Sobota 18. ledna 2020, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 18. ledna 2020 Vladislav

AMG GT3 vrací do hry atmosférický osmiválec, ale jen pro závodníky

aktualizováno 
Soutěžní speciál oprášil osvědčený vidlicový osmiválec M159, který však ostré silniční provedení pohánět nebude.

Mercedes-AMG GT3 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

GT3 je soutěžní speciál postavený na bázi nového modelu GT v souladu s pravidly pro závodní kategorii GT3. Z hlediska použité techniky má ovšem blíž ke svému předchůdci SLS AMG GT3.

O pohon extrémního „gétéčka“ se překvapivě nestará vyšlechtěný přeplňovaný čtyřlitr moderní konstrukce, nýbrž starý známý atmosférický agregát 6,3 V8, který léta spolehlivě sloužil právě v útrobách SLS. Stejná je i závodní šestistupňová sekvenční převodovka a její uložení u zadní nápravy.

Automobilka se nechala slyšet, že velkoobjemový atmosférický osmiválec zvolila záměrně, protože vyniká uživatelskou přívětivostí, mimořádnou spolehlivostí, dlouhými servisními intervaly a poměrně nízkými provozními náklady. Navíc už byl homologován a pod kapotou SLS vyhrál celkem 187 závodů. Mercedes tak vlastně pojmenovává všechna pozitiva, kterými atmosferické agregáty překonávají dnes převládající přeplňované.

Mercedes-AMG GT3

Okruhová verze vychází ze sériového modelu GT, ale prostorový rám z hliníku pokrývají díly karoserie vyrobené z lehkého kompozitu tvrzeného uhlíkovými vlákny. Nové jsou dveře, přední blatníky, kapota, víko zavazadlového prostoru, kryt motoru, oba nárazníky a všechny aerodynamické prvky. Design karoserie byl přepracován s ohledem na efektivnější proudění vzduchu, přítlak a chlazení namáhaných mechanických částí.

Čistě závodnímu účelu odpovídá i široký bodykit. „Gététrojka“ dostala také novou masku chladiče, která má údajně evokovat model 300 SL, s nímž v roce 1952 Karl Kling a Hans Klenk vyhráli legendární závod Carrera Panamericana.

Mercedes-AMG GT3 má osmnáctipalcová kola s centrální maticí vyrobená z kovaného hliníku. Šestipístkové brzdy vepředu a čtyřpískové vzadu využívají obřích ocelových závodních kotoučů (karbono-keramické brzdy nejsou ve třídě GT3 povoleny). Podvozek, tedy tlumiče, pružiny i stabilizátory jsou individuálně nastavitelné podle podmínek a profilu trati.

V interiéru je samozřejmě jen to nejnutnější, tedy dvě závodní skořepinové sedačky, malý multifunkční volant ve stylu F1, pedály, centrální přístrojový displej, pár nezbytných tlačítek, hasicí přístroj a bezpečnostní klec z vysokopevnostní oceli.

Fotogalerie

Výrobce uvádí, že nové GT3 váží 1 250 kilogramů. O výkonech, dynamických vlastnostech ani ceně se zatím nezmiňuje. Očekávaný je však výkon okolo 600 koní a cena přibližně 10 milionů korun. První vozy dorazí k zákazníkům z řad soukromých týmů na konci tohoto roku.

Od představeného soutěžního speciálu má být v příštím roce odvozena i ostrá silniční verze, ale o tradiční provedení Black Series nepůjde. Podle šéfa AMG Tobiase Moerse se vhodné označení teprve hledá. Známá je však technika. Zadní kola bude s jistotou pohánět dvakrát přeplňovaný osmiválec o objemu 4,0 litru (M178), který je už známý ze standardních verzí GT a GT S. Výkon vyladěný na přibližně 550 koní bude přenášen přes sedmistupňový automat.

V AMG si stanovili za cíl snížit pohotovostní hmotnost o 80-100 kilogramů, nejsilnější silniční „gétéčko“ by tak mělo vážit necelých 15 metráků. Výrazně by se měl oproti „obyčejným“ sourozencům naopak zvýšit přítlak. AMG proto poprvé v historii zaměstnává celý tým specialistů na aerodynamiku.

Celý balíček úprav by měl podle Moerse přinést o více než 10 sekund lepší čas na jedno kolo Severní smyčky Nürburgringu. Standardní Mercedes-AMG GT jej zvládne zajet za 7 minut a 30 sekund.

  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Potvrzeno: Toyota bude v Kolíně vyrábět svůj nejdůležitější model Yaris

TPCA bude v kolínském závodě vyrábět model Toyota Yaris. Vyrábět se bude souběžně s modely, které zde vznikají nyní....

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie převzala nová civilní auta, má je na operativní leasing

Policie převzala nová civilní auta, poprvé je pořídila na operativní leasing. Za čtyři roky zaplatí 191 milionů korun,...

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

  • Další z rubriky
Premium

Test autosedaček: bezpečí při nárazu i materiály plné nebezpečných látek

Německý autoklub ADAC v posledním testu ověřil dvacet autosedaček. Všechny prošly, několik z nich však mělo vážné...

Premium

Hledáte ojeté SUV? Představujeme vám modely, které seženete pod 200 tisíc

Dvě stě tisíc korun není na nákup ojetého SUV žádná velká částka, i přesto je z čeho vybírat. Dvacet dostupných...

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Potvrzeno: Toyota bude v Kolíně vyrábět svůj nejdůležitější model Yaris

TPCA bude v kolínském závodě vyrábět model Toyota Yaris. Vyrábět se bude souběžně s modely, které zde vznikají nyní....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz