit miliardu

Výrobce luxusních vozů Mercedes propustí zhruba tisíc lidí, aby do roku 2022 uspořil přes miliardu eur (25,6 miliardy...

Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Experti chtějí prosadit řidičák na zkoušku, jako mají Rakušané

Experti chtějí prosadit novelu zákona, která by změnila získání řidičského oprávnění i systém vzdělávání v autoškolách....

Převléknout, ne přezouvat. Italská revoluční pneu se nechytla

Zimní pneumatiky jsou dnes pro většinu motoristů naprostou samozřejmostí, stejně jako pravidelné „přezouvání“ před...

Advantage Consulting, s.r.o.
KONSTRUKTÉR V AUTOMOTIVE

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz