Evropou bez zrcátek a s nejmodernější technikou, co se do aut teprve chystá

Kamery nahrazující zrcátka, poloautonomní řízení a prediktivní tempomat fungující i na kruhovém objezdu. To jsou hlavní technické finesy nového Mercedesu-Benz Actros, o jejichž přínosu jsme se přesvědčili během čtyř dnů strávených za volantem na cestě do Francie.
Mercedes-Benz Actros

Mercedes-Benz Actros | foto: Michal Štengl

Nový Mercedes-Benz Actros jsme si zapůjčili ve verzi 1845 Low deck, od kralupské firmy J.P.Spedition&Transport sehnali návěs s nákladem a vyrazili pro autodíly z Prahy do tisíc kilometrů vzdáleného francouzského města Gevrey.

Čistě vzato, nebýt chybějících zrcátek, která nahradily kamery systému Mirror Cam, tak se na první pohled na novém Actrosu po designové stránce tolik nezměnilo. Ale právě kamery budily pozornost ostatních řidičů. Každý se ptal, jak se s tím jezdí v noci. Častá otázka se týkala toho, co se stane, když se někde urazí. Jak řekl Milan Ureš, školitel Mercedes-Benz Truck, modul s kamerami je na kloubu. Takže je člověk musí hodně nešťastně a prudce trefit, aby je urazil. Obvykle se jenom sklopí. Raději jsme to nezkoušeli.

Pracoviště řidiče je díky displejům hodně futuristické, ale funkční.

Kabina díky nové přístrojové desce se dvěma displeji neskutečně prokoukla. Působí nyní mnohem volněji a elegantněji. A jak se shodli všichni řidiči, kteří se na modernu během cesty přišli podívat, vypadá opravdu parádně. Je také přehledná a uživatelsky mimořádně přívětivá.

Zkušenosti z osobáků

Systém ovládání všech palubních systémů je velmi intuitivní. Středový displej je sice dotykový, ale k hlavním funkcím, jako jsou rádio, klimatizace či navigace, se dostanete i pomocí tlačítek pod displejem. Je zde multifunkční volant s dotykovými tlačítky ve stylu BlackBerry známý z osobních mercedesů.

Levým se ovládají funkce na hlavním přístrojovém štítu, pravým na dotykovém středovém. Díky tomuto řešení člověk skoro vůbec nemusí sundat ruce z volantu. Menu je logické a s ovládáním se člověk velmi rychle sžije.

Za tahačem byl zapojen plachtový návěs Krone zatížený cca 10 tunami.

Pak jsou tu ještě další dva displeje systému Mirror Cam orientované na výšku a umístěné na A-sloupcích. Na ně se promítá obraz z kamer. Když se poprvé posadíte za volant, můžete mít z displejů divný pocit, hlavně z toho levého. Zdá se totiž nepřirozeně blízko. Z počátku podvědomě koukáte z okna do míst, kde marně hledáte zrcátka. Po nějakých sto kilometrech už si na to zvyknete a začnete vnímat veškeré výhody tohoto řešení.

Pro zapojení návěsu je třeba nejprve nastavit délku soupravy. Venku si nějak označíte konec návěsu, já použil zajišťovací klín. Po zapnutí zapalování se na displejích objeví dlouhá vymezovací čára, kterou pomocí ovladačů zrcátek posunete na úroveň značky. Pak už délku jenom potvrdíte a je to.

Skvělé i v noci

Na výhody Mirror Cam si zvyknete rychle. Při manévrování pořád vidíte konec návěsu, ať jste zlomení jakkoliv. Dá se tak bezpečněji couvat k rampě „přes ruku“. Na obou displejích jsou vždy tři pomocné čáry, podle kterých může řidič odhadnout vzdálenost vozidel za soupravou. To usnadňuje odhad vzdálenosti vzadu jedoucích aut v případě vyjetí do druhého jízdního pruhu.

V pravém monitoru se při aktivaci směrových světel objeví další soustava čar, která usnadní zařazení do jízdního pruhu po předjíždění. Spolehlivě to funguje i za tmy, takže už se nemusíte spoléhat jen na probliknutí od předjížděné soupravy. Jas displejů v noci nijak neobtěžuje, intenzita se nastavuje automaticky, lze ji však nastavit i ručně. Displeje fungují i v opačném extrému, tedy kdy do kamer svítí prudké slunce.

Druhou zásadní technickou novinkou je systém ADA, neboli Active Drive Assist. Jde o nadstavbu běžně používaného systému varujícího před vybočením z jízdního pruhu. Hlavní rozdíl je v tom, že řízení nového Actrosu dokáže soupravu aktivně udržovat v jízdním pruhu. 

Není to plně autonomní systém, takže řízení neustále vyžaduje zpětnou vazbu od řidiče. Pokud delší dobu nic neděláte, systém vás v několika krocích varuje, abyste převzal řízení, pak se vypne. Zpočátku si na neustálé a poměrně výrazné zásahy do řízení zvykáte a s řízením se trochu perete. Když ovšem přistoupíte na „jeho hru“, ruce necháte na volantu a jen mírně zasahujete do řízení, zjistíte, že to funguje. 

Zažil jsem však i opačný extrém, kdy mě ADA de facto nutil byť i jen minimálně točit volantem ve chvíli, kdy to nebylo nutné. Třeba na kvalitním povrchu, kde se dá jet rovně bez sebemenší korekce. Jenže v takovém případě ADA vyhodnotí, že neřídíte, rovnou pošle rudou varovnou hlášku a krátce na to se vypne. Pokaždé jsem se lekl hlavně zvukového signálu. Obvykle totiž varování přichází v několika úrovních.

Soustava čar usnadňuje zařazení, v tomto případě ještě není bezpečné.

Na některých opravovaných úsecích dálnic a silnic hlavně ve Francii se nechaly kamery zmást asfaltovými opravami a několikrát jsem překročil středovou čáru. 

V drtivé většině případů však ADA fungoval skvěle a bezpečně. Hlavní přínos je ve zvýšení bezpečnosti. I když se má řidič neustále věnovat řízení, občas si každý sáhne do ledničky pro jídlo či pití nebo pro nějaké dokumenty. A přesně v takovou chvíli ADA v kombinaci s adaptivním tempomatem spolehlivě zabrání nehodám.

Přibrzdí i před kruhovým objezdem

Actros má i další generaci prediktivního tempomatu PPC. Mapový podklad zahrnuje kromě 3D topografie nově i rádiusy zatáček, křižovatky a hranice měst a obcí. Navíc je v mapovém podkladu uložena maximální povolená rychlost na dané silnici ve většině evropských zemí. Díky tomu umožňuje jízdu i ve městě třeba na kruhovém objezdu, kterých si hlavně ve Francii užijete do sytosti. 

O tom, že systém zasáhne dopředu a soupravu zpomalí, je řidič včas informován na displeji. Úroveň rychlosti průjezdu zatáčkami, kruhovými objezdy či dálničními sjezdy si lze nastavit. Vedle úspory paliva na dálnici PPC zvyšuje bezpečnost, protože řidič se může plně soustředit na řízení.

Chce to však zvyk a ne každý řidič to skousne. Prediktivní tempomat PPC pracuje s údaji o rychlosti z vlastních mapových podkladů a dokáže vypočítat optimální průjezd trasou na dva kilometry dopředu. Systém může být navíc doplněn o asistenta čtení dopravních značek, který řidiče upozorní na dopravní značení, jež není zahrnuté v mapovém podkladu. Hodně záleží na kvalitě podkladů. I na dálnici se mi párkrát stalo, že souprava sama zpomalila z 85 na 60 km/h, aniž k tomu byl zdánlivý důvod.

Chce to chtít

Všechny tyto technické finesy nejsou jenom o bezpečnosti či zvýšení komfortu řízení. V kombinaci s efektivními motory, v našem případě s 12,8l šestiválcem OM 471 s parametry 330 kW (450 k)/2200 Nm, dokáže být nový Actros i velice úsporný. 

Výsledný průměr byl 19,4 l/100 km.

Jsem zvyklý jezdit co nejvíc podle vlastního rozumu a nepoužívám příliš ani adaptivní tempomat. Tentokrát jsem skoro všechno nechal na elektronice a maximálně kombinoval a využíval všechny možnosti tempomatu PPC i funkce ADA. 

A to se mi po 2 100 km odvděčilo celkovou průměrnou spotřebou 19,5 litru na sto kilometrů při průměrné rychlosti téměř sedmdesát kilometrů v hodině a zatížení kolem deseti tun.

Vstoupit do diskuse (19 příspěvků)

Nejčtenější

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

Mnoho řidičů dělá stejnou chybu. Motoru to nesvědčí a zákon ji trestá

Na několik ledabyle očištěných aut narazili policisté při kontrolách v kraji.

Zamrzlá okna a ranní spěch. Mnoho řidičů sahá po škrabce a současně spouští motor, aby za chvíli vyrazili na cestu v teple a s čistým výhledem. Zdánlivě praktický postup však může přijít draho.

Céčko na chůdách přiváží obří masku, supermozek a největší displej v historii

Mercedes-Benz GLC EQ

Zatímco se v Mnichově loučí s mohutnými ledvinkami, ve Stuttgartu se rozhodli pro zdvojnásobení fascinace obrovskou osvětlenou maskou chladiče. Vzápětí po BMW iX3 dorazil na český trh její hlavní...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

Hvězdou víkendové dražby unikátů je jedna z nejvzácnějších českých motorek

ČZ 500 TOURIST ‚‚VATIKÁN’’

V sobotu 15. listopadu ovládne výstaviště v Lysé nad Labem tradiční veteránská akce, podzimní burza veteránské veteše Retro Garáž. Její už tradiční součástí je aukce veteránů. Tentokrát nabídne...

14. listopadu 2025

V rollsu: jsme hogo fogo, máme řidiče a chceme do sociální sítě miliardářů

Podcast V autě Pavla Cypricha a Františka Dvořáka

Máme řidiče, který nás při klábosení o autech a všem ostatním vozí v rolls-roycu. Víte, že mají majitelé těchto chrámů na kolech svou vlastní sociální síť? Proč je rolls víc než jen obyčejné auto,...

14. listopadu 2025

Utajená světová premiéra na pražském elektrosalonu. Česká motorka z garáže

Exkluzivně
Světová premiéra elektrického motocyklu SILEN Revo-1 na veletrhu e-SALON v Praze

Bokem hlavních expozic se na veletrhu elektromobility na výstavišti v pražských Letňanech představil stroj, který by si zasloužil mnohem výsostnější místo. Na letošním e-Salonu se ve světové premiéře...

14. listopadu 2025

Čínský útok, nabíjení snů a brutální elektrotatra. Velká galerie z e-Salonu

BYD Dolphin Surf

Ještě v sobotu a neděli můžete v PVA Letňany navštívit veletrh e-Salon. Zde si lze prohlédnout – a v některých případech dokonce vyzkoušet – většinu elektromobilních novinek, které dorazily nebo v...

13. listopadu 2025  17:50

Jediný český autosalon patří elektroautům. Máme fotky před otevřením

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to...

Klasické autosalony již v Česku bohužel vymřely, ale elektromobily mají to privilegium, že jim jedna specializovaná výstava patří. Ve čtvrtek začíná sedmý ročník tradičního e-Salonu. Nakoukli jsme na...

13. listopadu 2025,  aktualizováno  9:26

Honda s turbem a velký návrat Nortonu. Největší motoveletrh ukázal nové trendy

Royal Enfield Bullet 650

Silnice už nestačí, zákazníci chtějí kromě asfaltu i do lehčího terénu. A projevuje se to nejen v kategorii cestovních adventure motocyklů, ale i ve světě skútrů. Novinky mezi cesťáky zase směřují k...

13. listopadu 2025

Čtvrté světlo na semaforu? Vědci chtějí, aby křižovatky řídila autonomní auta

Nepřirozený a nepravděpodobný obrázek semaforu, vygenerovaný umělou...

Semafor je vynález, který nemá čím překvapit. Překopat základy celé silniční civilizace by ovšem mohlo, kdyby se k němu přidalo čtvrté světlo. Nový barevný signál, který by lidské řidiče informoval o...

13. listopadu 2025

Toyoty z Kolína už jsou jen hybridní. Výroba výrazně upraveného Ayga X začíná

Toyota zahajuje v Kolíně výrobu nového modelu Toyota Aygo X v hybridní verzi.

Toyota rozjela v kolínském závodě výrobu hybridního provedení modelu Aygo X. Je prvním plně hybridním automobilem ve třídě minivozů. Kolínský závod se tak připojil ke skupině továren Toyoty, které...

13. listopadu 2025

Škoda v Praze představí elektrokombík budoucnosti. V sobotu se bude střídat

Škoda Vision O na veletrhu e-SALON v předvečer zahájení veletrhu na výstavišti...

Ve čtvrtek 13. listopadu otevře brány veletrh e-SALON. Na jedinečném autosalonu věnovaném primárně elektromobilům Škoda vystaví koncept elektrického kombíku budoucnosti Vision 0, který měl světovou...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  18:28

Záhadný vůz budoucnosti zamotal hlavu i umělé inteligenci. Víme, co je zač

Exkluzivně
Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Ani kvíz ověřující, zda čtenáři znají jméno šéfredaktora iDNES.cz Matyáše Kaisera, ani koncept sedmdesát let neexistující automobilky. Záhadný prototyp auta budoucnosti, který se o víkendu v noci...

12. listopadu 2025,  aktualizováno  11:22

Designsoutěž iDNES.cz má nového porotce. Světový formát, který navrhl i ferrari

Exkluzivně
Ruční skica Borise Fabrise, kterou nechal dotvořit umělou inteligencí.

Pro designérskou soutěž iDNES.cz jsme získali hvězdu světového formátu. Do odborné poroty klání „Navrhněte auto budoucnosti“ nově přibyl italský designér Boris Fabris, jehož práci znáte i z našich...

12. listopadu 2025

Záhadné sci-fi auto se prohánělo noční Prahou. Pomozte nám odhalit, co je zač

Futuristický koncept Kaiser při natáčení na Rohanském nábřeží v Praze

Při večerní procházce Prahou potkal fotograf iDNES.cz záhadný koncept. V Karlíně, který pro jeho fotogeničnost a kulisy moderní architektury rády využívají filmové štáby, se o víkendovém večeru...

11. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.