Mercedes budoucnosti má karoserii z rostlin a váží míň než trabant

aktualizováno 
S Mercedesem Biome se na silnicích nesetkáme, tedy určitě ne v nejbližší době. Ovšem jednou mohou mít karoserii z rostlin běžné mercedesy.

Mercedes-Benz BIOME | foto: Mercedes-Benz

Studie Mercedes Biome není návrhem auta blízké budoucnosti, je to kreativní designérské cvičení pro soutěž Los Angeles Design Challenge. V kontextu ostatních soupeřů v soutěži ani nevypadá tak excentricky, drží se čtyř kol a uzavřené karoserie. Zobrazený prototyp dokonce ani není funkční, je to jen maketa v měřítku 1:1.

Mercedes-Benz BIOME

Přesto si prototyp zaslouží pozornost. Má totiž ultralehkou stavbu, celý vůz váží jen 394 kilogramů. Nízká hmotnost byla ostatně limitem pro soutěžní exponáty, žádný exponát nesměl vážit více než 454 kilogramů, což je v přepočtu 1 000 liber. Pro porovnání, běžná auta velikosti Fordu Focus dnes váží okolo 1 200 až 1 500 kilogramů, velké limuzíny pak až dvě tuny. A letitý Trabant 601 s karoserií obsahující bavlněná vlákna vážil 620 kilogramů. I z tohoto pohledu je studie Mercedesu opravdu superlehkým autem a přitom by se do něj měli vejít čtyři pasažéři.

Lehkou a přitom pevnou konstrukci karoserie zajišťují panely z kompletně recyklovatelného materiálu, kterým jsou rostlinná vlákna zpracovaná kompozitní metodou, tedy podobný způsob jako u trabantu, jen pravděpodobně mnohem ekologičtějším procesem a se zcela odlišnými vlastnostmi, co se pevnosti týče. Na materiálech, které by nahradily drahou ocel pracují výrobci po celém světě. Právě kompozity a biomateriály jsou mezi vynálezci v kurzu. V některých autech najdeme materiály přírodního původu už teď, je tedy možné, že se mercedesu s "rostlinnou" karoserií dočkáme.

Mercedes-Benz BIOME

Karosérie má tvary jak z filmu o Batmanovi, i když po větším faceliftu by se z ní mohl vyklubat tvar moderního sporťáku. Trochu problematické jsou ale rozměry auta, délka 4,02 metru je v pořádku, ale šířka 2,5 metru je pro běžný provoz poněkud moc. Běžná auta se vejdou do dvou metrů, s Mercedesem Biome by se tak prakticky nedalo příčně zaparkovat. S tím si ale nějaký Batman asi hlavu lámat nebude.

Futuristický je nejenom vnější kabát studie, ale také vnitřní uspořádání kabiny. Vejdou se do ní čtyři cestující, což bylo mimo jiné v zadání soutěže Los Angeles Design Challenge. Ale sedí se poněkud jinak, než je dnes obvyklé. Řidič sedí vpředu osamoceně, další dva pasažéři vedle sebe se vezou za ním a vše zcela vzadu kontroluje pasažér poslední. Možná je nové uspořádání vhodné pro rodiny se dvěma dětmi, které může jeden z rodičů zezadu lépe kontrolovat než z obvyklého sedadla spolujezdce vedle řidiče. A nebo je to jen další bezdůvodný designérský výstřelek. Vyberte si.

Mercedes-Benz BIOME

Ostatně šéf projektu Hubert Lee z kalifornského designového studia Mercedesu tvrdí, že biome je opravdu jen výplodem fantazie designérů a s realitou nemá nic společného. Ani další soutěžící projekty (stránky soutěže ZDE) nemají s realitou nic společného. Maybach DRS vypadá jako přívěsný vozík za motorku, Cadillac Aera a Honda Air mohou s mercedesem soutěžit o přízeň Batmana a jeho družiny a snad jedině Volvo Air by s přimhouřením obou očí mohl představovat budoucí malý roadster.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Do luxusu investoval i Jaromír Soukup. Nejdražší byt v Česku je dál na prodej

Na samém vrcholu stometrového mrakodrapu V Tower na pražském Pankráci jsou dva penthousy, obecně považované za...

iDNES Premium už používá 150 tisíc lidí. Cena nebude mít konkurenci

Unikátní služba iDNES Premium funguje měsíc. Už bezmála sto padesát tisíc čtenářů oslovil mix exkluzivního čtení a...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Nová Toyota Yaris je menší, ale dospělejší. Prozkoumali jsme ji

Japonská značka pevně usazená v Evropě ukázala světu novou generaci tradičního malého modelu Yaris. Auto šité podle...

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Na Dakar míří poprvé hybridní kamion. Postavili ho v Česku

Severočeský tým MKR Technology zbrojí na Dakar 2020. A ten bude mimořádný. Vůbec prvně stáj vyšle kvarteto svých...

SOUTĚŽ: Vyhrajte sirup pro děti, který zatočí s bacily
SOUTĚŽ: Vyhrajte sirup pro děti, který zatočí s bacily

Pojďte s námi otestovat dětské sirupy od NutriFood a ochraňte tak své děti před náporem nemocí a proměnlivého podzimního počasí. Stačí se přihlásit v komentářích.

Najdete na iDNES.cz