Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Nový Mercedes třídy E natočí toho, kdo jej nabourá nebo odtahuje

Nejtradičnější z tradičních – jestli je v automobilovém světě něco opravdu symbolem tradice, pak je to Mercedes-Benz třídy E. Na aktuálním faceliftu jsme však našli i pár fakt skvělých futuristických věcí.

Mercedes mnoho lidí stále vnímá jako jednu z nejkonzervativnějších značek. Přiznejme si, vozy Mercedes opravdu nejsou žádné designové experimenty. Mnoho modelů se navzájem podobá jak vejce vejci a liší se hlavně velikostí. Ultrakonzervativním admirálem téhle flotily je pak třída E. 

Aktuálně je na trhu její buď pátá, nebo už desátá generace, podle toho, jak to chcete počítat (viz rámeček). Výrobce třídu E nazývá srdcem značky. Nejen kvůli tradici, ale hlavně kvůli tomu, že podle interních průzkumů 8 z 10 zákazníků třídy E zůstává značce věrných i při nákupu dalšího vozu.

Aktuální generace je na trhu od roku 2016, nyní přišel čas na facelift. Na přední masce se moc nepozná, její vzhled blízký třídě C má řadu zarytých odpůrců, zato vzadu jde na konzervativní Mercedes doslova o revoluci. Kompletně jinou podobu totiž mají dvoudílné světlomety, které zasahují až do víka kufru, což je pro Mercedes velká změna. 

Uvnitř je po modernizaci kombinace dvou 10,25palcových displejů, nejnovější infotainment systém MBUX a nová sedadla. To všechno jsou věci, které by od faceliftu čekala asi většina lidí. My jsme se ovšem zaměřili na pár věcí, které považujeme na třídě E za nejzajímavější.

Hybridní diesel

S novinkou jsme se bohužel mohli svézt jen krátce. Ze čtyř dostupných karoserií (sedan, kombi, kabrio, kupé) jsme zvolili kombík a vybrali v automobilovém světě hodně výjimečnou motorizaci plug-in hybridu spojeného s dieselovým motorem. Kombinace dvou motorů je snad technicky nejsložitější, co může být, nízké spotřeby docílíte, jen když budete mít zodpovědnost pravidelně dobíjet, jinak se vám spotřeba dramaticky zvýší, protože s sebou taháte pár set kilo baterií navíc, ale když už bych si musel tento druh pohonu vybrat, tak právě tento od Mercedesu.

Objevil se poprvé už před facelitem a kombinuje čtyřválcový turbodiesel o výkonu 143 kW s elektromotorem o výkonu 90 kW. Skvělý výkon (např. zrychlení na stovku za rovných 6 sekund) je spojen s příjemnou spotřebou – kolem 1,6 litru s nabitou baterií a ekologickou jízdou, nebo kolem 6 litrů nafty, když vám elektřina dojde. Auto samo při jízdě vyhodnocuje, kdy volit jaký pohon či kombinaci a kdy a jakou intenzitou zahájit rekuperaci energie. 

Důležitou novinkou je ještě možnost objednat naftový plug-in i s pohonem všech kol – před faceliftem byla k dispozici jen verze s pohonem jedné nápravy. Daní za to vše je ovšem razantní zmenšení kapacity zavazadlového prostoru – z 640 na 480 litrů. Ale auto je tak tiché, že prakticky nepoznáte, na který pohon zrovna jedete. Oproti ostatním německým konkurentům si třída E zachovala tradiční důraz na komfortní spíše než sportovní jízdní vlastnosti, a i s těžším plug-in hybridem proplouvá vůz silnicí hladce.

Můžete samozřejmě zvolit i z opravdu široké nabídky jiných motorů. Od základního dieselu 200d 118 kW až po AMG E 53 4MATIC+ o výkonu 320 kW. Je mezi nimi i jedna úplná novinka, a to dvoulitrový zážehový čtyřválec s integrovaným spouštěčem a generátorem a 48V elektrickou sítí označovaný jako M 254. Zjednodušeně řečeno jde o mildhybrid, kdy k nejvyššímu výkonu spalovacího agregátu 200 kW přidává malý elektromotor ještě 15 dalších, které pomáhají hlavně při rozjezdech a o pár deci snižují spotřebu.

Chytrý volant

„Éčko“ dostalo po faceliftu úplně nový volant. Má tři úzká ramena a je na něm umístěna řada ovládacích prvků, ovšem nikoli formou klasických tlačítek, ale kapacitních dotykových senzorů. Inovativním způsobem pak Mercedes vyřešil poloautomatickou jízdu. K už známému balíku služeb Intelligent Drive, kdy se auto umí držet v jízdním pruhu, při zapnuté navigaci zpomalovat před zatáčkou nebo kruhovým objezdem atd., přidal jednu technickou novinku. Většina konkurenčních aut s podobným systémem drží auto v jízdním pruhu chvíli a pak po akustickém upozornění ho buď vypne, nebo řidič musí aspoň minimálně „cuknout“ volantem. To je ne úplně komfortní třeba v situacích, kdy se pomalu popojíždí v koloně. 

Mercedes však do věnce volantu vložil senzory pro kapacitní snímání, které rozpoznávají, zda má řidič ruce na volantu pouze položené. Není tedy třeba vyvíjet žádné úsilí, a spolu s adaptivním tempomatem vůz proskáče kolonou zcela sám. V případě, kdy by naopak řidiče postihla třeba zdravotní indispozice, systém nejprve spustí sled výstrah a nakonec umí i nouzově zastavit.

Kamera

Kamery na sledování všeho možného či na pomoc s parkováním má už kdekdo. Mercedes ale uměl jít o kousek dál a nabídl ve faceliftovaném „éčku“ dvě novinky. Jednou je, že kamera v čelním skle umí nahrávat záznam z jízdy. Tato funkce jde dodatečně aktivovat za zhruba 5 000 Kč a pak umí na připojený flash disk nahrávat ve smyčce dění před vozem. GPS v autě řidiče upozorní, pokud překročí hranice do států, kde je používání těchto kamer zakázané, jako tomu je například v Rakousku.

Ještě větší vychytávka se jmenuje Urban Guard. Podle toho, jak široký rozsah služby si zaplatíte, umí systém nejen spustit klasické poplašné zařízení. Senzory vozidla také umí zaznamenat, že někdo do zaparkovaného a uzamčeného vozidla narazil nebo je odtahováno – nebo že se někdo pokouší do vozidla vloupat. Řidič je informován prostřednictvím aplikace a dozví se, jaká část vozidla byla jiným parkujícím vozidlem poškozena a v jaké intenzitě. 

Podle produktových specialistů Mercedesu se chystá i jedno technologické rozšíření – v případě poškození se spustí rovněž záznam kamery nejbližší danému místu. Takže auto samo řidiče nebo piráta, který poškodil zaparkované auto, vyfotí.

Přes milion

Pokud chcete Mercedes třídy E, připravte si nejméně 1 318 900 Kč včetně DPH. Tolik stojí sedan s benzinovým motorem o výkonu 145 kW. Před faceliftem cena s tímto motorem začínala na 1 272 920 Kč. Kombík se stejným motorem vyjde na 1 379 400 Kč. Nejlevnější diesel pak stojí 1 385 450 Kč (sedan) nebo 1 445 950 Kč (kombi). Testovaný kombíkový plug in hybrid E 300 de 4MATIC je v ceníku za 1 770 230 Kč. Za vrcholné varianty Mercedes-AMG E 53 4MATIC+ pak dá zájemce 2 117 500 Kč (sedan) či 2 147 750 Kč (kombi).

Historie třídy E

S více než 14 miliony dodanými vozidly od roku 1946 je Třída E nejprodávanější modelovou řadou v historii značky Mercedes-Benz. Po druhé světové válce byla výroba obnovena typem 170 V, který byl uveden na trh původně v roce 1936. 

Zpočátku se vyráběly verze pro záchranné služby, policii, obchodníky a řemeslníky. Již v roce 1947 následoval sedan jako první poválečný osobní vůz Mercedes-Benz. V roce 1953 zaujal po technické i formální stránce typ 180 (W 120) s pontonovou samonosnou karoserií. V roce 1961 následovaly čtyřválcové verze modelové řady W 110 – jednalo se o první model s bezpečnostní karoserií a deformačními zónami. 

O sedm let později udělala další velký krok modelová řada W 115/114. Současně došlo k rozšíření nabídky karosářských variant o kupé, které bylo nabízeno poprvé. Úspěchy této modelové řady byly znovu překonány jejím nástupcem, modelovou řadou 123, která se prodávala od roku 1976. 

V nabídce se objevilo i první kombi. Modelová řada 124 se vyráběla v letech 1984 až 1995, mimo jiné i jako čtyřmístný kabriolet, a od poloviny roku 1993 nesla poprvé označení Třída E.

Autoři:
  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

Malucha vymysleli Italové, motorizoval Polsko. Poslední vyjel před 20 lety

Silnice socialistického Polska si nelze představit bez malucha, tedy Fiatu 126p, který se v zemi vyráběl od začátku...

Britští energetici chtějí dálkově vypínat nabíjení elektroaut

Ve Velké Británii se diskutuje o nové pravomoci pro energetické společnosti dálkově vypínat elektromobily, které si...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Od hippíků po digitální dnešek. VW vyrábí Transporter už 70 let

Již tuto sobotu projede Prahou spanilá všech generací dodávky Volkswagen Transporter. Fanoušci si tak připomenou, že...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...