Středa 27. ledna 2021, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. ledna 2021 Ingrid

Unikátní dieselhybrid Mercedesu spojuje elektrony s naftou

Jedině u Mercedesu je dnes možné pořídit plug-in hybridní pohon spojující vznětový čtyřválec a elektromotor. Vyzkoušeli jsme ho v modernizovaném a digitálnějším sedanu E 300 de.

Vůz produkuje 42 g CO2 na jeden kilometr jízdy, tudíž může mít registrační značky EL. | foto: Martin Sznapka

V polovině letošního roku Mercedes uvedl na trh modernizovanou třídu E, tedy luxusní sedany a kombi vyšší střední třídy. A jak to u těchto aktualizací přicházejících obvykle v polovině životního cyklu dané generace chodí, i v tomto případě šlo o komplexní omlazení.

Průkopníci

Tato modelová řada je pro svoji značku velmi důležitá, protože od roku 2016, kdy měla v pořadí pátá generace premiéru, se jí prodalo již více než 1,2 milionu kusů. Ve všech generacích třídy E, a to včetně předchůdců, jejichž historie sahá až do předválečného období, bylo hlavním cílem poskytnutí maximálního komfortu.

To samozřejmě přetrvává, nicméně z letošních změn je patrné, že se ve Stuttgartu snažili tomuto modelu dodat více výrazu. Proto je nyní základním provedením verze Avantgarde s velkým znakem automobilky v masce chladiče, které doplňuje provedení Exclusive.

To má jako jediné na přídi tradiční mřížku doplněnou znakem vyčnívajícím z kapoty motoru. Třetí variantou, která je na fotografiích u tohoto článku, je AMG Line, která má zásluhou odlišně tvarované masky a spodní části nárazníku nejdravější výraz. Všechny verze dostaly elegantněji pojatá nižší a širší zadní světa, takže si třídu E již nespletete s menší třídou C.

Pravé kouzlo třídy E ale odhalíte po usednutí. Členitá palubní deska zaujme celkovou koncepcí s prohnutým pásem dřeva obepínajícím řidiče, z nějž vystupuje dvojice do jednoho celku spojených displejů tvořících jeden průběžný pás. Standardně je tvořen dvojicí 12,3palcových obrazovek, z nichž ta prostřední disponuje dotykovou funkcí.

Za tímto celkem, který na první pohled vypadá jako před modernizací, se ukrývá nová generace palubního systému obsahujícího navigaci, multimédia i komunikační funkce. U Mercedesu mu říkají MBUX a jde o jeden z nejmodernějších systémů svého druhu. Disponuje kromě jiného vyspělým hlasovým ovládáním, které rozumí nejen příkazům, ale částečně také mluvenému slovu, a navíc docela obstojně i v češtině.

Vůz produkuje 42 g CO2 na jeden kilometr jízdy, tudíž může mít registrační značky EL.

Součástí nového palubního systému je také nová generace volantů s originálně navrženými dvojitými vodorovnými příčkami. Logika obsluhy vozu pomocí dvojice dotykových plošek, z nichž levá je určena pro digitální přístroje a pravá pro centrální displej, zůstala zachována. 

Dříve používané optické snímače nahradily rychleji a spolehlivěji reagující kapacitní. Obsluha je nyní přirozenější a s lepší odezvou. Kromě toho je stále k dispozici dotyková funkce displeje a touchpad umístěný mezi sedadly.

Ve výbavě může být mnoho funkcí včetně zajímavého konceptu Energizing, který propojuje různé komfortní systémy uvnitř vozu a vytváří tak požadovanou atmosféru interiéru, která má řidiče uklidňovat, nebo naopak nabudit. Používá se k tomu vzájemně sladěná kombinace hudby, vnitřního osvětlení, klimatizace, ale například také masážní funkce sedadel včetně funkcí vyhřívání a ventilace.

Naplánuje i odpočinek

Zajímavou novinkou je program PowerNap navržený pro plug-in hybridní modely k tomu, aby řidiči pomohl odpočinout si například při nabíjení. Program je rozdělený do třech fází – usínání, spánek a probuzení načasovaných podle toho, jak nabíjení probíhá.

Vznětový čtyřválec 2,0 litru o výkonu 143 kW (194 k)  spolupracuje s...

Zkoušená třída E ve verzi E 300 de byla vybavena unikátním plug-in hybridním systémem, jehož hlavním zdrojem síly je vznětový čtyřválec 2,0 litru o výkonu 143 kW (194 k). 

Spolupracuje s elektromotorem o výkonu 90 kW (122 k) umístěným mezi ním a devítistupňovou samočinnou převodovkou.

Celek se systémovým výkonem 225 kW (306 k) doplňuje akumulátor s kapacitou 13,5 kWh, který zajišťuje elektrický dojezd v reálném světě do 40 km, ale také mimořádně nízkou kombinovanou spotřebu paliva 1,6 l/100 km měřenou podle předepsaného cyklu. Ten tedy počítá s prvními desítkami kilometrů na baterky s nulovou spotřebou nafty.

Hodnota tabulkové spotřeby znamená normovanou produkci 42 g CO2 na jeden kilometr jízdy, takže tato verze může mít registrační značky EL. Může tedy parkovat na placených městských zónách zdarma a využívat další drobné úlevy v řádu tisícikorun ročně.

Samozřejmě, že pokud pravidelně nabíjíte, můžete se teoreticky dostat na nulovou spotřebu nafty, což je vlastnost platící pro většinu plug-in hybridních vozů obecně. E 300 de na elektřinu poskytuje zcela dostatečnou dynamiku pro běžnou jízdu v provozu, na elektřinu dokáže jet i 130 km/h.

„Naftový“ plug-in hybrid, který přešel z verze před modernizací prakticky beze změn, v reálném prostředí bez nabíjení jezdil jen za něco málo přes 5 l/100 km, a to je vzhledem k velikosti vozu i přítomnosti pohonu všech kol zajímavá hodnota.

V polovině letošního roku Mercedes uvedl na trh modernizovanou třídu E.

Na elektřinu hlavně ve městě

Celý systém je velmi dobře sladěný a jeho silné stránky samozřejmě vyniknou nejvíce v městském provozu s častými změnami rychlostí. Automobil se snaží zpočátku maximálně využívat elektrický pohon, lze u něj nastavit i režim, v němž si energii uchová na pozdější použití.

Obecně se ale plug-in hybridní vznětová verze (Mercedes nabízí i zážehový plug-in hybrid E 300e) snaží potlačit svojí složitou techniku pod kapotou a chová se velmi konejšivě. Kdo se nechce složitostí pohonu zabývat, tak nemusí, automobil se z uživatelského hlediska dokáže chovat jako běžný vůz se spalovacím motorem.

Z celkové velmi vysoké úrovně komfortu a kultivovanosti při jízdě jen občas vytrhne spuštění hlučnějšího vznětového motoru, který doplní jinak tichý elektrický pohon.

Klid a pohodlí

Třída E obecně nesvádí k dynamické jízdě a nechává na posádku zapůsobit spíše klid a pohodlí, nicméně když je potřeba, tak je hybridní soustava schopna, třeba při předjíždění, velmi agilně zrychlit. V ten okamžik se dynamika svým zátahem pocitově vyrovná šestiválcům.

Cenově je verze E 300 de umístěna mezi technicky výchozím nehybridním čtyřválcem E 220 d a třílitrovým šestiválcem E 400 d. Zatímco od prvního jej ve verzi s pohonem všech kol dělí přibližně 250 tisíc korun, na výrazně výkonnější výše postavenou variantu mu chybí pro danou cenovou hladinu jen 100 tisíc korun.

Vůz produkuje 42 g CO2 na jeden kilometr jízdy, tudíž může mít registrační...

Plug-in hybridní automobily jsou obecně navrženy tak, aby svým výrobcům snižovaly flotilové emise, pro zákazníky jsou zajímavé hlavně v případě významnějších cenových nebo daňových zvýhodnění, která na ně obvykle poskytují země západní Evropy.

V našich podmínkách, kde jsou reálné zákaznické benefity omezeny na parkování, dálniční známku a osvobození od silniční daně, je ale proto v daném cenovém pásmu zřejmě stále lepší zvolit klasický šestiválec, než elektrifikovanou variantu, byť jako celek velmi příjemně fungující.

Dieselhybrid v číslech

Mercedes-Benz E 300 de 4Matic

  • motor: vznětový čtyřválec, 1950 cm³ + elektromotor
  • výkon: 143 kW (194 k)/3800 min-1 + 90 kW (122 k)
  • točivý moment:  400 N.m/1600 – 2800 min-1 + 440 Nm
  • celkové parametry systému:  225 kW (306 k) a 700 Nm
  • převodovka:  9stupňová samočinná, pohon zadních nebo všech kol
  • hmotnost:  2055 kg
  • max. rychlost:  235 km/h
  • zrychlení 0-100 km/h:  5,9 s
  • spotřeba: 1,6 l/100 km
  • cena: 1 709 703 Kč
Autoři:
  • Nejčtenější

VIDEO: Lidé omylem kupují dálniční známku někomu jinému. Chybu nejde vrátit

Na letošní rok si lidé musí poprvé kupovat elektronickou dálniční známku. Některým se ale povede dvakrát napsat špatně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Hlasování o silničním zákoně: k ochraně cyklistů přibyly zásadní přílepky

Sněmovna poslala do třetího čtení zajímavou novelu zákona o silničním provozu. Už před rokem ji předložil poslanec ČSSD...

Šetříte přírodu a CO2? Zapomeňte na sdílenou elektrokoloběžku, jeďte autem

Uhlíková stopa využívání sdílených elektrokoloběžek je podobná, jako když jedou alespoň tři lidé autem. Ukázala to...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda odhaluje malé SUV Kushaq, první model na nové platformě pro Indii

Škoda pokračuje v poodhalování nového modelu pro indický trh. Malé SUV jménem Kushaq se představuje na prvních fotkách,...

Veganství a vegetariánství je na vzestupu a je to dobře, říká lékař Jan Gojda

Premium Lékaři bývají obvykle k dietám všeho druhů skeptičtí. Nejinak tomu bylo v případě vegetariánství a veganství. Výhradně...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Můžete skoro všechno, nemusíte nic. Jak probíhají swingers party v Česku

Premium Swingers kluby, tedy místa neřesti, kde si páry mezi sebou střídají partnery a užívají si i těch nejdivočejších...

  • Další z rubriky

Německý ministr couvl s návrhem na dálkové odpojování nabíjení elektroaut

Spolkový ministr hospodářství Peter Altmaier stáhl sporný návrh zákona, podle kterého měli mít dodavatelé elektrické...

VIDEO: Tesla nechává nahlédnout do továrny. Baterie si vyrábí sama

Tesla ukazuje výrobní linku bateriových článků, které jsou základním stavebním prvkem jejích elektromobilů. Záběry z...

Každý v Česku má víc než půl auta, ukazují statistiky

Počet osobních aut na českých silnicích se loni zvýšil o 140 336 na 6,13 milionu. Jejich průměrné stáří stouplo o 0,35...

ANALÝZA: Polibek smrti, neobratnost, či podpora? Chvála Škodu překvapila

Premium Nečekané věci se stávají i ve světě korporací nalajnovaném procesy a hierarchickými postupy. Také ve velkých firmách s...

Nechce se vám dnes vařit? Hotové polévky SALVEST Prestó jsou ideální alternativou
Nechce se vám dnes vařit? Hotové polévky SALVEST Prestó jsou ideální alternativou

S kolegyněmi v redakci jsme měly možnost vyzkoušet polévky Prestó, které jsou opravdu rychlé na přípravu a usnadní vám přemýšlení nad tím, co...

Po dlouhé nemoci zemřela herečka Hana Maciuchová, bylo jí 75 let

Po dlouhé, těžké nemoci zemřela v úterý v Olomouci herečka Hana Maciuchová. Bylo jí 75 let. „Rozloučení bude pouze v...

Dara Rolins je po další plastice nosu. Mnozí fanoušci ji nepoznávají

Dara Rolins (48) se netají svým kladným vztahem k nejrůznějším kosmetickým úpravám. Ke zvětšení prsou a pravidelným...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Lucka je mou oporou. Ze synů hokejisté nejspíš nebudou, míní Plekanec

Tomáš Plekanec (38) a Lucie Šafářová (33) promluvili o sportovním nadání dcery Leontýnky i o plánované svatbě. Bývalý...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...