V polovině letošního roku Mercedes uvedl na trh modernizovanou třídu E, tedy luxusní sedany a kombi vyšší střední třídy. A jak to u těchto aktualizací přicházejících obvykle v polovině životního cyklu dané generace chodí, i v tomto případě šlo o komplexní omlazení.
Tato modelová řada je pro svoji značku velmi důležitá, protože od roku 2016, kdy měla v pořadí pátá generace premiéru, se jí prodalo již více než 1,2 milionu kusů. Ve všech generacích třídy E, a to včetně předchůdců, jejichž historie sahá až do předválečného období, bylo hlavním cílem poskytnutí maximálního komfortu.
To samozřejmě přetrvává, nicméně z letošních změn je patrné, že se ve Stuttgartu snažili tomuto modelu dodat více výrazu. Proto je nyní základním provedením verze Avantgarde s velkým znakem automobilky v masce chladiče, které doplňuje provedení Exclusive.
To má jako jediné na přídi tradiční mřížku doplněnou znakem vyčnívajícím z kapoty motoru. Třetí variantou, která je na fotografiích u tohoto článku, je AMG Line, která má zásluhou odlišně tvarované masky a spodní části nárazníku nejdravější výraz. Všechny verze dostaly elegantněji pojatá nižší a širší zadní světa, takže si třídu E již nespletete s menší třídou C.
Pravé kouzlo třídy E ale odhalíte po usednutí. Členitá palubní deska zaujme celkovou koncepcí s prohnutým pásem dřeva obepínajícím řidiče, z nějž vystupuje dvojice do jednoho celku spojených displejů tvořících jeden průběžný pás. Standardně je tvořen dvojicí 12,3palcových obrazovek, z nichž ta prostřední disponuje dotykovou funkcí.
Za tímto celkem, který na první pohled vypadá jako před modernizací, se ukrývá nová generace palubního systému obsahujícího navigaci, multimédia i komunikační funkce. U Mercedesu mu říkají MBUX a jde o jeden z nejmodernějších systémů svého druhu. Disponuje kromě jiného vyspělým hlasovým ovládáním, které rozumí nejen příkazům, ale částečně také mluvenému slovu, a navíc docela obstojně i v češtině.
Součástí nového palubního systému je také nová generace volantů s originálně navrženými dvojitými vodorovnými příčkami. Logika obsluhy vozu pomocí dvojice dotykových plošek, z nichž levá je určena pro digitální přístroje a pravá pro centrální displej, zůstala zachována.
Dříve používané optické snímače nahradily rychleji a spolehlivěji reagující kapacitní. Obsluha je nyní přirozenější a s lepší odezvou. Kromě toho je stále k dispozici dotyková funkce displeje a touchpad umístěný mezi sedadly.
Ve výbavě může být mnoho funkcí včetně zajímavého konceptu Energizing, který propojuje různé komfortní systémy uvnitř vozu a vytváří tak požadovanou atmosféru interiéru, která má řidiče uklidňovat, nebo naopak nabudit. Používá se k tomu vzájemně sladěná kombinace hudby, vnitřního osvětlení, klimatizace, ale například také masážní funkce sedadel včetně funkcí vyhřívání a ventilace.
Naplánuje i odpočinek
Zajímavou novinkou je program PowerNap navržený pro plug-in hybridní modely k tomu, aby řidiči pomohl odpočinout si například při nabíjení. Program je rozdělený do třech fází – usínání, spánek a probuzení načasovaných podle toho, jak nabíjení probíhá.
Zkoušená třída E ve verzi E 300 de byla vybavena unikátním plug-in hybridním systémem, jehož hlavním zdrojem síly je vznětový čtyřválec 2,0 litru o výkonu 143 kW (194 k).
Spolupracuje s elektromotorem o výkonu 90 kW (122 k) umístěným mezi ním a devítistupňovou samočinnou převodovkou.
Celek se systémovým výkonem 225 kW (306 k) doplňuje akumulátor s kapacitou 13,5 kWh, který zajišťuje elektrický dojezd v reálném světě do 40 km, ale také mimořádně nízkou kombinovanou spotřebu paliva 1,6 l/100 km měřenou podle předepsaného cyklu. Ten tedy počítá s prvními desítkami kilometrů na baterky s nulovou spotřebou nafty.
Hodnota tabulkové spotřeby znamená normovanou produkci 42 g CO2 na jeden kilometr jízdy, takže tato verze může mít registrační značky EL. Může tedy parkovat na placených městských zónách zdarma a využívat další drobné úlevy v řádu tisícikorun ročně.
Samozřejmě, že pokud pravidelně nabíjíte, můžete se teoreticky dostat na nulovou spotřebu nafty, což je vlastnost platící pro většinu plug-in hybridních vozů obecně. E 300 de na elektřinu poskytuje zcela dostatečnou dynamiku pro běžnou jízdu v provozu, na elektřinu dokáže jet i 130 km/h.
„Naftový“ plug-in hybrid, který přešel z verze před modernizací prakticky beze změn, v reálném prostředí bez nabíjení jezdil jen za něco málo přes 5 l/100 km, a to je vzhledem k velikosti vozu i přítomnosti pohonu všech kol zajímavá hodnota.
Na elektřinu hlavně ve městě
Celý systém je velmi dobře sladěný a jeho silné stránky samozřejmě vyniknou nejvíce v městském provozu s častými změnami rychlostí. Automobil se snaží zpočátku maximálně využívat elektrický pohon, lze u něj nastavit i režim, v němž si energii uchová na pozdější použití.
Obecně se ale plug-in hybridní vznětová verze (Mercedes nabízí i zážehový plug-in hybrid E 300e) snaží potlačit svojí složitou techniku pod kapotou a chová se velmi konejšivě. Kdo se nechce složitostí pohonu zabývat, tak nemusí, automobil se z uživatelského hlediska dokáže chovat jako běžný vůz se spalovacím motorem.
Z celkové velmi vysoké úrovně komfortu a kultivovanosti při jízdě jen občas vytrhne spuštění hlučnějšího vznětového motoru, který doplní jinak tichý elektrický pohon.
Klid a pohodlí
Třída E obecně nesvádí k dynamické jízdě a nechává na posádku zapůsobit spíše klid a pohodlí, nicméně když je potřeba, tak je hybridní soustava schopna, třeba při předjíždění, velmi agilně zrychlit. V ten okamžik se dynamika svým zátahem pocitově vyrovná šestiválcům.
Cenově je verze E 300 de umístěna mezi technicky výchozím nehybridním čtyřválcem E 220 d a třílitrovým šestiválcem E 400 d. Zatímco od prvního jej ve verzi s pohonem všech kol dělí přibližně 250 tisíc korun, na výrazně výkonnější výše postavenou variantu mu chybí pro danou cenovou hladinu jen 100 tisíc korun.
Plug-in hybridní automobily jsou obecně navrženy tak, aby svým výrobcům snižovaly flotilové emise, pro zákazníky jsou zajímavé hlavně v případě významnějších cenových nebo daňových zvýhodnění, která na ně obvykle poskytují země západní Evropy.
V našich podmínkách, kde jsou reálné zákaznické benefity omezeny na parkování, dálniční známku a osvobození od silniční daně, je ale proto v daném cenovém pásmu zřejmě stále lepší zvolit klasický šestiválec, než elektrifikovanou variantu, byť jako celek velmi příjemně fungující.
Dieselhybrid v číslechMercedes-Benz E 300 de 4Matic
|